Kapittel

Kap. 5.3 Utarbeide og fremme norske posisjoner i EØS-saker

Veiledning om involvering av berørte departementer, samordning av synspunkter, behandling i spesialutvalg eller EØS-juridisk forum, foreleggelse av prinsipielle og regeltekniske spørsmål, og om standardskjemaer og Commission Proposal Forms.

Utredningsinstruksens punkt 5-3

Departementene med underliggende virksomheter skal innenfor sine ansvarsområder så tidlig som mulig identifisere prosesser som blir forberedt i Kommisjonen, og som kan være EØS-relevante eller på annen måte ha betydning for EØS-samarbeidet.

I saker som kan få vesentlig betydning for Norge, bør norske vurderinger og synspunkter spilles inn til Kommisjonen før denne fremmer forslag til regelverk. Det skal innhentes synspunkter fra berørte interesser med mindre det er spesielle forhold som tilsier at det ikke kan gjøres.

Departementene skal sørge for at det systematisk informeres om Kommisjonens høringer og om muligheten til å gi innspill til Kommisjonen.

Norsk posisjon videreutvikles og fremmes etter behov i takt med beslutningsprosessen i EU.

Første til fjerde ledd gjelder tilsvarende for EU-byråers prosesser og høringer.

5.3.1 Identifisering av prosesser i EU og av saker av «vesentlig betydning»

For å påvirke politikk- og regelverksutforming i EU må Norge medvirke og delta der vi har anledning til det, og når mulighetene for å påvirke er størst. Samtidig er det viktig å avpasse ressursbruken etter hvor viktig saken er for Norge, og hva man kan forvente å oppnå.

Før Kommisjonen fremmer forslag til nye EØS-relevante direktiver eller forordninger som skal vedtas av Rådet og Europaparlamentet, deltar Norge på lik linje med EUs medlemsstater i medvirkningsarbeidet. Det er derfor viktig at alle departementer og underliggende virksomheter så tidlig som mulig identifiserer Kommisjonens initiativer til nytt EØS-relevant regelverk som berører deres fagområde. EU-prosesser i utredningsfasen kan identifiseres blant annet i Kommisjonens arbeidsprogram, veikart, arbeidsdokumenter, konsekvensvurderinger, rettsakters revisjonsklausuler, hvitbøker og meldinger samt via deltakelse i EU-byråer, ekspertgrupper og komiteer. EU-delegasjonen og EFTA-sekretariatet er sentrale kontaktpunkter.

Utvikle norske posisjoner/synspunkter tidlig

I saker som kan få vesentlig betydning for Norge, bør medvirkningsarbeidet igangsettes så snart man får kjennskap til slike initiativer. Tydelige norske posisjoner er nødvendig for at norske myndigheter kan delta i politikkutformingen i EU. Det er derfor viktig at norske posisjoner i disse sakene utvikles tidlig. Posisjonen bør inneholde konkrete norske synspunkter på hovedelementene i forslaget.

Posisjonen justeres i takt med utviklingen av saken i EU og når mulige virkninger for Norge blir ytterligere klargjort. Etter at Kommisjonen har fremmet et forslag, må det ansvarlige departementet være spesielt oppmerksomt på endringsforslag fra Rådet og Europaparlamentet, slik at man kan videreutvikle norsk posisjon og gjøre den relevant for nye tekster som er til behandling.

Hva er en sak av "vesentlig betydning"?

Hva som anses som saker av «vesentlig betydning», må vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle. Momenter i vurderingen er om saken

  • har vesentlige økonomiske eller administrative virkninger for norske interesser
  • reiser særlige rettslige eller institusjonelle spørsmål
  • griper vesentlig inn i norsk handlefrihet

Andre momenter kan være at regelverket berører mange personer eller griper betydelig inn i rettsstillingen til ulike aktører eller personer.

Saker av viktighet skal på vanlig måte forelegges regjeringen. EØS-saker som anses for å være av vesentlig betydning for Norge, vil ofte være av en slik karakter at de nødvendiggjør regjeringsbehandling. For EØS-saker generelt må det løpende gjøres en konkret vurdering av behovet for at saken forelegges regjeringen i de ulike fasene av arbeidet.

Medvirke gjennom høringer, deltakelse og innspill

Medvirkning mens saken utredes i Kommisjonen, kan blant annet skje gjennom svar på høringer som Kommisjonen publiserer, gjennom deltakelse i EUs ekspertgrupper og komiteer samt gjennom innspill (formelt eller uformelt) til Kommisjonen. Når Kommisjonen først har fremmet forslag til nytt regelverk til Rådet og Europaparlamentet, er Norges muligheter til å påvirke resultatet mindre.

Dersom saken kan få vesentlig betydning for Norge, bør man likevel vurdere om det skal gis innspill til EUs institusjoner. Dette kan eventuelt gjøres i samarbeid med de andre EØS/EFTA-landene gjennom felles EØS/EFTA-kommentarer. Andre måter å påvirke på er via samarbeid med likesinnede medlemsstater i EU og eventuelle møter med Rådssekretariatet og med EU-parlamentarikere.

Det blir stadig mer vanlig at Kommisjonen vedtar rettsakter (nivå 2-rettsakter) med hjemmel i en rettsakt vedtatt av Rådet og Europaparlamentet (nivå 1-rettsakter). I disse sakene vil Kommisjonen normalt involvere EUs medlemsstater i arbeidet, enten ved at sakene diskuteres i ekspertgrupper (delegerte rettsakter) eller gjennom en komitologikomité (gjennomføringsrettsakter). Norge vil ha samme mulighet til å delta i disse prosessene som EUs medlemsstater har.

Kommisjonsrettsakter vil sjeldnere enn nivå 1-rettsakter ha vesentlig betydning for Norge. De prinsipielle spørsmålene er som oftest regulert i nivå 1-rettsakten, og kommisjonsrettsaktene har som oftest et mer teknisk preg. Det finnes imidlertid unntak fra dette utgangspunktet, og kommisjonsrettsakter kan være både prinsipielle og viktige.

Norske deltakeres mandat og rolle bør klargjøres før deltakelse i komiteer og ekspertgrupper, for eksempel om man er oppnevnt som deltaker i egenskap av å være fagekspert, eller om man representerer departementet eller virksomheten.

Når en underliggende virksomhet deltar i regelverksutformingen, skal den ha tett kontakt med det ansvarlige departementet for å bidra til en koordinert norsk holdning og posisjon. Man bør utarbeide gode rutiner for å identifisere saker av vesentlig betydning tidlig, slik at man sikrer at slike saker blir løftet opp til rett nivå i forvaltningen. Felles rutiner bør nedfelles skriftlig for å unngå usikkerhet om arbeidsdeling og informasjonsflyt mellom departement og underliggende virksomhet.

Det ansvarlige departementet eller den underliggende virksomheten kan søke råd hos Utenriksdepartementet dersom de er usikre på om en sak er av vesentlig betydning og/eller egnet for særskilt innsats, ønsker informasjon om tidligere erfaringer med påvirkningsarbeid eller har andre spørsmål relatert til påvirkningsarbeidet i EØS-saker.

5.3.2 Innhenting av synspunkter fra berørte interesser

Formålet med innhenting av synspunkter fra berørte interesser i utredningsfasen er å gi norske myndigheter et bredere grunnlag å utforme norske posisjoner på. Det skal normalt innhentes synspunkter fra berørte interesser dersom saken er av vesentlig betydning for Norge. Innhenting av synspunkter kan skje gjennom ordinær høring, eller gjennom høringsmøter, seminarer, workshops eller opprettelse av referansegrupper.

Redegjørelsen for beslutningsgrunnlaget i denne fasen skjer normalt i form av EØS- og Schengen-notater og følger malene for disse. Der det er hensiktsmessig, kan man benytte EUs utredninger, supplert med informasjon om eventuelle særskilte virkninger for Norge.

Kommisjonen og EU-byråer har en rekke konsultasjonsmekanismer og legger ut dokumenter på offentlig høring. Norske interessenter har samme mulighet til å delta i disse høringene som interessenter i EUs medlemsstater har.

For å legge til rette for at norske interessenter kan bruke denne muligheten, skal det ansvarlige forvaltningsorganet systematisk informere om Kommisjonens høringer og om mulighetene til og fristen for å gi innspill til Kommisjonen. Dette bør gjøres ved en offentlig og lett tilgjengelig oversikt over høringer fra Kommisjonen innenfor organets ansvarsområde, med veiledning om hvordan innspill kan gis direkte til Kommisjonen. I tillegg til informasjon om høringen kan oversikten gjerne inneholde en oppfordring til dem som gir innspill direkte i EUs prosesser, om å sende kopi av innspillet til det ansvarlige departementet.

Oversikten over høringer kan sendes til berørte parter, hvor disse er kjent, men bør i alle tilfeller gjøres offentlig tilgjengelig (f.eks. på departementets sider på regjeringen.no). En aktuell plassering vil kunne være i tilknytning til oversikten over offentlige nasjonale høringer, men det enkelte departement kan i tillegg velge å gjøre oversikten tilgjengelig på annen formålstjenlig måte som sikrer at potensielle interessenter blir informert tilstrekkelig og i tide til å kunne gi innspill.

Utredningsinstruksen med endringer

utredningsinstruksen per 18.10.2024
pdf 149.37 KB
Oppdatert: 21. oktober 2024

Veileder til utredningsinstruksen

Skriv ut / lag PDF

Innledning

Dette er endret

Målgruppen for veilederen er

DFØ forvalter utredningsinstruksen

Kort om veilederen

Utredningsinstruksen gjelder statlige tiltak med virkninger utover egen virksomhet

Hva en utredning må inneholde   

Veiledning om hvordan høringsprosessen bør legges opp

Hvem som har forvaltnings- og veiledningsansvar

Andre nyttige regelverk og veiledere

Kap. 1 Formål, virkeområde og ansvar

1.1 Formål

1.1.1    Hva er formålet med utredningsinstruksen?

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 1.2 Virkeområde

1.2.1    Hva er virkeområdet til utredningsinstruksen?

1.2.2 Hva er unntatt fra utredningsinstruksen?

1.2.3    Forholdet til økonomiregelverket i staten

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 1.3 Ansvar for utredning

1.3.1 Hvem har ansvaret for utredningen?

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 1.4 Fravikelse av instruksen

1.4.1 Når kan instruksen fravikes?

Utredningsinstruksen med endringer

Fotnote

Kap. 1.5 Ansvar for instruksen

1.5.1 Hvem har ansvar for å veilede om denne instruksen?

1.5.2 Hvem kan svare på spørsmål?

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 2 Krav til innhold i beslutningsgrunnlaget

Gode mandater er viktig

Relevant metode-, sektor- og fagkompetanse

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 2.1 Minimumskrav til utredning av statlige tiltak

2.1.1 Hva er minimumskravene til utredning?

Større tiltak krever økt omfang og grundighet på utredningen

Særskilt ved utredning av EØS- og Schengen-saker

2.1.2 Hvordan besvare de seks spørsmålene?

Bruk handlingsrommet til utredningsinstruksen!

Spørsmål 1: Hva er problemet, og hva vil vi oppnå?

Hva er problemet?

Involvere berørte grupper

Nullalternativet

Mål – hva vil vi oppnå?

Spørsmål 2: Hvilke tiltak er relevante?

Identifiser flere relevante tiltak

Spørsmål 3: Hvilke prinsipielle spørsmål reiser tiltakene?

Spørsmål 4: Hva er de positive og negative virkningene av tiltakene, hvor varige er de, og hvem blir berørt?

Ta med tilsiktede og utilsiktede virkninger

Gjennomfør usikkerhetsanalyse

Beskriv fordelingsvirkninger

Spørsmål 5: Hvilket tiltak anbefales, og hvorfor?

Fordelingsvirkninger

Prinsipielle hensyn

Grad av måloppnåelse og målkonflikter

Avveininger og anbefaling

Spørsmål 6: Hva er forutsetningene for vellykket gjennomføring?

Hvor kan jeg få veiledning til å gjennomføre utredningen?

Andre som kan bistå med veiledning

2.1.3 Evaluering og gevinstrealisering

Utredningsinstruksen med endringer

Fotnoter

Kap. 2.2 Omfang og grundighet

2.2.1 Hva menes med prinsippet om forholdsmessighet?

Viktige prinsipielle spørsmål krever grundigere utredning

Jo større forventede virkninger, jo grundigere utredning

Mindre grundige utredninger ved korte tidsfrister i visse tilfeller

Tilleggskriterier

1. Tilgangen på relevant kunnskap

2. Graden av kompleksitet i problemet og tiltaket

3. Investeringens størrelse

4. Graden av usikkerhet ved fremtidige virkninger

5. Graden av irreversibilitet

6. Om tiltaket er kontroversielt og omstridt

7. Hvilken fase i utredningsprosessen

2.2.2 Hvordan finne et passende utredningsnivå?

Vurder tilleggskriterier til kravet om forholdsmessighet

2.2.3 Når er det krav om å gjennomføre en samfunnsøkonomisk analyse?

Tre hovedtyper samfunnsøkonomiske analyser

Fotnoter

Kap. 3. Tidlig involvering, foreleggelse og høring

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 3.1 Tidlig involvering

3.1.1 Hvordan gjennomføre tidlig involvering

Involver andre berørte parter tidlig

Sikre bred involvering

Samordning mellom offentlige myndigheter

3.1.2 Hvordan organisere utredningsarbeidet og eventuelt opprette utvalg?

3.1.3 Behandling av sak i regjeringskonferanse

3.1.4 Konsultasjonsplikt for statlige myndigheter overfor kommunesektoren

3.1.5 Konsultasjonsplikt etter sameloven kapittel 4

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 3.2 Foreleggelse for berørte departementer

3.2.1 Foreleggelse for departementene

Unntak fra foreleggelse

Hvem som skal forelegges saken

3.2.2 Meldinger og proposisjoner

Hvordan proposisjoner og meldinger skal utformes

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 3.3 Høring

3.3.1 Hva skal på høring, og hvordan skal høringen gjennomføres?

Formål og praksis for høringer i forvaltningen

Sørge for bred involvering

Norges forpliktelser etter WTO-avtalene

3.3.2 Hvor lang skal høringsfristen være?

3.3.3 Om EØS-høring av norsk regelverk med tekniske regler eller med krav til tjenestevirksomhet

EØS-høring av tekniske regler

EØS-høring av krav til tjenestevirksomhet

3.3.4 Når er det krav om ny høring?

3.3.5 Når kan høring unnlates?

3.3.6 Høring i EØS- og Schengen-saker

Hovedregelen

Frister for høring

Unntak fra høring

Høring av informasjonshensyn mv.

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 4 Lover og forskrifter

4.1 Utforming av lovforslag og forskrifter

4.2 Foreleggelse for Lovavdelingen i Justis- og beredskapsdepartementet

4.3 Regelrådet for næringslivet

4.4 Departementsforeleggelse

4.5 Lovteknisk gjennomgåelse

4.6 Ikrafttredelse

4.7 Kunngjøring av forskrifter, ikrafttredelse av lover og sanksjoner av lovvedtak

Utredningsinstruksen med endringer

Fotnoter

Kap. 5 EØS- og Schengen-saker

Prosessen i EØS-saker

Prosessen i Schengen-saker

Forankring og samordning

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 5.1 Ansvarsfordeling i EØS- og Schengen-saker

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 5.2 Forankring og samordning

5.2.1 Involvering av andre berørte departementer

5.2.2 Foreleggelse av særskilte EØS-spørsmål for UD

5.2.3 Spørsmål om gjennomføring og regeltekniske spørsmål

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 5.3 Utarbeide og fremme norske posisjoner i EØS-saker

5.3.1 Identifisering av prosesser i EU og av saker av «vesentlig betydning»

Utvikle norske posisjoner/synspunkter tidlig

Hva er en sak av "vesentlig betydning"?

Medvirke gjennom høringer, deltakelse og innspill

5.3.2 Innhenting av synspunkter fra berørte interesser

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 5.4 Innlemmelse av regelverk

5.4.1 Innledning

5.4.2 Prosedyrer og frister for innlemmelse av EØS-rettsakter i EØS-avtalen

5.4.3 Vurdering av EØS-relevans

5.4.4 Vedtak om innlemmelse av rettsakter i EØS-avtalen
– utarbeidelse av tilpasningstekster

Utredningsinstruksen med endringer

Fotnoter

Kap. 5.5 EØS- og Schengen-notater

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 5.6 Gjennomføring av EØS- og Schengen-regelverk i norsk rett

5.6.1 Føringer for gjennomføring av EØS-regelverk

5.6.2 Utredningskrav og frister for gjennomføring av EØS-regelverk

5.6.3 Vurdere nordisk samordning

5.6.4 Ansvar for kvalitetssikret oversettelse av EØS-rettsakter

5.6.5 Meddelelse til EFTAs overvåkningsorgan (Form 1)

5.6.6 Gjennomføring av Schengen-regelverk

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 5.7 Rettsutvikling på EØS-området

5.7.1 Oversikt over og oppfølgning av rettspraksis fra EFTA og EU-domstolen

5.7.2 Informasjonsdeling og diskusjon om relevant rettspraksis

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 5.8 Behandling av saker for ESA, EFTA-domstolen og EU-domstolen

5.8.1 Henvendelser fra ESA

5.8.2 Traktatbruddsak for EFTA-domstolen

5.8.3 Foreleggelse i sivile saker der staten er part

5.8.4 Andre saker for EFTA-domstolen og EU-domstolen

5.8.5 Behandling i EØS-rettslig utvalg

Utredningsinstruksen med endringer

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.