Kapittel

4. Styring og kontroll i virksomheten i 2023

4.1 Budsjettsituasjon 2023

Stramme budsjettrammer har vært utfordrende for DFØ i 2023. Situasjonen stiller krav til at vi har god innsikt i kostnadsdrivere, mulige inntektskilder, og oversikt over hvor kutt kan gjennomføres og hvilke konsekvenser det vil ha. Arbeidet med langtidsprognoser og vurdering av framtidig finansiering er videreført for å sikre oversikt over kostnader og handlingsrom.

Som følge av merarbeid knyttet til lønnsoppgjøret og eForms i Doffin22 , fikk DFØ en ekstra tildeling på 5,1 millioner kroner gjennom nysalderingen av statsbudsjettet.

4.2 Effektiv drift og produktivitetsutvikling

DFØ vurderer kontinuerlig nye muligheter for å effektivisere driften. Gjennom blant annet innføring av ny funksjonalitet i våre selvbetjeningsløsninger, ytterligere robotisering og maskinlæring samt utvikling av nye løsninger, kan vi utnytte våre ressurser mer effektivt. Summen av alle små og store tiltak fører til tidsbesparelser og økt kvalitet både for oss og kundene. Spesielt innen lønns- og regnskapstjenestene har DFØ fulgt produktivitetsutviklingen over mange år.

Tabellen viser utviklingen i DFØs enhetskostnader for utvalgte lønns- og regnskapsprosesser fra 2021 til 2023
Kostnadseffektivitet i økonomitjenestene 

2021

2022

2023

pr. lønnsslipp

14 kr

12 kr

14 kr

pr. håndtert foreldre-/sykepengerefusjon

77 kr

51 kr

69 kr

pr. håndtert reiseregning og utleggsrefusjon

10 kr

6 kr

9 kr

inngående faktura

14 kr

13 kr

12 kr

utgående faktura

10 kr

8 kr

3,6 kr

posteringslinje hovedbok og periodeavslutning

0,3 kr

0,2 kr

0,2 kr

Kilde 2021: EYs benchmarkundersøkelse 2021. Resultatene er her indeksregulert og dermed sammenlignbare med resultatene i 2022 og 2023

For lønnstjenestene har vi fortsatt en økning i volum på lønnsslipper, reisetransaksjoner og refusjonsutbetalinger, men ikke så betydelig som mellom 2021 og 2022. For 2023 ses volumendring i sammenheng med opptak av NTNU og Kartverket som kunder fra og med 2023.

Årsaken til en noe høyere enhetskostnad for lønnslipp i 2023 skyldes i hovedsak to forhold: I beregningen er det ikke korrigert for behovet for to hovedlønnskjøringer i samme måleperiode som følge av tidlig påske og fremskyndet tidspunkt for lønnskjøring. Ressursbruken er dermed noe høyere enn det som er normalt i en måleperiode. I tillegg har vi i 2023 utført mye manuelt arbeid med ekstra kontroller som følge av endringene etter det sentrale lønnsoppgjøret i 2022, og som følge av manglende automatisk systemløsning blant annet for å håndtere lønnsopprykk.

Som følge av at flere kunder i 2023 har endret til grunntjenestemodell, har tidsbruk knyttet til oppfølging av NAV-refusjoner økt vesentlig fra 2022. Kostnaden pr. refusjon har også økt sammenlignet med 2022, men er fortsatt vesentlig lavere enn i 2021. En viktig årsak til dette er ekstra oppfølging av noen kunder. I 2023 har vi derfor utført oppgaver som kunden normalt skulle gjort selv, og brukt mer tid på oppfølging av NAV og dialog med kunden ved avvik og korrigeringer.

Når det gjelder håndteringen av reise- og utleggsrefusjoner skyldes økte enhetskostnader blant annet mer reiseaktivitet hos kundene etter pandemien. Økt reiseaktivitet og endringer i kundemassen har ført til flere spørsmål og henvendelser fra kundene om reiseregelverk i forbindelse med utbetalinger. Dette har medført noe høyere tidsbruk hos DFØ i 2023, sammenlignet med året før, men fortsatt lavere enn i 2021. I tillegg har overgang til nytt bankfilformat ved reisekjøringer medført behov for ekstra kontroller i filoverføringen til bankene.

For regnskapstjenestene er det en reduksjon i pris pr. utgående faktura. Dette skyldes en relativt stor økning i mengden utgående faktura, mens det kun har vært en mindre økning i ressursbruken. Årsaken til dette er blant annet at vi i 2023 i større grad har tatt i bruk digitale løsninger for utsendelse av faktura.

4.3 Internkontroll og risikostyring

Risikostyring er en integrert del av styringen av DFØ. Vi vurderer risiko på flere nivåer i hele virksomheten knyttet både til ordinær drift og enkeltprosjekter. På bakgrunn av risikovurderingene har vi i 2023 videreført og etablert flere risikoreduserende tiltak knyttet til driftsstabilitet, feilutbetalinger og misligheter, habilitet og leverandørkrav relatert til anskaffelser, informasjonssikkerhet, avvikshåndtering og etterlevelse av personvern samt arbeidsmiljø, kompetansestyring og rekruttering.

Med utgangspunkt i lederbekreftelser og egenevalueringer har vi i 2023 planlagt, startet og/eller gjennomført flere ulike forbedringstiltak. Dette gjelder særlig tiltak knyttet til internkontrollsystemet, hvor vi har revidert og utviklet styrende dokumenter, rutiner og prosesser. I dette ligger også klargjøring av ansvarsområder internt og mot DFØs kunder samt ulike aktiviteter for samarbeid på tvers av fagdivisjonene. Vi har også arbeidet med å styrke området for betalingsformidling, og videreført arbeidet med ny løsning for vasking av data mot Folkeregisteret. I tillegg har vi videreført arbeidet med å strukturere ledelsessystemet for informasjonssikkerhet. Videre er risikovurderinger av våre prosesser et viktig grunnlag i det løpende forbedrings- og effektiviseringsarbeidet.
DFØ gjennomfører ellers generelle internkontrolltiltak løpende og som en del av ordinær drift innenfor de ulike fagområdene. Det er ikke avdekket vesentlige svakheter i internkontrollen.

I 2023 har vi gjennomført internrevisjoner innenfor områdene prosjektstyring, lønnsprosessen og fakturaprosessen. Revisjonene viser at DFØ i hovedsak har gode mekanismer som skal sikre overordnet styring og kontroll. Vurderingen viser også at vi har god kompetanse og kvalitet knyttet til prosjektstyring og leveranser innen lønn og regnskap. Det er likevel potensiale for mer effektiv styring og systematisk utforming, innføring og forbedring av internkontroll innenfor disse områdene.

Videre har DFØs internrevisjon vurdert oppfølgingen av tidligere gjennomførte revisjoner innenfor områdene anskaffelser, personvern, oppfølging av innleid personell og tilgangsstyring. DFØs oppfølging av revisjonen for personvern er fullført. Vurderingen av de tre øvrige områdene viser at DFØ har iverksatt flere tiltak for å forbedre områder påpekt i revisjonene, men at fremdriften i gjennomføringen kan forbedres. DFØs oppfølging av revisjonen for personvern er fullført. Oppfølgingen av disse tre revisjonsrapportene vil fortsette i 2024.

DFØs årsrapport for internrevisjonen i 2023 og årsplan for 2024 er levert til Finansdepartementet.

4.4 Sikkerhet og beredskap

Det ytre trusselbildet for DFØ er påvirket av geopolitisk uro som gir seg utslag i en forhøyet trussel fra statlige aktører og innsidere ifølge Nasjonal sikkerhetsmyndighets (NSM) årlige vurdering.

DFØ har gjennomført flere tiltak på informasjonssikkerhetsområdet i 2023. Vi har blant annet kjøpt en ekstern tjeneste for systematisk og døgnkontinuerlig overvåkning av digital infrastruktur (SOC), som vil bli satt i full drift i første kvartal 2024. Tjenesten vil bidra til å øke sikkerheten som følge av at uønsket aktivitet vil kunne oppdages på et tidlig tidspunkt, og hendelser avverget eller håndtert raskere. For å øke den tverrgående styringen og kontrollen av informasjonssikkerhet har vi i 2023 også rekruttert en leder for informasjonssikkerhet. Videre har vi gjennomført den årlige sikkerhetskampanjen med en betydelig høyere deltagelse enn tidligere.

DFØ har tidligere identifisert behov for en ny felles løsning for avvikshåndtering. I løpet av 2023 har vi vurdert ulike løsninger og kommet fram til en konkret løsning som synes hensiktsmessig. Enkelte vurderinger og behovsavklaringer gjenstår før endelig beslutning om valg av løsning kan tas.

Hendelser knyttet til drift av digitale tjenester eller informasjonssikkerhet

DFØ har i 2023 registrert tre hendelser som berørte tjenestene i et større omfang. Ikke alle disse var sikkerhetsrelaterte hendelser.

DFØ var i mars 2023 ett av flere mål for et målrettet tjenestenektangrep fra en ekstern trusselaktør. Hendelsen ble håndtert ved etablering av intern kontinuitetsledelse. Kunder og interessenter i sektoren ble varslet og holdt løpende orientert. Konsekvensen av angrepet var at enkelte nettsider var nede i 24 timer.

I april registrerte vi at en ansatt fra ekstern leverandør, med autorisert tilgang til våre lokaler, tok seg uautorisert inn i beskyttet sone i forbindelse med en branninspeksjon. Ingen sensitiv informasjon lå tilgjengelig i rommet. Saken ble rapportert til NSM.

DFØ hadde en hendelse i desember som førte til uplanlagt nedetid for våre kunder noen timer fra morgenen for enkelte tjenester.

Samme måned hadde vi også en hendelse knyttet til Innsiktsløsningen. I en kort periode var persondata tilgjengelig for en gruppe med fagbrukere og ledere. Disse dataene lå utenfor tilgangen de har til data i egen virksomhet. Hendelsen var et brudd på våre kvalitetssikringsrutiner.

I tillegg har det vært flere mindre driftsavbrudd som ikke har kommet i konflikt med avtalt tilgjengelighet for DFØs kunder og brukere 2023.

4.5 Behandling av personopplysninger

DFØ behandler store mengder personopplysninger, både om egne ansatte og om personer som er tilknyttet våre kunder og leverandører. DFØ har rollen både som behandlingsansvarlig og databehandler.

Vi har i 2023 fulgt opp anbefalingene fra tredjepartsrevisjonen i 2022 der personvernrutiner og -behandling ble vurdert. Vi har ferdigstilt og innført styrende dokumenter, fulgt opp krav til personvern hos sentrale underleverandører, og benyttet et avviksmeldingssystem for å forbedre registrering og evaluering av avvik. I tillegg har vi etablert flere opplæringstiltak, blant annet e-læringskurs for ulike grupper av ansatte og vi har satt i gang utprøving av et modulbasert opplæringsprogram.

Vi har videreført arbeidet med å klassifisere data for personopplysninger. Klassifiseringen gir et felles utgangspunkt for hvordan DFØ som tjenesteyter skal behandle personopplysninger i tråd med sikkerhetsinstruks, forvaltningslov og personopplysningsloven. Arbeidet med teknisk og praktisk tilrettelegging vil fortsette i 2024.

Personvernombudet gjennomfører oppgaver innenfor fire kjerneområder: Informere og gi råd, kontrollere at regelverket overholdes, gjennomføre øvelser samt samarbeide og utveksle erfaringer med Datatilsynet og andre kontaktpunkter.

Vi har i 2023 styrket innsatsen for å forbedre registreringen av hendelser og nesten-hendelser. Dette har bidratt til å gi oss en mer samlet oversikt og et bedre grunnlag for å øke kvaliteten på personvernarbeidet. Vi har registrert totalt 77 avvik i 2023, hvorav 7 gjaldt vår rolle som behandlingsansvarlig. Disse avvikene gjaldt tilgangsstyring, DFØs intranett og manglende sletterutiner. Ett avvik ble meldt til Datatilsynet. I den saken ble en mal for å melde avvik overskrevet, hvilket innebar at andre ansatte i DFØ som eventuelt åpnet malen ville kunne lese innmeldt avvik. Malen ble tilbakestilt slik man fikk tilgang til rett versjon av malen innen få timer. Imidlertid var det mulig å spore endringene i underliggende logg i lengre tid. Datatilsynet har henlagt saken.

De øvrige 70 avvikene gjaldt DFØ som databehandler. Avvikene gjaldt i hovedsak tilfeller der informasjon har blitt sendt til feil kunde som følge av at innsender ikke hadde påført riktig navn på mottaker, og tilfeller der kunders leverandører sender inn informasjon sammen med fakturaene, som ikke er relevant for regnskapsføringen. I april og oktober fulgte vi særlig opp de kundene som har størst utfordringer. Formålet var å gi kundene innsikt slik at de kan hjelpe sine leverandører med kun å sende inn relevant informasjon, for på den måten å unngå at overflødige personopplysninger legges inn i kundenes regnskap. Vi registrerte en betydelig nedgang i mengden overflødig informasjon fra april til oktober.

Alle hendelser blir fulgt opp og evaluert i etterkant for å hindre gjentakelse.

4.6 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen

Riksrevisjonen hadde ingen merknader til DFØs regnskap for 2022.

Riksrevisjonen gjennomfører også årlig revisjon av DFØ som leverandør av økonomitjenester til andre statlige virksomheter I løpet av revisjonen har Riksrevisjonen og DFØ hatt løpende og tett dialog om avklaringer og forbedringsmuligheter. Dette samarbeidet bidrar til å lette virksomhetenes arbeid med revisjonen, og gir også mindre ressursbruk for DFØ.

Etter avsluttet revisjon for 2022 mottok DFØ et brev hvor Riksrevisjonen pekte på enkelte svakheter og forbedringsmuligheter, med konkrete anbefalinger om tiltak. DFØ har i 2023 gjennomført flere tiltak for å forbedre kvaliteten i leveransene. Videre forbedringsarbeid er prioritert i lys av Riksrevisjonens anbefalinger.

4.7 Fellesføringer for 2023

DFØ har i 2023 fått følgende fellesføringer:

4.7.1 Lærlinger

DFØ tilbyr plass til lærlinger som har behov for arbeidspraksis som en del av sitt utdanningsløp. Vi har i flere år tilbudt læreplasser innenfor service- og administrasjonsfaget, og vi har også lærlinger innen mediedesign og IT-utviklerfaget.

Ved utgangen av året hadde DFØ totalt åtte lærlinger. Dette er tre flere enn i 2022. Av disse er seks innen service- og administrasjonsfaget, én innen mediedesign og én innen IT-utviklerfaget. Vi har to lærlinger i Trondheim, to i Stavanger og fire i Oslo.

DFØ er tilknyttet opplæringskontoret for statlige virksomheter - OK stat.

Studenter i praksis

DFØ arbeider for å ta imot studenter i praksis som ledd i utdanningen og å gi studenter mulighet for å skrive mastergradsoppgaver innen relevante fagområder. DFØ deltar på karrieredager for å komme i kontakt med studenter til disse formålene.

I 2023 har sju studenter hatt praksisopphold i DFØ som del av utdanningen. Tre av studentene har hatt praksisopphold som del av sine studier ved Fagskolen Kristiania. To studenter har hatt praksisopphold som del av sin bachelorutdanning ved Oslo Met. I tillegg har én student fra Universitetet i Oslo (UiO) og én student fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) hatt praksisopphold som del av sin mastergradsutdanning.

4.7.2 Konsulentbruk

DFØ har over flere år jobbet målrettet for å redusere konsulentbruken, både gjennom bevisstgjøring om når vi vi skal benytte konsulenter23 og som et resultat av interne føringer om reduksjon av bruken. Konsulentbruken har blitt fulgt opp gjennom intern rapportering i løpet av året. Arbeidet har bidratt til en nedgang i konsulentbruk fra 2021 til 2023 på 55 prosent, tilsvarende 69 millioner kroner24. Fra 2021 til 2023 var det en stor nedgang i konsulentbruken som følge av at flere store prosjekter ble avsluttet, for eksempel opptak av BOTT25 som økonomitjenestekunder, og nettprosjektet26. I tillegg har DFØ bevisst redusert konsulentbruken ved å rekruttere egne ansatte, spesielt i lønns- og regnskapstjenestene.

Figuren viser nedgangen i konsulentbruk  fra 2021 -2023
Figuren viser nedgangen i konsulentbruk fra 2021 -2023 (tall i millioner kroner)

Selv om DFØ har redusert konsulentbruken de siste årene, har DFØ en finansieringsmodell som påvirker omfanget av og på hvilke områder vi benytter konsulentbistand. Det er flere områder hvor det er utfordrende å omdisponere midler fra konsulentbruk til egne ansatte.

DFØ gjennomfører flere oppdrag på vegne av andre departementer og virksomheter. Oppdragene finansieres ved tildelinger og belastningsfullmakter på kapitler og poster utover DFØs egne kapitler og poster. Dette er årlige engangsmidler og det er derfor krevende å få rekruttert medarbeidere slik at oppdragene kan løses av egne ansatte. Dette innebærer at disse midlene i stor grad må benyttes til ekstern bistand. I 2023 er det derfor brukt 2,5 millioner kroner i konsulentkjøp i tilknytning til slike oppdrag. Sammenlignet med 2022 er det en nedgang på 10 millioner kroner. Dette har blant annet sammenheng med at det er benyttet egne utviklerressurser til utviklingsarbeidet.

Det samme gjelder for utvikling av økonomitjenestene, hvor finansieringen er gitt over post 45. I 2023 er konsulentbruken på post 45 redusert med 53 prosent fra 2022, tilsvarende 5,3 millioner kroner. Konsulentbruken i 2022 knyttet seg blant annet til utvikling av innkjøps- og fakturaløsningen der konsulenter ble benyttet. I tillegg er det forsinkelser i flere prosjekter som må forskyves til 2024.

DFØ viderefakturer kunder for tredjepartskostnader til drift og videreutvikling av økonomitjenestene. Dette er i hovedsak ikke definert som konsulenttjenester, men kjøp av tjenester til løpende driftsoppgaver. Samtidig vil det være knyttet konsulentbruk til videreutviklingen av løsningene. I 2023 utgjør dette omtrent 1 million kroner. Dette betales av DFØ og inngår som en del av viderefaktureringen til kundene. Disse kostnadene påvirker konsulentbruken i DFØ da kostnadene føres i vårt regnskap, men ikke DFØs netto budsjettramme.

DFØ har redusert bruken av kommunikasjonsrådgivning i 2022 og 2023, sammenliknet med tidligere år. I 2021 ble det brukt 2,4 millioner kroner på kommunikasjonstjenester, i 2022 og 2023 er dette redusert til 0,5 millioner kroner. Primært dreier det seg om oversettelse og videoproduksjon. Behov for oversettertjenester er såpass lite at det ikke er hensiktsmessig å ha egne ansatte for å dekke dette kompetansebehovet internt i DFØ.

4.7.3 Desentralisert arbeid

I 2023 har åtte av våre ansatte arbeidet desentralisert. Én ansatt arbeider fra et kontorfellesskap utenfor kontorstrukturen til DFØ. To ansatte arbeider fra et annen kontorsted enn det kontorstedet arbeidstakeren organisatorisk tilhører. Fem ansatte arbeider fra hjemmekontor fordi de er bosatt så langt fra kontorstedene til DFØ at dagpendling ikke er realistisk.

DFØ har hatt en økning av bruken av desentralisert arbeid fra 2022 da fire av våre ansatte arbeidet desentralisert.

4.8 Bemanning og personalforvaltning

DFØ er i tildelingsbrevet for 2023 bedt om å rapportere antall ansatte og avtalte årsverk i henhold til SSBs statistikk. Disse tallene avviker noe fra DFØs egne data, og skyldes at SSB benytter gjennomsnittstall for hele året mens DFØ benytter tall pr. 31. desember. All øvrig omtale i årsrapporten som knytter seg til antall ansatte og årsverk bygger på data fra vårt lønns- og personalsystem Innsikt, til forskjell fra tidligere år hvor data var hentet direkte fra SAP. Det kan derfor forekomme mindre avrundingsforskjeller sammenliknet med i fjor.

Rapportering i henhold til SSBs statistikk

I henhold til SSBs beregning har antall ansatte i DFØ økt/ fra 773 i 2022 til814 i 2023 (gjennomsnittstall for hele året). SSBs tall viser at avtalte årsverk har økt fra 755 i 2022 til 792 i 2023.

Tabellen viser antall ansatte og avtalte årsverk i 2022 og 2023 (tall fra SSB, gjennomsnitt for året)
Avtalte årsverk/ansatte20222023
Avtalte årsverk  755792
Antall ansatte773814

Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem

Ved utløpet av 2023 var det 838 ansatte i DFØ. Dette er en økning på nesten 8 prosent fra 2022.

Tabellen viser antall utførte årsverk og antall ansatte ved utgangen av 2022 og 2023 (tall fra DFØs lønns- og personalsystem)
Uførte årsverk/ansatte20222023
 Utførte årsverk pr. 31 desember699729
Antall ansatte pr.  31 desember777838

Det er flere årsaker til at uførte årsverk er lavere enn antall ansatte. Dette skyldes delvis sykefravær eller at medarbeidere er i permisjon (AAP, studiepermisjon, beordring, foreldrepermisjon og omsorgspermisjon mm). Andre årsaker til differansen er turnover og økningen i antall ansatte. Det tar tid å rekruttere en ny medarbeider med rett kompetanse for å erstatte en som slutter. Uavhengig av om en ny medarbeider ble ansatt i en stilling etter en som sluttet, eller tiltrådte i en ny stilling, utførte disse svært sjelden et helt årsverk. Dette er en medvirkende årsak til at antall utførte årsverk er lavere enn antall ansatte.

Tabellen viser antall ansatte og årsverk i 2023, fordelt på divisjon (i samsvar med definisjonen i Statens personalhåndbok)
DivisjonAntall ansatteUtførte årsverk
Divisjon for offentlige anskaffelser8978
Kommunikasjons-enheten1512
Lønnsdivisjonen309262
Regnskapsdivisjonen211187
Strategi- og fellestjenestedivisjonen4035
Divisjon for styring, organisering og ledelse114100
IT-divisjonen6055
DFØ totalt838729

Økingen i DFØ skyldes hovedsakelig veksten i tre divisjoner. Den viktigste driveren for vekst i antall ansatte i IT-divisjonen fra 2022 til 2023 er de store kundeopptakene, da spesielt i universitetssektoren (BOTT). Utover det har DFØ vokst i antall løsninger, som har ført til økt kompleksitet og økte krav til sikkerhet. Dette har krevd at IT understøtter en større portefølje med flere ansatte. For regnskapsdivisjonen skyldes økningen i bemanningen opptak av nye kunder og innføring av obligatorisk SRS. Økning i antall ansatte i lønnsdivisjonen har sammenheng med flere kunder på de ulike tilleggstjenester som DFØ HR, lønnsforhandlingssystem, regelverksgodkjenning på reise og godtgjørelse sammen med brukerstøtte for ansatte. De nye kundene NTNU og Statens kartverk ble tatt opp i drift på lønnstjenester fra og med 2023. For Statens kartverk gjaldt det også tilleggstjenesten DFØ HR. I tillegg måtte lønnsdivisjonen forskyve noe nyrekruttering i 2022 til sen høst på grunn av stramme budsjettrammer. Det medførte oppstart for noen ansatte på nyåret i 2023.

Lokalisering av ansatte

DFØ skal rapportere om ansatte og årsverk som er lokalisert i hhv. Oslo og resten av landet. Ved utgangen av 2023 er fordelingen slik:

 
Ansatte / utførte årsverkAntallAndel
Ansatte i Oslo31837,9 pst.
Ansatte utenfor Oslo52062,1 pst.
Utførte årsverk i Oslo28038,4 pst.
Utførte årsverk utenfor Oslo44961,6 pst.

Antall ansatte i Oslo har økt med 12 ansatte fra 2022, og antall ansatte utenfor Oslo har økt med 49.  Andelen ansatte utenfor Oslo har dermed økt.  Økningene skyldes økt aktivitet, se forklaring i avsnittet over.

Kjønnssammensetning i DFØ

Ved utgangen av 2023 var 499 kvinner og 339 menn ansatt i DFØ. Dette gir en kvinneandel på 59,5 prosent som er en marginal økning sammenliknet med 2022 (59 prosent). Kvinner er godt representert på alle nivå.

Tabellen viser kjønnssammensetningen i DFØ ved utgangen av 2023
Nivå Stillingskode Kvinner Menn 
1: Etatsleder 91061 
2: Divisjonsdirektør 106234
3: Avdelingsleder 1060179
4: Seksjonsleder 12112814
5: Saksbehandler (fagdivisjoner) 1065, 1362, 1363, 1364, 1408, 1434, 1538, 1058408252
6: Administrativt personale (støttedivisjon/-enhet) 1362,1363,1364, 1408, 14344260
Sum hele DFØ 499339

Toppledergruppen består av fire kvinner og fire menn. På de to ledernivåene under er det 45 kvinner og 23 menn. Den totale kjønnsbalansen 59,5 prosent kvinner og 40,5 prosent menn. Vi vurderer at DFØ ikke har utfordringer med kjønnsbalansen, verken blant ansatte, eller på ledernivå.

Sykefravær

Sykefraværet i 2023 var på 5,6 prosent, tilsvarende som i 2022 og noe over DFØs sykefraværsmål på 5 prosent. DFØ arbeider systematisk med sykefraværsoppfølging og vi vurdere dette likevel dette som et akseptabelt sykefravær for en kontorvirksomhet. Vi vurdere fortløpende om det kan settes inn relevante tiltak for å redusere sykefraværet.

Turnover

I 2023 var turnoveren28 på 12,8 prosent, som er en reduksjon sammenliknet med 2022. Vi ser positivt på reduksjonen, men den er fortsatt høyere enn ønsket innenfor enkelte fagområder.

Tilgang på kompetanse

I løpet av 2023 begynte det 180 nye ansatte i DFØ. Dette inkluderer lærlinger, timelønnede og ansatte på pensjonistavlønning. Når disse gruppene holdes utenfor, fikk vi 155 nye ansatte.
Det er fremdeles stor konkurranse om kvalifisert arbeidskraft. Det har vist seg særlig utfordrende å rekruttere til visse fagområder, som for eksempel IT, jus, prosjektledelse og anskaffelser. DFØ har i 2023 gjennomført flere aktiviteter for å øke kjennskapen til direktoratet som arbeidsplass og aktuelle stillinger. Dette har for eksempel vært målrettede kampanjer, samarbeid med studiesteder og deltakelse under faglige arrangementer for kandidater i målgruppene våre. Arbeidsgiverprofilering er et prioritert område for DFØ, og i 2024 skal vi utvikle dette arbeidet videre.

Likestilling og mangfold

I følge likestillings- og diskrimineringsloven §24 og §26a skal offentlige myndigheter redegjøre for aktivitets- og redegjørelsesplikten som arbeidsgiver, og som offentlig myndighet. DFØs likestillingsredegjørelse som arbeidsgiver (§26a) er publisert på dfo.no.

Rapportering aktivitets- og redegjørelsesplikt – DFØ som offentlig myndighet (§24)

DFØ leverer en rekke tjenester til sine brukere, og arbeider aktivt for å fremme likestilling og motarbeide diskriminering.

Statens arbeidsgiverportal har mange sider som omhandler inkludering, fra mer overordnede om inkluderende arbeidsliv og tankene bak mangfold, til fagsidene «inkluderingsarbeid» (tidligere «inkluderingsdugnaden») som omfatter praktiske råd om hvordan man kan bli en mer inkluderende virksomhet og skrive gode og inkluderende stillingsannonser, og hvordan man kan arbeide i praksis med aktivitets- og redegjørelsesplikten for arbeidsgivere.

Arbeidsgiverportalens fagsider om rekruttering fra A til Å (rekrutteringsprosessen) for arbeidsgivere benyttes mye. Disse sidene bidrar til at etterlevelse av lov- og regelverk og mangfolds- og inkluderingstankegang blir en naturlig del av en rekrutteringsprosess. I tillegg er portalen hjem for hvordan statlige arbeidsgivere skal ta i bruk Traineeprogrammet for personer med nedsatt funksjonsevne og hull i CV-en.

I 2022 leverte DFØ en rapport med brukerinnsikt og anbefalinger for grupper som har særlige utfordringer med å få lærlingplass, herunder gutter med flerkulturell bakgrunn. Dette medførte at OK stat i 2023 utviklet et konsept “Buddy”, hvor lærlinger blir faddere for gutter i videregående skole som har behov for hjelp med å få kjennskap og erfaring med læretid og støtte ved behov. Ordningen blir iverksatt i 2024.

Innenfor anskaffelsesområdet gir DFØ veiledning og støtte til leverandører til offentlig sektor om hvordan de skal ivareta lovpålagte krav innenfor følgende områder: Arbeidstidsbestemmelser, lønns- og arbeidsvilkår og barnearbeid. Konkrete tjenester er Norgesmodellen, ESPD-skjemaet og veiledning i krav til ulike konkurranser.

Her kan arbeidet med Norgesmodellen og nasjonale seriøsitetskrav for alle offentlige anskaffelser trekkes fram. Arbeidet med Norgesmodellen er en viktig del av DFØs oppgaver for å fremme det trygge og seriøse arbeidslivet og bevare den norske arbeidslivsmodellen.

DFØ bidrar også til dette gjennom oppgaven med å forvalte Det europeiske egenerklæringsskjemaet (ESPD). ESPD er en erklæring fra leverandørene om at de oppfyller angitte kvalifikasjonskrav og eventuelle utvelgelseskriterier, og at det ikke foreligger grunner for avvisning på grunn av forhold ved leverandøren. Det europeiske egenerklæringsskjemaet omtales ofte som ESPD som er en forkortelse for European Single Procurement Document.

I DFØ arbeider vi fortløpende med å sikre godt arbeid med universell utforming av våre nettjenester. Vi følger opp arbeidet med tilgjengelighetserklæringer på nett, slik at vi etterlever krav til universell utforming som gjelder fra februar 2023. Som et ledd i dette arbeidet, har vi en artikkel om DFØs policy og planer for etterlevelse av kravene til nettjenester. I 2023 har vi kjøpt et digitalt verktøy som skanner alle våre nettsider og rapporterer om UU-feil. Det bidrar til at vi kan jobbe mer effektivt med å innfri tilgjengelighetskravene til våre digitale tjenester.

DFØ vurderer arbeidet med å sikre likestilling og hindre diskriminering som viktig, og er av betydning for valg og utforming av DFØs tjenester. DFØ vil fortsette dette arbeidet i 2024.

Fotnoter

22Se nærmere omtale under kapitlene 3.1.6, «Prioriterte tiltak» og 3.2.9, «Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2».

23Midlertidig manglende kapasitet eller kompetansebehov som ikke er naturlig at DFØ skal ha.

24Gjelder alle kapitler og poster og inkluderer kostnader som er viderefakturert.

25UiO og UiB ble kunde av DFØ i 2021, UiT i 2022 og NTNU i 2023. Det var betydelig arbeid i forkant av overgangene og deler av dette var ved bruk av konsulenter.

26Nettprosjektet skulle sørge for at nettstedene som ble overtatt fra Difi/Digdir (primært realisert på
Drupal 7), og DFØs nettsteder (primært realisert på Craft), ble løftet opp til en fremdriftsrettet og
standardisert tjenesteplattform basert på nyeste versjon av Drupal (Drupal 9), og at den nye
plattformen skulle etableres robust, slik at den er klar for å ta imot nye nettjenester som etableres i
årene som kommer.

27I definisjonen av kontogruppe 67 Kjøp av konsulenttjenester og andre fremmede tjenester, inngår kun kjøp av konsulenttjenester (konto 670 til 673).

28Ved utregningen av turnover er følgende medarbeidere ekskludert: midlertidig tilsatte, lærlinger og medarbeidere som går av med pensjon, samt medarbeidere som er timelønnede eller på pensjonistavlønning.

Oppdatert: 30. april 2024

DFØs årsrapport 2023

Skriv ut / lag PDF

1. Leders beretning 2023

2. Introduksjon til virksomheten 2023

2.1 DFØs samfunnsoppdrag

2.2 Organisasjon og ledelse

2.3 Utvalgte hovedtall

2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter

Fotnoter

3. Årets aktiviteter og resultater 2023

Hovedmål for DFØ i 2023

Hovedmål 1 i 2023: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster

3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen

3.1.3 Styringsparameter: Bruk av DFØs digitale løsninger

Utvikling i bruken av DFØs praterobot

Utvikling i bruken av elektroniske fakturaer

Utvikling i bruken av digitale tjenester på anskaffelsesområdet

3.1.4 Utviklingstiltak for lønns- og regnskapstjenestene

HR-system i staten (DFØ HR)

Løsning for lokale lønnsforhandlinger

Selvbetjeningsportal og mobil app

Automatisering av lønnsutbetaling

Ny innkjøps- og fakturaløsning

Periodeavslutningsverktøy

Løsning for prekontering

Løsning for lagring av oppbevaringspliktig materiale

Datadeling gjennom dataplattform

3.1.5 Opptak av nye kunder

3.1.6 Prioriterte tiltak

Stabil utvikling og drift av økonomitjenestene

Finansiering av DFØs tjenester

3.1.7 Andre tiltak

Innføring av obligatorisk SRS

3.1.8 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

Fotnoter

Hovedmål 2 i 2023: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser som bidrar til å fremme innovasjon

3.2.1 Styringsparameter: Grad av modenhet hos virksomhetene i bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser

3.2.2 Grad av modenhet hos virksomhetene innen bærekraftige offentlige anskaffelser

3.2.3 Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler

3.2.4 Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster

3.2.5 Brukernes kjennskap til og bruk av veiledningsmateriale om offentlige anskaffelser

3.2.6 Brukernes tilfredshet med markedsplassen for skytjenester

3.2.7 Prioriterte tiltak

Arbeid med grønne offentlige anskaffelser

Norgesmodellen for offentlige anskaffelser

Lovutvalget for offentlige anskaffelser

Kontraktsoppfølging i offentlige anskaffelser

Analyse av utvikling i statlig konsulentbruk

Oversikt over statlige reisekostnader

3.2.8 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev

Mobilitetsprogrammet og StartOff

3.2.9 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser som bidrar til å fremme innovasjon

Fotnoter

Hovedmål 3 i 2023: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

3.3.1 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester

Arbeidsgiverstøtte og Arbeidsgiverportalen

KUDOS

3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning

Aktiviteter på økonomiregelverksområdet

3.3.3 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor betalingsformidling

3.3.4 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet og tilgang på regnskapsinformasjon fra statsregnskapet

3.3.5 Styringsparameter: Oppdragsgiveres vurdering av og bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser

3.3.6 Styringsparameter: Antall lærlinger i staten

3.3.7 Prioriterte tiltak

Innføring av obligatorisk SRS

Vurdering av begreper på fagområdet statlig styring

Veiledningstilbud og regelverk om statlig tilskuddsforvaltning

Effektiv ressursbruk og områdegjennomganger

Områdegjennomgang om læring fra korona

Områdegjennomgang for økt rammestyring av kommunesektoren

Etterevaluering av områdegjennomgang av legemidler under folketrygden

Rammeverk for periodiske virksomhetsgjennomganger

Evaluering av statsbudsjettprosessen

Produksjon og bruk av data om offentlig ressursbruk

Tallgrunnlag lønnsoppgjør

Kompetansetilbud til ledere og medarbeidere i staten

Arbeid med konferanser

Oppfølging av strategien for departementsfellesskapet 2021-2025

Faglig bistand til Departementsakademiet

Innovasjon i offentlig sektor

Tillitsreformen

Faglig bistand til utvalg – utfasing av kommersiell drift i skattefinansierte velferdstjenester

Organisering av klagefunksjoner i staten

Andre tiltak på området

Gjennomgang av Politidirektoratet

Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen

Internasjonalt arbeid

Innbyggerundersøkelsen

3.3.8 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev

Bidrag i utvikling av støtteregister

Statusrapport om kultur og ledelse i politiet

Kurs i forvaltningskompetanse og universell utforming av kurs

Evaluering av Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM)

Evaluering av Datatilsynet

3.3.9 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 3: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

Fotnoter

Hovedmål 4 i 2023: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

3.4.1 Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside

3.4.2 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 4: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

Resultatmatrise for styringsparametere i 2023

3.5.1 Statistikk

Ressursbruk 2023

3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene

3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser

3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse

3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet

Bevilgningsandel

Utnyttelsesgrad post 01-29

Drift

Lønn

Fotnoter

Andre prioriterte tiltak i 2023

3.7.1 Helhetlig utvikling av DFØs fagområder

3.7.2 Videreutvikling av mål- og resultatstyringssystemet

4. Styring og kontroll i virksomheten i 2023

4.1 Budsjettsituasjon 2023

4.2 Effektiv drift og produktivitetsutvikling

4.3 Internkontroll og risikostyring

4.4 Sikkerhet og beredskap

Hendelser knyttet til drift av digitale tjenester eller informasjonssikkerhet

4.5 Behandling av personopplysninger

4.6 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen

4.7 Fellesføringer for 2023

4.7.1 Lærlinger

Studenter i praksis

4.7.2 Konsulentbruk

4.7.3 Desentralisert arbeid

4.8 Bemanning og personalforvaltning

Rapportering i henhold til SSBs statistikk

Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem

Lokalisering av ansatte

Kjønnssammensetning i DFØ

Sykefravær

Turnover

Tilgang på kompetanse

Likestilling og mangfold

Rapportering aktivitets- og redegjørelsesplikt – DFØ som offentlig myndighet (§24)

Fotnoter

5. Vurdering av framtidsutsikter i 2023

6. Årsregnskap for DFØ i 2023

Årsregnskap 2023 – ledelseskommentar

Bekreftelse

Vesentlige forhold ved årsregnskapet

Bevilgningsrapportering

Virksomhetsregnskapet

Revisjonsordning

Årsregnskap for DFØ 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.