Kapittel

Resultatmatrise for styringsparametere i 2023

DFØ har i 2023 fire hovedmål. For hvert hovedmål er det satt egne styringsparametere med resultatmål. Samlet sett vurderer vi at DFØ har oppnådd gode resultater, med unntak av fire styringsparametere under hovedmål 1 og 4. Avvikene er kommentert i omtalen under hvert hovedmål.

Hovedmål 1: DFØs kunder har effektiv økonomistyring
StyringsparameterResultatmålÅrsresultat
Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinsterpå nivå med eller høyere enn tidligere: ≥ 75 pst. 57 pst.*1 
Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringenpå nivå med eller høyere enn tidligere: ≥ 75 pst.   65 pst.*1
Andel riktig lønn til riktig tid100 pst. 100 pst.
Andel innrapportert regnskap fra DFØs kunder til statsregnskapet innen frist100 pst.100 pst.
Bruk av DFØs digitale løsningerkvalitativ vurderingSe omtale i kapittel 3.1.3 
Hovedmål 2: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser som bidrar til å fremme innovasjon
StyringsparameterResultatmålÅrsresultat
Grad av modenhet hos virksomhetene i bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelserindikator på nivå med eller bedre enn i 2022: ≥ 33
Grad av modenhet hos virksomhetene innen bærekraftige anskaffelser0-punkt etablert i 20232,9
Grad av modenhet hos virksomhetene innen innovative offentlige anskaffelser0-punkt etablert i 20232,4
Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler Mer enn året før: > 273,8 mill. kr. 326,55 mill. kr *2  
Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinsterpå nivå med eller bedre enn året før: ≥ 76 pst.   78 pst.*3
Brukernes tilfredshet med markedsplassen for skytjenester0-punkt etablert i 202357 pst.
Hovedmål 3: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse
StyringsparameterResultatmålÅrsresultat
Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenestertilfredshet: ≥ 80 pst. bruk: *483 pst.
Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning≥ 80 pst. 85 pst.
Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor betalingsformidling≥ 80 pst. 90 pst.
Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet, og tilgang på regnskapsinformasjon fra statsregnskapet≥ 80 pst. 81 pst.
Oppdragsgiveres vurdering av bruk og nytte av DFØs rapporter og analysertilfredshet: ≥ 80 pst. bruk*4: 100 pst.
Antall lærlinger i statenflere enn året før: > 225238
Hovedmål 4: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen
StyringsparameterResultatmålÅrsresultat
Brukertilfredshet med statsregnskapet.nostatsregnskapet: 
≥ 69 pst.
 
65 pst.*1
Brukertilfredshet med publiserte  månedsregnskap på DFØs nettside:

månedsregnskap:

≥74 pst.

64 pst.

*1 Resultat fra DFØs kunde- og brukerundersøkelse. Se kommentar til avvik i kapittel 3.1.1, «Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster», 3.1.2, «Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i styringen og 3.4.1, «Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside».

*2 Resultatet viser til økt årlig tilrettelagt gevinstanslag for hele 2023. Økningen på 52,75 millioner kroner gjelder for nye avtaleområder som er inngått i 2023. Resultatmålet blir oppdatert årlig.

*3 Brukernes vurdering av dette området er målt gjennom en kombinasjon av to kategorier: 50 pst. av resultatet er målt i den årlige kunde- og brukerundersøkelsen på spørsmål om DFØs generelle veiledningstilbud (skår 4,4 eller bedre), og 50 pst. er målt gjennom løpende brukerevalueringer som blir sendt ut i etterkant av våre kurs og seminarer (skår 4,5 eller bedre).

*4 DFØ gir en kvalitativ vurdering av utviklingen i bruken, se omtale i kapitlene 3.3.1, «Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester», og 3.3.5, «Styringsparameter: Oppdragsgiveres vurdering av bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser».

3.5.1 Statistikk

DFØ er i tildelingsbrevet bedt om å rapportere statistikk for enkelte områder innenfor økonomitjenestene, anskaffelser, statsregnskapet.no og bruk av nettsider.

Tabellen viser statistikk for tildelingsbrevets utvalgte områder i perioden 2022-2023
OmrådeVolum 2023Volum 2022
Andel kunder som benytter SRS42 pst.30 pst.
Andel kunder på ny tjenestemodell 71 pst.70 pst.
Antall løpende statlige felles innkjøpsavtaler *1 som forvaltes av DFØ 139
Antall brukere av markedsplassen for skytjenester *210 119*316 603
Andel nye nullutslippsbiler (person- og varebiler, ekskl. leasing)68 pst.*556 pst.
Bruk av DFØs nettside for rapporter og statistikk (antall sidevisninger)82 30673 557
Bruk av statsregnskapet.no (antall besøk)17 492*415 611

*1 Vi har i 2023 valgt å justere rapporteringen fra antall innkjøpsavtaler til antall avtaleområder.

*2 Uttrekk fra sporingssystemet Matomo over antall besøkende, 17. januar 2024.

*3 Antall besøkende i 2022 var særlig høyt grunnet lanseringen av «Veiledning for offentlige virksomheters bruk av skytjenester etter Schrems II».

*4 På grunn av omlegging av målesystemet, er ikke tallene for statsregnskapet direkte sammenliknbare med fjorårets.

*5 For 2023 har vi kun data for de ti første månedene.

Oppdatert: 30. april 2024

DFØs årsrapport 2023

Skriv ut / lag PDF

1. Leders beretning 2023

2. Introduksjon til virksomheten 2023

2.1 DFØs samfunnsoppdrag

2.2 Organisasjon og ledelse

2.3 Utvalgte hovedtall

2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter

Fotnoter

3. Årets aktiviteter og resultater 2023

Hovedmål for DFØ i 2023

Hovedmål 1 i 2023: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster

3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen

3.1.3 Styringsparameter: Bruk av DFØs digitale løsninger

Utvikling i bruken av DFØs praterobot

Utvikling i bruken av elektroniske fakturaer

Utvikling i bruken av digitale tjenester på anskaffelsesområdet

3.1.4 Utviklingstiltak for lønns- og regnskapstjenestene

HR-system i staten (DFØ HR)

Løsning for lokale lønnsforhandlinger

Selvbetjeningsportal og mobil app

Automatisering av lønnsutbetaling

Ny innkjøps- og fakturaløsning

Periodeavslutningsverktøy

Løsning for prekontering

Løsning for lagring av oppbevaringspliktig materiale

Datadeling gjennom dataplattform

3.1.5 Opptak av nye kunder

3.1.6 Prioriterte tiltak

Stabil utvikling og drift av økonomitjenestene

Finansiering av DFØs tjenester

3.1.7 Andre tiltak

Innføring av obligatorisk SRS

3.1.8 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

Fotnoter

Hovedmål 2 i 2023: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser som bidrar til å fremme innovasjon

3.2.1 Styringsparameter: Grad av modenhet hos virksomhetene i bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser

3.2.2 Grad av modenhet hos virksomhetene innen bærekraftige offentlige anskaffelser

3.2.3 Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler

3.2.4 Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster

3.2.5 Brukernes kjennskap til og bruk av veiledningsmateriale om offentlige anskaffelser

3.2.6 Brukernes tilfredshet med markedsplassen for skytjenester

3.2.7 Prioriterte tiltak

Arbeid med grønne offentlige anskaffelser

Norgesmodellen for offentlige anskaffelser

Lovutvalget for offentlige anskaffelser

Kontraktsoppfølging i offentlige anskaffelser

Analyse av utvikling i statlig konsulentbruk

Oversikt over statlige reisekostnader

3.2.8 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev

Mobilitetsprogrammet og StartOff

3.2.9 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser som bidrar til å fremme innovasjon

Fotnoter

Hovedmål 3 i 2023: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

3.3.1 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester

Arbeidsgiverstøtte og Arbeidsgiverportalen

KUDOS

3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning

Aktiviteter på økonomiregelverksområdet

3.3.3 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor betalingsformidling

3.3.4 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet og tilgang på regnskapsinformasjon fra statsregnskapet

3.3.5 Styringsparameter: Oppdragsgiveres vurdering av og bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser

3.3.6 Styringsparameter: Antall lærlinger i staten

3.3.7 Prioriterte tiltak

Innføring av obligatorisk SRS

Vurdering av begreper på fagområdet statlig styring

Veiledningstilbud og regelverk om statlig tilskuddsforvaltning

Effektiv ressursbruk og områdegjennomganger

Områdegjennomgang om læring fra korona

Områdegjennomgang for økt rammestyring av kommunesektoren

Etterevaluering av områdegjennomgang av legemidler under folketrygden

Rammeverk for periodiske virksomhetsgjennomganger

Evaluering av statsbudsjettprosessen

Produksjon og bruk av data om offentlig ressursbruk

Tallgrunnlag lønnsoppgjør

Kompetansetilbud til ledere og medarbeidere i staten

Arbeid med konferanser

Oppfølging av strategien for departementsfellesskapet 2021-2025

Faglig bistand til Departementsakademiet

Innovasjon i offentlig sektor

Tillitsreformen

Faglig bistand til utvalg – utfasing av kommersiell drift i skattefinansierte velferdstjenester

Organisering av klagefunksjoner i staten

Andre tiltak på området

Gjennomgang av Politidirektoratet

Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen

Internasjonalt arbeid

Innbyggerundersøkelsen

3.3.8 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev

Bidrag i utvikling av støtteregister

Statusrapport om kultur og ledelse i politiet

Kurs i forvaltningskompetanse og universell utforming av kurs

Evaluering av Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM)

Evaluering av Datatilsynet

3.3.9 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 3: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

Fotnoter

Hovedmål 4 i 2023: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

3.4.1 Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside

3.4.2 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 4: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

Resultatmatrise for styringsparametere i 2023

3.5.1 Statistikk

Ressursbruk 2023

3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene

3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser

3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse

3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet

Bevilgningsandel

Utnyttelsesgrad post 01-29

Drift

Lønn

Fotnoter

Andre prioriterte tiltak i 2023

3.7.1 Helhetlig utvikling av DFØs fagområder

3.7.2 Videreutvikling av mål- og resultatstyringssystemet

4. Styring og kontroll i virksomheten i 2023

4.1 Budsjettsituasjon 2023

4.2 Effektiv drift og produktivitetsutvikling

4.3 Internkontroll og risikostyring

4.4 Sikkerhet og beredskap

Hendelser knyttet til drift av digitale tjenester eller informasjonssikkerhet

4.5 Behandling av personopplysninger

4.6 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen

4.7 Fellesføringer for 2023

4.7.1 Lærlinger

Studenter i praksis

4.7.2 Konsulentbruk

4.7.3 Desentralisert arbeid

4.8 Bemanning og personalforvaltning

Rapportering i henhold til SSBs statistikk

Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem

Lokalisering av ansatte

Kjønnssammensetning i DFØ

Sykefravær

Turnover

Tilgang på kompetanse

Likestilling og mangfold

Rapportering aktivitets- og redegjørelsesplikt – DFØ som offentlig myndighet (§24)

Fotnoter

5. Vurdering av framtidsutsikter i 2023

6. Årsregnskap for DFØ i 2023

Årsregnskap 2023 – ledelseskommentar

Bekreftelse

Vesentlige forhold ved årsregnskapet

Bevilgningsrapportering

Virksomhetsregnskapet

Revisjonsordning

Årsregnskap for DFØ 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.