Rapporter Her finner dere en oversikt over rapporter vi har utarbeidet. Report list Filtrer etter år 1999 2000 2002 2003 2004 2005 2007 2008 2009 2010 2011 (-) 2012 2013 2014 2015 2016 2017 (-) 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 Fasett Publisert på Filtrer etter kategori Anskaffelser Brukerretting og brukermedvirkning Digitalisering Kommunikasjon Kompetanse (-) Ledelse Norge og EU/EØS Omstilling Organisering Regelverk (-) Regional statsforvaltning Samordning Styring Tilskudd Tilsyn Uavhengige forvaltningsorganer Difi-rapporter 2018:10, 2018:11, 2018:12, 2018:13 En analyse av inndelingen av regional stat Difi har undersøkt behovet for endringer i inndelingen til 11 statsetater med et regionalt apparat. Dette har vi gjort i lys av vedtaket om ny fylkesinndeling og ny struktur for fylkesmannen. Difi-rapport 2018:2 Evaluering av nærpolitireformen - statusrapport 2017 Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi) har på oppdrag fra Justis- og beredskapsdepartementet evaluert politiets arbeid med nærpolitireformen i 2017. Difi-rapport 2018:1 Stor satsning på effektivisering av offentlige anskaffelser Fra 2018 er det en betydelig satsing for å effektivisere offentlige anskaffelsesprosesser gjennom digitalisering. Program for digitale anskaffelser skal gjennomføres i perioden 2018 til 2024 og ledes av Difi. Difi har en målsetting om å tilrettelegge for ca. 3,6 milliarder kroner i samfunnsøkonomisk gevinst i løpet av programperioden. Dette skal realiseres ved å legge til rette for digitale anskaffelsesprosesser. Difi-notat 2018:1 Samhandling mellom regional stat og fylkeskommunen Temaet for dette notatet er samhandling mellom fylkeskommunen og regional stat inkludert fylkesmannen. Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) skal foreta en gjennomgang av regional stats inndeling på bakgrunn av Stortingets vedtak om ny inndeling av fylkesmannsembetene og ny fylkeskommuneinndeling. Prosjektet skal gi KMD et faglig beslutningsgrunnlag for å vurdere hvilke statsetater som skal inngå i gjennomgangen av regional stats inndeling. Difi-rapport 2012:8 Graves det dypt nok? Om utredningsarbeidet i departementene Difi har gjennomgått etterlevelsen av utredningsinstruksen på oppdrag fra Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet. Kartleggingen viser at departementene ikke etterlever utredningsinstruksen godt nok. Det later ikke til å ha skjedd noen positiv utvikling siden Statskonsult gjorde en tilsvarende undersøkelse i 2003. Difi-rapport 2012:6 Lokalisering av statlige virksomheter. En kartlegging i perioden 2006–2010 Den viktigste årsaken til at antall arbeidsplasser i statlig forvaltning har økt med om lag 12 prosent i perioden 2006–2010, er vekst innenfor eksisterende virksomheter. Difi-notat 2012:3 Erfaringar med bruk av personlegheitstest i rekrutteringsprosessen Gode rekrutteringsprosessar er nødvendige for å gi leiarane eit godt avgjeringsgrunnlag når det skal tilsetjast folk i ledige stillingar. Notatet gir eit godt grunnlag til å diskutere korleis personlegheitstest kan brukast som eit verkemiddel til å auke kvaliteten i rekrutteringsprosessen, og kva som krevst når verksemda bruker personlegheitstest med interne ressursar i rekrutteringsarbeidet.
Difi-rapporter 2018:10, 2018:11, 2018:12, 2018:13 En analyse av inndelingen av regional stat Difi har undersøkt behovet for endringer i inndelingen til 11 statsetater med et regionalt apparat. Dette har vi gjort i lys av vedtaket om ny fylkesinndeling og ny struktur for fylkesmannen.
Difi-rapport 2018:2 Evaluering av nærpolitireformen - statusrapport 2017 Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi) har på oppdrag fra Justis- og beredskapsdepartementet evaluert politiets arbeid med nærpolitireformen i 2017.
Difi-rapport 2018:1 Stor satsning på effektivisering av offentlige anskaffelser Fra 2018 er det en betydelig satsing for å effektivisere offentlige anskaffelsesprosesser gjennom digitalisering. Program for digitale anskaffelser skal gjennomføres i perioden 2018 til 2024 og ledes av Difi. Difi har en målsetting om å tilrettelegge for ca. 3,6 milliarder kroner i samfunnsøkonomisk gevinst i løpet av programperioden. Dette skal realiseres ved å legge til rette for digitale anskaffelsesprosesser.
Difi-notat 2018:1 Samhandling mellom regional stat og fylkeskommunen Temaet for dette notatet er samhandling mellom fylkeskommunen og regional stat inkludert fylkesmannen. Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) skal foreta en gjennomgang av regional stats inndeling på bakgrunn av Stortingets vedtak om ny inndeling av fylkesmannsembetene og ny fylkeskommuneinndeling. Prosjektet skal gi KMD et faglig beslutningsgrunnlag for å vurdere hvilke statsetater som skal inngå i gjennomgangen av regional stats inndeling.
Difi-rapport 2012:8 Graves det dypt nok? Om utredningsarbeidet i departementene Difi har gjennomgått etterlevelsen av utredningsinstruksen på oppdrag fra Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet. Kartleggingen viser at departementene ikke etterlever utredningsinstruksen godt nok. Det later ikke til å ha skjedd noen positiv utvikling siden Statskonsult gjorde en tilsvarende undersøkelse i 2003.
Difi-rapport 2012:6 Lokalisering av statlige virksomheter. En kartlegging i perioden 2006–2010 Den viktigste årsaken til at antall arbeidsplasser i statlig forvaltning har økt med om lag 12 prosent i perioden 2006–2010, er vekst innenfor eksisterende virksomheter.
Difi-notat 2012:3 Erfaringar med bruk av personlegheitstest i rekrutteringsprosessen Gode rekrutteringsprosessar er nødvendige for å gi leiarane eit godt avgjeringsgrunnlag når det skal tilsetjast folk i ledige stillingar. Notatet gir eit godt grunnlag til å diskutere korleis personlegheitstest kan brukast som eit verkemiddel til å auke kvaliteten i rekrutteringsprosessen, og kva som krevst når verksemda bruker personlegheitstest med interne ressursar i rekrutteringsarbeidet.