DFØs ressursbruksrapportering viser tidsserier for årene 2021 til 2023 og er splittet mellom lønns- og regnskapstjenestene, offentlige anskaffelser og styring, organisering og ledelse.
3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene
Lønns- og regnskapstjenestene | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|
Årsverk12 | 385 | 424 | 449 |
Driftskostnader (i 1000 kroner) | 499 027 | 543 803 | 585 518 |
Lønnsandel av driftskostnader | 65 pst. | 66 pst. | 70 pst. |
Konsulentandel av driftskostnader13 | 7 pst. | 4 pst. | 2 pst. |
Reisekostnad pr. årsverk (i 1000 kroner) | 6 | 6 | 9 |
Lønnskostnad pr. årsverk (i 1000 kroner) | 843 | 852 | 916 |
Driftskostnader pr. årsverk (i 1000 kroner) | 1 297 | 1 283 | 1 304 |
DFØ brukte 586 millioner kroner på lønns- og regnskapstjenestene i 2023. Dette er en økning på 8 prosent sammenlignet med 2022. Antall årsverk har økt med 6 prosent. Veksten kommer som følge av flere kunder, og at vi har tatt på oss flere oppgaver for kundene. Kostnadene blir finansiert av kundene (hovedsakelig rammeoverføring).
Lønnsandelen og lønnskostnad pr. årsverk innenfor lønns- og regnskapstjenestene har vært på 65-70 prosent de siste årene. I 2023 er utviklingen i tråd med den ordinære lønnsutviklingen.
Reisekostnader har i 2023 vært på et noe høyere nivå enn 2021 og 2022. Økningen har blant annet sammenheng med reiseaktivitet i tilknytning til prosjekter og kundestøtte på nye tjenester. Likevel er reisekostnadene lave sammenlignet med tiden før pandemien. Reiser er nedprioritert i budsjettet og det er mer bruk av videomøter.
Konsulentandelen er redusert fra 4 prosent i 2022 til 2 prosent i 2023. Lønns- og regnskapstjenestene har bygd opp egen kompetanse som erstatter mye av behovet for kjøp av tjenester14 .
3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser
Anskaffelser | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|
Årsverk15 | 72 | 78 | 78 |
Driftskostnader (i 1 000 kroner) | 118 110 | 125 296 | 125 928 |
Lønnsandel av driftskostnader | 66 pst. | 66 pst. | 69 pst. |
Konsulentandel av driftskostnader16 | 27 pst. | 25 pst. | 21 pst. |
Reisekostnad pr. årsverk (i 1000 kroner) | 5 | 17 | 18 |
Lønnskostnad pr. årsverk (i 1 000 kroner) | 1 069 | 1 067 | 1 120 |
Driftskostnader pr. årsverk (i 1000 kroner) | 1 631 | 1 606 | 1 614 |
DFØ brukte 126 millioner kroner på anskaffelsesområdet i 2023. Antall årsverk holder seg stabilt fra 2022 til 2023, og er lavere enn planlagt grunnet høy turnover og et krevende marked med rekruttering.
Konsulentandel av driftskostnader er redusert gradvis fra 2021 til 2023. Konsulentbruken anses som nødvendig grunnet utvikling av IT- prosjekter som blant annet Doffin og Markedsplass for skytjenester, hvor det ofte kreves spisskompetanse for kortere perioder.
Reisevirksomheten i 2023 ligger på samme nivå som i 2022 og er nå stabilisert etter pandemien. Det er blant annet deltakelse i internasjonalt arbeid og fokus på synlighet ute blant brukerne som driver reisekostnadene.
3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse
Styring, organisering og ledelse | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|
Årsverk18 | 98 | 96 | 100 |
Driftskostnader (i 1000 kroner) | 139 956 | 130 419 | 133 233 |
Lønnsandel av driftskostnader | 73 pst. | 75 pst. | 81 pst. |
Konsulentandel av driftskostnader19 | 16 pst. | 9 pst. | 5 pst. |
Reisekostnad pr. årsverk (i 1000 kroner) | 4 | 16 | 16 |
Lønnskostnad pr. årsverk (i 1000 kroner) | 1031 | 1 023 | 1 075 |
Driftskostnader pr. årsverk (i 1000 kroner) | 1 422 | 1 359 | 1 332 |
DFØ brukte 133 millioner kroner på styring, organisering og ledelse i 2023. Fagområdene består av ledelse og utredning og analyse, samt statsregnskapet, regelverksforvaltning og kompetansetjenestene.
Det er en økning i antall årsverk på 4 prosent i 2023 sammenlignet med 2022. Det skyldes blant annet at vi har erstattet konsulentbruk med egne ansatte. Dette gjenspeiles i redusert konsulentandel av driftskostnader fra 2022 til 2023. Reduksjonen i konsulentbruk skyldes også at vi i 2023 ikke har hatt utviklingsprosjekter hvor det tidligere har vært benyttet konsulenter20.
Reisevirksomheten ligger på samme nivå som i 2022 som er på et normalnivå i forhold til divisjonens aktivitet.
3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet
I dette kapittelet forklarer vi ressursbruken i DFØ i perioden 2017-2023 ved hjelp av utvalgte regnskapstall og nøkkeltall fra årsregnskapet. Vi har valgt å bruke tall fra det periodiserte regnskapet (virksomhetsregnskapet) og synliggjør dermed kostnader. Unntak er «Samlet tildeling post 01-99» og «Utnyttelsesgrad post 01-29» som er hentet fra bevilgningsrapporteringen (kontantregnskapet) i årsregnskapet. Grunnlag for nøkkeltallene finnes i del 6, «Årsregnskap».
Bevilgningsandel
Bevilgningsandel viser andel inntekt fra bevilgning i forhold til samlede inntekter. DFØ er i hovedsak bevilgningsfinansiert, men vi har anledning til å belaste kundene for tredjepartskostnader innenfor økonomitjenesteområdet og til dekning av kostnader i tilknytning til enkelte kurs- og konferansetilbud, samt kostnader i forbindelse med kundeopptak.
DFØ har hatt en jevnt synkende bevilgningsandel og dette skyldes stadig flere og større kundeopptak innenfor økonomitjenestene. Spesielt opptaket av BOTT som kunde har de siste årene gitt store utslag i bevilgningsandelen. Årsaken til at dette påvirker bevilgningsandelen er at kundene faktureres fram til midlene rammeoverføres.
Økningen i bevilgningsandel fra 2019-2020 skyldes fagområdene ledelse, utredning og analyse, samt offentlige anskaffelser som ble overført fra Digitaliseringsdirektoratet til DFØ, og dermed økte bevilgningen vår uten at inntektssiden økte tilsvarende.
Utnyttelsesgrad post 01-29
Utnyttelsesgrad post 01-29 viser andel benyttede midler (bokført) av ordinære midler (post 01) og OK-stat (post 22).
Utnyttelsesgraden for 2023 er 96 prosent, som er på omtrent samme nivå som tidligere år. DFØ har et netto mindreforbruk av ordinære midler på 3,9 prosent av brutto driftsbudsjett. Mindreforbruket er blant annet knyttet til periodeforskyvning av utgifter, lavere lønnsutgifter og høyere refusjoner enn planlagt, samt at avsatt beløp til pensjon har vært høyere enn faktureringen til Statens pensjonskasse (SPK).
Drift
De totale driftskostnadene var på 1 101 millioner kroner i 2023. Dette er en økning på 6 prosent sammenlignet med 2022.
Økningen i kostnadene skyldes blant annet opptak av nye kunder og oppgaver som har medført flere ansatte og dermed høyere lønns- og driftskostnader. Lønns- og prisvekst er også en medvirkende faktor til økningen i kostnader.
Lønn
Lønnskostnader består av lønn, feriepenger, arbeidsgiveravgift, pensjonskostnader og andre ytelser, fratrukket refusjoner fra NAV. Kostnaden pr. årsverk var 1 002 000 kroner i 2023, som tilsvarer en økning på 7 prosent fra 2022. Oppgangen skyldes flere faktorer, blant annet et generelt tillegg på 31 000 kroner for alle ansatte organisert i LO/YS, samt ansatte som ikke er organisert, og et tilsvarende tillegg på 33 000 kroner for akademikere i 2023. Videre er økningen påvirket av flere nyrekrutteringer, som typisk medfører betydelige kostnader. Gjennomsnittslønnen21 i DFØ har økt med 5 prosent i 2023, sammenliknet med 2022.
Fotnoter
12Årsverkene er beregnet etter Kommunal- og distriktsdepartementets beregningsmåte. Årsverk defineres som ressursinnsatsen DFØs ansatte har utført i perioden 1. januar til 31. desember. Årsverkene er beregnet med fratrekk av fravær. Beregningsmåten inneholder mertid, reisetid og overtid som var avtalt/godkjent av arbeidsgiver.
13I definisjonen av kontogruppe 67 Kjøp av konsulenttjenester og andre fremmede tjenester inngår kun kjøp av konsulenttjenester (konto 670 til 673).
14For ytterligere informasjon: se kap. 4.7.2 – Konsulentbruk.
15Se note under kap. 3.6.1, «Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene».
16Se note under kap. 3.6.1, «Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene».
17For ytterligere informasjon: se kap. 4.7.2 - Konsulentbruk
18Se note under kap. 3.6.1, «Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene».
19Se note under kap. 3.6.1, «Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene».
20For ytterligere informasjon: se kap. 4.7.2 - Konsulentbruk
21Lønnsutbetalinger pr. utførte årsverk.
DFØs årsrapport 2023
1. Leders beretning 2023
2. Introduksjon til virksomheten 2023
2.1 DFØs samfunnsoppdrag
2.2 Organisasjon og ledelse
2.3 Utvalgte hovedtall
2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter
Fotnoter
3. Årets aktiviteter og resultater 2023
Hovedmål for DFØ i 2023
Hovedmål 1 i 2023: DFØs kunder har effektiv økonomistyring
3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster
3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen
3.1.3 Styringsparameter: Bruk av DFØs digitale løsninger
Utvikling i bruken av DFØs praterobot
Utvikling i bruken av elektroniske fakturaer
Utvikling i bruken av digitale tjenester på anskaffelsesområdet
3.1.4 Utviklingstiltak for lønns- og regnskapstjenestene
HR-system i staten (DFØ HR)
Løsning for lokale lønnsforhandlinger
Selvbetjeningsportal og mobil app
Automatisering av lønnsutbetaling
Ny innkjøps- og fakturaløsning
Periodeavslutningsverktøy
Løsning for prekontering
Løsning for lagring av oppbevaringspliktig materiale
Datadeling gjennom dataplattform
3.1.5 Opptak av nye kunder
3.1.6 Prioriterte tiltak
Stabil utvikling og drift av økonomitjenestene
Finansiering av DFØs tjenester
3.1.7 Andre tiltak
Innføring av obligatorisk SRS
3.1.8 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1: DFØs kunder har effektiv økonomistyring
Fotnoter
Hovedmål 2 i 2023: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser som bidrar til å fremme innovasjon
3.2.1 Styringsparameter: Grad av modenhet hos virksomhetene i bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser
3.2.2 Grad av modenhet hos virksomhetene innen bærekraftige offentlige anskaffelser
3.2.3 Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler
3.2.4 Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster
3.2.5 Brukernes kjennskap til og bruk av veiledningsmateriale om offentlige anskaffelser
3.2.6 Brukernes tilfredshet med markedsplassen for skytjenester
3.2.7 Prioriterte tiltak
Arbeid med grønne offentlige anskaffelser
Norgesmodellen for offentlige anskaffelser
Lovutvalget for offentlige anskaffelser
Kontraktsoppfølging i offentlige anskaffelser
Analyse av utvikling i statlig konsulentbruk
Oversikt over statlige reisekostnader
3.2.8 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev
Mobilitetsprogrammet og StartOff
3.2.9 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser som bidrar til å fremme innovasjon
Fotnoter
Hovedmål 3 i 2023: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse
3.3.1 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester
Arbeidsgiverstøtte og Arbeidsgiverportalen
KUDOS
3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning
Aktiviteter på økonomiregelverksområdet
3.3.3 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor betalingsformidling
3.3.4 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet og tilgang på regnskapsinformasjon fra statsregnskapet
3.3.5 Styringsparameter: Oppdragsgiveres vurdering av og bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser
3.3.6 Styringsparameter: Antall lærlinger i staten
3.3.7 Prioriterte tiltak
Innføring av obligatorisk SRS
Vurdering av begreper på fagområdet statlig styring
Veiledningstilbud og regelverk om statlig tilskuddsforvaltning
Effektiv ressursbruk og områdegjennomganger
Områdegjennomgang om læring fra korona
Områdegjennomgang for økt rammestyring av kommunesektoren
Etterevaluering av områdegjennomgang av legemidler under folketrygden
Rammeverk for periodiske virksomhetsgjennomganger
Evaluering av statsbudsjettprosessen
Produksjon og bruk av data om offentlig ressursbruk
Tallgrunnlag lønnsoppgjør
Kompetansetilbud til ledere og medarbeidere i staten
Arbeid med konferanser
Oppfølging av strategien for departementsfellesskapet 2021-2025
Faglig bistand til Departementsakademiet
Innovasjon i offentlig sektor
Tillitsreformen
Faglig bistand til utvalg – utfasing av kommersiell drift i skattefinansierte velferdstjenester
Organisering av klagefunksjoner i staten
Andre tiltak på området
Gjennomgang av Politidirektoratet
Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen
Internasjonalt arbeid
Innbyggerundersøkelsen
3.3.8 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev
Bidrag i utvikling av støtteregister
Statusrapport om kultur og ledelse i politiet
Kurs i forvaltningskompetanse og universell utforming av kurs
Evaluering av Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM)
Evaluering av Datatilsynet
3.3.9 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 3: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse
Fotnoter
Hovedmål 4 i 2023: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen
3.4.1 Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside
3.4.2 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 4: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen
Resultatmatrise for styringsparametere i 2023
3.5.1 Statistikk
Ressursbruk 2023
3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene
3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser
3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse
3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet
Bevilgningsandel
Utnyttelsesgrad post 01-29
Drift
Lønn
Fotnoter
Andre prioriterte tiltak i 2023
3.7.1 Helhetlig utvikling av DFØs fagområder
3.7.2 Videreutvikling av mål- og resultatstyringssystemet
4. Styring og kontroll i virksomheten i 2023
4.1 Budsjettsituasjon 2023
4.2 Effektiv drift og produktivitetsutvikling
4.3 Internkontroll og risikostyring
4.4 Sikkerhet og beredskap
Hendelser knyttet til drift av digitale tjenester eller informasjonssikkerhet
4.5 Behandling av personopplysninger
4.6 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen
4.7 Fellesføringer for 2023
4.7.1 Lærlinger
Studenter i praksis
4.7.2 Konsulentbruk
4.7.3 Desentralisert arbeid
4.8 Bemanning og personalforvaltning
Rapportering i henhold til SSBs statistikk
Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem
Lokalisering av ansatte
Kjønnssammensetning i DFØ
Sykefravær
Turnover
Tilgang på kompetanse
Likestilling og mangfold
Rapportering aktivitets- og redegjørelsesplikt – DFØ som offentlig myndighet (§24)
Fotnoter
5. Vurdering av framtidsutsikter i 2023
6. Årsregnskap for DFØ i 2023