Innbyggerundersøkelsen 2024

Innbyggerundersøkelsen 2024

Her kan du lese om resultatene fra innbyggerundersøkelsen 2024. Undersøkelsen inneholder innbyggernes vurderinger av en rekke offentlige tjenester både på kommunalt og nasjonalt nivå, holdninger til folkevalgte, tillitsnivået i befolkningen, og vurderinger av hvordan det er å bo i Norge og i kommunen.

Aktuelt om innbyggerundersøkelsen 2024

Om undersøkelsen

Innbyggerundersøkelsen har blitt gjennomført jevnlig siden 2010, og på flere områder kan du se hvordan innbyggernes holdninger endrer seg over tid. Under finner du mer informasjon om undersøkelsen.

Undersøkelsesdesign og gjennomføring

Innbyggerundersøkelsen ble 3. oktober 2023 sendt ut til et tilfeldig utvalg av Norges befolkning. 60 000 innbyggere som var trukket fra Folkeregisteret mottok undersøkelsen. Verian (tidligere Kantar Public) har stått for datainnsamlingen. Datainnsamlingen ble avsluttet 12. desember 2023, og varte dermed i litt over to måneder.

Les mer om metode og datainnsamling:

Metoderapport Innbyggerundersøkelsen 2024
pdf 388.19 KB
Dokumentasjonsrapport Innbyggerundersøkelsen fra Verian
pdf 465.78 KB

Spørreskjema brukt i undersøkelsen

Spørreskjema om å bo i Norge
pdf 717.7 KB
Spørreskjema om å bo i kommunen
pdf 712.96 KB
Spørreskjema om tillit (OECD)
pdf 674.6 KB
Endringslogg for innbyggerundersøkelsens nettsider
  • 7. februar 2024: Vi informerte om at datafilen som ble lastet ned i tidsrommet fra 6. februar til 7. februar inneholdt en feil og at den skulle slettes. Ny fil kunne mottas mot forespørsel.
  • 8. mars 2024: Vi informerte om at tabellverket ble oppdatert 8. mars på grunn av feil knyttet til kommunestørrelse og sentralitet i tidligere versjon.
  • 13. juni 2024: Vi publiserte oppdatert tabellverk med sentralitet og kommunestørrelse.

Undersøkelser fra tidligere år

Kontakt

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.