Rapporter Her finner dere en oversikt over rapporter vi har utarbeidet. Report list Filtrer etter år 1998 2002 2006 (-) 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2016 (-) 2017 2019 2020 2022 Fasett Publisert på Filtrer etter kategori (-) Brukerretting og brukermedvirkning Digitalisering Kommunikasjon Kompetanse Ledelse (-) Norge og EU/EØS Omstilling Organisering Regelverk Regional statsforvaltning Samordning Styring Tilskudd Tilsyn Uavhengige forvaltningsorganer Difi-rapport 2017:11 Hva er status for brukerrettingen i staten nå? Å sette brukeren i sentrum har vært et mål i statlig forvaltning i mange år. Denne regjeringen har ønsket å styrke innsatsen ytterligere. Difi-rapport 2017:11 «Brukerne i sentrum? En kartlegging av statens fellesføring om brukerretting» viser hva statlige virksomheter har gjort og hvilken vei utviklingen går. Difi-rapport 2017:6 og 2017:7 Innbyggerundersøkelsen 2017 Innbyggerundersøkelsen er en av de største undersøkelsene av forvaltningen i Norge. Resultatene viser at innbyggerne i Norge er alt i alt svært tilfredse med sin tilværelse og med hvordan det er å bo og leve i Norge. Innbyggerne er også godt fornøyd med å bo og leve i sin kommune. Difi-rapport 2017:5 Jus + ped = sant – Ei erfaringsoppsummering og vurdering av prosjektet «Regelverk i praksis» Målet med prosjekt «Regelverk i praksis» var å styrke statens formidling av regelverket for grunnskulen og vidaregåande opplæring. Rapporten viser at formidling no, i større grad enn før, tar utgangspunkt i dei utfordringane skulen har med å følgje regelverket. Prosjektet strekte seg over fleire år og målgruppa var tilsette i fylkesmannsembeta og Utdanningsdirektoratet. Difi-rapport 2008:15 Nødnett – evaluering av prosjektorganiseringen Nødnett er et stort samordningsprosjekt mellom tre sektorene; politi, brann og helse, ledet av Direktoratet for nødkommunikasjon (DNK). Prosjektorganiseringen er nødvendig, men viser hvilke utfordringen offentlig sektor har når mange etater og virksomheter på ulike forvaltningsnivåer ska samordnes for å nå et felles mål. Difi-rapport 2008:6 Helse- og miljøinformasjon - Befolkningens behov for informasjon om helse- og miljøfarlige stoffer Direktoratet for forvaltning og IKT (DIFI) bistår SFT i planleggingen av en treårig informasjonsinnsats for å øke bevissthet og kunnskap rundt helse- og miljøfarlige stoffer i forbrukerprodukter. I den forbindelse har SFT i samarbeid med DIFI gjennomført en befolkningsundersøkelse og fire fokusgrupper om kunnskap, holdninger og atferd knyttet til helse- og miljøfarlige stoffer i produkter. Difi-rapport 2008:5 Evaluering av bruk av midler avsatt i hovedtariffoppgjøret 2006 I hovedavtariffoppgjøret 2006 ble det avsatt midler til felles opplærings- og utviklingstiltak for ledelsen og de tillitsvalgte i samarbeidskompetanse og medbestemmelse, med utgangspunkt i Hovedavtalen og Hovedtariffavtalen. Difi-rapport 2008:2 Styrking av forvaltningens europakompetanse Regjeringen ser det som nødvendig å styrke europakompetansen i forvaltningen. Europakompenasen er solid hos ledere og medarbeidere med ansvar for EU-EØS-relatert arbeid, men "allmennkompetansen” er fortsatt svak. DFØ-rapport 2008:2 Brukerundersøkelse på forvaltningsområdet 2007 SSØ gjennomførte for første gang i 2008 en brukerundersøkelse rettet mot de virksomheter som benytter tjenester utviklet av forvaltnings- og analyseavdelingen
Difi-rapport 2017:11 Hva er status for brukerrettingen i staten nå? Å sette brukeren i sentrum har vært et mål i statlig forvaltning i mange år. Denne regjeringen har ønsket å styrke innsatsen ytterligere. Difi-rapport 2017:11 «Brukerne i sentrum? En kartlegging av statens fellesføring om brukerretting» viser hva statlige virksomheter har gjort og hvilken vei utviklingen går.
Difi-rapport 2017:6 og 2017:7 Innbyggerundersøkelsen 2017 Innbyggerundersøkelsen er en av de største undersøkelsene av forvaltningen i Norge. Resultatene viser at innbyggerne i Norge er alt i alt svært tilfredse med sin tilværelse og med hvordan det er å bo og leve i Norge. Innbyggerne er også godt fornøyd med å bo og leve i sin kommune.
Difi-rapport 2017:5 Jus + ped = sant – Ei erfaringsoppsummering og vurdering av prosjektet «Regelverk i praksis» Målet med prosjekt «Regelverk i praksis» var å styrke statens formidling av regelverket for grunnskulen og vidaregåande opplæring. Rapporten viser at formidling no, i større grad enn før, tar utgangspunkt i dei utfordringane skulen har med å følgje regelverket. Prosjektet strekte seg over fleire år og målgruppa var tilsette i fylkesmannsembeta og Utdanningsdirektoratet.
Difi-rapport 2008:15 Nødnett – evaluering av prosjektorganiseringen Nødnett er et stort samordningsprosjekt mellom tre sektorene; politi, brann og helse, ledet av Direktoratet for nødkommunikasjon (DNK). Prosjektorganiseringen er nødvendig, men viser hvilke utfordringen offentlig sektor har når mange etater og virksomheter på ulike forvaltningsnivåer ska samordnes for å nå et felles mål.
Difi-rapport 2008:6 Helse- og miljøinformasjon - Befolkningens behov for informasjon om helse- og miljøfarlige stoffer Direktoratet for forvaltning og IKT (DIFI) bistår SFT i planleggingen av en treårig informasjonsinnsats for å øke bevissthet og kunnskap rundt helse- og miljøfarlige stoffer i forbrukerprodukter. I den forbindelse har SFT i samarbeid med DIFI gjennomført en befolkningsundersøkelse og fire fokusgrupper om kunnskap, holdninger og atferd knyttet til helse- og miljøfarlige stoffer i produkter.
Difi-rapport 2008:5 Evaluering av bruk av midler avsatt i hovedtariffoppgjøret 2006 I hovedavtariffoppgjøret 2006 ble det avsatt midler til felles opplærings- og utviklingstiltak for ledelsen og de tillitsvalgte i samarbeidskompetanse og medbestemmelse, med utgangspunkt i Hovedavtalen og Hovedtariffavtalen.
Difi-rapport 2008:2 Styrking av forvaltningens europakompetanse Regjeringen ser det som nødvendig å styrke europakompetansen i forvaltningen. Europakompenasen er solid hos ledere og medarbeidere med ansvar for EU-EØS-relatert arbeid, men "allmennkompetansen” er fortsatt svak.
DFØ-rapport 2008:2 Brukerundersøkelse på forvaltningsområdet 2007 SSØ gjennomførte for første gang i 2008 en brukerundersøkelse rettet mot de virksomheter som benytter tjenester utviklet av forvaltnings- og analyseavdelingen