Kapittel

5. Vurdering av framtidsutsikter i 2023

Forvaltningen står overfor store utfordringer i årene framover. En aldrende befolkning, overgangen til et lavutslippssamfunn og økte behov innen sikkerhet og beredskap vil sette stort press på offentlige budsjetter, samtidig som inntektene fra petroleumssektoren blir mindre. På mange områder vil knapphet på arbeidskraft også være en stor utfordring, Dette vil stille store krav til hvordan samfunnets ressurser skal prioriteres. Omstillingsevnen som kreves for å møte utfordringene øker også betydningen av at DFØ lykkes med sitt samfunnsoppdrag om å bidra til effektiv ressursbruk i staten.

Det økende tempoet i digitaliseringen vil få stor betydning for statsforvaltningen i årene som kommer. Oppgaver som tidligere ble løst i direkte dialog med brukerne eller gjennom manuelle prosesser, løses nå digitalt. Digitaliseringen har også bidratt til strukturelle endringer. Et flertall av direktoratene har for eksempel endret virksomhetsstrukturen fra geografiske områder med parallelle funksjoner, til nye funksjonsområder med landsdekkende oppgaver. For å spare ressurser vil standardisering og bruk av fellesløsninger også bli viktig framover. Fellesløsninger og standarder gir også nye muligheter for mer deling av data på tvers i statsforvaltningen. Samhandlingen kan også ta nye former når brukernes behov settes i sentrum for det offentlige tilbudet.

Gjennom forvaltning og utvikling av økonomitjenestene har DFØ i en årrekke vært en del av den digitale utviklingen. Digitalisering på anskaffelsesområdet og innenfor styring har også vært viktige satsingsområder for DFØ. Framover skal vi gripe de nye mulighetene digitalisering fører med seg, og vi har også et ansvar for å se digitalisering og forvaltningsutvikling i sammenheng.

Internt vil vi fortsette å utforske mulighetene ny teknologi gir, som kunstig intelligens (KI). Vi skal for eksempel i gang med et prøveprosjekt innen arbeidsgiverstøtte hvor vi bruker KI til å effektivisere vår saksbehandling. Vi vil videreutvikle Kudos slik at portalen kan bli en verdifull kilde for trening av både kommersielle og spesialiserte KI-modeller. Vi bruker også KI i en pilot for prekontering av fakturaer, som gjør håndteringen av inngående faktura enklere og mer effektiv. Tilsvarende utforsker vi mulighetene for bruk av KI på flere andre fagområder. Vi har stramme budsjetter, og derfor er det viktig å undersøke alle muligheter for å effektivisere og realisere gevinster der det er mulig.

Med teknologisk utvikling følger også et endret trusselbilde. Risikoen for cyberangrep har økt, og trusselaktørenes metoder blir stadig mer avanserte. Offentlige forvaltningsorganer er av Nasjonal sikkerhetsmyndighet utpekt som ett av tre samfunnsområder som er særlig utsatt for ondsinnet aktivitet. Som følge av at DFØs tjenesteportefølje stadig blir større og teknisk mer kompleks, må vi være forberedt på å styrke innsatsen ytterligere på dette området.

Et annet viktig område for DFØ framover er å bidra til en bærekraftig utvikling. Fra 2024 har DFØ fått en budsjettstyrking til offentlige anskaffelser som virkemiddel for grønn omstilling. Gode løsninger på dette området vil kreve en helhetlig tilnærming, nytenkning og samarbeid på tvers av sektorer og virksomheter. Det offentlige kjøper varer og tjenester for 740 milliarder kroner årlig, og anskaffelser er et viktig virkemiddel for å nå politiske mål. På samme måte bidrar DFØs felles innkjøpsavtaler både til lavere kostnader og at krav om grønn omstilling kan ivaretas.

En forutsetning for å kunne følge opp samfunnsoppdraget på en god måte, er å ha dyktige ansatte som får brukt kompetansen og evnene sine. Derfor er det en viktig oppgave å utvikle og ta vare på den store ressursen de ansatte representerer. Et stramt arbeidsmarked gjør det fortsatt utfordrende å rekruttere innenfor enkelte fagområder. Vi vil også i tiden framover prioritere å gjennomføre tiltak for å profilere DFØ som arbeidsgiver, både for å øke kjennskapen til direktoratet som arbeidsplass og til våre tjenester til forvaltningen.

DFØ har vokst betydelig de siste årene. Vi har gjennomført store kundeopptak, utviklet tjenestetilbudet og fått nye fagområder. Vi har gjort oss viktige erfaringer, fått ny kunnskap og kompetanse, og har en god plattform for å ta fatt på nye utfordringer i årene som kommer. Det neste året vil vi også starte arbeidet med å revidere DFØs virksomhetsstrategi, der både langtidsprognoser, finansieringsmuligheter, samfunnsutfordringer, digitalisering og endrede behov i forvaltningen må vurderes. Vi har viktig arbeid foran oss, og ny strategi skal hjelpe oss i å vurdere ulike hensyn mot hverandre og å gjøre gode prioriteringer framover.

Oppdatert: 30. april 2024

DFØs årsrapport 2023

Skriv ut / lag PDF

1. Leders beretning 2023

2. Introduksjon til virksomheten 2023

2.1 DFØs samfunnsoppdrag

2.2 Organisasjon og ledelse

2.3 Utvalgte hovedtall

2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter

Fotnoter

3. Årets aktiviteter og resultater 2023

Hovedmål for DFØ i 2023

Hovedmål 1 i 2023: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster

3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen

3.1.3 Styringsparameter: Bruk av DFØs digitale løsninger

Utvikling i bruken av DFØs praterobot

Utvikling i bruken av elektroniske fakturaer

Utvikling i bruken av digitale tjenester på anskaffelsesområdet

3.1.4 Utviklingstiltak for lønns- og regnskapstjenestene

HR-system i staten (DFØ HR)

Løsning for lokale lønnsforhandlinger

Selvbetjeningsportal og mobil app

Automatisering av lønnsutbetaling

Ny innkjøps- og fakturaløsning

Periodeavslutningsverktøy

Løsning for prekontering

Løsning for lagring av oppbevaringspliktig materiale

Datadeling gjennom dataplattform

3.1.5 Opptak av nye kunder

3.1.6 Prioriterte tiltak

Stabil utvikling og drift av økonomitjenestene

Finansiering av DFØs tjenester

3.1.7 Andre tiltak

Innføring av obligatorisk SRS

3.1.8 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

Fotnoter

Hovedmål 2 i 2023: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser som bidrar til å fremme innovasjon

3.2.1 Styringsparameter: Grad av modenhet hos virksomhetene i bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser

3.2.2 Grad av modenhet hos virksomhetene innen bærekraftige offentlige anskaffelser

3.2.3 Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler

3.2.4 Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster

3.2.5 Brukernes kjennskap til og bruk av veiledningsmateriale om offentlige anskaffelser

3.2.6 Brukernes tilfredshet med markedsplassen for skytjenester

3.2.7 Prioriterte tiltak

Arbeid med grønne offentlige anskaffelser

Norgesmodellen for offentlige anskaffelser

Lovutvalget for offentlige anskaffelser

Kontraktsoppfølging i offentlige anskaffelser

Analyse av utvikling i statlig konsulentbruk

Oversikt over statlige reisekostnader

3.2.8 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev

Mobilitetsprogrammet og StartOff

3.2.9 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser som bidrar til å fremme innovasjon

Fotnoter

Hovedmål 3 i 2023: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

3.3.1 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester

Arbeidsgiverstøtte og Arbeidsgiverportalen

KUDOS

3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning

Aktiviteter på økonomiregelverksområdet

3.3.3 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor betalingsformidling

3.3.4 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet og tilgang på regnskapsinformasjon fra statsregnskapet

3.3.5 Styringsparameter: Oppdragsgiveres vurdering av og bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser

3.3.6 Styringsparameter: Antall lærlinger i staten

3.3.7 Prioriterte tiltak

Innføring av obligatorisk SRS

Vurdering av begreper på fagområdet statlig styring

Veiledningstilbud og regelverk om statlig tilskuddsforvaltning

Effektiv ressursbruk og områdegjennomganger

Områdegjennomgang om læring fra korona

Områdegjennomgang for økt rammestyring av kommunesektoren

Etterevaluering av områdegjennomgang av legemidler under folketrygden

Rammeverk for periodiske virksomhetsgjennomganger

Evaluering av statsbudsjettprosessen

Produksjon og bruk av data om offentlig ressursbruk

Tallgrunnlag lønnsoppgjør

Kompetansetilbud til ledere og medarbeidere i staten

Arbeid med konferanser

Oppfølging av strategien for departementsfellesskapet 2021-2025

Faglig bistand til Departementsakademiet

Innovasjon i offentlig sektor

Tillitsreformen

Faglig bistand til utvalg – utfasing av kommersiell drift i skattefinansierte velferdstjenester

Organisering av klagefunksjoner i staten

Andre tiltak på området

Gjennomgang av Politidirektoratet

Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen

Internasjonalt arbeid

Innbyggerundersøkelsen

3.3.8 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev

Bidrag i utvikling av støtteregister

Statusrapport om kultur og ledelse i politiet

Kurs i forvaltningskompetanse og universell utforming av kurs

Evaluering av Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM)

Evaluering av Datatilsynet

3.3.9 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 3: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

Fotnoter

Hovedmål 4 i 2023: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

3.4.1 Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside

3.4.2 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 4: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

Resultatmatrise for styringsparametere i 2023

3.5.1 Statistikk

Ressursbruk 2023

3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene

3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser

3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse

3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet

Bevilgningsandel

Utnyttelsesgrad post 01-29

Drift

Lønn

Fotnoter

Andre prioriterte tiltak i 2023

3.7.1 Helhetlig utvikling av DFØs fagområder

3.7.2 Videreutvikling av mål- og resultatstyringssystemet

4. Styring og kontroll i virksomheten i 2023

4.1 Budsjettsituasjon 2023

4.2 Effektiv drift og produktivitetsutvikling

4.3 Internkontroll og risikostyring

4.4 Sikkerhet og beredskap

Hendelser knyttet til drift av digitale tjenester eller informasjonssikkerhet

4.5 Behandling av personopplysninger

4.6 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen

4.7 Fellesføringer for 2023

4.7.1 Lærlinger

Studenter i praksis

4.7.2 Konsulentbruk

4.7.3 Desentralisert arbeid

4.8 Bemanning og personalforvaltning

Rapportering i henhold til SSBs statistikk

Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem

Lokalisering av ansatte

Kjønnssammensetning i DFØ

Sykefravær

Turnover

Tilgang på kompetanse

Likestilling og mangfold

Rapportering aktivitets- og redegjørelsesplikt – DFØ som offentlig myndighet (§24)

Fotnoter

5. Vurdering av framtidsutsikter i 2023

6. Årsregnskap for DFØ i 2023

Årsregnskap 2023 – ledelseskommentar

Bekreftelse

Vesentlige forhold ved årsregnskapet

Bevilgningsrapportering

Virksomhetsregnskapet

Revisjonsordning

Årsregnskap for DFØ 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.