Her kan du se utviklingen i antall tilsyn.
Samlet oversikt over utviklingen i antall tilsyn 2020-2023
Tabellen under gir en oversikt over utviklingen i antall planlagte tilsyn for de lovområdene der vi har registrert at det er gjennomført tilsyn i perioden 2020-2023.
Tabell 1: Samlet oversikt over utviklingen i antall planlagte tilsyn for det enkelte lovområde i perioden 2020-2023
Lovgrunnlag | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | Sum |
---|---|---|---|---|---|
Arbeidsmiljøloven | 335 | 356 | 483 | 582 | 1756 |
Arkivloven | 18 | 38 | 35 | 15 | 106 |
Krisesenterloven | 9 | 34 | 10 | 20 | 73 |
Personopplysningsloven | 0 | 0 | 0 | 109 | 109 |
Universell utforming | 0 | 1 | 0 | 6 | 7 |
Brann- og eksplosjonsvernloven | 0 | 19 | 13 | 0 | 32 |
Sivilbeskyttelsesloven | 21 | 52 | 89 | 91 | 253 |
Produktkontroll loven | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 |
El-tilsynsloven (maritimt) | 2 | 4 | 3 | 0 | 9 |
Barnevernsloven | 30 | 60 | 26 | 42 | 158 |
Sosialtjenesteloven | 35 | 100 | 87 | 95 | 317 |
Helse- og omsorgstjenesteloven | 93 | 114 | 156 | 165 | 528 |
Folkehelseloven | 0 | 3 | 1 | 0 | 4 |
Helseberedskapsloven (felles tilsyn) | 9 | 21 | 36 | 30 | 96 |
Introduksjonsloven/Integreringsloven | 17 | 2 | 12 | 11 | 42 |
Matrikkeloven | 5 | 19 | 5 | 34 | 63 |
Havne- og farvannsloven | 27 | 24 | 51 | 37 | 139 |
Matloven | 0 | 0 | 2 | 21 | 23 |
Forurensningsloven | 29 | 85 | 150 | 54 | 318 |
Opplæringsloven | 116 | 143 | 127 | 128 | 514 |
Barnehageloven | 61 | 50 | 51 | 51 | 213 |
Sum | 807 | 1125 | 1337 | 1494 | 4763 |
Antall tilsyn for hvert lovområde 2016-2023
Under følger en oversikt over utviklingen i antall tilsyn for det enkelte lovområde, der vi også har inkludert data som foreligger fra forrige undersøkelse. I den grad vi har fått opplysninger om det fra tilsynsmyndighetene, inngår også informasjon om hvilke type tilsyn som er gjennomført og hvilken metode som er brukt i gjennomføringen av tilsynet.
Opplæringsloven
Utviklingen i antall tilsyn over tid viser at antall tilsyn i perioden 2020-2023 etter opplæringsloven er på et lavere nivå enn perioden 2016-2019. I perioden 2020-2023 ser vi en tendens til at antallet stedlige tilsyn har gått ned, mens antall dokumenttilsyn har gått opp. Vi ser også at det er blitt innført digitale tilsyn. Med digitale tilsyn menes tilsyn der hele eller deler av tilsynet er gjennomført digital via for eksempel Teams eller andre digitale plattformer.
Tabell 2: Antall tilsyn med opplæringsloven fra 2016-2023
Type tilsyn | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stedlige tilsyn | 53 | 46 | 36 | 36 | ||||
Dokumenttilsyn | 63 | 61 | 72 | 70 | ||||
Digitale tilsyn | 0 | 36 | 19 | 22 | ||||
Totalt | 231 | 212 | 149 | 173 | 116 | 143 | 127 | 128 |
Kilde: DFØ-rapport 2020:9, statsforvalternes tilsynsrapporter
Barnehageloven
Antall tilsyn etter barnehageloven er også på et lavere nivå i perioden 2020-2023, sammenlignet med perioden 2016-2019. Her er det, i likhet med opplæringsloven, en tendens til at antall stedlige tilsyn er redusert, mens antall dokumenttilsyn har hatt en økning. I tillegg ser vi også her innslag av digitale tilsyn.
Tabell 3: Antall tilsyn med barnehageloven fra 2016-2023
Type tilsyn | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stedlige tilsyn | 44 | 9 | 23 | 19 | ||||
Dokumenttilsyn | 17 | 32 | 25 | 29 | ||||
Digitale tilsyn | 0 | 9 | 3 | 3 | ||||
Totalt | 102 | 83 | 58 | 65 | 61 | 50 | 51 | 51 |
Kilde: DFØ-rapport 2020:9, statsforvalternes tilsynsrapporter
Figur 4 viser hvordan de samlede tilsynene i perioden 2020-2023 etter opplæringsloven og barnehageloven fordeler seg mellom felles nasjonale tilsyn og egeninitierte tilsyn. Etter en økning i antall felles nasjonale tilsyn og nedgang i egeninitierte tilsyn fra 2020-2021, viser figuren at antall felles nasjonale tilsyn har sunket vesentlig fra 2021-2023, mens antall egeninitierte tilsyn har hatt en vesentlig økning.
I 2023 bestod felles nasjonale tilsyn kun av skolemiljø og internkontroll. I perioden 2020-2022 bestod felles nasjonale tilsyn av flere temaer på både opplæring- og barnehageområdet. Temaene på opplæringsområdet var: 1) Skolemiljø samt pilotering av skolemiljø og internkontroll, 2) Elevenes utbytte av opplæringen og skolebasert vurdering, 3) Voksnes rett til grunn- og videregående opplæring, samt 4) Spesialundervisning. Temaene på barnehageområdet var: 1) Barnehagemyndighetens ansvar for veiledning og tilsyn, 2) Barnehagemyndighetens ansvar for godkjenning, 3) Spesialpedagogisk hjelp og 4) Individuell tilrettelegging for barn med nedsatt funksjonsevne
Figur 1: Forholdet mellom felles nasjonale og egeninitierte tilsyn med opplæringsloven og barnehageloven 2020-2023
Barnevernsloven
Hovedvekten av tilsyn etter barnevernsloven er landsomfattende tilsyn, og omfatter både kommunale og interkommunale barnevernstjenester. Perioden sett under ett ser vi en økning i antall tilsyn, og at antall tilsyn er på et høyere nivå i perioden 2020-2023 enn i perioden fra 2016-2019.
Tabell 5: Antall tilsyn med barnevernsloven fra 2016-2023
Type tilsyn | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Egeninitierte tilsyn | 9 | 2 | 0 | 7 | ||||
Landsomfattende tilsyn | 21 | 58 | 26 | 35 | ||||
Totalt | 21 | 16 | 4 | 36 | 30 | 60 | 26 | 42 |
Kilde: DFØ-rapport 2020:9, Helsetilsynets årsrapporter 2020-2023
Sosialtjenesteloven
For sosialtjenesteloven ser vi at antall tilsyn i perioden 2016 til 2023 har økt, og at antall tilsyn er på et høyere nivå i perioden 2020-2023 sammenlignet med perioden 2016-2019. Videre viser tabellen under en økning i omfanget av tilsyn med andre metoder, og at det generelt er gjennomført flere tilsyn med sosialtjenesteloven ved andre metoder enn systemrevisjon i perioden 2016-2023.
Tabell 6: Antall tilsyn med sosialtjenesteloven fra 2016-2023
Type tilsyn | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Systemrevisjoner landsomfattende | 10 | 10 | 35 | 54 | ||||
Tilsyn med andre metoder | 25 | 90 | 52 | 41 | ||||
Totalt | 79 | 66 | 122 | 115 | 35 | 100 | 87 | 95 |
Kilde: DFØ-rapport 2020:9, Helsetilsynets årsrapporter 2020-2023
Helse- og omsorgstjenesteloven
Antall tilsyn med helse- og omsorgstjenesteloven har i motsetning til de to foregående lovområdene hatt en nedgang i perioden 2016-2023, ved at antall tilsyn er på et lavere nivå fra 2020-2023 enn de fire foregående årene. Tyngden av tilsyn de siste fire årene er på landsomfattende tilsyn med systemrevisjon som metode. Tilsyn med andre metoder i perioden 2020-2022 omfatter i hovedsak oppfølging av egenvurderinger. I 2023 er tilsyn med andre metoder en kombinasjon av ekstraordinært store tilsynssaker, stikkprøvetilsyn, oppfølging av egenvurderinger og av tidligere tilsyn, samt tilsyn der det er brukt en annen ikke spesifisert metode.
Tabell 7: Antall tilsyn med helse- og omsorgstjenesteloven fra 2016-2023
Type tilsyn | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Systemrevisjoner landsomfattende | 46 | 74 | 82 | 101 | |||||
Tilsyn med andre metoder | 47 | 40 | 74 | 64 | |||||
Totalt | 183 | 215 | 192 | 287 | 93 | 114 | 156 | 165 |
Kilde: DFØ-rapport 2020:9, Helsetilsynets årsrapporter 2020-2023
Folkehelseloven
Antall tilsyn etter folkehelseloven har vært av begrenset omfang i hele perioden 2016-2023, med unntak av i 2019 der det ble gjennomført et større landsomfattende tilsyn. I 2023 har Helsetilsynet gjort forberedelser til en ny planperiode med tilsyn etter folkehelseloven, og der det ikke er gjennomført noen tilsyn.
Tabell 8: Antall tilsyn med folkehelseloven i perioden fra 2020-2023
Type tilsyn | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Planlagte forebyggende tilsyn | 4 | 5 | 3 | 51 | 0 | 3 | 1 | 0 |
Kilde: Helsetilsynets årsrapporter 2020-2023
Helseberedskapsloven
Tilsyn etter helseberedskapsloven er gjennomført som felles tilsyn i samarbeid med tilsyn kommunal beredskapsplikt etter sivilbeskyttelsesloven. Antall tilsyn har vært på et jevnt nivå i perioden 2020-2023, med unntak av i 2022, der det har vært gjennomført et høyere antall tilsyn.
Tabell 9: Antall tilsyn med helseberedskapsloven fra 2020-2023
Type tilsyn | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Felles beredskapstilsyn | 9 | 21 | 36 | 30 |
Kilde: Helsetilsynets årsrapporter 2020-2023
Introduksjonsloven og integreringsloven
Tilsynene i perioden 2016-2020 var etter introduksjonsloven, mens tilsynene fra 2021 har vært etter integreringsloven som trådte i kraft fra 1. januar 2021. Alle tilsynene er nasjonale tilsyn, der tema for tilsyn i 2020 var individuell plan. I 2021 ble det ikke gitt resultatmål om gjennomføring av tilsyn og begge de gjennomførte tilsynene inngikk som del av pilotering av nytt tilsynsopplegg for perioden 2022-2025. I 2023 var «Differensiering av introduksjonsprogram og opplæring i norsk» tema for tilsyn. Tabellen viser en nedgang i antall tilsyn i perioden 2016-2020, og at antall tilsyn er på et lavere den siste fireårs-perioden.
Tabell 10: Antall tilsyn med introduksjonsloven og integreringsloven fra 2016-2023
Tilsyn | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totalt | 35 | 29 | 34 | 20 | 17 | 2 | 12 | 11 |
Kilde: DFØ-rapport 2020:9, statsforvalterenes årsrapporter og tilsynsrapporter
Krisesenterloven
Antall tilsyn med krisesenterloven inkluderer kontroll av kommuner som har eget krisesenter og som har krisesentersamarbeid med andre kommuner. Alle de rapporterte tilsynene er ordinære, egeninitierte tilsyn med statsforvalteren som tilsynsfører. Antall tilsyn varierer noe fra år til år, og har vært på et relativt stabilt nivå i perioden 2016-2023. Som følge av endret ansvar for krisesenterloven fra og med 2020, ble det etter dette innført en ny rutine der Statsforvalteren skal sende tilsynsrapporter til Bufdir.
Tabell 11: Antall tilsyn med krisesenterloven fra 2016-2023
Type tilsyn | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tilsyn med krisesentertilbud | 11 | 21 | 15 | 8 | 9 | 34 | 10 | 20 |
Kilde: DFØ-rapport 2020:9, statsforvalterenes tilsynsrapporter til Bufdir
Brann- og eksplosjonsvernloven
DSB fører tilsyn landets brann- og redningsvesen etter brann- og eksplosjonsvernloven. Tilsynet er gjennomført som dokumenttilsyn, og oversikten under viser at det varierer fra år til år om DSB gjennomfører tilsyn avhengig av prioriteringer.
Tabell 12: Antall tilsyn med brann- og eksplosjonsvernloven fra 2016-2023
Type tilsyn | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stedlig tilsyn | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Dokumenttilsyn | 0 | 19 | 13 | 0 | ||||
Totalt | 42 | 0 | 0 | 0 | 0 | 19 | 13 | 0 |
Kilde: DFØ-rapport 2020:9, DSB
Sivilbeskyttelsesloven
Ansvaret for tilsyn etter sivilbeskyttelsesloven er delt mellom statsforvalteren som fører tilsyn med kommunal beredskapsplikt og Sivilforsvaret, som fører tilsyn med tilfluktsrom. Tilsyn med kommunal beredskapsplikt gjennomføres i mange embeter som et fellestilsyn med helseberedskap jf. tabell xx over. Utviklingen i antall tilsyn i perioden 2016-2023 viser at antall tilsyn er på et lavere nivå i perioden 2020-2023, sammenholdt med den foregående fireårs-perioden.
Tabell 13: Antall tilsyn med sivilbeskyttelsesloven fra 2016-2023
Type tilsyn | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stedlig tilsyn statsforvalteren | 21 | 52 | 59 | 61 | ||||
Tilfluktsrom (Sivilforsvaret) | ca. 30 | ca. 30 | ||||||
Totalt | 108 | 105 | 104 | 84 | 21 | 52 | 89 | 91 |
Kilde: DFØ-rapport 2020:9, DSB
Produktkontroll loven
DSB fører tilsyn med aktørplikter etter produktkontroll loven knyttet til produktsikkerhet og lekeplassutstyr, og har i løpet av de fire siste årene gjennomført tre slike tilsyn i 2023.
Tabell 14: Antall tilsyn med produktkontroll loven fra 2020-2023
Type tilsyn | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Stedlig tilsyn | 0 | 0 | 0 | 3 |
Totalt | 0 | 0 | 0 | 3 |
Kilde: DSB
El-tilsynsloven
Tilsyn med el-tilsynsloven gjennomføres av det lokale elektrisitetstilsyn (DLE) og er i hovedsak tilsyn etter avtale med Sjøfartsdirektoratet på båter som kommunene eier. Med unntak av 2023, er det gjennomført et fåtall stedlige tilsyn per år etter el-tilsynsloven på det maritime området.
Tabell 15: Antall tilsyn med el-tilsynsloven (maritimt) fra 2020-2023
Type tilsyn | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Stedlig tilsyn | 2 | 4 | 3 | 0 |
Totalt | 2 | 4 | 3 | 0 |
Kilde: DSB
Arbeidsmiljøloven
Arbeidstilsynet sine tilsyn er risikobaserte. Offentlig sektor kommer ut med en høy risiko for blant annet muskel-, skjellet- og psykiske plager. Av den grunn er antallet tilsyn med kommunene relativt høyt og økende de siste årene. Særlig har antallet stedlige tilsyn økt, og over tid utgjør stedlige tilsyn en stadig større andel av de totale tilsynene. Antall dokumenttilsyn varierer noe fra år til år, og fra 2020 er også digitale tilsyn tatt i bruk. Tallene inkluderer også hendelsesbaserte tilsyn, det vil si tilsyn som oppfølging etter arbeidsulykker, melding om kritikkverdige forhold (tips) eller melding fra leger, spesifisert i tabell 17.
Tabell 16: Antall tilsyn med arbeidsmiljøloven fra 2016-202335
Type tilsyn | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stedlige tilsyn | 217 | 296 | 250 | 416 | 193 | 257 | 484 | 646 |
Dokumenttilsyn | 263 | 36 | 95 | 223 | 237 | 169 | 94 | 110 |
Digitale tilsyn | 6 | 53 | 73 | 69 | ||||
Totalt | 480 | 332 | 345 | 639 | 463 | 479 | 651 | 825 |
Kilde: Arbeidstilsynet. Tallene inkluderer kommunale foretak, kommunale enheter og interkommunale selskaper
Tabell 17: Antall tilsyn som følge av oppfølging av ulykker og kritikkverdige forhold (hendelsesbaserte tilsyn)
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ulykke | 36 | 23 | 45 | 57 | 51 | 51 | 59 | 61 |
Kritikkverdige forhold | 36 | 38 | 50 | 99 | 77 | 72 | 109 | 182 |
Totalt | 72 | 61 | 95 | 156 | 128 | 123 | 168 | 243 |
Kilde: Arbeidstilsynet
Arkivloven
For antall tilsyn etter arkivloven er det en tendens til et færre tilsyn i perioden etter 2020, enn den foregående fireårsperioden. Hovedandelen av tilsyn i perioden 2020-2023 er gjennomført som stedlige tilsyn, mens det færre eller ingen dokumenttilsyn, med unntak av i 2021. Fire av dokumenttilsynene i 2022 er hendelsesbaserte tilsyn, mens det var ett hendelsesbasert tilsyn i 2023.
Tabell 18: Antall tilsyn med arkivloven fra 2016-2023
Type tilsyn | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stedlige tilsyn | 18 | 4 | 35 | 16 | ||||
Dokumenttilsyn | 34 | 4 | ||||||
Sum tilsyn | 46 | 28 | 57 | 50 | 18 | 38 | 39 | 16 |
Kilde: DFØ-rapport 2020:9, tilsynskalenderen
Personopplysningsloven
Datatilsynet hadde et stort tilsynsprosjekt i 2023 mot kommunal sektor etter personopplysningsloven. Tilsynene var i hovedsak dokumenttilsyn, men det var også enkelte stedlige tilsyn. Ut over dette prosjektet er det ikke gjennomført andre tilsyn i perioden 2020-2023. For perioden 2016-2023 under ett, ser vi at det ble gjennomført mer jevnlige tilsyn i den første fireårsperioden, enn etter 2020.
Tabell 19: Antall tilsyn med personopplysningsloven 2016-2023
Type tilsyn | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stedlig tilsyn | 11 | |||||||
Dokumenttilsyn | 98 | |||||||
Sum | 14 | 13 | 51 | 58 | 0 | 0 | 0 | 109 |
Kilde: DFØ-rapport 2020:9, Datatilsynet
Universell utforming
Alle tilsynene med universell utforming i perioden 2020-2023 var innen utdanningssektoren. Totalt er det ført tilsyn med syv kommuner i perioden, hvorav seks var i 2023. I tillegg har Digitaliseringsdirektoratet ført digital kontroll med om kommunene har fått på plass en tilgjengelighetserklæring.
Tabell 20: Antall tilsyn med bestemmelsene om universell utforming 2020-2023
Tilsyn | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Sum | 0 | 0 | 0 | 6 |
Kilde: Digitaliseringsdirektoratet
Matrikkelloven
Antall tilsyn med matrikkelloven har variert en del i perioden 2020-2023, sammenlignet med perioden 2016 til 2019, da antall tilsyn var mer stabilt. Alle tilsyn etter matrikkelloven er planlagte tilsyn. I 2020 og 2021 er det kun gjennomført stedlige tilsyn. I 2022 ble det jobbet med innføring av dokumenttilsyn i tett samarbeid med utvalgte pilotkommuner. Som et resultat av dette er det i all hovedsak gjennomført dokumenttilsyn i 2023.
Tabell 21: Antall tilsyn med matrikkelloven 2016-2023
Type tilsyn | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stedlig tilsyn | 5 | 19 | 0 | 3 | ||||
Dokumenttilsyn | 0 | 0 | 5 | 31 | ||||
Sum | 20 | 20 | 30 | 24 | 5 | 19 | 5 | 34 |
Kilde: DFØ-rapport 2020:9, Kartverket
Havne- og farvannsloven
I perioden 2020 til 2023 har det vært noe økning i antall tilsyn etter havne- og farvannsloven. Alle tilsynene gjennomføres som stedlige tilsyn, og der deler av tilsynene er rettet mot havnevesen med IKS og AS som organisasjonsform. I 2022 gjennomførte Kystverket 26 tilsyn og i 2023 19 tilsyn med havnevesen som har IKS/AS som organisasjonsform.
Tabell 22: Antall tilsyn med havne- og farvannsloven 2020-2023
Type tilsyn | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Sum | 27 | 24 | 51 | 37 |
Kilde: Kystverket
Matloven – plantevernforskriften
Mattilsynet har ikke tilgjengelige data som skiller ut tilsyn med kommunene etter matloven ut over plantevernforskriften. Antall tilsyn i tabellen er avgrenset til tilsyn (inspeksjon) hos landbrukskontorene etter plantevernmiddelforskriften.
Tabell 23: Antall tilsyn med plantevernforskriften 2020-2023
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|
Stedlige tilsyn | 0 | 0 | 2 | 21 |
Kilde: Mattilsynets saksbehandlingssystem (MATS)
Forurensningsloven
Utviklingen i tilsyn etter forurensningsloven viser et noe høyere nivå i antall tilsyn i perioden fra 2020-2023, sammenlignet med den foregående fireårs-perioden. Hovedandelen av tilsynene er stedlige tilsyn, og det er bare gjennomført et fåtall dokumenttilsyn. Oversikten over antall tilsyn omfatter både egeninitierte tilsyn, hendelsesbaserte tilsyn og aksjonsbaserte tilsyn som er initiert av Miljødirektoratet. Hendelsesbaserte tilsyn har vært knyttet til oppfølging av «klage/hendelse/tips». Ett av tilsynene i 2022 og to tilsyn i 2023 var slike tilsyn.
Tabell 24: Antall tilsyn med forurensningsloven 2016-2023
Type tilsyn | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stedlige tilsyn | 29 | 79 | 148 | 56 | ||||
Dokumenttilsyn | 6 | 3 | ||||||
Totalt | 29 | 57 | 28 | 35 | 29 | 85 | 151 | 56 |
Kilde: DFØ-rapport 2020:9, Miljødirektoratet
Fotnoter
35Arbeidstilsynet har sendt justerte tall til DFØ for perioden 2016 – 2019, slik at tallene for denne perioden ikke er sammenlignbare med de som inngikk i DFØ-rapport 2020:9.
DFØ-rapport 2024:14 Statlig tilsyn med kommunene 2020-2024
Forord
Sammendrag
Omfanget av statlig tilsyn holder seg relativt stabilt over tid, men kommunene opplever tidsbruken ved tilsyn som en belastning
Kommunene er generelt fornøyde med hvordan statlige tilsyn blir gjennomført, og ser tilsyn som et viktig virkemiddel for bedre kommunale tjenester
Statens tilsynsvirksomhet er mer koordinert, samtidig er det rom for forbedringer
1. Innledning
1.1 Bakgrunn og problemstillinger
1.1.1 DFØ skal følge utviklingstrekkene i statlig tilsyn med kommunene
1.1.2 Omfang, styring, samordning og nytte av statens tilsyn er undersøkt
Problemstilling 1: Hva er omfanget av statlig tilsyn?
Problemstilling 2: Hvordan styres og samordnes statens tilsyn med kommunene?
Problemstilling 3: Hvordan planlegges og gjennomføres statlige tilsyn?
Problemstilling 4: Hvordan oppleves nytten og relevansen av statlige tilsyn?
1.2 Metodisk design og datagrunnlag
1.2.1 Dokumentanalyse, nøkkeltall og statistikk
1.2.2 Spørreundersøkelser til kommunene og statsforvalterne
Utvalg
Nærmere om kommuneundersøkelsen, svarprosent og svarfordeling
Nærmere om statsforvalterundersøkelsen, svarprosent og svarfordeling
1.2.3 Intervjuer med tilsynsmyndigheter, statsforvaltere og kommuner
1.2.4 Referansegruppe
1.3 Leseveiledning
Fotnoter
3. Hva er omfanget av statlig tilsyn med kommunene?
3.1 Lite endring i antall lover, men utvidet hjemmelsgrunnlag på noen områder
3.2 Omfanget av tilsyn varierer fra år til år, men øker ikke vesentlig over tid
3.2.1 Antall tilsyn øker på enkelte lovområder og synker på andre
3.2.2 Endringer i forholdet mellom ulike typer tilsyn
3.2.3 Omfanget av tilsyn påvirkes av ressurssituasjonen og andre prioriteringer
3.2.4 Kommunene og statsforvalterne har ulike oppfatninger om omfanget av tilsyn
3.2.5 En høy andel i kommunene opplever tidsbruken ved tilsyn som en belastning
Fotnoter
4. Hvilke erfaringer har kommunene med statlig tilsyn?
4.1 Kommunene er fornøyd med gjennomføringen av tilsyn
4.2 Dokumentasjonsinnhenting tar mye tid, men kommunene har god dialog om hva som kreves
4.3 De færreste vil bruke klageadgangen, selv om flere mener staten ber om for mange opplysninger
4.4 Kommunene er stort sett enige med statsforvalteren om tolkning av regelverk
4.5 Tilsyns- og veiledningsrollen utfyller hverandre, og tilsynsmyndighetene håndterer skillet godt
Fotnoter
5. Hva er nytten av et statlig tilsyn?
5.1 Tilsyn ses som et viktig virkemiddel for bedre kommunale tjenester
5.2 Statforvalterens egeninitierte tilsyn oppleves som mest nyttige
5.3 Tilsyn bidrar til bedre regeletterlevelse, men andre aktiviteter kan også bidra
5.4 Veiledning ses som et stadig mer nyttig virkemiddel for regeletterlevelse
5.5 Læringsaktiviteter øker nytten av tilsyn
5.6 Statsforvalterne formidler kunnskap fra tilsyn ut til kommunene
Fotnoter
6. Hva kjennetegner styringen av statlig tilsyn?
6.1 Mer risikobasert tilnærming i styringen
6.1.1 Nasjonale tilsynsmyndigheter gjennomfører overordnede risikovurderinger
6.1.2 Statsforvalteren gjennomfører egne risikoanalyser som grunnlag for tilsyn
6.2 Nasjonale tilsynsmyndigheters styring begrenser i liten grad statsforvalterens tilsyn
6.2.1 Lite begrensninger i lov og regelverk og overordnede krav
6.2.2 Større frihet i metodebruk
Fotnoter
7. Hva er erfaringene med samordningen av statlig tilsyn?
7.1 Statsforvalterne har etablert møtearenaer for samordning internt og eksternt
7.2 Tilsynskalenderen legger bedre til rette for samordning av statlig tilsyn
7.3 Statsforvalterne opplever i større grad enn kommunene at tilsyn er godt nok samordnet i tid
7.4 Statsforvalterne er mer informert om og tar hensyn til forvaltningsrevisjonene
7.4.1 Dialogen med kontrollutvalgene er god, men det er rom for forbedringer
7.4.2 Statsforvalterne tar mer hensyn til relevante forvaltningsrevisjoner
7.5 Ulik begrepsbruk og metodikk oppleves som et begrenset problem
7.6 Utfordringer i samordningen av statens tilsyn
7.6.1 Samordning kan også gi utilsiktede virkninger
7.6.2 Tverrfaglige tilsyn foregår i begrenset omfang
7.6.3 Felles tilsyn er krevende, og der prioritering gjennom fellesoppdrag er en fordel
7.6.4 Forventninger om mer tverrfaglige tilsyn framover
7.7 Nasjonal samordningsarena fungerer, men kan legge til rette for mer strategisk diskusjoner
Fotnoter
8. Analyse og vurderinger
8.1 Flere positive utviklingstrekk er forsterket i løpet av de fire siste årene
8.1.1 Kommunene har en positiv holdning til statlig tilsyn, og ser at det gir bedre regeletterlevelse og tjenestekvalitet
8.1.2 Styringen av statens tilsyn er mindre detaljert, med større handlingsrom for statsforvalteren
8.1.3 Flere tiltak bidrar positivt til statsforvalterens samordning av tilsyn
8.2 Noen områder krever fortsatt oppmerksomhet
8.2.1 Selv om omfanget av tilsyn er relativt stabilt, opplever kommunene tidsbruken som en belastning
8.2.2 Dokumentasjonsinnhenting er fortsatt krevende
8.2.3 Dialogen mellom statlige tilsynsmyndigheter og kontrollutvalgssekretariatene kan bli bedre
8.2.4 Tilsynskalenderen er et godt verktøy, men bruken bør øke
8.3 Utfordringer og utviklingsmuligheter i samordningen av statlig tilsyn
8.3.1 Stor grad av informasjonsdeling
8.3.2 På vei til å utvikle felles problem- og løsningsforståelse
8.3.3 Behov for prioritering og vilje til samarbeid
8.3.4 Fortsatt lite felles tilsyn
8.4 Hvordan kan statlige tilsyn møte kommunenes utfordringer mer effektivt?
8.4.1 Behov for å tenke annerledes om bruken av statlig tilsyn?
8.4.2 Hvordan kan tilsyn videreutvikles i kombinasjon med andre virkemidler?
8.4.3 Kan kunnskap fra tilsyn brukes mer systematisk?
8.4.4 Er det behov for å tenke mer differensiert om tilsyn overfor ulike kommuner?
8.5 Er målet om at "antall tilsyn ikke skal øke" et godt og treffsikkert mål?
Fotnoter
9. Oppsummering av mulige oppfølgingspunkter
Litteratur
Vedlegg 1 Krav i styrende dokumenter 2023
Fotnoter
Vedlegg 2 Utviklingen i antall tilsyn
Samlet oversikt over utviklingen i antall tilsyn 2020-2023
Antall tilsyn for hvert lovområde 2016-2023
Opplæringsloven
Barnehageloven
Barnevernsloven
Sosialtjenesteloven
Helse- og omsorgstjenesteloven
Folkehelseloven
Helseberedskapsloven
Introduksjonsloven og integreringsloven
Krisesenterloven
Brann- og eksplosjonsvernloven
Sivilbeskyttelsesloven
Produktkontroll loven
El-tilsynsloven
Arbeidsmiljøloven
Arkivloven
Personopplysningsloven
Universell utforming
Matrikkelloven
Havne- og farvannsloven
Matloven – plantevernforskriften
Forurensningsloven
Fotnoter
Vedlegg 3 Styringskrav fra nasjonale tilsynsmyndigheter
Vedlegg 4 Oversikt over veiledere og metodehåndbøker
Vedlegg 5 Svarfordelinger
Fotnoter
Vedlegg 6 Spørreskjemaer