Årsregnskap 2023 – ledelseskommentar
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) er et bruttobudsjettert forvaltningsorgan underlagt Finansdepartementet (FIN).
Bekreftelse
Årsregnskapet er avlagt i henhold til bestemmelser om økonomistyring i staten med tilhørende rundskriv og krav fra Finansdepartementet.
Årsregnskapet gir et dekkende bilde av virksomhetens disponible bevilgninger og av regnskapsførte utgifter, inntekter, eiendeler og gjeld.
DFØ har, i samråd med Finansdepartementet, besluttet at vi skal føre og rapportere virksomhetsregnskapet i henhold til de statlige regnkapsstandardene. Årsregnskapet skal gi et korrekt uttrykk for årets ressursbruk og virksomhetens eiendeler og gjeld.
Årsregnskapet vurderes å gi et korrekt uttrykk for årets ressursbruk og virksomhetens eiendeler og gjeld.
Vesentlige forhold ved årsregnskapet
Bevilgningsrapportering
DFØs samlede tildeling var på 1 049 millioner kroner. I tillegg har DFØ hatt merinntekter på 127 millioner kroner. Merinntekten skyldes at fakturering av kundeopptak, tilleggstjenester og lisenser på økonomitjenesteområdet ble høyere enn budsjettert. Dette har økt den totale disponible rammen for DFØ til 1 176 millioner kroner.
DFØ har et netto mindreforbruk av ordinære driftsmidler på 3,9 prosent. Forsinkelser i prosjekter og aktiviteter, sammen med lavere lønnsutgifter og høyere refusjoner enn planlagt, er blant faktorene som har bidratt til mindreforbruket.
DFØ har de siste årene mottatt belastningsfullmakter fra andre statlige virksomheter og tildelinger over kapitler/poster utover DFØs egne kapitler/poster. Disse midlene finansierer årlige enkeltoppdrag og i 2023 utgjorde dette 40 millioner kroner, fordelt på 17 ulike tildelinger og belastningsfullmakter.
Virksomhetsregnskapet
DFØ har 730 millioner kroner i lønnskostnader i 2023 (note 2). Dette er en økning på
77 millioner kroner sammenlignet med 2022. Økningen skyldes i hovedsak at vi er flere ansatte som følge av at vi har fått flere kunder og oppgaver, samt at vi har arbeidet for å redusere konsulentbruken ved å ha flere egne ansatte. Virkning av lønnsoppgjøret i 2022 og 2023 bidrar også til økte lønnsutbetalinger.
Det er regnskapsført 321 millioner kroner til andre driftskostnader (note 5), hvilket er
8 millioner kroner lavere enn i 2022. Nedgangen skyldes blant annet redusert konsulentbruk.
DFØ utbetalte 38 millioner kroner i tilskudd i 2023 (note 9), som er en økning på 28 millioner kroner. Hovedårsaken til endringen er at tildeling av tariffavtalte kompetansemidler fra Kommunal- og distriktsdepartementet er økt med om lag 25 millioner kroner fra 2022 til 2023.
Revisjonsordning
Riksrevisjonen er ekstern revisor og bekrefter årsregnskapet for DFØ. Årsregnskapet er ikke
ferdig revidert per dags dato.
Oslo, 30. april 2024
Hilde Singsaas
direktør
Årsregnskap for DFØ 2023
DFØs årsrapport 2023
1. Leders beretning 2023
2. Introduksjon til virksomheten 2023
2.1 DFØs samfunnsoppdrag
2.2 Organisasjon og ledelse
2.3 Utvalgte hovedtall
2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter
Fotnoter
3. Årets aktiviteter og resultater 2023
Hovedmål for DFØ i 2023
Hovedmål 1 i 2023: DFØs kunder har effektiv økonomistyring
3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster
3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen
3.1.3 Styringsparameter: Bruk av DFØs digitale løsninger
Utvikling i bruken av DFØs praterobot
Utvikling i bruken av elektroniske fakturaer
Utvikling i bruken av digitale tjenester på anskaffelsesområdet
3.1.4 Utviklingstiltak for lønns- og regnskapstjenestene
HR-system i staten (DFØ HR)
Løsning for lokale lønnsforhandlinger
Selvbetjeningsportal og mobil app
Automatisering av lønnsutbetaling
Ny innkjøps- og fakturaløsning
Periodeavslutningsverktøy
Løsning for prekontering
Løsning for lagring av oppbevaringspliktig materiale
Datadeling gjennom dataplattform
3.1.5 Opptak av nye kunder
3.1.6 Prioriterte tiltak
Stabil utvikling og drift av økonomitjenestene
Finansiering av DFØs tjenester
3.1.7 Andre tiltak
Innføring av obligatorisk SRS
3.1.8 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1: DFØs kunder har effektiv økonomistyring
Fotnoter
Hovedmål 2 i 2023: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser som bidrar til å fremme innovasjon
3.2.1 Styringsparameter: Grad av modenhet hos virksomhetene i bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser
3.2.2 Grad av modenhet hos virksomhetene innen bærekraftige offentlige anskaffelser
3.2.3 Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler
3.2.4 Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster
3.2.5 Brukernes kjennskap til og bruk av veiledningsmateriale om offentlige anskaffelser
3.2.6 Brukernes tilfredshet med markedsplassen for skytjenester
3.2.7 Prioriterte tiltak
Arbeid med grønne offentlige anskaffelser
Norgesmodellen for offentlige anskaffelser
Lovutvalget for offentlige anskaffelser
Kontraktsoppfølging i offentlige anskaffelser
Analyse av utvikling i statlig konsulentbruk
Oversikt over statlige reisekostnader
3.2.8 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev
Mobilitetsprogrammet og StartOff
3.2.9 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser som bidrar til å fremme innovasjon
Fotnoter
Hovedmål 3 i 2023: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse
3.3.1 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester
Arbeidsgiverstøtte og Arbeidsgiverportalen
KUDOS
3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning
Aktiviteter på økonomiregelverksområdet
3.3.3 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor betalingsformidling
3.3.4 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet og tilgang på regnskapsinformasjon fra statsregnskapet
3.3.5 Styringsparameter: Oppdragsgiveres vurdering av og bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser
3.3.6 Styringsparameter: Antall lærlinger i staten
3.3.7 Prioriterte tiltak
Innføring av obligatorisk SRS
Vurdering av begreper på fagområdet statlig styring
Veiledningstilbud og regelverk om statlig tilskuddsforvaltning
Effektiv ressursbruk og områdegjennomganger
Områdegjennomgang om læring fra korona
Områdegjennomgang for økt rammestyring av kommunesektoren
Etterevaluering av områdegjennomgang av legemidler under folketrygden
Rammeverk for periodiske virksomhetsgjennomganger
Evaluering av statsbudsjettprosessen
Produksjon og bruk av data om offentlig ressursbruk
Tallgrunnlag lønnsoppgjør
Kompetansetilbud til ledere og medarbeidere i staten
Arbeid med konferanser
Oppfølging av strategien for departementsfellesskapet 2021-2025
Faglig bistand til Departementsakademiet
Innovasjon i offentlig sektor
Tillitsreformen
Faglig bistand til utvalg – utfasing av kommersiell drift i skattefinansierte velferdstjenester
Organisering av klagefunksjoner i staten
Andre tiltak på området
Gjennomgang av Politidirektoratet
Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen
Internasjonalt arbeid
Innbyggerundersøkelsen
3.3.8 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev
Bidrag i utvikling av støtteregister
Statusrapport om kultur og ledelse i politiet
Kurs i forvaltningskompetanse og universell utforming av kurs
Evaluering av Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM)
Evaluering av Datatilsynet
3.3.9 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 3: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse
Fotnoter
Hovedmål 4 i 2023: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen
3.4.1 Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside
3.4.2 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 4: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen
Resultatmatrise for styringsparametere i 2023
3.5.1 Statistikk
Ressursbruk 2023
3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene
3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser
3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse
3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet
Bevilgningsandel
Utnyttelsesgrad post 01-29
Drift
Lønn
Fotnoter
Andre prioriterte tiltak i 2023
3.7.1 Helhetlig utvikling av DFØs fagområder
3.7.2 Videreutvikling av mål- og resultatstyringssystemet
4. Styring og kontroll i virksomheten i 2023
4.1 Budsjettsituasjon 2023
4.2 Effektiv drift og produktivitetsutvikling
4.3 Internkontroll og risikostyring
4.4 Sikkerhet og beredskap
Hendelser knyttet til drift av digitale tjenester eller informasjonssikkerhet
4.5 Behandling av personopplysninger
4.6 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen
4.7 Fellesføringer for 2023
4.7.1 Lærlinger
Studenter i praksis
4.7.2 Konsulentbruk
4.7.3 Desentralisert arbeid
4.8 Bemanning og personalforvaltning
Rapportering i henhold til SSBs statistikk
Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem
Lokalisering av ansatte
Kjønnssammensetning i DFØ
Sykefravær
Turnover
Tilgang på kompetanse
Likestilling og mangfold
Rapportering aktivitets- og redegjørelsesplikt – DFØ som offentlig myndighet (§24)
Fotnoter
5. Vurdering av framtidsutsikter i 2023
6. Årsregnskap for DFØ i 2023