Forvaltningen står overfor store utfordringer i årene framover. En aldrende befolkning, overgangen til et lavutslippssamfunn og økte behov innen sikkerhet og beredskap vil sette stort press på offentlige budsjetter, samtidig som inntektene fra petroleumssektoren blir mindre. På mange områder vil knapphet på arbeidskraft også være en stor utfordring, Dette vil stille store krav til hvordan samfunnets ressurser skal prioriteres. Omstillingsevnen som kreves for å møte utfordringene øker også betydningen av at DFØ lykkes med sitt samfunnsoppdrag om å bidra til effektiv ressursbruk i staten.
Det økende tempoet i digitaliseringen vil få stor betydning for statsforvaltningen i årene som kommer. Oppgaver som tidligere ble løst i direkte dialog med brukerne eller gjennom manuelle prosesser, løses nå digitalt. Digitaliseringen har også bidratt til strukturelle endringer. Et flertall av direktoratene har for eksempel endret virksomhetsstrukturen fra geografiske områder med parallelle funksjoner, til nye funksjonsområder med landsdekkende oppgaver. For å spare ressurser vil standardisering og bruk av fellesløsninger også bli viktig framover. Fellesløsninger og standarder gir også nye muligheter for mer deling av data på tvers i statsforvaltningen. Samhandlingen kan også ta nye former når brukernes behov settes i sentrum for det offentlige tilbudet.
Gjennom forvaltning og utvikling av økonomitjenestene har DFØ i en årrekke vært en del av den digitale utviklingen. Digitalisering på anskaffelsesområdet og innenfor styring har også vært viktige satsingsområder for DFØ. Framover skal vi gripe de nye mulighetene digitalisering fører med seg, og vi har også et ansvar for å se digitalisering og forvaltningsutvikling i sammenheng.
Internt vil vi fortsette å utforske mulighetene ny teknologi gir, som kunstig intelligens (KI). Vi skal for eksempel i gang med et prøveprosjekt innen arbeidsgiverstøtte hvor vi bruker KI til å effektivisere vår saksbehandling. Vi vil videreutvikle Kudos slik at portalen kan bli en verdifull kilde for trening av både kommersielle og spesialiserte KI-modeller. Vi bruker også KI i en pilot for prekontering av fakturaer, som gjør håndteringen av inngående faktura enklere og mer effektiv. Tilsvarende utforsker vi mulighetene for bruk av KI på flere andre fagområder. Vi har stramme budsjetter, og derfor er det viktig å undersøke alle muligheter for å effektivisere og realisere gevinster der det er mulig.
Med teknologisk utvikling følger også et endret trusselbilde. Risikoen for cyberangrep har økt, og trusselaktørenes metoder blir stadig mer avanserte. Offentlige forvaltningsorganer er av Nasjonal sikkerhetsmyndighet utpekt som ett av tre samfunnsområder som er særlig utsatt for ondsinnet aktivitet. Som følge av at DFØs tjenesteportefølje stadig blir større og teknisk mer kompleks, må vi være forberedt på å styrke innsatsen ytterligere på dette området.
Et annet viktig område for DFØ framover er å bidra til en bærekraftig utvikling. Fra 2024 har DFØ fått en budsjettstyrking til offentlige anskaffelser som virkemiddel for grønn omstilling. Gode løsninger på dette området vil kreve en helhetlig tilnærming, nytenkning og samarbeid på tvers av sektorer og virksomheter. Det offentlige kjøper varer og tjenester for 740 milliarder kroner årlig, og anskaffelser er et viktig virkemiddel for å nå politiske mål. På samme måte bidrar DFØs felles innkjøpsavtaler både til lavere kostnader og at krav om grønn omstilling kan ivaretas.
En forutsetning for å kunne følge opp samfunnsoppdraget på en god måte, er å ha dyktige ansatte som får brukt kompetansen og evnene sine. Derfor er det en viktig oppgave å utvikle og ta vare på den store ressursen de ansatte representerer. Et stramt arbeidsmarked gjør det fortsatt utfordrende å rekruttere innenfor enkelte fagområder. Vi vil også i tiden framover prioritere å gjennomføre tiltak for å profilere DFØ som arbeidsgiver, både for å øke kjennskapen til direktoratet som arbeidsplass og til våre tjenester til forvaltningen.
DFØ har vokst betydelig de siste årene. Vi har gjennomført store kundeopptak, utviklet tjenestetilbudet og fått nye fagområder. Vi har gjort oss viktige erfaringer, fått ny kunnskap og kompetanse, og har en god plattform for å ta fatt på nye utfordringer i årene som kommer. Det neste året vil vi også starte arbeidet med å revidere DFØs virksomhetsstrategi, der både langtidsprognoser, finansieringsmuligheter, samfunnsutfordringer, digitalisering og endrede behov i forvaltningen må vurderes. Vi har viktig arbeid foran oss, og ny strategi skal hjelpe oss i å vurdere ulike hensyn mot hverandre og å gjøre gode prioriteringer framover.