Veiledning om bruken av EØS- og Schengen-notater, når de skal opprettes, hva de skal inneholde, hvem de skal forelegges og noe informasjon om EØS-notatbasen og Schengen-notatbasen.
EØS-notater skal utarbeides for alle EØS-relevante rettsakter, og normalt også for forslag til nye EØS-relevante rettsakter, så tidlig som mulig. Notater skal på samme måte utarbeides for Schengen- og Dublin-relevante rettsakter.
EØS-notatbasen bidrar til at departementene og andre berørte parter har tilgang til oppdatert informasjon om regelverksprosessene, fra initiativfasen i EU til rettsaktene er innlemmet i EØS-avtalen og til slutt gjennomført i norsk rett. Schengen-notatene gjelder tilsvarende for Schengen- og Dublin-relevante rettsakter.
EØS-notater og Schengen-notater skal opprettes så tidlig som mulig. De skal inneholde informasjon om
- sakens innhold
- norske posisjoner
- konsekvenser for Norge
- hvorvidt rettsakten anses som relevant og akseptabel
Spørsmålene 1 til 6 i kapittel 2 om krav til innhold i beslutningsgrunnlaget besvares så langt de passer. Informasjonen i EØS-notatet kan være relativt kortfattet eller mer utfyllende, avhengig av sakens karakter, jf. kapittel 2. For eksempel vil omtale av saker som behandles etter hurtigprosedyren, normalt være svært kort.
Det ansvarlige departementet må vurdere behovet for politisk klarering av standpunkter som tas inn i EØS-notatet. Dette vil blant annet kunne gjelde spørsmål om akseptabilitet, EØS-relevans og behovet for tilpasningstekster.
Det er ikke krav om behandling av EØS-notater i spesialutvalgene, men det skal fremgå av EØS-notatet om det er behandlet i spesialutvalg eller ikke. Dersom et Schengen-notat behandles i Spesialutvalget for justis- og innenrikssaker, kan dette gjerne fremgå av notatet.
Når forslag til gjennomføringslovgivningen sendes på høring i Norge, vil innholdet i EØS-notatet eller Schengen-notatet kunne benyttes i utformingen av høringsbrevet i den grad det tilfredsstiller de alminnelige kravene til omfang og grundighet. EØS-notater dekker ikke nødvendigvis alle sider av den nasjonale høringsprosessen, og et høringsbrev vil ofte måtte inneholde mer utdypende vurderinger av nasjonale handlingsvalg. Dette skal inkludere konsekvenser for berørte grupper ved de forskjellige valgene, og for eventuelle behov for endringer i tilstøtende lovgivning, jf. kravene i utredningsinstruksen punkt 2-1 og 2-2.
Innholdet i EØS- og Schengen-notatene er også grunnlaget for regjeringens informasjon til Stortinget. Offentlige versjoner av notatene er tilgjengelige via søk i EØS-notatbasen eller Schengen-notatbasen.
Mer informasjon om når og hvordan EØS- og Schengen-notatene skal skrives, ligger på regjeringens nettsider. EØS-notatene er tilgjengelige for statsforvaltningen fra EØS-notatbasen, eosnotat.no. Schengen-notatene er tilgjengelige for statsforvaltningen fra Schengen-notatbasen: schengen-notat.no.