Kapittel

Andre prioriterte tiltak i 2023

3.7.1 Helhetlig utvikling av DFØs fagområder

DFØ har i 2023 fortsatt arbeidet med helhetlig utvikling av fagområdene. Vi vurderer løpende om våre prosjekter og oppdrag løses best tverrfaglig gjennom samarbeid på tvers av organisasjonen. Innføringen av obligatorisk SRS er et eksempel på et arbeid som er innrettet på tvers av fagmiljøer i DFØ for å kunne støtte forvaltningen på best mulig måte. Det samme gjelder for data, hvor DFØ er både en storforbruker og storprodusent av data. Flere interne og eksterne datakilder kan være relevante for DFØ å benytte for å skape verdi for kunder, brukere og interessenter gjennom deling av eller bruk og analyse av data. Kundene stiller også høyere krav til tilgang til egne data. I 2023 har vi etablert et tverrfaglig prosjekt som skal vurdere løsninger for å innhente og analysere data, eller for å tilgjengeliggjøre og formidle data til brukere. Blant annet har vi arbeidet med å definere hjemmelsbehov, vurdere arkitektur og se på fellesløsninger for dataanalyse og dataforvaltning.

Divisjonene som tilbyr lønn- og regnskapstjenester deler innsikt som er relevant i arbeidet med regelverksutvikling, og arbeidsgiverportalen er en viktig kanal for informasjon til ledere og HR-medarbeidere i prosessen knyttet til lønnsoppgjøret. Kartlegging av konsulentbruk er et mindre prosjekt der samarbeid mellom anskaffelsesmiljøet og analysemiljøet i divisjon for styring, organisering og ledelse har vært nyttig.

Et flertall av oppdragene i tildelingsbrevet er løst tverrfaglig ved at medarbeidere fra ulike enheter har samarbeidet om oppdragene. Årskonferansen – en bedre stat er et annet eksempel der vi ser våre fagområder i sammenheng.

Samlet sett vurderer vi at det operative samarbeidet på tvers i virksomheten fungerer godt for å fremme den helhetlige utviklingen av fagområdene.

3.7.2 Videreutvikling av mål- og resultatstyringssystemet

Finansdepartementet startet for to år siden et arbeid med å gjennomgå mål- og resultatstyringssystemet for sine underliggende etater. DFØ har fulgt opp departementets behov ved å ha stilt sin kapasitet til rådighet. Arbeidet vil fortsette i 2024.

Oppdatert: 30. april 2024

DFØs årsrapport 2023

Skriv ut / lag PDF

1. Leders beretning 2023

2. Introduksjon til virksomheten 2023

2.1 DFØs samfunnsoppdrag

2.2 Organisasjon og ledelse

2.3 Utvalgte hovedtall

2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter

Fotnoter

3. Årets aktiviteter og resultater 2023

Hovedmål for DFØ i 2023

Hovedmål 1 i 2023: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster

3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen

3.1.3 Styringsparameter: Bruk av DFØs digitale løsninger

Utvikling i bruken av DFØs praterobot

Utvikling i bruken av elektroniske fakturaer

Utvikling i bruken av digitale tjenester på anskaffelsesområdet

3.1.4 Utviklingstiltak for lønns- og regnskapstjenestene

HR-system i staten (DFØ HR)

Løsning for lokale lønnsforhandlinger

Selvbetjeningsportal og mobil app

Automatisering av lønnsutbetaling

Ny innkjøps- og fakturaløsning

Periodeavslutningsverktøy

Løsning for prekontering

Løsning for lagring av oppbevaringspliktig materiale

Datadeling gjennom dataplattform

3.1.5 Opptak av nye kunder

3.1.6 Prioriterte tiltak

Stabil utvikling og drift av økonomitjenestene

Finansiering av DFØs tjenester

3.1.7 Andre tiltak

Innføring av obligatorisk SRS

3.1.8 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

Fotnoter

Hovedmål 2 i 2023: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser som bidrar til å fremme innovasjon

3.2.1 Styringsparameter: Grad av modenhet hos virksomhetene i bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser

3.2.2 Grad av modenhet hos virksomhetene innen bærekraftige offentlige anskaffelser

3.2.3 Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler

3.2.4 Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster

3.2.5 Brukernes kjennskap til og bruk av veiledningsmateriale om offentlige anskaffelser

3.2.6 Brukernes tilfredshet med markedsplassen for skytjenester

3.2.7 Prioriterte tiltak

Arbeid med grønne offentlige anskaffelser

Norgesmodellen for offentlige anskaffelser

Lovutvalget for offentlige anskaffelser

Kontraktsoppfølging i offentlige anskaffelser

Analyse av utvikling i statlig konsulentbruk

Oversikt over statlige reisekostnader

3.2.8 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev

Mobilitetsprogrammet og StartOff

3.2.9 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser som bidrar til å fremme innovasjon

Fotnoter

Hovedmål 3 i 2023: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

3.3.1 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester

Arbeidsgiverstøtte og Arbeidsgiverportalen

KUDOS

3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning

Aktiviteter på økonomiregelverksområdet

3.3.3 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor betalingsformidling

3.3.4 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet og tilgang på regnskapsinformasjon fra statsregnskapet

3.3.5 Styringsparameter: Oppdragsgiveres vurdering av og bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser

3.3.6 Styringsparameter: Antall lærlinger i staten

3.3.7 Prioriterte tiltak

Innføring av obligatorisk SRS

Vurdering av begreper på fagområdet statlig styring

Veiledningstilbud og regelverk om statlig tilskuddsforvaltning

Effektiv ressursbruk og områdegjennomganger

Områdegjennomgang om læring fra korona

Områdegjennomgang for økt rammestyring av kommunesektoren

Etterevaluering av områdegjennomgang av legemidler under folketrygden

Rammeverk for periodiske virksomhetsgjennomganger

Evaluering av statsbudsjettprosessen

Produksjon og bruk av data om offentlig ressursbruk

Tallgrunnlag lønnsoppgjør

Kompetansetilbud til ledere og medarbeidere i staten

Arbeid med konferanser

Oppfølging av strategien for departementsfellesskapet 2021-2025

Faglig bistand til Departementsakademiet

Innovasjon i offentlig sektor

Tillitsreformen

Faglig bistand til utvalg – utfasing av kommersiell drift i skattefinansierte velferdstjenester

Organisering av klagefunksjoner i staten

Andre tiltak på området

Gjennomgang av Politidirektoratet

Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen

Internasjonalt arbeid

Innbyggerundersøkelsen

3.3.8 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev

Bidrag i utvikling av støtteregister

Statusrapport om kultur og ledelse i politiet

Kurs i forvaltningskompetanse og universell utforming av kurs

Evaluering av Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM)

Evaluering av Datatilsynet

3.3.9 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 3: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

Fotnoter

Hovedmål 4 i 2023: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

3.4.1 Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside

3.4.2 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 4: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

Resultatmatrise for styringsparametere i 2023

3.5.1 Statistikk

Ressursbruk 2023

3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene

3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser

3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse

3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet

Bevilgningsandel

Utnyttelsesgrad post 01-29

Drift

Lønn

Fotnoter

Andre prioriterte tiltak i 2023

3.7.1 Helhetlig utvikling av DFØs fagområder

3.7.2 Videreutvikling av mål- og resultatstyringssystemet

4. Styring og kontroll i virksomheten i 2023

4.1 Budsjettsituasjon 2023

4.2 Effektiv drift og produktivitetsutvikling

4.3 Internkontroll og risikostyring

4.4 Sikkerhet og beredskap

Hendelser knyttet til drift av digitale tjenester eller informasjonssikkerhet

4.5 Behandling av personopplysninger

4.6 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen

4.7 Fellesføringer for 2023

4.7.1 Lærlinger

Studenter i praksis

4.7.2 Konsulentbruk

4.7.3 Desentralisert arbeid

4.8 Bemanning og personalforvaltning

Rapportering i henhold til SSBs statistikk

Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem

Lokalisering av ansatte

Kjønnssammensetning i DFØ

Sykefravær

Turnover

Tilgang på kompetanse

Likestilling og mangfold

Rapportering aktivitets- og redegjørelsesplikt – DFØ som offentlig myndighet (§24)

Fotnoter

5. Vurdering av framtidsutsikter i 2023

6. Årsregnskap for DFØ i 2023

Årsregnskap 2023 – ledelseskommentar

Bekreftelse

Vesentlige forhold ved årsregnskapet

Bevilgningsrapportering

Virksomhetsregnskapet

Revisjonsordning

Årsregnskap for DFØ 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.