Kapittel

Hovedmål 3 i 2023: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

DFØ forvalter økonomiregelverket og utredningsinstruksen. Det innebærer å legge fram forslag til utvikling og oppdatering av regelverkene, fortolke regelverkene, behandle henvendelser og søknader om unntak fra økonomiregelverket, samt utvikle og levere tilhørende kompetansetjenester.

DFØ forvalter økonomiregelverket og utredningsinstruksen. Det innebærer å legge fram forslag til utvikling og oppdatering av regelverkene, fortolke regelverkene, behandle henvendelser og søknader om unntak fra økonomiregelverket, samt utvikle og levere tilhørende kompetansetjenester.

DFØ skal også bidra til at statlig styring og ledelse utøves slik at den blir effektiv og tilpasset virksomhetens risiko, vesentlighet og egenart. Et viktig premiss for å lykkes i dette arbeidet, er god innsikt i styringsutfordringer og praksis. DFØ har en viktig rolle i å dokumentere de endringene som skjer, sette tverrgående problemstillinger på dagsorden og foreslå tiltak basert på gjennomførte analyser.

Våre oppdrag og utviklingsaktiviteter innenfor disse fagområdene fremgår i omtalen under.

3.3.1 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester

DFØ tilbyr en rekke kompetansetjenester på styrings- organiserings- og ledelsesområdet, herunder blant annet rådgivning, e-læringskurs, veiledning, seminarer og nettverk.

Tabellen viser utviklingen i andel fornøyde brukere av kompetansetjenester på styring- organiserings- og ledelsesområdet fra 2022 til 2023
Kompetansetjenester innen styring, organisering og ledelse20222023
Tjenester knyttet til økonomiregelverket80 pst.81 pst.
Tjenester knyttet til utredningsinstruksen77 pst.89 pst.
Tjenester knyttet til rapportering til statsregnskapet89 pst.1179 pst.
Arbeidsgiverstøtte88 pst.85 pst.
Arbeidsgiverportalen85 pst.87 pst.
Kompetansetilbud til ledere80 pst.80 pst.
Kompetansetilbud til medarbeidere76 pst.82 pst.
Gjennomsnitt82 pst.83 pst

Resultatet fra kunde- og brukerundersøkelsen viser at 83 prosent av brukerne av kompetansetjenester innen styring, organisering og ledelse er tilfredse. Dette er en oppgang på 1 prosentpoeng fra 2022. Oppgangen gjelder i hovedsak DFØs tjenester knyttet til utredningsinstruksen.

Arbeidsgiverstøtte og Arbeidsgiverportalen

På Statens arbeidsgiverportal har trafikken økt i 2023. Overgang til nytt målesystem gjør at tallene for 2023 ikke er direkte sammenlignbare med tall for 2022. I 2022 hadde Statens arbeidsgiverportal 977 000 sidevisninger, og tross usikkerhet antyder årets tall likevel en økning i bruken av portalen. Brukertilfredsheten med portalen holder seg høy og jevn sett opp mot tidligere år. Temaer det har blitt utviklet nytt innhold på, er rekruttering, innovasjonskultur og kompetansestyring.

Statens arbeidsgiverstøtte har som tidligere år hatt i overkant av 2 000 henvendelser fra statlige virksomheter, og brukertilfredsheten er like høy som i fjor.

Det har vært gjennomført seks møter i Statens arbeidsgiverråd hvor DFØ har sekretariatrollen. Videre har vi gjennomført nettverksmøter for jurister og for administrasjonssjefer i direktoratene. Interessen for å dele erfaringer er stor.

På fagområdet lønnsforhandlinger er det utarbeidet og gjennomført flere tiltak som kurs, erfaringsdelinger og podkast.

KUDOS

Kudos er et samarbeid mellom DFØ og Nasjonalbiblioteket som har som mål å gi forvaltningen og allmennheten enklere, raskere og bedre oversikt over kunnskap om offentlige tiltak. Kudos.dfo.no er et nettsted med en dokumentsamling og søkeløsning for offentlige styrings- og kunnskapsdokumenter. Nettstedet hadde sitt første hele driftsår i 2023 og inneholder ca. 27 500 søkbare dokumenter ved utgangen av året. Antallet dokumenter økte fra om lag 10 000 ved inngangen til 2023. For eksempel ligger det nesten 6 000 evalueringer som omtaler måloppnåelse, resultater og effektivitet at statlige tiltak. Kudos samler dokumenter fra hele staten, langt mer enn bare fra departementene og regjeringen.no. Løsningen har blitt godt mottatt av forvaltningen og andre brukere.

Brukere gir gjennom dybdeintervjuer og henvendelser uttrykk for at Kudos gjør det raskere å finne kunnskaps- og beslutningsgrunnlag om saker og temaer på tvers av sektorer. Bruken har økt kraftig siden lanseringen og ligger nå på om lag 1 000 sidevisninger om dagen. I tiden framover vil det bli igangsatt et arbeid med å automatisere og effektivisere innhøstingen av dokumenter med tilhørende gode metadata for å øke dekningsgraden og gjøre det lett å dele og gjenfinne kunnskap.

3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning

DFØ har som oppgave å bidra til at forvaltningen etterlever økonomiregelverket og utredningsinstruksen. Vår oppgave er å videreutvikle regelverkene, gjøre dem lett tilgjengelige og enkle å etterleve. Regelverkene skal bidra til effektiv ressursbruk, god styringsinformasjon og gode beslutningsgrunnlag.

Resultatet fra kunde- og brukerundersøkelsen i 2023 viser at 85 prosent av brukerne er enige i økonomiregelverket regulerer hvordan virksomhetsstyring/økonomistyring i staten skal foregå på en god måte. Det er en forbedring på 3 prosentpoeng fra 2022. 93 prosent oppgir at de er enige i at utredningsinstruksen er et godt verktøy for å lage gode beslutningsgrunnlag. Tilsvarende andel i 2022 var 100 prosent. Samtidig har det blitt stilt spørsmål ved sider av utredningsinstruksen, og særlig om den er egnet til å utrede i tråd med metoder som tjenestedesign eller andre mer eksperimenterende utredningsmetoder. DFØ mener det ikke er motstrid mellom å følge instruksen og å bruke innovative arbeidsmetoder. I veiledningen fremhever vi viktigheten av å benytte ulike tilnærminger til å belyse problemet (jf. spm. 1 i utredningsinstruksen). DFØ vil jobbe videre med sammenhengene mellom instruksen og ulike arbeidsmåter i forvaltningen i 2024.

DFØ tilbyr veiledningsmateriell, kurs og rådgivning innenfor økonomiregelverket og utredningsinstruksen. Resultatet fra kunde- og brukerundersøkelsen viser at 84 prosent mener DFØs regelverksforvaltning av økonomiregelverket er tydelig og kunnskapsbasert. 89 prosent av de spurte er tilfredse med DFØs tjenester knyttet til utredningsinstruksen. I en egen spørreundersøkelse gjennomført høsten 2023 oppgir 95 prosent at de opplever at DFØs kompetansetilbud gir et positivt bidrag til kvaliteten på utredninger i egen virksomhet.

Aktiviteter på økonomiregelverksområdet

DFØ har avholdt digitale kurs i økonomiregelverket og statlige regnskapsstandarder gjennom 2023. Arbeidet med å videreutvikle SRS knyttet til omfattende tilskudds-, stønads- og pensjonsforvaltning, har fortsatt i 2023. Rapport med anbefalt løsning for pensjon planlegges oversendt Finansdepartementet tidlig i 2024. Vi har også laget en plan for utvikling av økonomiregelverket for perioden 2022 til 2026. Denne planen ligger til grunn for vårt arbeid med å videreutvikle økonomiregelverket.

3.3.3 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor betalingsformidling

Resultatet fra kunde- og brukerundersøkelsen i 2023 viser at 90 prosent av brukerne er tilfredse med DFØs tjenester knyttet til betalingsformidling. Dette er på samme nivå som i 2022. Tjenestene inkluderer statens konsernkontoordning med tilhørende rammeavtaler og tilleggsavtaler inngått med banker, samt kontantkortet.

DFØ har ansvaret for å drifte og forvalte inngått avtale og statens bruk av betalingskortløsningen som tilbys av DNB. Arbeids- og velferdsetaten, Skatteetaten, Helseøkonomiforvaltningen (Helfo) og Husbanken benytter løsningen for brukere som ikke har egen bankkonto.

Ved utgangen av 2023 var det om lag 10 700 aktive betalingskort. Samlet beholdning for kortene var totalt på omtrent 38 millioner kroner. Av dette var 21 millioner kroner knyttet til 2 600 aktive kort som ikke er benyttet. DFØ arbeider for å avdekke om kortholdere har fått konto, med sikte på å overføre eventuell saldo til kortholderen. I 2023 avsluttet vi i overkant av 1 000 kort og kortholdere, og utbetalte restsaldo fra kortene.

Betalingskortene har en gyldighetsperiode på tre år fra måneden de blir utstedt. De første kortene hadde utløpsdato i august 2023. Vi fornyer kortene fortløpende i måneden de utløper.

3.3.4 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet og tilgang på regnskapsinformasjon fra statsregnskapet

DFØ sammenstiller regnskapstall for bevilgnings- og kapitalregnskapet, og svarer på spørsmål fra departementer og virksomheter om rapporteringen til statsregnskapet.

Resultatene fra kunde- og brukerundersøkelsen viser at 81 prosent av brukerne er tilfredse med DFØs tjenester knyttet til løsningen for rapportering til statsregnskapet, inkludert rådgivning. Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet ble i 2023 målt med et tilleggsspørsmål som ikke ble stilt til brukerne i 2022. Tallene er derfor ikke direkte sammenliknbare. På tilleggsspørsmålet «Jeg er tilfreds med veiledning ved innrapportering til statsregnskapet» svarte 79 prosent av brukerne at de er tilfredse. På det overordnede spørsmålet om tjenester knyttet til statsregnskapet viser undersøkelsen en nedgang fra 89 prosent i 2022 til 83 prosent i 2023. I en egen spørreundersøkelse som ble sendt ut om bruk av statsregnskapet.no viser svarene fra respondentene en liten nedgang i opplevd brukervennlighet, men denne undersøkelsen hadde et lavt antall respondenter og funnene må derfor vurderes som noe usikre.

3.3.5 Styringsparameter: Oppdragsgiveres vurdering av og bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser

DFØs rapporter og analyser danner kunnskapsgrunnlag for konkrete politiske tiltak, og belyser utviklingstrekk, sammenhenger og trender i forvaltningen over tid. Kunnskapsgrunnlag fra DFØ brukes også som kildegrunnlag i stortingsproposisjoner, stortingsmeldinger og offentlige utredninger, og er relevante over tid. I 2023 ble blant annet DFØs tidligere rapporter og analyser referert til i ti offentlige utredninger.

DFØs analysemiljø er etterspurt, og har i år holdt innlegg for mange statlige virksomheter, for ulike internasjonale organisasjoner og på ulike arenaer som Arendalsuka, Partnerforum og Kåkånomics.

Tilbakemeldingene fra våre oppdragsgivere viser at de er fornøyde med DFØs analyser og rapporter, og gir oss en gjennomsnittlig skår på over 5 på en skala fra 1 til 6. Vi får tilbakemelding fra statlige virksomheter om at kartleggingene og analysene inneholder gode eksempler på styring og organisering som kan brukes inn i virksomhetenes egen læring, og utvikling av forvaltningen i stort.

3.3.6 Styringsparameter: Antall lærlinger i staten

Ved utgangen av 2023 var det registrert 238 lærlinger, en økning fra 225 registrerte lærlinger i 2022. OK stat har medlemmer med lærling fra alle fylkeskommuner. 118 statlige virksomheter er medlemmer av OK stat.

Økningen i antall lærlinger har avtatt noe etter at Fagfornyelsen med nye læreplaner trådte i kraft. Dette har i stor grad skyldtes at færre elever velger service- og administrasjonsfaget, som er det faget de fleste medlemsvirksomhetene tilbyr læreplass i. OK stat har aktivt jobbet for å rekruttere lærlinger innenfor IT-fagene og mediefagene. Dette har vært tema på Lærebedriftkonferansen, nettverkssamlinger, webinarer og i nyhetsbrev til faglige ledere. OK stat fasiliterer også nettverk for lærlingkoordinatorer i departementene, der rekruttering og samarbeid om opplæring står på agendaen. Vi deltar på skolebesøk og arenaer for å formidle attraktive læreplasser i staten.

3.3.7 Prioriterte tiltak

DFØ har i tildelingsbrevet fått 14 oppdrag på dette fagområdet:

Innføring av obligatorisk SRS

  • DFØ skal utarbeide veiledningsmateriell for bruk av SRS-regnskapene i etatsstyring og oppfølging av underliggende virksomheter.

DFØ leverte utkast til veiledningsmateriell til Finansdepartementet innen fastsatt frist 31. august 2023. Veiledningsmateriellet er i stor grad utformet med utgangspunkt i brukerdialog. Det skal bidra til å skape økt bevissthet om mulighetene ved bruk av regnskap i styring hos målgruppen, og gi DFØ bedre innsikt i behovet for kompetanse.

For å legge til rette for gode prosesser om tilpasning i bruk av regnskap i styringen har vi utarbeidet støttemateriell i form av tips til forberedelser, gjennomføring og oppfølging av departementets dialog med underliggende virksomheter om bruk og nytte av periodisert regnskap i virksomheten og i styringsdialogen.

Vurdering av begreper på fagområdet statlig styring

  • DFØ skal gå gjennom begrepsapparatet innen statlig styring og vurdere behov for endringer eller klargjøringer.

Notatet «Gjennomgang og vurdering av begreper på fagområdet statlig styring» ble levert til Finansdepartementet 1. juni 2023.

Notatet danner grunnlag for videre dialog med departementet, og følges opp gjennom videreutvikling av styringsfaglige tekster og veiledning. Her vil vektlegging av sammenheng, hensikt og vurdering av ulike hensyn i styringen være gjennomgående. Vi tror at et enklere og mindre metodespesifikt begrepsapparat som brukes konsistent i veiledning og regelverk, vil bidra til bedre styring i staten, for eksempel gjennom å redusere risiko for misforståelser i styringsdialogen, og øke forståelsen for hensikten med begrepsbruken i økonomiregelverket. Revidert materiale vil bli tilgjengeliggjort fortløpende utover i 2024. Oppfølgingen av begrepsrapporten inngår også i det generelle arbeidet med å utvikle økonomiregelverket.

Veiledningstilbud og regelverk om statlig tilskuddsforvaltning

  • DFØ skal levere en overordnet plan for arbeidet med å videreutvikle etatens veiledning på tilskuddsområdet, og vurdere kravene til utforming og forvaltning av tilskudd i økonomiregelverket.

Vi har utarbeidet en overordnet plan for arbeidet med å videreutvikle veiledningen på tilskuddsområdet. Denne planen samt forslag om endring i bestemmelsene om tilskudd i økonomiregelverket, er sendt til Finansdepartementet.

Effektiv ressursbruk og områdegjennomganger

  • DFØs budsjett er fra 2023 økt med 5 millioner kroner for å styrke arbeidet med områdegjennomganger og andre analyser av effektiv ressursbruk. DFØ skal blant annet utarbeide et rammeverk for periodiske områdegjennomganger, og foreslå etterevalueringer samt forbedringer til oppfølging og dokumentasjon av gevinster.

DFØ har i løpet av 2023 bidratt med flere områdegjennomganger og analyser av effektiv ressursbruk:

Områdegjennomgang om læring fra korona

Med bakgrunn i funnene i NOU 2021:4 Norge mot 2025 og NOU 2021:6 Myndighetenes håndtering av koronapandemien, besluttet regjeringen 15. juni 2022 å igangsette en områdegjennomgang. Formålet var å identifisere læringspunkter som kunne bidra til mer effektiv ressursbruk i staten, herunder identifisere innsparingstiltak og øke handlingsrommet for nye politiske satsninger. Fase 1 ble levert 20. mars 2023, og der anbefalte DFØ at det videre analysearbeidet i fase 2 skulle se nærmere på områdene bygg og digitalisering. I oppdragsbrev av 5. desember 2023 har DFØ fått i oppdrag å gjennomføre deler av fase II i form av en ny områdegjennomgang av digitale fellesløsninger i offentlig sektor. Formålet er å få bedre forståelse av hvordan digitale fellesløsninger kan bidra til økt kvalitet og reduserte kostnader i offentlig sektor, og hvordan vi kan legge til rette for at gevinstpotensialet ved de eksisterende fellesløsningene realiseres.

Områdegjennomgang for økt rammestyring av kommunesektoren

DFØ fikk 22. mars 2023 i oppdrag å gjennomføre fase 1 av områdegjennomgang for økt rammestyring av kommunesektoren. Formålet med områdegjennomgangen er å gi kunnskap om det samlede omfanget av statlig økonomisk og juridisk styring overfor kommunene og hvilke konsekvenser dette har for kostnads- og prioriteringseffektivitet, kommunalt handlingsrom og kvalitet i tjenestene i et helhetlig perspektiv. Områdegjennomgangen ble avgrenset til fire tjenesteområder i kommunene: helse og omsorg, barnevern, barnehage og grunnskole. Kartleggingsrapporten fra fase 1 ble levert i september 2023. DFØ fikk våren 2023 i oppdrag å levere fase 2 av arbeidet, med frist våren 2024.

Etterevaluering av områdegjennomgang av legemidler under folketrygden

DFØ har gjennomført en etterevaluering av områdegjennomgang av legemidler under folketrygden. Formålet med etterevalueringen var å vurdere om tiltakene som ble besluttet er gjennomført, og i hvilken grad de forventede gevinstene som ble anslått er realisert. Etterevalueringen viste at samtlige tiltak som ble anbefalt i områdegjennomgangen er fulgt opp, og alle tiltakene som ble vedtatt er gjennomført på en god måte eller påbegynt. Det er foreløpig for tidlig å konkludere i hvilken grad de gjennomførte tiltakene vil redusere utgiftsveksten under blåreseptordningen. Det forventes at tiltakene vil bidra til å redusere utgiftsveksten på sikt når alle tiltak gjennomføres.

I arbeidet med denne etterevalueringen ble også metode for etterevaluering av områdegjennomganger testet ut. Det ble også gjort enkelte vurderinger av hvordan oppfølging og dokumentasjon av gevinster kan gjøres fremover. DFØ arbeider videre med gevinstoppfølging i 2024. Fra og med 2024 har DFØ ansvar for å etterevaluere områdegjennomganger tre år etter at de er gjennomført.

Rammeverk for periodiske virksomhetsgjennomganger

I tråd med oppdragsbrev fra Finansdepartementet arbeidet DFØ våren 2023 med et rammeverk for periodiske virksomhetsgjennomganger. Arbeidet ble stilt i bero som følge av prinsipielle spørsmål som dukket opp underveis. DFØ arbeider, i samråd med Finansdepartementet, videre med hvordan vi kan understøtte virksomheters arbeid med å gjennomgå og vurdere egen måloppnåelse og ressursbruk.

Evaluering av statsbudsjettprosessen

DFØ har kartlagt ulike aktørers syn på hvordan dagens budsjettprosess fungerer, samt undersøkt om aktørene har forslag til forbedringer. DFØ har også gjort en mindre kartlegging av budsjettprosessene i Danmark og Sverige, med sikte på å finne læringspunkter. Formålet med kartleggingen var å vurdere hvordan dagens budsjettprosess kan innrettes for å legge best mulig til rette for godt opplyste politiske prioriteringer.

Produksjon og bruk av data om offentlig ressursbruk

  • DFØ skal fortsette arbeidet med å vurdere hvordan data fra statlige virksomheter i større grad kan fremskaffes, standardiseres og tilgjengeliggjøres for analyseformål og evalueringer.

DFØ la i januar 2023 fram en plan for Finansdepartementet om videre arbeid med produksjon og bruk av data. Planen omfatter tiltak som allerede pågår i DFØ, som innføring av obligatorisk SRS, arbeid med bedre innkjøpsdata, arbeid for å øke bruken av Kudos, tilskudd.no og statsregnskapet.no, og peker på mulige nye tiltak for å fremskaffe bedre data. Planen vil danne utgangspunkt for videre dialog om mulig utvikling for data med økt relevans og kvalitet.

Tallgrunnlag lønnsoppgjør

  • DFØ skal i 2023 videreføre løsningen for data om ansettelsesforhold og lønn i staten til bruk i arbeidet med lønnsoppgjørene og analyser. DFØ skal levere tallgrunnlag til KDD og hovedsammenslutningene, og datamateriale til Statistikk- og beregningsutvalget i staten (SBU).

DFØ har videreført løsningen for innhenting, bearbeiding og tilgjengeliggjøring av data om ansettelsesforhold og lønn i staten. Tallgrunnlaget består av 31 variabler som avgis fra alle statlige virksomheter, og er tilgjengelige i systemløsningen for KDD, hovedsammenslutningene og Statistikk- og beregningsutvalget i staten (SBU). Tallene blir oppdatert kvartalsvis, der det også blir tatt hensyn til endringer i strukturer hos statlige virksomheter og i variablene. I 2023 har vi arbeidet særskilt med brukerflaten, tilganger for brukere som ikke omfattes av DFØ ID og endringer bestilt av oppdragstaker.

Kompetansetilbud til ledere og medarbeidere i staten

  • DFØ skal i 2023 videreutvikle sitt kompetansetilbud til ledere og medarbeidere i staten. DFØ skal også revidere sitt digitale kompetansetilbud i tråd med oppdaterte brukerbehov, faginnsikt og lov- og avtaleverk.

DFØ arbeider for effektiv bruk av ressurser gjennom å legge til rette for deling av kompetansetilbud og erfaringer på tvers av forvaltningen. DFØ har i 2023 gjennomført tre erfaringsseminarer der vi har delt kunnskap om nye tilbud på læringsplattformen og hvordan virksomhetene kan benytte tilbudene i sin interne opplæring. DFØ har også hatt seminarer om tema som introduksjonsprogrammet i staten, samt hvordan lykkes med ledergruppeutvikling. Erfaringsseminarene har vært fulltegnet. Deltakernes tilbakemeldinger på læring og nytteverdi har vært svært gode. I tillegg har vi delt informasjon om kompetansetilbud på læringsplattformen blant annet gjennom nyhetsbrev og gjennom Statens arbeidsgiverportal. I 2023 hadde læringsplattformen 80 000 brukere.

DFØ har vært sekretariat for tariffavsatte kompetansemidler. 47 statlige virksomheter har fått innvilget sine søknader. Prosjektene skal ferdigstilles innen utløpet av tariffperioden 30. april 2024. For perioden 2022 - 2024 er det som tidligere år satt av 25 millioner kroner til tiltakene. DFØ har på oppdrag fra partene i staten utviklet et veiledningshefte om samarbeidskompetanse og medbestemmelse primært for bruk på samarbeidskonferanser i staten. Samarbeidskonferansene finansieres av tariffavsatte midler. DFØ har innvilget åtte søknader på kr 311 000 på Nordisk utvekslingsordning NORUT i regi av Nordisk ministerråd.

DFØ skulle innen 16. oktober 2023 revidere rapporten “Helhetlig plan for DFØs utviklingstilbud til ledere i staten”, og komme med anbefalinger for videre tilbud til ledere. Dette oppdraget er utsatt i påvente av at Digitaliserings -og forvaltningsdepartementet fullfører arbeidet med hhv. Grunnlag for god ledelse i staten og Arbeidsgiverstrategi 2024-2027. Planen vil bli levert i løpet av første halvår 2024.

Arbeid med konferanser

  • DFØ skal i 2023 bistå KDD i arbeidet med å arrangere en statlig lærebedriftkonferanse og en topplederkonferanse.

Statlig lærebedriftkonferanse ble arrangert av KDD i samarbeid med DFØ/Opplæringskontoret i staten 1. desember 2023. Målet med konferansen var å motivere statlige virksomheter til å rekruttere flere lærlinger. Deltakerne, som bestod av faglige ledere, instruktører, HR-ansatte og læringkoordinatorer, har gitt gode tilbakemeldinger om at konferansen ga påfyll av kunnskap og anledning til nettverksbygging og erfaringsutveksling.

Årets topplederkonferanse hadde to tema i programmet: 1) Ledelse i usikre tider og 2) åpenhet, lojalitet og varsling i tider med økt usikkerhet. DFØ deltok i prosjektgruppen til KDD, og bidro til det faglige programmet, formøter med innledere på konferansen, samt praktisk gjennomføring av selve konferansen. DFØs direktør ledet en av panelsamtalene på konferansen. Evalueringen av konferansen viste at topplederne som deltok var svært fornøyd med konferansen, og de rapporterte i hovedsak at de hadde stort eller svært stort utbytte av innleggene.

Oppfølging av strategien for departementsfellesskapet 2021-2025

  • DFØ skal i 2023 levere en midtveisevaluering av strategien for departementsfellesskapet. DFØ skal også dokumentere og oppsummere erfaringer med kjernegruppeforsøket, med frist til KDD i mai 2024.

DFØ har gjennomført en midtveisevaluering av departementsstrategien 2021-2025 «Gode hver for oss. Best sammen». (DFØ-rapport 2023:7 Midtveisevaluering av departementsstrategien 2021- 2025). Vi har fått flere henvendelser om å presentere arbeidet og foreløpige funn i ulike fora, som viser at dette er nyttig innsikt for flere i forvaltningen.

Faglig bistand til Departementsakademiet

  • DFØ skal utvikle kompetansetiltak som bidrag i KDDs arbeid med å opprette et departementsakademi. Gjennomføringen av aktuelle tiltak vil skje i 2024.

DFØ er representert i Departementsakademiets fagråd, vi har etablert kontaktpunkter på fagnivå og avtalt fire årlige samarbeidsmøter. Formålet med møtene er informasjons- og erfaringsutveksling og å bidra til effektiv ressursbruk i form av gjenbruk av opplæringstilbud og mulig samarbeid om ulike opplæringstilbud. DFØs direktør holder jevnlig foredrag om utredningsinstruksen på Departementsakademiets kurs for nyansatte.

DFØ tilbyr i hovedsak kompetansetiltak for alle statsansatte (kurs, veiledning og nettverk). Dette tilbudet vil også treffe behovene til departementsansatte, og som Departementsakademiet kan bygge ut med problemstillinger og kunnskap som er særskilt relevant for arbeidet i departementene. DFØ har i 2023 hatt dialog med KDD og FIN om utvikling av kurs om henholdsvis utredningsinstruksen og etatsstyring som er spisset mot departementsansatte. Kursene vil bli arrangert våren 2024.

Innovasjon i offentlig sektor

  • DFØ skal innenfor sine fagområder følge opp tiltakene i Meld. St. 30 (2019-2020) En innovativ offentlig sektor – Kultur, ledelse og kompetanse. DFØ skal også vurdere behov for å opprette et fast kompetansetilbud innen innovative arbeidsformer, og gi sin anbefaling til KDD.

DFØ gjorde i 2023 en ny gjennomgang av innovasjonsmeldingen for å kartlegge hvilke områder det er særlig relevant å jobbe videre med. Basert på dette besluttet vi å jobbe videre med tiltak knyttet til henholdsvis 1) rammebetingelser, 2) kultur og kompetanse og 3) samarbeid og spredning. Ved årets begynnelse lanserte vi nettsidene om kultur for innovasjon. Da publiserte vi også ulike eksempler fra innovasjonskultur i statlige virksomheter på arbeidsgiverportalen. Fremsynsmetodikk har vært en del av lederutviklingsprogrammet Vidsyn, et tilbud til statsforvalterne.

Vi har samarbeidet med Digitaliseringsdirektoratet om å oppdatere veilederen i sammenhengende digitale tjenester og innarbeidet veiledning om styring. Veilederen blir ferdigstilt i 2024. Vi har også gjennomført en områdegjennomgang om innovasjon og mer effektive løsninger – læringer fra koronapandemien (DFØ rapport 2023:8 Områdegjennomgang om innovasjon og mer effektive løsninger – læring fra koronapandemien).

DFØ har videreført Oppdragslaboratoriet høsten 2023. Som beskrevet i notat sendt til KDD 23. juni 2023 anbefaler DFØ at det bør tilbys kompetansetilbud på nye og innovative arbeidsmåter og at Oppdragslaboratoriet er ett av disse. I 2023 har vi gjennomført en ny runde med opplæring for ansatte i departementene. Innholdet i opplæringen har vært noe justert etter tilbakemeldingene fra piloten. Blant annet har det vært tatt grep for å knytte innholdet enda tettere til deltakernes arbeidshverdag gjennom å jobbe med departementenes egne prosesser og jobbe mer med hvordan læringen kan tas i bruk.

Høsten 2023 var 30 deltakere fra 11 departementer med på Oppdragslaboratoriet. Tilbakemeldingene etter gjennomføringen har vært svært gode. Deltakerne opplever at det har vært høy kvalitet på innholdet og at det har gitt inspirasjon til egen arbeidshverdag. Deltakerne opplever også å ha fått større nettverk. DFØ setter opp tre møtepunkter for alle deltakere i Oppdragslaboratoriet våren 2024. Det tas opp 30 nye deltakere på Oppdragslaboratoriet våren 2024.

DFØ arbeider videre med verktøykassen som skal inneholde metoder fra Oppdragslaboratoriet. Vi planlegger å lansere verktøy våren 2024, sammen med fysiske læringsverksteder der en får øve på å bruke metodene. Læringsverkstedene vil gjennomføres både fysisk og digitalt og det vil legges til rette for bred deltakelse, på tvers av forvaltningen.

Tillitsreformen

  • DFØ skal bistå KDD i arbeidet med tillitsreformen. Arbeidet innebærer blant annet å dokumentere funn fra utredninger og forskning, og gi innspill til aktuelle utfordringer.

DFØ har i 2023 utarbeidet et notat til KDD med faglige innspill til utfordringer og problemstillinger for det videre arbeidet med tillitsreformen (DFØ-notat 2023:3 Innspill til videre arbeid med tillitsreformen). Utgangspunktet har blant annet vært leveranse fra 2022 om lærdommer og erfaringer fra tillitsreform i Danmark, Sverige og Norge.

Statens arbeidsgiverportal har utvidet verktøykassen for arbeid med tillitsarbeid i praksis. Verktøykassen, som skal støtte statlige arbeidsgivere i arbeidet med tillitsreformen, har blitt supplert med erfaringer fra virksomheter som har jobbet konkret med å sette tillitsreformen i system i virksomheten.

Vi har i samarbeid med KDD markedsført verktøyene på statens arbeidsgiverportal, direkte overfor enkelte virksomheter og på større arrangementer om tillitsreformen.

Faglig bistand til utvalg – utfasing av kommersiell drift i skattefinansierte velferdstjenester

  • DFØ skal ved behov bistå utvalgssekretariatet i oppdrag som omfatter problemstillinger knyttet til statlig organisering og samfunnsøkonomisk analyse.

KDD har utsatt arbeidet og DFØ har derfor ikke gjennomført oppdraget.

Organisering av klagefunksjoner i staten

  • DFØ skal gjennomføre en systematisk kartlegging av hvordan klagebehandling i staten er organisert. DFØ skal også beskrive generelle problemstillinger og trekk i forvaltningsutviklingen som kan ha betydning for organiseringen.

DFØ har kartlagt organiseringen av klagesaksbehandlingen i staten (DFØ-rapport 2024:1 Nemd eller ikke nemd – En kartlegging av organiseringen av klagebehandling i staten). Kartleggingen skulle blant annet gi en oversikt over hvor mange klager på statlige enkeltvedtak som blir behandlet i overordnet organ og hvor mange i avhengig klagenemnd.

Andre tiltak på området

Gjennomgang av Politidirektoratet

På oppdrag fra Justis- og beredskapsdepartementet (JD) har DFØ foretatt en gjennomgang av Politidirektoratet. (DFØ-rapport 2023:2 Direktoratsrollen i utvikling. En gjennomgang av Politidirektoratet).

Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen

DFØ har som del av instruksen fra FIN i oppgave å levere kunnskapsgrunnlag om utvikling i antall arbeidsforhold i statsforvaltningen. DFØ gjennomførte i 2023 en ny kartlegging basert på statistikk fra SSB. Resultatene er tilgjengelige på DFØs nettsider. Hensikten er å gi en oversikt over utviklingen i antall arbeidsforhold i staten, med formål om å sikre et godt faktagrunnlag for videre planlegging av statlig organisering og fordeling av personressurser.

Internasjonalt arbeid

DFØ har i 2023 hatt utstrakt samarbeid med OECD på mange ulike arenaer, og deltar også i EUPAN (European Administration Network).

DFØ har ansvaret for oppfølgingen av OECDs Regulatory Policy Committee (RPC), herunder å ivareta rollen som ansvarlig koordinator for Norges medlemskap i denne komiteen. DFØ har opprettet en referansegruppe bestående av representanter fra Nærings- og fiskeridepartementet, Kommunal- og distriktsdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet, Finansdepartementet, Regelrådet og Digitaliseringsdirektoratet. Formålet med referansegruppen er å koordinere Norges innspill til dokumenter som behandles i komiteen og for å diskutere relaterte problemstillinger knyttet til reguleringsarbeid.

I mai arrangerte DFØ nordisk seminar om betalingsformidling hvor erfaringer og kunnskap om blant annet risikostyring ble delt på tvers av de nordiske landene. DFØ var også til stede på nordisk statsregnskapssjefsmøte som i 2023 ble avholdt i Finland.

DFØ inngikk i 2020/2021 et samarbeid med OECD om en studie av tillit til offentlige institusjoner i Norge. Dette samarbeidet er videreutviklet i løpet av 2023, og har blitt en del av gjennomføringen av DFØs innbyggerundersøkelse 2024. Vi har også bidratt med datainnsamling til Government at a Glance, OECDs flaggskip-publikasjon om offentlig forvaltning, i OECD-arbeid knyttet til policy evaluering og en rekke andre kartlegginger.

Innbyggerundersøkelsen

DFØ har som en del av instruksen fra Finansdepartementet i oppgave å gjennomføre innbyggerundersøkelsen annethvert år. I 2023 sendte DFØ ut undersøkelsen for syvende gang. Samarbeidet med OECD om tillit er utvidet siden 2021, og har fått en større plass i innbyggerundersøkelsen enn sist. Resultatene blir presentert i første kvartal 2024. Tall om tillit er vedtatt som offisiell statistikk i perioden 2024-2027.

DFØ har i 2023 publisert en oppfølgingsundersøkelse om sammenhengen mellom innbyggernes tilfredshet og deres tillit til myndighetene. (DFØ-rapport 2023:6 Tilfredshet med det offentlige og tillit). DFØ har i 2023 også utviklet en brukerundersøkelse med livshendelser som utgangspunkt. OECD har vist stor interesse for metodeutviklingen som utgangspunkt for internasjonal sammenlikning. Resultatene fra brukerundersøkelsen blir presentert i løpet av våren 2024.

3.3.8 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev

DFØ har i de supplerende tildelingsbrevene nr. 2, 3 og 5 fått følgende tilleggsoppdrag:

Bidrag i utvikling av støtteregister

  • DFØ skal med utgangspunkt i sin samordnende rolle på tilskuddsområdet i staten, bistå i Brønnøysundregistrenes utvikling av et nasjonalt register for EØS-rettslig støtte.

Departementenes vurdering er at informasjonen i Registeret for offentlig støtte til dels vil kunne overlappe med informasjonen i løsningen tilskudd.no. Departementene ba derfor om at Brønnøysundregistrene sammen med DFØ skulle kartlegge i hvilken grad det vil være overlapp mellom informasjonen i støtteregisteret og tilskudd.no. Dersom kartleggingen viser at det er vesentlig overlapp, ber departementene videre om at det legges til rette for at støttegivere og tilskuddsforvaltere kan levere data én gang og at disse kan gjenbrukes og dekke behov for både tilskudd.no og støtteregisteret.

Oppdraget ble i dialog med FIN avgrenset til å gjelde tilskudd.no slik løsningen er i dag, avgrenset til statlig tilskudd til frivillig sektor.

Kartleggingen viste at formålene med støtteregisteret og tilskudd.no er ganske ulike og at det i liten grad er overlapp mellom data som registreres med dagens omfang i systemene. Pr. i dag virker det derfor ikke hensiktsmessig å samordne registrering av data i systemene. I den videre utviklingen av Støtteregisteret og tilskudd.no vil det imidlertid legges vekt på at det skal legges til rette for samordning og deling av data med sikte på at forvaltningen ikke skal pålegges unødig dobbeltrapportering. En tett dialog mellom Brønnøysundregistrene og DFØ vil være naturlig i denne sammenheng.

Det vil allerede nå legges til rette for bruk av identifikatorer i det nye Støtteregisteret, slik at data kan deles fra Støtteregisteret til tilskudd.no. Vi har en felles oppfatning av at god dataflyt er avgjørende for en effektiv og brukervennlig forvaltning.

Statusrapport om kultur og ledelse i politiet

  • DFØ har fått 2 millioner kroner til å utarbeide en statusrapport for Politidirektoratets og underliggende enheters arbeid med kultur og ledelse i politiet. Frist 1. februar 2024.

Justis- og beredskapsdepartementet ba i mars 2023 DFØ i oppdrag å utforme en statusrapport om kultur og ledelse i politiet. Rapporten skal gi en oversikt over hva Politidirektoratet og resten av politietaten har gjort for å følge opp Stortingets innstilling ved behandlingen av nærpolitireformen og Difis, nå DFØs, anbefalinger i statusrapporten om kultur, holdninger og ledelse fra 2017. Prosjektet vil bli ferdigstilt innen fristen.

Kurs i forvaltningskompetanse og universell utforming av kurs

  • DFØ har fått i oppdrag å ferdigstille kurs i grunnleggende forvaltningskompetanse. I tillegg har DFØ fått 900 000 kroner for å tilrettelegge egne e-læringskurs for synshemmede i henhold til krav om universell utforming.

I 2023 har DFØ lansert to digitale kompetansetiltak innen grunnleggende forvaltningskompetanse, og påbegynt utviklingen av et nytt e-læringskurs om saksbehandlerrollen. Tilbudet innen forvaltningskompetanse, forvaltningsreisen og forvaltningstesten, er godt mottatt og hadde henholdsvis 1 400 og 1 200 brukere. Formålet med tilbudet er å øke basiskunnskap om statsforvaltningen, og de rammene og føringene statsansatte har.

I arbeidet med å gjøre DFØs digitale kurs innen forvaltningskompetanse universelt utformet har vi fått ekstern bistand til å vurdere hvordan disse oppfyller tilgjengelighetskravene. Vi har også publisert veiledningsmateriell på Læringsplattformen om ivaretakelse av kravene til universell utforming ved utvikling av e-læringskurs.

Evaluering av Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM)

  • DFØ gis en belastningsfullmakt fra Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) på 1 million kroner for å evaluere VKM og komme med anbefalinger for en uavhengig videreføring av komiteen. Frist 1. mai 2024.

På oppdrag fra HOD gjennomfører DFØ en evaluering av Vitenskapskomiteen for mat og miljø. VKM gjennomfører uavhengige vitenskapelige risikovurderinger om mattrygghet og miljø på oppdrag fra myndighetene. Hovedproblemstillingen for evalueringen er om VKM gjennomfører samfunnsoppdraget sitt som forutsatt, og om dagens styring og organisering av VKM er hensiktsmessig for å møte framtidige behov. Arbeidet startet i august 2023 og endelig rapport skal foreligge 30. april 2024.

Evaluering av Datatilsynet

  • DFØ skal evaluere Datatilsynets organisering og ressurser sett opp mot tilsynets oppgaver og ansvar etter personvernregelverket.

På oppdrag fra KDD gjennomfører DFØ en evaluering av Datatilsynet. I evalueringen skal vi belyse hvordan Datatilsynet ivaretar sine roller og oppgaver og vurdere forbedringer sett i lys av fremtidige utfordringer på personvernområdet. Datainnsamlingen har startet i 2023 og endelig rapport skal foreligge 1. juli 2024.

3.3.9 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 3: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

I 2023 har vi videreutviklet våre tjenester innenfor styring, organisering og ledelse. Vi har styrket virkemiddelbruken ytterligere innenfor våre kompetansetjenester, og vi har gjort det enklere å bruke våre data. Videre har vi lagt vekt på tiltak for å øke bruken av og kjennskapen til våre tjenester. Vi får gode tilbakemeldinger fra brukere om at tjenestene våre er nyttige.

Gjennom analyser, evalueringer og områdegjennomganger bidrar vi til at statsforvaltningen kan bygge på oppdatert kunnskap og gode beslutningsgrunnlag. Et ferskt eksempel er beslutningen om å beholde dagens statsforvalterstruktur, med noen justeringer. Beslutningen og justeringene er i tråd med anbefalingene og vurderingene i vår rapport «Færre og bedre – en evaluering av statsforvalterstrukturen» (DFØ 2022:5). Vi ser også at DFØs analyser ofte blir brukt lang tid etter de er publisert. I år ser vi blant annet henvisninger til kunnskap fra DFØ i NOU 2023:9 Generalistkommunesystemet Likt ansvar – Ulike forutsetninger, NOU 2023:6 Finanstilsynet i en ny tid – ny lov om Finanstilsynet og NOU 2023:8 Felleskapets sykehus styring, finansiering, samhandling og ledelse. I 2024 blir DFØ også leverandør av offisiell statistikk for deler av innbyggerundersøkelsen knyttet til tillit. I formidling av resultater fra innbyggerundersøkelsen viser tilbakemeldinger fra virksomheter og andre at vi lykkes i å synliggjøre og aktualisere viktige trekk for forvaltningsutviklingen.

Finansdepartementet har de seneste årene uttrykt en ambisjon om at DFØ skal bli et kompetansesenter for effektiv ressursbruk i forvaltningen. DFØ ser dette som en viktig oppgave framover.

Gode utredninger og evalueringer av statlige tiltak, er forutsetninger for effektiv ressursbruk.

I 2023 har vi publisert ny og oppdatert veileder i samfunnsøkonomisk analyse for å styrke bruken av, og kvaliteten på, beslutningsgrunnlag i forvaltningen. Vi har også arbeidet med en oppdatering av utredningsinstruksen og veilederen til utredningsinstruksen. Dette arbeidet blir videreført i 2024.

I løpet av 2024 skal vi undersøke kvaliteten på utredninger, og videreutvikle kompetansetjenestene knyttet til utredningsinstruksen og samfunnsøkonomisk analyse. DFØ har siden 2021 bistått Finansdepartementet i arbeid med områdegjennomganger og utviklet metodedokumenter på området. Verktøyet med områdegjennomganger er i stadig utvikling, basert på læring og bruk over tid.

Etter at OECD i 2022 vedtok nye anbefalinger for bruk av evaluering i offentlig sektor, har DFØ informert om anbefalingene i ulike kanaler. Anbefalingene vil ha en viktig plass i nytt kurs vi piloterer våren 2024 i samarbeid med OsloMet. Hensikten er blant annet at departementer og virksomheter styrker evalueringsfunksjonen sin, ved mer treffsikker bruk av evalueringer og systematisk arbeid med styringsinformasjon.

Kunnskapen vi utvikler gjennom utredninger og analyser gjøres tilgjengelig og kjent gjennom våre nettsider dfo.no og kudos.no. I tillegg jobber vi aktivt for å dele kunnskap gjennom årskonferansen, nettverk, kurs og i dialog med enkeltvirksomheter.

Å sikre at tjenestene våre er kjent, at de brukes og at tilbudene er til nytte for forvaltningen er viktig for DFØ, og noe vi arbeider kontinuerlig med. Et eksempel er nytt veiledningsmateriell i risikostyring. Tett dialog med brukere i utviklingsarbeidet har ført til en mer praksisnær veiledning.

Gjennom brukerinnsikt vet vi at mange finner det utfordrende å tilpasse enkeltoppgaver, som eksempelvis internkontroll, risikostyring og virksomhetsplanlegging, i en sammenhengende og effektiv styring.

Mange henvender seg til DFØ med behov for støtte og veiledning i metodebruk. Med utgangspunkt i at virksomhetene må gjøre mange avveininger i sin styring, organisering og ledelse, veileder vi i hvordan valg og bruk av verktøy og metoder skal ses opp mot for eksempel egenart og kontekst. En del av dette handler om å balansere hensynene mellom behovet for kontroll på ulike nivåer i forvaltningen og tillit på ulike måter. Vi jobber for at styringsmetoder, verktøy og prosesser i større grad skal støtte utøvelse av kjernevirksomheten.

I 2023 har vi utforsket nye samarbeidsflater med universitets- og høyskolemiljøer innenfor styring og ledelse. Målet med et styrket samarbeid med akademia og andre relevante aktører er at våre kompetansetjenester er relevante og oppdaterte, samtidig som vi ser våre tilbud inn i det samlede kompetansetilbudet til forvaltningen. Vi vil fortsette å utforske denne type samarbeid i 2024.

Å bidra til at ledere og ledelse i staten utvikles er en vesentlig del av den helhetlige utviklingen i forvaltningen. Lederne er viktige for å mobilisere potensialet for samordning på tvers av virksomheter og forvaltningsnivåer, og for å bidra til økt innovasjon og utvikling i forvaltningen. I 2023 har vi levert ulike kompetansetilbud til lederne i forvaltningen, fra digitale tilbud som kan brukes i den enkelte virksomhet, til et omfattende lederutviklingsprogram på tvers av alle statsforvalterembetene.

Anbefalinger knyttet til videre arbeid med tillitsreformen, analyse av sammenheng mellom tjenestekvalitet og tillit, deling av verktøy på læringsplattformen, utvikling av kurstilbud innen forvaltningskompetanse og videreføring av Oppdragslaboratoriet er eksempler på dette. Arbeidet vil fortsette i 2024.

DFØs kompetansetilbud, kunnskap og analyser er etterspurt i forvaltningen. Vi får tilbakemelding fra våre oppdragsgivere og våre brukere om at bidragene våre, enten det er i form av en rapport, et foredrag eller andre formidlingsmåter, er nyttige, og at vi fyller et behov. Gjennom våre egeninitierte prosjekter gjør vi analyser av organisering, styring og ledelse i forvaltningen, og vi får høre at dette er relevant kunnskap som brukes når forvaltningen skal utvikle seg på en effektiv måte. Slike prosjekter vil derfor fortsatt utgjøre en viktig del av DFØs samfunnsoppdrag og vår portefølje.

Vi arbeider løpende med en helhetlig utvikling av tjenestene våre, slik at utredninger og analyser, forvaltning av regelverk og kompetansetjenester henger sammen til det beste for forvaltningen. Vi har eksempelvis høstet gode erfaringer med en tverrfaglig tilnærming når vi arbeider med analyser og områdegjennomganger. Det samme gjelder arbeid med tillitsreform, innovasjon og samordning som bidrar til mer helhetlige leveranser.

Fotnoter

11Endringer i målemetoder fører til at tallene for 2022 og 2023 ikke er direkte sammenlignbare.

Oppdatert: 30. april 2024

DFØs årsrapport 2023

Skriv ut / lag PDF

1. Leders beretning 2023

2. Introduksjon til virksomheten 2023

2.1 DFØs samfunnsoppdrag

2.2 Organisasjon og ledelse

2.3 Utvalgte hovedtall

2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter

Fotnoter

3. Årets aktiviteter og resultater 2023

Hovedmål for DFØ i 2023

Hovedmål 1 i 2023: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster

3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen

3.1.3 Styringsparameter: Bruk av DFØs digitale løsninger

Utvikling i bruken av DFØs praterobot

Utvikling i bruken av elektroniske fakturaer

Utvikling i bruken av digitale tjenester på anskaffelsesområdet

3.1.4 Utviklingstiltak for lønns- og regnskapstjenestene

HR-system i staten (DFØ HR)

Løsning for lokale lønnsforhandlinger

Selvbetjeningsportal og mobil app

Automatisering av lønnsutbetaling

Ny innkjøps- og fakturaløsning

Periodeavslutningsverktøy

Løsning for prekontering

Løsning for lagring av oppbevaringspliktig materiale

Datadeling gjennom dataplattform

3.1.5 Opptak av nye kunder

3.1.6 Prioriterte tiltak

Stabil utvikling og drift av økonomitjenestene

Finansiering av DFØs tjenester

3.1.7 Andre tiltak

Innføring av obligatorisk SRS

3.1.8 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

Fotnoter

Hovedmål 2 i 2023: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser som bidrar til å fremme innovasjon

3.2.1 Styringsparameter: Grad av modenhet hos virksomhetene i bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser

3.2.2 Grad av modenhet hos virksomhetene innen bærekraftige offentlige anskaffelser

3.2.3 Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler

3.2.4 Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster

3.2.5 Brukernes kjennskap til og bruk av veiledningsmateriale om offentlige anskaffelser

3.2.6 Brukernes tilfredshet med markedsplassen for skytjenester

3.2.7 Prioriterte tiltak

Arbeid med grønne offentlige anskaffelser

Norgesmodellen for offentlige anskaffelser

Lovutvalget for offentlige anskaffelser

Kontraktsoppfølging i offentlige anskaffelser

Analyse av utvikling i statlig konsulentbruk

Oversikt over statlige reisekostnader

3.2.8 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev

Mobilitetsprogrammet og StartOff

3.2.9 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser som bidrar til å fremme innovasjon

Fotnoter

Hovedmål 3 i 2023: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

3.3.1 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester

Arbeidsgiverstøtte og Arbeidsgiverportalen

KUDOS

3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning

Aktiviteter på økonomiregelverksområdet

3.3.3 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor betalingsformidling

3.3.4 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet og tilgang på regnskapsinformasjon fra statsregnskapet

3.3.5 Styringsparameter: Oppdragsgiveres vurdering av og bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser

3.3.6 Styringsparameter: Antall lærlinger i staten

3.3.7 Prioriterte tiltak

Innføring av obligatorisk SRS

Vurdering av begreper på fagområdet statlig styring

Veiledningstilbud og regelverk om statlig tilskuddsforvaltning

Effektiv ressursbruk og områdegjennomganger

Områdegjennomgang om læring fra korona

Områdegjennomgang for økt rammestyring av kommunesektoren

Etterevaluering av områdegjennomgang av legemidler under folketrygden

Rammeverk for periodiske virksomhetsgjennomganger

Evaluering av statsbudsjettprosessen

Produksjon og bruk av data om offentlig ressursbruk

Tallgrunnlag lønnsoppgjør

Kompetansetilbud til ledere og medarbeidere i staten

Arbeid med konferanser

Oppfølging av strategien for departementsfellesskapet 2021-2025

Faglig bistand til Departementsakademiet

Innovasjon i offentlig sektor

Tillitsreformen

Faglig bistand til utvalg – utfasing av kommersiell drift i skattefinansierte velferdstjenester

Organisering av klagefunksjoner i staten

Andre tiltak på området

Gjennomgang av Politidirektoratet

Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen

Internasjonalt arbeid

Innbyggerundersøkelsen

3.3.8 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev

Bidrag i utvikling av støtteregister

Statusrapport om kultur og ledelse i politiet

Kurs i forvaltningskompetanse og universell utforming av kurs

Evaluering av Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM)

Evaluering av Datatilsynet

3.3.9 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 3: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

Fotnoter

Hovedmål 4 i 2023: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

3.4.1 Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside

3.4.2 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 4: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

Resultatmatrise for styringsparametere i 2023

3.5.1 Statistikk

Ressursbruk 2023

3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene

3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser

3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse

3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet

Bevilgningsandel

Utnyttelsesgrad post 01-29

Drift

Lønn

Fotnoter

Andre prioriterte tiltak i 2023

3.7.1 Helhetlig utvikling av DFØs fagområder

3.7.2 Videreutvikling av mål- og resultatstyringssystemet

4. Styring og kontroll i virksomheten i 2023

4.1 Budsjettsituasjon 2023

4.2 Effektiv drift og produktivitetsutvikling

4.3 Internkontroll og risikostyring

4.4 Sikkerhet og beredskap

Hendelser knyttet til drift av digitale tjenester eller informasjonssikkerhet

4.5 Behandling av personopplysninger

4.6 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen

4.7 Fellesføringer for 2023

4.7.1 Lærlinger

Studenter i praksis

4.7.2 Konsulentbruk

4.7.3 Desentralisert arbeid

4.8 Bemanning og personalforvaltning

Rapportering i henhold til SSBs statistikk

Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem

Lokalisering av ansatte

Kjønnssammensetning i DFØ

Sykefravær

Turnover

Tilgang på kompetanse

Likestilling og mangfold

Rapportering aktivitets- og redegjørelsesplikt – DFØ som offentlig myndighet (§24)

Fotnoter

5. Vurdering av framtidsutsikter i 2023

6. Årsregnskap for DFØ i 2023

Årsregnskap 2023 – ledelseskommentar

Bekreftelse

Vesentlige forhold ved årsregnskapet

Bevilgningsrapportering

Virksomhetsregnskapet

Revisjonsordning

Årsregnskap for DFØ 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.