Kapittel

Innledning

Samfunnets ressurser er knappe, og mange gode formål konkurrerer om midlene vi har til rådighet. Derfor er det viktig at tiltakene vi velger, er velbegrunnede og gjennomtenkte. Gode forhåndsutredninger skal bidra til gode beslutningsgrunnlag før tiltak iverksettes.

Dette er endret

Veilederen erstatter tidligere veileder av 2018. De fleste endringene i veilederen siden forrige versjon gjelder i hovedsak EØS- og Schengen-saker, som følge av en rekke endringer i selve instruksen for denne typen saker (jf. kapittel 5). De generelle innholds- og prosesskravene gjelder også for EØS- og Schengen-saker (se kapittel 2 og 3), i tillegg til særskilte krav for denne typen saker som omtales i kapittel 5.

Mer konkret er det gjort en rekke endringer i veiledningen når det gjelder EØS- og Schengen-saker (se kapittel 5), med bakgrunn i endringer i instruksen når det gjelder

  • presisering av ansvaret for å følge opp rettsutvikling (jf. instruksens punkt 5-1 og 5-7)
  • presisering av ansvaret for å involvere andre departementer (jf. blant annet instruksens punkt 5-1 og 5-2, men er gjennomgående presisert i omtalen av de fleste punktene)
  • presisering av ansvaret for oversettelser (jf. instruksens punkt 5-6)

Videre er det gjort endringer i veilederen med bakgrunn i endringer i instruksen når det gjelder

  • å legge et godt grunnlag for tilstrekkelig utredning av forholdet til Grunnloven og til menneskerettslige forpliktelser (jf. instruksens punkt 1-1, se omtale i kapittel 1.1.1)
  • hvem som kan fravike instruksen (jf. instruksens punkt 1-4, se omtale i kapittel 1.4.1)
  • hvem som skal forelegges saken (jf. instruksens punkt 3-2, se omtale i kapittel 3.2.1)
  • når ny høring må gjennomføres, og hvem som kan unnlate høring (jf. instruksens punkt 3-3, se omtale i hhv. kapittel 3.3.4 og kapittel 3.3.5)

Videre er det gjort en rekke presiseringer i kapittel 2, blant annet for å synliggjøre

  • at det er et stort handlingsrom for å vurdere hvilke metoder som er best egnet, herunder bruk av utforskende (eksperimentelle) metoder
  • virkninger for klima, barn, samiske rettigheter og distriktshensyn
  • at politiske føringer ikke skal medføre smale mandat og dermed utredninger av lav kvalitet
  • at samordning er viktig for å utrede tiltak som går på tvers av ulike sektor- og forvaltningsnivåer
  • at anbefaling om tiltak skal være basert på faglighet og faglig uavhengighet
  • hvordan utredningskravene skal anvendes i krisesituasjoner (endringer i både kapittel 2 og 3)

Utredningsinstruksen er et sentralt hjelpemiddel for å bidra til gode beslutningsgrunnlag for statlige tiltak og effektiv ressursbruk. Den stiller minimumskrav i form av seks spørsmål som skal besvares ved utredning av statlige tiltak. Videre stiller den krav til involvering av berørte grupper og andre i utredningsarbeidet. Formålet med denne veilederen er å bidra til gode forhåndsutredninger i samsvar med instruksen.

Gode beslutningsgrunnlag bidrar til at politikere og andre beslutningstakere får kunnskapsbaserte, gjennomsiktige og sammenlignbare beslutningsgrunnlag når de skal vurdere ulike tiltak. Når virkningene av alternative tiltak synliggjøres før det tas en beslutning, blir det enklere å velge tiltak til det beste for samfunnet.

Målgruppen for veilederen er

  • de som skal utføre analyser i departementer og underliggende virksomheter
  • de som skal bestille analyser
  • ledere som skal ta beslutninger om valg av tiltak

Videre kan veilederen være relevant for konsulentselskaper og andre utredningsmiljøer som skal gjennomføre utredninger på oppdrag fra statlige virksomheter. Universitets- og høyskolesektoren, kommunesektoren, interesseorganisasjoner og media er andre som kan ha interesse av innholdet.

DFØ forvalter utredningsinstruksen

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) skal bidra til gode beslutningsgrunnlag og effektiv ressursbruk i staten. Vi forvalter utredningsinstruksen og tilbyr kompetansetjenester til departementer og underliggende virksomheter om hvordan utredninger bør gjennomføres.

Vi håper at denne veilederen blir et nyttig hjelpemiddel som gjør at flere sørger for å utrede statlige tiltak i samsvar med utredningsinstruksen, og at den bidrar til konsistente utredninger innad og på tvers av ulike sektorer og til at utredningene blir av god kvalitet.

Vi tar gjerne imot innspill til hvordan veilederen og DFØs kompetansetilbud ellers kan bli bedre. Veilederen er tilgjengelig på dfo.no.

Oktober 2024, direktør Hilde Singsaas, Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ)

Kort om veilederen

Veileder til Utredningsinstruksen – Instruks om utredning av statlige tiltak er til bruk ved utredninger av statlige tiltak. Formålet med veilederen er å fremme god kvalitet på beslutningsgrunnlaget for statlige tiltak. Det er viktig at statlige tiltak er velbegrunnede og gjennomtenkte. Dette inne­bærer at det skal utarbeides gode beslutningsgrunnlag før det tas en beslutning om hvilket tiltak som skal iverksettes.

Veilederen skal øke forståelsen av kravene i utredningsinstruksen, og den gir anbefalinger om hvordan disse kan oppfylles. Innholdet i veilederen er ikke bindende på samme måte som utredningsinstruksen, men den kan fylle ut og forklare innholdet i instruksen.

Utredningsinstruksen gjelder statlige tiltak med virkninger utover egen virksomhet

Utredningsinstruksen gjelder for en stor bredde av statlige tiltak. Kravene i utredningsinstruksen omfatter statlige tiltak som har virkninger utover egen virksomhet. Hvor omfattende en utredning skal være, avhenger av hvor store virkningene er antatt å være. Vi gir veiledning om hvilke statlige tiltak som er omfattet av instruksen, og hvilke som er unntatt (se kapittel 1).

Hva en utredning må inneholde   

Videre gir vi veiledning om hva en utredning som et minimum skal inneholde, og hvordan vi kan finne et passende nivå på utredningen (se kapittel 2). Et viktig prinsipp er at kravene til hvor omfattende og grundig utredningen skal være, øker desto større omfang tiltaket har. Dette innebærer at tiltak av mindre omfang kan utredes enklere og mer kortfattet enn større tiltak. Veilederen gir kunnskap om hvordan tiltak generelt bør utredes. Dersom utredningen gjelder tiltak som kan gi vesentlige virkninger, viser vi i tillegg til DFØs veileder i samfunnsøkonomiske analyser. Denne veilederen er også et nyttig oppslagsverk for mindre tiltak.

  • Hvilket samfunnsproblem skal løses?
  • Hvilke alternative tiltak kan løse problemet og føre oss til en ønsket tilstand?
  • Hvilke forventede positive og negative virkninger har de ulike tiltakene, og for hvem?

Dette er blant spørsmålene gode (forhånds)utredninger skal bidra til å belyse gjennom en systematisk sammenligning og vurdering av virkningene til alternative tiltak.

Veiledning om hvordan høringsprosessen bør legges opp

Vi gir også veiledning om hvordan høringsprosessen bør legges opp (se kapittel 3). Det å involvere dem som forventes å bli berørt som følge av tiltaket, og å samordne synspunkter fra berørte myndigheter er sentralt for å sørge for god kvalitet på utredningen. At berørte parter får mulighet til å fremme sine synspunkter og gi innspill til utredningen, er viktig for å sikre transparens og ivareta demokratiske rettigheter når offentlig politikk utformes. Hvor grundig og omfattende høringsprosess det blir lagt opp til, bør stå i et rimelig forhold til hvor omfattende tiltaket er.

Når det skal utredes tiltak som er omfattet av utredningsinstruksen, vil minimumskravene til utredningens innhold alltid gjelde. Tidspunktet for når de seks spørsmålene skal besvares, og graden av grundighet, vil kunne avhenge av hvor i utredningsprosessen man er. Om prosess­kravene gjelder, er noe som må vurderes fra sak til sak.

Hvem som har forvaltnings- og veiledningsansvar

Finansdepartementet har delegert ansvaret med å forvalte instruksen og veilederen til DFØ. Justis- og beredskapsdepartementet har ansvar for å gi veiledning om regeltekniske spørsmål i forbindelse med lov- og forskriftsarbeid. Utenriksdepartementet har ansvar for å gi veiledning om bestemmelsene som gjelder EØS- og Schengen-saker. DFØ har ansvar for å gi veiledning om de øvrige bestemmelsene og tilbyr ulike kompetansetjenester for å bidra til flere og bedre utredninger av statlige tiltak. For mer veiledning om dette, se kapittel 1.5.

Andre nyttige regelverk og veiledere

Veilederen skal være en veiviser i utredningsarbeidet. Vi viser også til annet regelverk og andre veiledere som dels kan være relevante og nyttige for utredningsarbeidet og dels er bindende på sine områder. Henvisninger og lenker til sektorveiledere, retningslinjer og andre doku­menter som er relevante i utredningsarbeidet, skal holdes mest mulig oppdatert.

Utredning og analyse av statlige tiltak ligger en systematisert liste over tilgrensende regelverk og veiledninger. Vi ber om at nye dokumenter løpende meldes inn til DFØ og gjøres tilgjengelige på regjeringen.no.

Både veilederen til utredningsinstruksen og veilederen i samfunnsøkonomiske analyser er sektorovergripende. Ulike statlige virksomheter har derfor utarbeidet en rekke sektor- og temaveiledere som supplerer DFØs veiledning.

Oppdatert: 24. oktober 2024

Veileder til utredningsinstruksen

Skriv ut / lag PDF

Innledning

Dette er endret

Målgruppen for veilederen er

DFØ forvalter utredningsinstruksen

Kort om veilederen

Utredningsinstruksen gjelder statlige tiltak med virkninger utover egen virksomhet

Hva en utredning må inneholde   

Veiledning om hvordan høringsprosessen bør legges opp

Hvem som har forvaltnings- og veiledningsansvar

Andre nyttige regelverk og veiledere

Kap. 1 Formål, virkeområde og ansvar

1.1 Formål

1.1.1    Hva er formålet med utredningsinstruksen?

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 1.2 Virkeområde

1.2.1    Hva er virkeområdet til utredningsinstruksen?

1.2.2 Hva er unntatt fra utredningsinstruksen?

1.2.3    Forholdet til økonomiregelverket i staten

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 1.3 Ansvar for utredning

1.3.1 Hvem har ansvaret for utredningen?

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 1.4 Fravikelse av instruksen

1.4.1 Når kan instruksen fravikes?

Utredningsinstruksen med endringer

Fotnote

Kap. 1.5 Ansvar for instruksen

1.5.1 Hvem har ansvar for å veilede om denne instruksen?

1.5.2 Hvem kan svare på spørsmål?

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 2 Krav til innhold i beslutningsgrunnlaget

Gode mandater er viktig

Relevant metode-, sektor- og fagkompetanse

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 2.1 Minimumskrav til utredning av statlige tiltak

2.1.1 Hva er minimumskravene til utredning?

Større tiltak krever økt omfang og grundighet på utredningen

Særskilt ved utredning av EØS- og Schengen-saker

2.1.2 Hvordan besvare de seks spørsmålene?

Bruk handlingsrommet til utredningsinstruksen!

Spørsmål 1: Hva er problemet, og hva vil vi oppnå?

Hva er problemet?

Involvere berørte grupper

Nullalternativet

Mål – hva vil vi oppnå?

Spørsmål 2: Hvilke tiltak er relevante?

Identifiser flere relevante tiltak

Spørsmål 3: Hvilke prinsipielle spørsmål reiser tiltakene?

Spørsmål 4: Hva er de positive og negative virkningene av tiltakene, hvor varige er de, og hvem blir berørt?

Ta med tilsiktede og utilsiktede virkninger

Gjennomfør usikkerhetsanalyse

Beskriv fordelingsvirkninger

Spørsmål 5: Hvilket tiltak anbefales, og hvorfor?

Fordelingsvirkninger

Prinsipielle hensyn

Grad av måloppnåelse og målkonflikter

Avveininger og anbefaling

Spørsmål 6: Hva er forutsetningene for vellykket gjennomføring?

Hvor kan jeg få veiledning til å gjennomføre utredningen?

Andre som kan bistå med veiledning

2.1.3 Evaluering og gevinstrealisering

Utredningsinstruksen med endringer

Fotnoter

Kap. 2.2 Omfang og grundighet

2.2.1 Hva menes med prinsippet om forholdsmessighet?

Viktige prinsipielle spørsmål krever grundigere utredning

Jo større forventede virkninger, jo grundigere utredning

Mindre grundige utredninger ved korte tidsfrister i visse tilfeller

Tilleggskriterier

1. Tilgangen på relevant kunnskap

2. Graden av kompleksitet i problemet og tiltaket

3. Investeringens størrelse

4. Graden av usikkerhet ved fremtidige virkninger

5. Graden av irreversibilitet

6. Om tiltaket er kontroversielt og omstridt

7. Hvilken fase i utredningsprosessen

2.2.2 Hvordan finne et passende utredningsnivå?

Vurder tilleggskriterier til kravet om forholdsmessighet

2.2.3 Når er det krav om å gjennomføre en samfunnsøkonomisk analyse?

Tre hovedtyper samfunnsøkonomiske analyser

Fotnoter

Kap. 3. Tidlig involvering, foreleggelse og høring

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 3.1 Tidlig involvering

3.1.1 Hvordan gjennomføre tidlig involvering

Involver andre berørte parter tidlig

Sikre bred involvering

Samordning mellom offentlige myndigheter

3.1.2 Hvordan organisere utredningsarbeidet og eventuelt opprette utvalg?

3.1.3 Behandling av sak i regjeringskonferanse

3.1.4 Konsultasjonsplikt for statlige myndigheter overfor kommunesektoren

3.1.5 Konsultasjonsplikt etter sameloven kapittel 4

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 3.2 Foreleggelse for berørte departementer

3.2.1 Foreleggelse for departementene

Unntak fra foreleggelse

Hvem som skal forelegges saken

3.2.2 Meldinger og proposisjoner

Hvordan proposisjoner og meldinger skal utformes

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 3.3 Høring

3.3.1 Hva skal på høring, og hvordan skal høringen gjennomføres?

Formål og praksis for høringer i forvaltningen

Sørge for bred involvering

Norges forpliktelser etter WTO-avtalene

3.3.2 Hvor lang skal høringsfristen være?

3.3.3 Om EØS-høring av norsk regelverk med tekniske regler eller med krav til tjenestevirksomhet

EØS-høring av tekniske regler

EØS-høring av krav til tjenestevirksomhet

3.3.4 Når er det krav om ny høring?

3.3.5 Når kan høring unnlates?

3.3.6 Høring i EØS- og Schengen-saker

Hovedregelen

Frister for høring

Unntak fra høring

Høring av informasjonshensyn mv.

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 4 Lover og forskrifter

4.1 Utforming av lovforslag og forskrifter

4.2 Foreleggelse for Lovavdelingen i Justis- og beredskapsdepartementet

4.3 Regelrådet for næringslivet

4.4 Departementsforeleggelse

4.5 Lovteknisk gjennomgåelse

4.6 Ikrafttredelse

4.7 Kunngjøring av forskrifter, ikrafttredelse av lover og sanksjoner av lovvedtak

Utredningsinstruksen med endringer

Fotnoter

Kap. 5 EØS- og Schengen-saker

Prosessen i EØS-saker

Prosessen i Schengen-saker

Forankring og samordning

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 5.1 Ansvarsfordeling i EØS- og Schengen-saker

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 5.2 Forankring og samordning

5.2.1 Involvering av andre berørte departementer

5.2.2 Foreleggelse av særskilte EØS-spørsmål for UD

5.2.3 Spørsmål om gjennomføring og regeltekniske spørsmål

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 5.3 Utarbeide og fremme norske posisjoner i EØS-saker

5.3.1 Identifisering av prosesser i EU og av saker av «vesentlig betydning»

Utvikle norske posisjoner/synspunkter tidlig

Hva er en sak av "vesentlig betydning"?

Medvirke gjennom høringer, deltakelse og innspill

5.3.2 Innhenting av synspunkter fra berørte interesser

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 5.4 Innlemmelse av regelverk

5.4.1 Innledning

5.4.2 Prosedyrer og frister for innlemmelse av EØS-rettsakter i EØS-avtalen

5.4.3 Vurdering av EØS-relevans

5.4.4 Vedtak om innlemmelse av rettsakter i EØS-avtalen
– utarbeidelse av tilpasningstekster

Utredningsinstruksen med endringer

Fotnoter

Kap. 5.5 EØS- og Schengen-notater

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 5.6 Gjennomføring av EØS- og Schengen-regelverk i norsk rett

5.6.1 Føringer for gjennomføring av EØS-regelverk

5.6.2 Utredningskrav og frister for gjennomføring av EØS-regelverk

5.6.3 Vurdere nordisk samordning

5.6.4 Ansvar for kvalitetssikret oversettelse av EØS-rettsakter

5.6.5 Meddelelse til EFTAs overvåkningsorgan (Form 1)

5.6.6 Gjennomføring av Schengen-regelverk

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 5.7 Rettsutvikling på EØS-området

5.7.1 Oversikt over og oppfølgning av rettspraksis fra EFTA og EU-domstolen

5.7.2 Informasjonsdeling og diskusjon om relevant rettspraksis

Utredningsinstruksen med endringer

Kap. 5.8 Behandling av saker for ESA, EFTA-domstolen og EU-domstolen

5.8.1 Henvendelser fra ESA

5.8.2 Traktatbruddsak for EFTA-domstolen

5.8.3 Foreleggelse i sivile saker der staten er part

5.8.4 Andre saker for EFTA-domstolen og EU-domstolen

5.8.5 Behandling i EØS-rettslig utvalg

Utredningsinstruksen med endringer

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.