2.1 DFØs samfunnsoppdrag
DFØ skal bidra til effektiv ressursbruk i staten og til at staten når sine mål gjennom god styring, organisering, ledelse og gode beslutningsgrunnlag. DFØ er statens fagorgan for økonomistyring, gode beslutningsgrunnlag for statlige tiltak, organisering og ledelse i staten, samt for anskaffelser i offentlig sektor og felles innkjøpsavtaler i staten, og ansvarlig for å støtte statlige virksomheter i arbeidsgiverrollen. DFØ leverer også felles lønns- og regnskapstjenester i staten.
Finansdepartementet har fastsatt fire hovedmål for DFØ i 2023:
- DFØs kunder har effektiv økonomistyring
- Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser som bidrar til å fremme innovasjon
- Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse
- Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen
2.2 Organisasjon og ledelse
DFØ er et bruttobudsjettert statlig forvaltningsorgan underlagt Finansdepartementet.
Ved utgangen av 2023 hadde DFØ totalt 838 ansatte fordelt på 729 årsverk. Direktoratet har kontorsteder i Oslo, Stavanger og Trondheim. I tillegg har DFØ en medarbeider som er lokalisert i Harstad.
Hilde Singsaas er DFØs direktør. I ledergruppen sitter divisjonsdirektør Gøril Aune (regnskapsdivisjonen), divisjonsdirektør Tore Blekastad (IT-divisjonen), kommunikasjonsdirektør Anne-Berit Herstad (kommunikasjonsenheten), divisjonsdirektør Christian Storhaug Johnsen (strategi- og fellestjenestedivisjonen), divisjonsdirektør Hilde Nakken (divisjon for styring, organisering og ledelse), divisjonsdirektør Dag Strømsnes (divisjon for offentlige anskaffelser), og divisjonsdirektør Bjørn Sæstad (lønnsdivisjonen). Gunnar Wessel Thomassen fungerer som divisjonsdirektør for offentlige anskaffelser i perioden 15. september 2023 til 1. juni 2024.
DFØs organisasjonskart pr. 31. desember 2023:
2.3 Utvalgte hovedtall
DFØ er et bruttobudsjettert statlig forvaltningsorgan. Regnskapet føres etter periodiseringsprinsippet i tråd med de statlige regnskapsstandardene. Rapportering til statsregnskapet skjer etter kontantprinsippet.
2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|
Antall årsverk | 658 | 699 | 729 |
Samlet tildeling post 01-99, millioner kroner | 974 | 1 050 | 1 049 |
Utnyttelsesgrad post 01-29, prosent1 | 95 | 97 | 96 |
Driftskostnader, millioner kroner2 | 1 019 | 1 031 | 1 101 |
Lønnsandel av driftskostnader, prosent | 61 | 63 | 66 |
Lønnskostnader, i tusen kroner pr. årsverk3 | 937 | 935 | 1 002 |
Konsulentandel av driftskostnader, prosent4 | 12 | 8 | 5 |
2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter
DFØ samarbeider særlig med Digitaliseringsdirektoratet, men også med andre statlige virksomheter. DFØ har også etablerte samhandlingsarenaer med kundene. DFØ deltar i nettverk med sine nordiske søstervirksomheter om blant annet styring, regnskap, statlig betalingsformidling, statsregnskapsforvaltning og lønns- og regnskapstjenester. Direktoratet har også dialog med private aktører samt eksterne fagmiljøer i inn- og utland.
Fotnoter
1 Nøkkeltallet Utnyttelsesgrad post 01–29 beregnes slik: Benyttede midler post 01–29 delt på tilgjengelige midler post 01–29, multiplisert med 100, for å få nøkkeltallet uttrykt i prosent. Teller beregnes slik: Regnskap post 01–29 eksklusiv offentlige refusjoner vedrørende lønn, pluss brukte belastningsfullmakter post 01–29, jf. oppstilling av bevilgningsrapporteringen og note B. Nevner beregnes slik: Samlet tildeling post 01–29 pluss mottatte belastningsfullmakter post 01–29 minus avgitte belastningsfullmakter post 01–29 pluss offentlige refusjoner vedrørende lønn pluss disponibel merinntekt i henhold til merinntektsfullmakt, jf. oppstilling av bevilgingsrapporteringen og note A og B.
2 Nøkkeltallet driftskostnader tilsvarer sum driftskostnader, som er en egen regnskapslinje i resultatregnskapet (periodisert regnskap etter SRS). Årsaken til at dette kan være høyere enn nøkkeltallet tildeling, skyldes at driftskostnader følger SRS og blant annet inkluderer avskrivninger, samt at DFØ har merinntekter som er benyttet.
3 Lønnskostnader består av lønn, feriepenger, arbeidsgiveravgift, pensjonskostnader og andre ytelser, fratrukket refusjoner fra NAV.
4 I definisjonen av kontogruppe 67 Kjøp av konsulenttjenester og andre fremmede tjenester inngår kun kjøp av konsulenttjenester (konto 670 til 673).
DFØs årsrapport 2023
1. Leders beretning 2023
2. Introduksjon til virksomheten 2023
2.1 DFØs samfunnsoppdrag
2.2 Organisasjon og ledelse
2.3 Utvalgte hovedtall
2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter
Fotnoter
3. Årets aktiviteter og resultater 2023
Hovedmål for DFØ i 2023
Hovedmål 1 i 2023: DFØs kunder har effektiv økonomistyring
3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster
3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen
3.1.3 Styringsparameter: Bruk av DFØs digitale løsninger
Utvikling i bruken av DFØs praterobot
Utvikling i bruken av elektroniske fakturaer
Utvikling i bruken av digitale tjenester på anskaffelsesområdet
3.1.4 Utviklingstiltak for lønns- og regnskapstjenestene
HR-system i staten (DFØ HR)
Løsning for lokale lønnsforhandlinger
Selvbetjeningsportal og mobil app
Automatisering av lønnsutbetaling
Ny innkjøps- og fakturaløsning
Periodeavslutningsverktøy
Løsning for prekontering
Løsning for lagring av oppbevaringspliktig materiale
Datadeling gjennom dataplattform
3.1.5 Opptak av nye kunder
3.1.6 Prioriterte tiltak
Stabil utvikling og drift av økonomitjenestene
Finansiering av DFØs tjenester
3.1.7 Andre tiltak
Innføring av obligatorisk SRS
3.1.8 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1: DFØs kunder har effektiv økonomistyring
Fotnoter
Hovedmål 2 i 2023: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser som bidrar til å fremme innovasjon
3.2.1 Styringsparameter: Grad av modenhet hos virksomhetene i bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser
3.2.2 Grad av modenhet hos virksomhetene innen bærekraftige offentlige anskaffelser
3.2.3 Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler
3.2.4 Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster
3.2.5 Brukernes kjennskap til og bruk av veiledningsmateriale om offentlige anskaffelser
3.2.6 Brukernes tilfredshet med markedsplassen for skytjenester
3.2.7 Prioriterte tiltak
Arbeid med grønne offentlige anskaffelser
Norgesmodellen for offentlige anskaffelser
Lovutvalget for offentlige anskaffelser
Kontraktsoppfølging i offentlige anskaffelser
Analyse av utvikling i statlig konsulentbruk
Oversikt over statlige reisekostnader
3.2.8 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev
Mobilitetsprogrammet og StartOff
3.2.9 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser som bidrar til å fremme innovasjon
Fotnoter
Hovedmål 3 i 2023: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse
3.3.1 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester
Arbeidsgiverstøtte og Arbeidsgiverportalen
KUDOS
3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning
Aktiviteter på økonomiregelverksområdet
3.3.3 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor betalingsformidling
3.3.4 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet og tilgang på regnskapsinformasjon fra statsregnskapet
3.3.5 Styringsparameter: Oppdragsgiveres vurdering av og bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser
3.3.6 Styringsparameter: Antall lærlinger i staten
3.3.7 Prioriterte tiltak
Innføring av obligatorisk SRS
Vurdering av begreper på fagområdet statlig styring
Veiledningstilbud og regelverk om statlig tilskuddsforvaltning
Effektiv ressursbruk og områdegjennomganger
Områdegjennomgang om læring fra korona
Områdegjennomgang for økt rammestyring av kommunesektoren
Etterevaluering av områdegjennomgang av legemidler under folketrygden
Rammeverk for periodiske virksomhetsgjennomganger
Evaluering av statsbudsjettprosessen
Produksjon og bruk av data om offentlig ressursbruk
Tallgrunnlag lønnsoppgjør
Kompetansetilbud til ledere og medarbeidere i staten
Arbeid med konferanser
Oppfølging av strategien for departementsfellesskapet 2021-2025
Faglig bistand til Departementsakademiet
Innovasjon i offentlig sektor
Tillitsreformen
Faglig bistand til utvalg – utfasing av kommersiell drift i skattefinansierte velferdstjenester
Organisering av klagefunksjoner i staten
Andre tiltak på området
Gjennomgang av Politidirektoratet
Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen
Internasjonalt arbeid
Innbyggerundersøkelsen
3.3.8 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev
Bidrag i utvikling av støtteregister
Statusrapport om kultur og ledelse i politiet
Kurs i forvaltningskompetanse og universell utforming av kurs
Evaluering av Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM)
Evaluering av Datatilsynet
3.3.9 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 3: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse
Fotnoter
Hovedmål 4 i 2023: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen
3.4.1 Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside
3.4.2 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 4: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen
Resultatmatrise for styringsparametere i 2023
3.5.1 Statistikk
Ressursbruk 2023
3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene
3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser
3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse
3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet
Bevilgningsandel
Utnyttelsesgrad post 01-29
Drift
Lønn
Fotnoter
Andre prioriterte tiltak i 2023
3.7.1 Helhetlig utvikling av DFØs fagområder
3.7.2 Videreutvikling av mål- og resultatstyringssystemet
4. Styring og kontroll i virksomheten i 2023
4.1 Budsjettsituasjon 2023
4.2 Effektiv drift og produktivitetsutvikling
4.3 Internkontroll og risikostyring
4.4 Sikkerhet og beredskap
Hendelser knyttet til drift av digitale tjenester eller informasjonssikkerhet
4.5 Behandling av personopplysninger
4.6 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen
4.7 Fellesføringer for 2023
4.7.1 Lærlinger
Studenter i praksis
4.7.2 Konsulentbruk
4.7.3 Desentralisert arbeid
4.8 Bemanning og personalforvaltning
Rapportering i henhold til SSBs statistikk
Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem
Lokalisering av ansatte
Kjønnssammensetning i DFØ
Sykefravær
Turnover
Tilgang på kompetanse
Likestilling og mangfold
Rapportering aktivitets- og redegjørelsesplikt – DFØ som offentlig myndighet (§24)
Fotnoter
5. Vurdering av framtidsutsikter i 2023
6. Årsregnskap for DFØ i 2023