Kapittel

Ressursbruk 2023

DFØs ressursbruksrapportering viser tidsserier for årene 2021 til 2023 og er splittet mellom lønns- og regnskapstjenestene, offentlige anskaffelser og styring, organisering og ledelse.

3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene

Tabellen viser utvalgte nøkkeltall for lønns- og regnskapstjenestene fra 2021 til 2023
Lønns- og regnskapstjenestene202120222023
Årsverk12385424449
Driftskostnader (i 1000 kroner)499 027543 803585 518
Lønnsandel av driftskostnader65 pst.66 pst.70 pst.
Konsulentandel av driftskostnader137 pst.4 pst.2 pst.
Reisekostnad pr. årsverk (i 1000 kroner)669
Lønnskostnad pr. årsverk (i 1000 kroner)843852916
Driftskostnader pr. årsverk (i 1000 kroner)1 2971 2831 304

DFØ brukte 586 millioner kroner på lønns- og regnskapstjenestene i 2023. Dette er en økning på 8 prosent sammenlignet med 2022. Antall årsverk har økt med 6 prosent. Veksten kommer som følge av flere kunder, og at vi har tatt på oss flere oppgaver for kundene. Kostnadene blir finansiert av kundene (hovedsakelig rammeoverføring).

Lønnsandelen og lønnskostnad pr. årsverk innenfor lønns- og regnskapstjenestene har vært på 65-70 prosent de siste årene. I 2023 er utviklingen i tråd med den ordinære lønnsutviklingen.
Reisekostnader har i 2023 vært på et noe høyere nivå enn 2021 og 2022. Økningen har blant annet sammenheng med reiseaktivitet i tilknytning til prosjekter og kundestøtte på nye tjenester. Likevel er reisekostnadene lave sammenlignet med tiden før pandemien. Reiser er nedprioritert i budsjettet og det er mer bruk av videomøter.

Konsulentandelen er redusert fra 4 prosent i 2022 til 2 prosent i 2023. Lønns- og regnskapstjenestene har bygd opp egen kompetanse som erstatter mye av behovet for kjøp av tjenester14 .

3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser

Tabellen viser utvalgte nøkkeltall for offentlige anskaffelser fra 2021 til 2023
Anskaffelser202120222023
Årsverk15727878
Driftskostnader (i 1 000 kroner)118 110125 296125 928
Lønnsandel av driftskostnader66 pst.66 pst.69 pst.
Konsulentandel av driftskostnader1627 pst.25 pst.21 pst.
Reisekostnad pr. årsverk (i 1000 kroner)51718
Lønnskostnad pr. årsverk (i 1 000 kroner)1 0691 0671 120
Driftskostnader pr. årsverk (i 1000 kroner)1 6311 6061 614

DFØ brukte 126 millioner kroner på anskaffelsesområdet i 2023. Antall årsverk holder seg stabilt fra 2022 til 2023, og er lavere enn planlagt grunnet høy turnover og et krevende marked med rekruttering.

Konsulentandel av driftskostnader er redusert gradvis fra 2021 til 2023. Konsulentbruken anses som nødvendig grunnet utvikling av IT- prosjekter som blant annet Doffin og Markedsplass for skytjenester, hvor det ofte kreves spisskompetanse for kortere perioder.

Reisevirksomheten i 2023 ligger på samme nivå som i 2022 og er nå stabilisert etter pandemien. Det er blant annet deltakelse i internasjonalt arbeid og fokus på synlighet ute blant brukerne som driver reisekostnadene.

3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse

Tabellen viser utvalgte nøkkeltall for styring, organisering og ledelse fra 2021 til 2023
Styring, organisering og ledelse

2021

2022

2023

Årsverk18

98

96

100

Driftskostnader (i 1000 kroner)

139 956

130 419

133 233

Lønnsandel av driftskostnader

73 pst.

75 pst.

81 pst.

Konsulentandel av driftskostnader19

16 pst.

9 pst.

5 pst.

Reisekostnad pr. årsverk (i 1000 kroner)

4

16

16

Lønnskostnad pr. årsverk (i 1000 kroner)

1031

1 023

1 075

Driftskostnader pr. årsverk (i 1000 kroner)

1 422

1 359

1 332

DFØ brukte 133 millioner kroner på styring, organisering og ledelse i 2023. Fagområdene består av ledelse og utredning og analyse, samt statsregnskapet, regelverksforvaltning og kompetansetjenestene.

Det er en økning i antall årsverk på 4 prosent i 2023 sammenlignet med 2022. Det skyldes blant annet at vi har erstattet konsulentbruk med egne ansatte. Dette gjenspeiles i redusert konsulentandel av driftskostnader fra 2022 til 2023. Reduksjonen i konsulentbruk skyldes også at vi i 2023 ikke har hatt utviklingsprosjekter hvor det tidligere har vært benyttet konsulenter20.

Reisevirksomheten ligger på samme nivå som i 2022 som er på et normalnivå i forhold til divisjonens aktivitet.

3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet

I dette kapittelet forklarer vi ressursbruken i DFØ i perioden 2017-2023 ved hjelp av utvalgte regnskapstall og nøkkeltall fra årsregnskapet. Vi har valgt å bruke tall fra det periodiserte regnskapet (virksomhetsregnskapet) og synliggjør dermed kostnader. Unntak er «Samlet tildeling post 01-99» og «Utnyttelsesgrad post 01-29» som er hentet fra bevilgningsrapporteringen (kontantregnskapet) i årsregnskapet. Grunnlag for nøkkeltallene finnes i del 6, «Årsregnskap».

Bevilgningsandel

Bevilgningsandel viser andel inntekt fra bevilgning i forhold til samlede inntekter. DFØ er i hovedsak bevilgningsfinansiert, men vi har anledning til å belaste kundene for tredjepartskostnader innenfor økonomitjenesteområdet og til dekning av kostnader i tilknytning til enkelte kurs- og konferansetilbud, samt kostnader i forbindelse med kundeopptak.

DFØ har hatt en jevnt synkende bevilgningsandel og dette skyldes stadig flere og større kundeopptak innenfor økonomitjenestene. Spesielt opptaket av BOTT som kunde har de siste årene gitt store utslag i bevilgningsandelen. Årsaken til at dette påvirker bevilgningsandelen er at kundene faktureres fram til midlene rammeoverføres.

Økningen i bevilgningsandel fra 2019-2020 skyldes fagområdene ledelse, utredning og analyse, samt offentlige anskaffelser som ble overført fra Digitaliseringsdirektoratet til DFØ, og dermed økte bevilgningen vår uten at inntektssiden økte tilsvarende.

Utnyttelsesgrad post 01-29

Utnyttelsesgrad post 01-29 viser andel benyttede midler (bokført) av ordinære midler (post 01) og OK-stat (post 22).

Utnyttelsesgraden for 2023 er 96 prosent, som er på omtrent samme nivå som tidligere år. DFØ har et netto mindreforbruk av ordinære midler på 3,9 prosent av brutto driftsbudsjett. Mindreforbruket er blant annet knyttet til periodeforskyvning av utgifter, lavere lønnsutgifter og høyere refusjoner enn planlagt, samt at avsatt beløp til pensjon har vært høyere enn faktureringen til Statens pensjonskasse (SPK).

Drift

De totale driftskostnadene var på 1 101 millioner kroner i 2023. Dette er en økning på 6 prosent sammenlignet med 2022.

Økningen i kostnadene skyldes blant annet opptak av nye kunder og oppgaver som har medført flere ansatte og dermed høyere lønns- og driftskostnader. Lønns- og prisvekst er også en medvirkende faktor til økningen i kostnader.

Lønn

Lønnskostnader består av lønn, feriepenger, arbeidsgiveravgift, pensjonskostnader og andre ytelser, fratrukket refusjoner fra NAV. Kostnaden pr. årsverk var 1 002 000 kroner i 2023, som tilsvarer en økning på 7 prosent fra 2022. Oppgangen skyldes flere faktorer, blant annet et generelt tillegg på 31 000 kroner for alle ansatte organisert i LO/YS, samt ansatte som ikke er organisert, og et tilsvarende tillegg på 33 000 kroner for akademikere i 2023. Videre er økningen påvirket av flere nyrekrutteringer, som typisk medfører betydelige kostnader. Gjennomsnittslønnen21 i DFØ har økt med 5 prosent i 2023, sammenliknet med 2022.

Fotnoter

12Årsverkene er beregnet etter Kommunal- og distriktsdepartementets beregningsmåte. Årsverk defineres som ressursinnsatsen DFØs ansatte har utført i perioden 1. januar til 31. desember. Årsverkene er beregnet med fratrekk av fravær. Beregningsmåten inneholder mertid, reisetid og overtid som var avtalt/godkjent av arbeidsgiver.

13I definisjonen av kontogruppe 67 Kjøp av konsulenttjenester og andre fremmede tjenester inngår kun kjøp av konsulenttjenester (konto 670 til 673).

14For ytterligere informasjon: se kap. 4.7.2 – Konsulentbruk.

15Se note under kap. 3.6.1, «Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene».

16Se note under kap. 3.6.1, «Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene».

17For ytterligere informasjon: se kap. 4.7.2 - Konsulentbruk

18Se note under kap. 3.6.1, «Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene».

19Se note under kap. 3.6.1, «Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene».

20For ytterligere informasjon: se kap. 4.7.2 - Konsulentbruk

21Lønnsutbetalinger pr. utførte årsverk.

Oppdatert: 30. april 2024

DFØs årsrapport 2023

Skriv ut / lag PDF

1. Leders beretning 2023

2. Introduksjon til virksomheten 2023

2.1 DFØs samfunnsoppdrag

2.2 Organisasjon og ledelse

2.3 Utvalgte hovedtall

2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter

Fotnoter

3. Årets aktiviteter og resultater 2023

Hovedmål for DFØ i 2023

Hovedmål 1 i 2023: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster

3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen

3.1.3 Styringsparameter: Bruk av DFØs digitale løsninger

Utvikling i bruken av DFØs praterobot

Utvikling i bruken av elektroniske fakturaer

Utvikling i bruken av digitale tjenester på anskaffelsesområdet

3.1.4 Utviklingstiltak for lønns- og regnskapstjenestene

HR-system i staten (DFØ HR)

Løsning for lokale lønnsforhandlinger

Selvbetjeningsportal og mobil app

Automatisering av lønnsutbetaling

Ny innkjøps- og fakturaløsning

Periodeavslutningsverktøy

Løsning for prekontering

Løsning for lagring av oppbevaringspliktig materiale

Datadeling gjennom dataplattform

3.1.5 Opptak av nye kunder

3.1.6 Prioriterte tiltak

Stabil utvikling og drift av økonomitjenestene

Finansiering av DFØs tjenester

3.1.7 Andre tiltak

Innføring av obligatorisk SRS

3.1.8 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

Fotnoter

Hovedmål 2 i 2023: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser som bidrar til å fremme innovasjon

3.2.1 Styringsparameter: Grad av modenhet hos virksomhetene i bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser

3.2.2 Grad av modenhet hos virksomhetene innen bærekraftige offentlige anskaffelser

3.2.3 Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler

3.2.4 Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster

3.2.5 Brukernes kjennskap til og bruk av veiledningsmateriale om offentlige anskaffelser

3.2.6 Brukernes tilfredshet med markedsplassen for skytjenester

3.2.7 Prioriterte tiltak

Arbeid med grønne offentlige anskaffelser

Norgesmodellen for offentlige anskaffelser

Lovutvalget for offentlige anskaffelser

Kontraktsoppfølging i offentlige anskaffelser

Analyse av utvikling i statlig konsulentbruk

Oversikt over statlige reisekostnader

3.2.8 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev

Mobilitetsprogrammet og StartOff

3.2.9 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser som bidrar til å fremme innovasjon

Fotnoter

Hovedmål 3 i 2023: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

3.3.1 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester

Arbeidsgiverstøtte og Arbeidsgiverportalen

KUDOS

3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning

Aktiviteter på økonomiregelverksområdet

3.3.3 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor betalingsformidling

3.3.4 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet og tilgang på regnskapsinformasjon fra statsregnskapet

3.3.5 Styringsparameter: Oppdragsgiveres vurdering av og bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser

3.3.6 Styringsparameter: Antall lærlinger i staten

3.3.7 Prioriterte tiltak

Innføring av obligatorisk SRS

Vurdering av begreper på fagområdet statlig styring

Veiledningstilbud og regelverk om statlig tilskuddsforvaltning

Effektiv ressursbruk og områdegjennomganger

Områdegjennomgang om læring fra korona

Områdegjennomgang for økt rammestyring av kommunesektoren

Etterevaluering av områdegjennomgang av legemidler under folketrygden

Rammeverk for periodiske virksomhetsgjennomganger

Evaluering av statsbudsjettprosessen

Produksjon og bruk av data om offentlig ressursbruk

Tallgrunnlag lønnsoppgjør

Kompetansetilbud til ledere og medarbeidere i staten

Arbeid med konferanser

Oppfølging av strategien for departementsfellesskapet 2021-2025

Faglig bistand til Departementsakademiet

Innovasjon i offentlig sektor

Tillitsreformen

Faglig bistand til utvalg – utfasing av kommersiell drift i skattefinansierte velferdstjenester

Organisering av klagefunksjoner i staten

Andre tiltak på området

Gjennomgang av Politidirektoratet

Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen

Internasjonalt arbeid

Innbyggerundersøkelsen

3.3.8 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev

Bidrag i utvikling av støtteregister

Statusrapport om kultur og ledelse i politiet

Kurs i forvaltningskompetanse og universell utforming av kurs

Evaluering av Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM)

Evaluering av Datatilsynet

3.3.9 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 3: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

Fotnoter

Hovedmål 4 i 2023: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

3.4.1 Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside

3.4.2 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 4: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

Resultatmatrise for styringsparametere i 2023

3.5.1 Statistikk

Ressursbruk 2023

3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene

3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser

3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse

3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet

Bevilgningsandel

Utnyttelsesgrad post 01-29

Drift

Lønn

Fotnoter

Andre prioriterte tiltak i 2023

3.7.1 Helhetlig utvikling av DFØs fagområder

3.7.2 Videreutvikling av mål- og resultatstyringssystemet

4. Styring og kontroll i virksomheten i 2023

4.1 Budsjettsituasjon 2023

4.2 Effektiv drift og produktivitetsutvikling

4.3 Internkontroll og risikostyring

4.4 Sikkerhet og beredskap

Hendelser knyttet til drift av digitale tjenester eller informasjonssikkerhet

4.5 Behandling av personopplysninger

4.6 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen

4.7 Fellesføringer for 2023

4.7.1 Lærlinger

Studenter i praksis

4.7.2 Konsulentbruk

4.7.3 Desentralisert arbeid

4.8 Bemanning og personalforvaltning

Rapportering i henhold til SSBs statistikk

Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem

Lokalisering av ansatte

Kjønnssammensetning i DFØ

Sykefravær

Turnover

Tilgang på kompetanse

Likestilling og mangfold

Rapportering aktivitets- og redegjørelsesplikt – DFØ som offentlig myndighet (§24)

Fotnoter

5. Vurdering av framtidsutsikter i 2023

6. Årsregnskap for DFØ i 2023

Årsregnskap 2023 – ledelseskommentar

Bekreftelse

Vesentlige forhold ved årsregnskapet

Bevilgningsrapportering

Virksomhetsregnskapet

Revisjonsordning

Årsregnskap for DFØ 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.