Rapporter Her finner dere en oversikt over rapporter vi har utarbeidet. Report list Filtrer etter år 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 (-) 2016 2017 2018 2019 (-) 2020 2021 2022 2023 2024 Fasett Publisert på Filtrer etter kategori Anskaffelser Brukerretting og brukermedvirkning Digitalisering Kompetanse Ledelse Norge og EU/EØS Omstilling Organisering Regelverk (-) Regional statsforvaltning (-) Samordning Styring Tilskudd Tilsyn Uavhengige forvaltningsorganer DFØ-notat 2020:3 Fra program til varig struktur Departementenes rolle i å samordne innsatsen for utsatte barn og unge. DFØ-notat 2020:2 Hvordan har pandemien påvirket arbeidet i forvaltningen? Den 11. mars 2020 erklærte Verdens helseorganisasjon at verden sto overfor en pandemi. Pandemien har rammet en hel verden, alle deler av samfunnet og hverdagslivet til folk. I Norge har vi sammenlignet med andre land klart oss godt gjennom krisen. DFØ ser i denne rapporten på forvaltningens rolle i krisehåndteringen. DFØ-rapport 2020:9 Statlig tilsyn med kommunene DFØ har på oppdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet kartlagt utviklingstrekk når det gjelder statlig tilsyn med kommunene. Rapporten viser at statlig tilsyn vurderes som nyttig for å sikre at kommunene følger pålagte lover og regler. Rapport fra DFØ og Miljødirektoratet Nullutslippstransport i leveranser til det offentlige. Kunnskapsgrunnlag Kunnskapsgrunnlaget er utarbeidet som en del av arbeidet med regjeringens handlingsplan for grønne og innovative offentlige anskaffelser. Difi-rapport 2016:8 Ikke bare pådriver... Om utøvelsen av KMDs samordningsroller Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) har tre samordningsroller overfor andre departementer: pådriver, interesseavveier og systemforvalter. Samordningen fungerer best når departementet kombinerer rollene og avdelingene tar i bruk virkemidler som er tilpasset et bevisst ambisjonsnivå. Difi-rapport 2016:7 Utanforskapens moglegheiter. Om norsk påverknad innanfor EØS Difi har kartlagt Noregs moglegheiter til å påverke EU i EØS-saker. Undersøkinga viser at norsk forvalting stort sett bruker moglegheita til å påverke på en god og meir systematisk, samordna og profesjonell måte no enn i 2001. Difi-rapport 2016:6 Nøklene til handlingsrommet. Hva fremmer og hemmer effektivisering i staten? Budsjettkutt og tydelig toppledelse fremmer, mens kultur og manglende politiske prioriteringer hemmer effektivisering. Handlingsrommet for effektivisering finnes, men kan utnyttes enda bedre. Difi-rapport 2016:3 Nytt veg- og jernbanedirektorat? Om direktoratsoppgåver i veg- og jernbaneforvaltninga Difi har kartlagt og vurdert oppgåvestrukturen og sentrale problemstillingar knytt til ei eventuell samanslåing av Statens vegvesen og det nye Jernbanedirektoratet. Vi anbefaler å vente med ytterlegare organisasjonsendringar, men Samferdsledepartementet bør vurdere eiga organisering og Statens vegvesens ansvar og funksjon regionalt. Etatane bør også samarbeide meir og utvikle fleire fellestenester og –funksjonar mellom anna på planleggings- og anskaffingsområdet.
DFØ-notat 2020:3 Fra program til varig struktur Departementenes rolle i å samordne innsatsen for utsatte barn og unge.
DFØ-notat 2020:2 Hvordan har pandemien påvirket arbeidet i forvaltningen? Den 11. mars 2020 erklærte Verdens helseorganisasjon at verden sto overfor en pandemi. Pandemien har rammet en hel verden, alle deler av samfunnet og hverdagslivet til folk. I Norge har vi sammenlignet med andre land klart oss godt gjennom krisen. DFØ ser i denne rapporten på forvaltningens rolle i krisehåndteringen.
DFØ-rapport 2020:9 Statlig tilsyn med kommunene DFØ har på oppdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet kartlagt utviklingstrekk når det gjelder statlig tilsyn med kommunene. Rapporten viser at statlig tilsyn vurderes som nyttig for å sikre at kommunene følger pålagte lover og regler.
Rapport fra DFØ og Miljødirektoratet Nullutslippstransport i leveranser til det offentlige. Kunnskapsgrunnlag Kunnskapsgrunnlaget er utarbeidet som en del av arbeidet med regjeringens handlingsplan for grønne og innovative offentlige anskaffelser.
Difi-rapport 2016:8 Ikke bare pådriver... Om utøvelsen av KMDs samordningsroller Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) har tre samordningsroller overfor andre departementer: pådriver, interesseavveier og systemforvalter. Samordningen fungerer best når departementet kombinerer rollene og avdelingene tar i bruk virkemidler som er tilpasset et bevisst ambisjonsnivå.
Difi-rapport 2016:7 Utanforskapens moglegheiter. Om norsk påverknad innanfor EØS Difi har kartlagt Noregs moglegheiter til å påverke EU i EØS-saker. Undersøkinga viser at norsk forvalting stort sett bruker moglegheita til å påverke på en god og meir systematisk, samordna og profesjonell måte no enn i 2001.
Difi-rapport 2016:6 Nøklene til handlingsrommet. Hva fremmer og hemmer effektivisering i staten? Budsjettkutt og tydelig toppledelse fremmer, mens kultur og manglende politiske prioriteringer hemmer effektivisering. Handlingsrommet for effektivisering finnes, men kan utnyttes enda bedre.
Difi-rapport 2016:3 Nytt veg- og jernbanedirektorat? Om direktoratsoppgåver i veg- og jernbaneforvaltninga Difi har kartlagt og vurdert oppgåvestrukturen og sentrale problemstillingar knytt til ei eventuell samanslåing av Statens vegvesen og det nye Jernbanedirektoratet. Vi anbefaler å vente med ytterlegare organisasjonsendringar, men Samferdsledepartementet bør vurdere eiga organisering og Statens vegvesens ansvar og funksjon regionalt. Etatane bør også samarbeide meir og utvikle fleire fellestenester og –funksjonar mellom anna på planleggings- og anskaffingsområdet.