Kapittel

Hovedmål 4 i 2023: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

DFØ gjennomfører flere aktiviteter som bidrar til å gi informasjon om statlig ressursbruk

DFØ gjennomfører flere aktiviteter som bidrar til å gi informasjon om statlig ressursbruk. Vi publiserer regnskapsinformasjon på statsregnskapet.no, og har egne nettsider som viser nøkkeltall og statistikk om ansatte og organisering i staten. I tillegg kartlegger vi antall ansatte i stats- og sentralforvaltningen, og gjennomfører undersøkelser, analyser og evalueringer som blant annet belyser ressursbruk og som publiseres på våre nettsider. DFØs tjeneste tilskudd.no gir blant annet informasjon om statlige tilskudd og tildelinger til frivillige organisasjoner, og bidrar også til å tilgjengeliggjøre kunnskap om statlig ressursbruk.

Våre oppdrag og utviklingsaktiviteter innenfor disse fagområdene fremgår i omtalen under.

3.4.1 Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside

I kunde- og brukerundersøkelsen svarte 65 prosent av brukerne at de er tilfredse med statsregnskapet.no. Dette er en oppgang fra 52 prosent i 2022, men ligger fire prosentpoeng under resultatmålet for 2023.

Videre svarte 64 prosent at de er tilfredse med DFØs publiserte månedsregnskap, ti prosentpoeng under resultatmålet som er satt for 2023. Tilsvarende andel i 2022 var 74 prosent.

Spørsmålene som er stilt om publiserte månedsregnskap i 2023 er annerledes enn tilsvarende spørsmål fra kunde- og brukerundersøkelsen i 2022. Dette kan forklare noe av endringen i brukertilfredshet, men en separat brukerundersøkelse som ble gjennomført for statsregnskapet.no og forvaltningsløsningen viser også en nedgang. Den separate brukerundersøkelsen har et lavt antall respondenter, funnene skal derfor tolkes med forsiktighet, men årsaken til nedgangen kan være en kombinasjon av flere forhold.

DFØ har i 2023 brukt en del av sine tilgjengelige ressurser på opplæring av forvaltningsløsningen for statsregnskapet. Vi tror dette kan ha bidratt til en mulig flytting av brukermassen fra statsregnskapet.no og over til forvaltningsløsningen, da vi ser at bruken av forvaltningsløsningen øker samtidig som det er en liten reduksjon i besøkstallene på statsregnskapet.no. Besøkstallene fra statsregnskapet.no indikerer likevel av nettsiden har en stabil brukermasse, og at en stadig økende andel av brukerne besøker siden jevnlig.

Statsregnskapet.no er en offentlig og åpen nettside uten innlogging, og det vil derfor være noe utfordrende å få god innsikt gjennom kunde- og brukerundersøkelsen på hva som er reell brukertilfredshet med nettsiden. Nettsiden er under kontinuerlig utvikling, men det er ikke all utvikling som er like synlig for brukerne. Statsregnskapet.no kan, for en del av brukerne, oppleves nokså lik i dag som da nettsiden ble lansert. Et eventuelt gap mellom brukernes forventninger til synlig utvikling og den faktiske utviklingen av nettsiden kan påvirke brukertilfredsheten.

Samtidig viser kunde- og brukerundersøkelsen at 70 prosent av respondentene opplever nytte av månedlige rapporter fra statsregnskapet som de mottar på e-post, mens kun 58 prosent av respondentene mener de har nytte av månedlige rapporter fra statsregnskapet som publiseres på dfo.no. En slik forskjell vil være naturlig og indikerer at rapporter som brukerne selv bestiller på e-post oppleves som noe nyttigere enn å søke opp rapporter som publiseres på dfo.no.

All videreutvikling av statsregnskapet.no og forvaltningsløsningen skjer med utgangspunkt i brukerbehov og i dialog med brukere. Frem mot 2027 skal DFØ utrede innrapportering av periodisert regnskapsinformasjon, samt finne gode løsninger for å presentere informasjonen på statsregnskapet.no. Brukerdialog vil være viktig i den videre utviklingen av løsningen.

3.4.2 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 4: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

Statsregnskapet.no legger til rette for at offentligheten får informasjon om statlig ressursbruk. Bruken av løsningen ser ut til å være ganske stabil over tid, men hadde en nedgang på ni prosent fra 2022 til 2023. Besøkstallene viser at statsregnskapet.no hadde 17 492 besøk i 2023 og at andelen tilbakevendende brukere har økt jevnt siden 2019.

Samtidig viser besøksstatistikken en positiv utvikling fra 2022 til 2023 ved at aktiviteten fra hver besøkende på statsregnskapet.no har økt. Inntrykket er at brukerne fortsatt opplever løsningen som nyttig, selv om resultatene for brukertilfredshet i 2023 er noe svakere enn i 2022. Andelen virksomheter som har stor nytte av månedlige rapporter fra statsregnskapet.no er fortsatt høy, spesielt gjelder dette månedlige rapporter som brukere mottar på e-post. DFØ vil i 2024 fortsette arbeidet med å gjøre løsningen bedre kjent som en nyttig kilde til informasjon om offentlig ressursbruk. Nettsidene for nøkkeltall og statistikk bidrar til å gi offentligheten informasjon om ansatte og organisering av staten. Vi vurderer at antall sidevisninger er tilfredsstillende, men vil følge med på bruken framover.

Publisering av våre rapporter og kartlegginger bidrar også til at informasjon om ressursbruk og resultater gjøres lettere tilgjengelig for offentligheten, samtidig som innføring av periodiserte regnskap gjør det enklere for offentligheten å sammenligne statlig ressursbruk på tvers av virksomheter og sektorer.

Tilskudd.no ble lansert i desember 2022 og har i 2023 hatt sitt første hele driftsår. Besøkstall viser at nettstedet hadde totalt 408 963 sidevisninger fordelt på 80 180 besøk gjennom 2023. DFØ besvarte også i overkant av 150 henvendelser til tilskudd.no gjennom året. Disse henvendelsene omhandlet veiledning av tilskuddsforvaltere for avlevering av data i løsningen, og veiledning av tilskuddssøkere vedrørende tilskuddsordninger.

Vi vurderer at de tjenester og løsninger som DFØ leverer bidrar til å oppnå hovedmålet.

Oppdatert: 30. april 2024

DFØs årsrapport 2023

Skriv ut / lag PDF

1. Leders beretning 2023

2. Introduksjon til virksomheten 2023

2.1 DFØs samfunnsoppdrag

2.2 Organisasjon og ledelse

2.3 Utvalgte hovedtall

2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter

Fotnoter

3. Årets aktiviteter og resultater 2023

Hovedmål for DFØ i 2023

Hovedmål 1 i 2023: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster

3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen

3.1.3 Styringsparameter: Bruk av DFØs digitale løsninger

Utvikling i bruken av DFØs praterobot

Utvikling i bruken av elektroniske fakturaer

Utvikling i bruken av digitale tjenester på anskaffelsesområdet

3.1.4 Utviklingstiltak for lønns- og regnskapstjenestene

HR-system i staten (DFØ HR)

Løsning for lokale lønnsforhandlinger

Selvbetjeningsportal og mobil app

Automatisering av lønnsutbetaling

Ny innkjøps- og fakturaløsning

Periodeavslutningsverktøy

Løsning for prekontering

Løsning for lagring av oppbevaringspliktig materiale

Datadeling gjennom dataplattform

3.1.5 Opptak av nye kunder

3.1.6 Prioriterte tiltak

Stabil utvikling og drift av økonomitjenestene

Finansiering av DFØs tjenester

3.1.7 Andre tiltak

Innføring av obligatorisk SRS

3.1.8 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

Fotnoter

Hovedmål 2 i 2023: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser som bidrar til å fremme innovasjon

3.2.1 Styringsparameter: Grad av modenhet hos virksomhetene i bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser

3.2.2 Grad av modenhet hos virksomhetene innen bærekraftige offentlige anskaffelser

3.2.3 Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler

3.2.4 Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster

3.2.5 Brukernes kjennskap til og bruk av veiledningsmateriale om offentlige anskaffelser

3.2.6 Brukernes tilfredshet med markedsplassen for skytjenester

3.2.7 Prioriterte tiltak

Arbeid med grønne offentlige anskaffelser

Norgesmodellen for offentlige anskaffelser

Lovutvalget for offentlige anskaffelser

Kontraktsoppfølging i offentlige anskaffelser

Analyse av utvikling i statlig konsulentbruk

Oversikt over statlige reisekostnader

3.2.8 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev

Mobilitetsprogrammet og StartOff

3.2.9 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser som bidrar til å fremme innovasjon

Fotnoter

Hovedmål 3 i 2023: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

3.3.1 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester

Arbeidsgiverstøtte og Arbeidsgiverportalen

KUDOS

3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning

Aktiviteter på økonomiregelverksområdet

3.3.3 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor betalingsformidling

3.3.4 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet og tilgang på regnskapsinformasjon fra statsregnskapet

3.3.5 Styringsparameter: Oppdragsgiveres vurdering av og bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser

3.3.6 Styringsparameter: Antall lærlinger i staten

3.3.7 Prioriterte tiltak

Innføring av obligatorisk SRS

Vurdering av begreper på fagområdet statlig styring

Veiledningstilbud og regelverk om statlig tilskuddsforvaltning

Effektiv ressursbruk og områdegjennomganger

Områdegjennomgang om læring fra korona

Områdegjennomgang for økt rammestyring av kommunesektoren

Etterevaluering av områdegjennomgang av legemidler under folketrygden

Rammeverk for periodiske virksomhetsgjennomganger

Evaluering av statsbudsjettprosessen

Produksjon og bruk av data om offentlig ressursbruk

Tallgrunnlag lønnsoppgjør

Kompetansetilbud til ledere og medarbeidere i staten

Arbeid med konferanser

Oppfølging av strategien for departementsfellesskapet 2021-2025

Faglig bistand til Departementsakademiet

Innovasjon i offentlig sektor

Tillitsreformen

Faglig bistand til utvalg – utfasing av kommersiell drift i skattefinansierte velferdstjenester

Organisering av klagefunksjoner i staten

Andre tiltak på området

Gjennomgang av Politidirektoratet

Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen

Internasjonalt arbeid

Innbyggerundersøkelsen

3.3.8 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev

Bidrag i utvikling av støtteregister

Statusrapport om kultur og ledelse i politiet

Kurs i forvaltningskompetanse og universell utforming av kurs

Evaluering av Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM)

Evaluering av Datatilsynet

3.3.9 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 3: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

Fotnoter

Hovedmål 4 i 2023: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

3.4.1 Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside

3.4.2 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 4: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

Resultatmatrise for styringsparametere i 2023

3.5.1 Statistikk

Ressursbruk 2023

3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene

3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser

3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse

3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet

Bevilgningsandel

Utnyttelsesgrad post 01-29

Drift

Lønn

Fotnoter

Andre prioriterte tiltak i 2023

3.7.1 Helhetlig utvikling av DFØs fagområder

3.7.2 Videreutvikling av mål- og resultatstyringssystemet

4. Styring og kontroll i virksomheten i 2023

4.1 Budsjettsituasjon 2023

4.2 Effektiv drift og produktivitetsutvikling

4.3 Internkontroll og risikostyring

4.4 Sikkerhet og beredskap

Hendelser knyttet til drift av digitale tjenester eller informasjonssikkerhet

4.5 Behandling av personopplysninger

4.6 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen

4.7 Fellesføringer for 2023

4.7.1 Lærlinger

Studenter i praksis

4.7.2 Konsulentbruk

4.7.3 Desentralisert arbeid

4.8 Bemanning og personalforvaltning

Rapportering i henhold til SSBs statistikk

Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem

Lokalisering av ansatte

Kjønnssammensetning i DFØ

Sykefravær

Turnover

Tilgang på kompetanse

Likestilling og mangfold

Rapportering aktivitets- og redegjørelsesplikt – DFØ som offentlig myndighet (§24)

Fotnoter

5. Vurdering av framtidsutsikter i 2023

6. Årsregnskap for DFØ i 2023

Årsregnskap 2023 – ledelseskommentar

Bekreftelse

Vesentlige forhold ved årsregnskapet

Bevilgningsrapportering

Virksomhetsregnskapet

Revisjonsordning

Årsregnskap for DFØ 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.