Kapittel

Vedlegg

Her får du oversikt over statsforvaltningens styringsetater, nøkkeltall og finansiering, årsverk og bevilgninger, samt spørreundersøkelsene.

Vedlegg 1: Oversikt over statsforvalternes styringsetater

  • Kommunal- og distriktsdepartementet
  • Justis- og beredskapsdepartementet
    • Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
    • Statens sivilrettsforvaltning
    • Utlendingsdirektoratet
  • Klima- og miljødepartementet
    • Miljødirektoratet
  • Landbruks- og matdepartementet
    • Landbruksdirektoratet
  • Helse- og omsorgsdepartementet
    • Helsedirektoratet
    • Statens helsetilsyn
  • Kunnskapsdepartementet
    • Utdanningsdirektoratet
  • Barne- og familiedepartementet
    • Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
    • Integrerings- og mangfoldsdirektoratet
  • Arbeids- og inkluderingsdepartementet
    • Arbeids- og velferdsdirektoratet
  • Samferdselsdepartementet
  • Utenriksdepartementet
  • Kultur- og likestillingsdepartementet
  • Forsvarsdepartementet
  • Nærings- og fiskeridepartementet

I praksis har departementene delegert styringsansvaret til sine underliggende direktorater og tilsyn. Unntaket er Landbruks- og matdepartementet som er styringsetaten på landbruksområdet.

Vedlegg 2: Nøkkeltall om finansiering, årsverk og bevilgninger

Finansiering fordelt på departementsområde

Utvikling i antall årsverk

Embete201620172018201920202021Endring i prosent 2016 til 2021Endring i prosent 2019 til 2021
Oslo og Viken496504503440462474-4,44 %7,61 %
Innlandet237241244207222224-5,50 %8,37 %
Vestfold og Telemark206207211208192190-7,80 %-8,70 %
Agder189177174159156153-19 %-3,90 %
Rogaland1511571451481511616,60 %8,45 %
Vestland292290285244254261-10,60 %7,01 %
Møre og Romsdal133132132124125132-0,75 %6,39 %
Trøndelag269271254249246247-8,21 %-0,84 %
Nordland162159158143150152-6,21 %6,50 %
Troms og Finnmark234225232214217219-6,41 %2,15 %
Antall årsverk totalt SF237023632338213621762211-6,71 %3,51 %
STAF214212205-4,21 %
Antall årsverk totalt SF/STAF2350238824162,81 %
Tabell 8: Utvikling i antall ansatte i statsforvalterembetene fra 2016 til 2021 (absolutte tall)

Årsverksinnsats per innbygger og per kommune

Årsverksinnsats per innbygger og per kommune er et uttrykk for arbeidsbelastningen innen det enkelte embete.

Årsverksinnsatsen per 1000 innbyggere varierer fra 0,2 årsverk i Oslo og Viken til 0,9 årsverk i Troms og Finnmark i 2021. Dette er en reduksjon sammenlignet med tilsvarende tall for 2016, og denne reduksjonen er relativt jevnt fordelt på tvers av embetene. Ett unntak er Trøndelag, der den relative reduksjonen i årsverksinnsats er noe høyere enn i de øvrige embetene.

Hvis vi ser på årsverksinnsats per kommune er det noe mindre variasjoner mellom embetene. Oslo og Viken og Vestfold og Telemark har mest ressurser til rådighet per kommune, mens Nordland har færrest årsverk. Sammenholdt med 2016 har samtlige embeter, med unntak av Innlandet, Agder og Nordland, en høyere årsverksinnsats per kommune i 2021. Dette kan trolig delvis forklares med omfanget av kommunesammenslåinger i det enkelte embete.

Antall ansatte med personalansvar

Embete201620172018201920202021Endring i prosent
2016–2021
Oslo og Viken495045383840-18,4
Innlandet232521221919-17,4
Vestfold og Telemark151514978-46,6
Agder10109888-20
Rogaland211620151517-19
Vestland272728202023-14,8
Møre og Romsdal1414141415157,1
Trøndelag373629272626-29,7
Nordland2526252621278
Troms og Finnmark182029343738111,1
Tabell 9: Antall ansatte med personalansvar i embetene i perioden 2016 til 2021 (absolutte tall)
Kilde: Statsforvalternes årsrapporter
EmbeteAntall ansatte per ansatt med personalansvar 2021
Oslo og Viken14,5
Innlandet11,8
Vestfold og Telemark25,0
Agder21,6
Rogaland9,4
Vestland11,3
Møre og Romsdal15,0
Trøndelag10,5
Nordland6,6
Troms og Finnmark7,6
Tabell 10: Antall ansatte per ansatt med personalansvar i embetene 2021 (absolutte tall)
Kilde: Statsforvalterens årsrapporter

Bevilgning, utgifter til drift og husleie

Den samlede bevilgningen over kap. 525.01 var på totalt 1,660 mrd. Kroner i 2021. Bevilgningene til embetene varierer fra i overkant av 93 mill. kroner i Møre og Romsdal til 342 mill. kr. i Oslo og Viken.

Nordland, etterfulgt av Rogaland og Vestfold og Telemark bruker lavest andel av brutto driftsutgiftene på lønn, mens Møre og Romsdal etterfulgt av Innlandet har den høyeste andelen.

Når det gjelder andel av driftsutgifter brukt til administrasjon er det også noe variasjon mellom embetene. Her er det imidlertid større usikkerhet knyttet til tallene enn for lønnsandel, ettersom det er noe mer uklart hva embetene har inkludert i beregningene av administrasjonsutgifter. Tabell 11 viser at Vestland bruker høyest andel av driftsutgiftene til administrasjon (7 prosent), mens Oslo og Viken har lavest andel driftsutgifter til administrasjon (4 prosent).

EmbeteTildeling kap. 525 (tusen kr) 2021Lønnsandel av brutto driftsutg. [1] Andel adm. [2] Husleie (tusen kr)Husleie (pst. av driftsutg.)Endring i utgifter til husleie 2018–2021 (tusen kr)
Oslo og Viken 342 25181,8 %4,0 %38 17710,9 %-22 508
Innlandet179 55784,7 %6,5 %19 33010,6 %-7244
Vestfold og Telemark134 90479,6 %5,7 %19 23814,0 %3429
Agder127 77682,5 %6,0 %14 12011,0 %-7862
Rogaland124 24279,2 %5,0 %17 95514,3 %-58
Vestland197 04780,8 %7,0 %26 89813,2 %-6008
Møre og Romsdal93 16285,2 %4,4 %82088,4 %-666
Trøndelag182 48281,6 %5,6 %21 80411,6 %-3230
Nordland120 23578,2 %4,7 %11 6459,9 %-1406
Troms og Finnmark158 80580,4 %6,5 %17 78211,2 %-276
Tabell 11: Fordeling av ressursbruk i embetene 2021
Kilde: Statsforvalternes årsrapporter

[1] Driftsutgifter inkluderer kappost 0525.01 og 3525.02.

[2] I administrasjon inngår embetenes samlede ressurser brukt til administrasjon, inkl. leders administrative oppgaver og administrative oppgaver i fagavdelingene

Vedlegg 3: Spørreundersøkelsene

Resultater fra spørreundersøkelse med kommunene
pdf 5.11 MB
Resultater fra spørreundersøkelse med statsforvalterembetene
pdf 3.82 MB
Svar fra kommuner i Innlandet
pdf 3.29 MB
Svar fra kommuner i Oslo og Viken
pdf 3.21 MB
Svar fra kommuner i Vestfold og Telemark
pdf 3.23 MB
Svar fra kommuner i Agder
pdf 3.1 MB
Svar fra kommuner i Rogaland
pdf 3.12 MB
Svar fra kommuner i Vestland
pdf 3.31 MB
Svar fra kommuner i Møre og Romsdal
pdf 3.09 MB
Svar fra kommuner i Trøndelag
pdf 3.12 MB
Svar fra kommuner i Nordland
pdf 3.15 MB
Svar fra kommuner i Troms og Finnmark
pdf 3.17 MB
Oppdatert: 11. oktober 2022

DFØ-rapport 2022:5 Færre og bedre – en evaluering av statsforvalterstrukturen

Skriv ut / lag PDF

Forord

1. Hovedfunn og vurderinger

1.1 Våre hovedfunn

Høy tilfredshet med statsforvalterne

Det er enklere med 10 enn 18 embeter

Fagmiljøene er styrket

Praksis er blitt mer harmonisert

Rettssikkerheten er styrket

Lokalkunnskapen er god, men under press?

Dialogen med kommunene er i endring

Samordningen blir godt ivaretatt, men er blitt mer krevende

Lik inndeling som fylkeskommunen er ikke avgjørende

De færreste ønsker å gå tilbake til det som var

Bekymring for at embeter blir delt

1.2 Våre vurderinger og anbefalinger

1.2.1 En strukturendring i en krevende tid

1.2.2 Dagens struktur fungerer godt

1.2.3 Samordning må fortsatt prioriteres

1.2.4 Praksis må bli likere på tvers av embetene

1.2.5 Digital dialog er bra, men ikke nok alene

1.2.6 Utfordringene med saksbehandlingstid må tas på alvor

1.2.7 Uheldig med detaljerte føringer for organisering

1.2.8 Lik inndeling som fylkeskommunen er ikke viktig for statsforvalterens oppgaveløsning

1.2.9 Statsforvalterstrukturen bør ikke endres tilbake slik den var

1.2.10 Utforske ytterligere oppgavedeling mellom embetene?

2. Mandat og bakgrunn for evalueringen

2.1 Oppdrag og mandat for evalueringen

2.2. Bakgrunn og mål for endringen av statsforvalterstrukturen i 2019

2.3 Evalueringens problemstillinger

2.4 Metodisk design og avgrensninger

Metodisk design

Avgrensninger

2.5 Leseveiledning

3. Statsforvalteren som embete

3.1 Statsforvalterens oppgaver og roller

Bindeledd mellom stat og kommune og iverksetter av statlig politikk

Rettssikkerhetsinstans

Tverrsektoriell samordner

3.2 Generalistorgan med innslag av oppgavedeling og spesialisering

3.3 Styringen av statsforvalteren

3.4 Embetenes geografiske struktur, årsverk og turnover

Areal, antall innbyggere og kommuner

Utvikling i antall årsverk

Turnover

3.5 Sentrale føringer for kontorsteder og fordeling av ansatte

3.6 Ambisjoner knyttet til effektivisering og gevinstrealisering

Gevinstrealiseringsplan

Færre ledere

Lavere utgifter til husleie

4. Alt i alt fungerer strukturen bra

4.1 Ny struktur er i ferd med å sette seg

4.2 Styringsetatene mener statsforvalterembetene er styrket med dagens struktur

4.3 Embetsledelsene mener de har kommet styrket ut av ny struktur

4.4 Kommunene er i hovedsak tilfredse med statsforvalteren

Samfunnssikkerhet og beredskapsområdet skiller seg positivt ut

Lav tilfredshet med areal- og planområdet

Saksbehandlingstid kommer generelt dårlig ut

5. Fagmiljøene i de sammenslåtte embetene er styrket

5.1 Dagens struktur legger til rette for økt kapasitet og kvalitet

5.2 Delte kontorsteder, høy turnover og pandemi har påvirket fagmiljøene

5.3 Generelt god tilgang på søkere, med noen rekrutteringsutfordringer

5.4 Delte fagmiljøer gir mer fjernledelse

6. Embetenes praksis har blitt likere

6.1 Praksis er harmonisert i nye embeter

6.2 Fortsatt forskjeller i praksis mellom embeter

7. Statsforvalteren som bindeledd og iverksetter er viktig

7.1 Iverksetterrollen er ivaretatt i ny struktur

7.2 Lokalkunnskapen er god, men under press

7.3 Dialogen med kommunene er i endring

7.3.1 Dialogen med kommunene er god

7.3.2 En dreining av oppmerksomhet mot de mest sårbare kommunene

7.3.3 Mer digital dialog

7.4 Ulike oppfatninger av statsforvalteren som initiativtaker

8. Statsforvalteren styrket som rettssikkerhetsinstans

8.1 Rollen som rettssikkerhetsinstans har hatt en positiv utvikling

8.2 Bred enighet om at statsforvalteren løser rettssikkerhetsoppgavene på en god måte

9. Statsforvalteren utfordret som tverrsektoriell samordner

9.1 Rollen som samordningsmyndighet ivaretas på en god måte

9.1.1 Samarbeid på tvers har fått lavere prioritet i omstillingsperioden

9.1.2 Mer krevende å samordne øvrig regional stat

10. Statsforvalterens geografiske inndeling

10.1 Ulike oppfatninger om hvor viktig det er å følge fylkeskommunens inndeling

10.1.1 Kommunene er mer opptatt av lik inndeling enn statsforvalterne

10.1.2 Respondentene fra fylker som skal deles er minst opptatt av å følge fylkeskommunens inndeling

10.1.3 Styringsetatene mener lik inndeling ikke er viktig

10.1.4 Andre hensyn er viktigere enn lik inndeling med fylkeskommunen

10.2 En eventuell deling av statsforvalterembeter vekker bekymring

10.2.1 Risiko for svekkede fagmiljøer og redusert rettssikkerhet

Troms og Finnmark

Vestfold og Telemark

Oslo og Viken

10.2.2 Det som var, finnes ikke lenger

11. Metode

11.1 Datainnhenting gjennom dokumentstudier, spørreundersøkelser og intervjuer

11.2 Dokumentstudier

Utredninger, styringsdokumenter, planer og rapportering  

Nøkkeltall og statistikk  

11.3 Spørreundersøkelser

11.3.1 Spørreundersøkelse til alle landets kommuner

11.3.2 Spørreundersøkelse til statsforvalterembetene ved ledelsen

11.4 Intervjuer

11.4.1 Referansegruppe

11.5 Omkringliggende faktorer

Fra krise til krise: Utbruddet av covid-19 i mars 2020 og krigen i Ukraina februar 2022

Kommune- og regionreformen

Ny budsjettfordelingsmodell

Annet

Dokument- og referanseliste

Vedlegg

Vedlegg 1: Oversikt over statsforvalternes styringsetater

Vedlegg 2: Nøkkeltall om finansiering, årsverk og bevilgninger

Finansiering fordelt på departementsområde

Utvikling i antall årsverk

Årsverksinnsats per innbygger og per kommune

Bevilgning, utgifter til drift og husleie

Vedlegg 3: Spørreundersøkelsene

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.