Kapittel 2 gir veiledning om kravene til beslutningsgrunnlaget i utredningsinstruksen. Det beskriver hvordan tiltak skal utredes for å oppfylle minimumskravene, og skiller mellom minimumsanalyser, forenklede og samfunnsøkonomiske analyser.
For tiltak med større virkninger skal man gjennomføre enten en forenklet analyse eller en samfunnsøkonomisk analyse, og disse bør være i samsvar med DFØs veileder i samfunnsøkonomiske analyser. Veilederen er også et nyttig oppslagsverk for minimumsanalyser som gjennomføres for tiltak med små virkninger.
Dette kapittelet er relevant for dem som skal gjennomføre eller bestille en utredning av statlige tiltak. Ledere i staten bør også ha god kunnskap om innholdskravene for å sørge for gode beslutningsgrunnlag i samsvar med instruksen. Ledere har ansvar for at tiltak utredes tilstrekkelig godt, enten med interne ressurser eller ved bruk av konsulenter e.l. Videre er kunnskap om instruksen viktig for å kunne kvalitetssikre utredningen og for å følge opp resultatene fra utredningen.
Utrederen (ev. bestiller) kan for eksempel være fra ett forvaltningsorgan, eller det kan være flere forvaltningsorganer som er involvert i utredningen. Utrederen kan også være ekstern, for eksempel et offentlig utvalg eller et konsulentselskap, som skal utrede på oppdrag fra et forvaltningsorgan. En ekstern utreder kan også gjennomføre utredningen i et samarbeid med det ansvarlige forvaltningsorganet.
Gode mandater er viktig
Vi minner om at det viktig at departementer og underliggende virksomheter sørger for utredningsmandater som er i samsvar med utredningsinstruksen. Dette er viktig for eksempel når et departement bestiller utredningen av en underliggende virksomhet eller av et konsulentselskap. Gode mandater er også viktig når utredningen skal gjøres internt i departementet eller i en underliggende virksomhet. Politiske føringer bør ikke begrense mulighetsrommet til utredningen (se mer veiledning under instruksens spørsmål nr. 1 og 2, i kapittel 2.1.2).
Relevant metode-, sektor- og fagkompetanse
For å svare på utredningsinstruksens seks spørsmål trenger man ulike typer kompetanse. For utredninger av en viss størrelse bør det opprettes et bredt utredningsteam, som består av personer med relevant metode-, sektor- og fagkompetanse. Eksempler på relevant kompetanse i en større utredning er samfunnsøkonomisk metodekompetanse, teknisk kompetanse, juridisk kompetanse og kompetanse innen tjenestedesign. Dette er ikke en uttømmende liste over relevant kompetanse. Hva som er relevant kompetanse, må vurderes i den enkelte utredning, og vil også variere med hvilke(n) sektor(er) som det utredes innenfor.
Utredningsinstruksen med endringer
Veileder til utredningsinstruksen
Innledning
Dette er endret
Målgruppen for veilederen er
DFØ forvalter utredningsinstruksen
Kort om veilederen
Utredningsinstruksen gjelder statlige tiltak med virkninger utover egen virksomhet
Hva en utredning må inneholde
Veiledning om hvordan høringsprosessen bør legges opp
Hvem som har forvaltnings- og veiledningsansvar
Andre nyttige regelverk og veiledere
Kap. 1 Formål, virkeområde og ansvar
1.1 Formål
1.1.1 Hva er formålet med utredningsinstruksen?
Utredningsinstruksen med endringer
Kap. 1.3 Ansvar for utredning
1.3.1 Hvem har ansvaret for utredningen?
Utredningsinstruksen med endringer
Kap. 1.4 Fravikelse av instruksen
1.4.1 Når kan instruksen fravikes?
Utredningsinstruksen med endringer
Fotnote
Kap. 1.5 Ansvar for instruksen
1.5.1 Hvem har ansvar for å veilede om denne instruksen?
1.5.2 Hvem kan svare på spørsmål?
Utredningsinstruksen med endringer
Kap. 2 Krav til innhold i beslutningsgrunnlaget
Gode mandater er viktig
Relevant metode-, sektor- og fagkompetanse
Utredningsinstruksen med endringer
Kap. 2.1 Minimumskrav til utredning av statlige tiltak
2.1.1 Hva er minimumskravene til utredning?
Større tiltak krever økt omfang og grundighet på utredningen
Særskilt ved utredning av EØS- og Schengen-saker
2.1.2 Hvordan besvare de seks spørsmålene?
Bruk handlingsrommet til utredningsinstruksen!
Spørsmål 1: Hva er problemet, og hva vil vi oppnå?
Hva er problemet?
Involvere berørte grupper
Nullalternativet
Mål – hva vil vi oppnå?
Spørsmål 2: Hvilke tiltak er relevante?
Identifiser flere relevante tiltak
Spørsmål 3: Hvilke prinsipielle spørsmål reiser tiltakene?
Spørsmål 4: Hva er de positive og negative virkningene av tiltakene, hvor varige er de, og hvem blir berørt?
Ta med tilsiktede og utilsiktede virkninger
Gjennomfør usikkerhetsanalyse
Beskriv fordelingsvirkninger
Spørsmål 5: Hvilket tiltak anbefales, og hvorfor?
Fordelingsvirkninger
Prinsipielle hensyn
Grad av måloppnåelse og målkonflikter
Avveininger og anbefaling
Spørsmål 6: Hva er forutsetningene for vellykket gjennomføring?
Hvor kan jeg få veiledning til å gjennomføre utredningen?
Andre som kan bistå med veiledning
2.1.3 Evaluering og gevinstrealisering
Utredningsinstruksen med endringer
Fotnoter
Kap. 2.2 Omfang og grundighet
2.2.1 Hva menes med prinsippet om forholdsmessighet?
Viktige prinsipielle spørsmål krever grundigere utredning
Jo større forventede virkninger, jo grundigere utredning
Mindre grundige utredninger ved korte tidsfrister i visse tilfeller
Tilleggskriterier
1. Tilgangen på relevant kunnskap
2. Graden av kompleksitet i problemet og tiltaket
3. Investeringens størrelse
4. Graden av usikkerhet ved fremtidige virkninger
5. Graden av irreversibilitet
6. Om tiltaket er kontroversielt og omstridt
7. Hvilken fase i utredningsprosessen
2.2.2 Hvordan finne et passende utredningsnivå?
Vurder tilleggskriterier til kravet om forholdsmessighet
2.2.3 Når er det krav om å gjennomføre en samfunnsøkonomisk analyse?
Tre hovedtyper samfunnsøkonomiske analyser
Fotnoter
Kap. 3. Tidlig involvering, foreleggelse og høring
Utredningsinstruksen med endringer
Kap. 3.1 Tidlig involvering
3.1.1 Hvordan gjennomføre tidlig involvering
Involver andre berørte parter tidlig
Sikre bred involvering
Samordning mellom offentlige myndigheter
3.1.2 Hvordan organisere utredningsarbeidet og eventuelt opprette utvalg?
3.1.3 Behandling av sak i regjeringskonferanse
3.1.4 Konsultasjonsplikt for statlige myndigheter overfor kommunesektoren
3.1.5 Konsultasjonsplikt etter sameloven kapittel 4
Utredningsinstruksen med endringer
Kap. 3.2 Foreleggelse for berørte departementer
3.2.1 Foreleggelse for departementene
Unntak fra foreleggelse
Hvem som skal forelegges saken
3.2.2 Meldinger og proposisjoner
Hvordan proposisjoner og meldinger skal utformes
Utredningsinstruksen med endringer
Kap. 3.3 Høring
3.3.1 Hva skal på høring, og hvordan skal høringen gjennomføres?
Formål og praksis for høringer i forvaltningen
Sørge for bred involvering
Norges forpliktelser etter WTO-avtalene
3.3.2 Hvor lang skal høringsfristen være?
3.3.3 Om EØS-høring av norsk regelverk med tekniske regler eller med krav til tjenestevirksomhet
EØS-høring av tekniske regler
EØS-høring av krav til tjenestevirksomhet
3.3.4 Når er det krav om ny høring?
3.3.5 Når kan høring unnlates?
3.3.6 Høring i EØS- og Schengen-saker
Hovedregelen
Frister for høring
Unntak fra høring
Høring av informasjonshensyn mv.
Utredningsinstruksen med endringer
Kap. 4 Lover og forskrifter
4.1 Utforming av lovforslag og forskrifter
4.2 Foreleggelse for Lovavdelingen i Justis- og beredskapsdepartementet
4.3 Regelrådet for næringslivet
4.4 Departementsforeleggelse
4.5 Lovteknisk gjennomgåelse
4.6 Ikrafttredelse
4.7 Kunngjøring av forskrifter, ikrafttredelse av lover og sanksjoner av lovvedtak
Utredningsinstruksen med endringer
Fotnoter
Kap. 5 EØS- og Schengen-saker
Prosessen i EØS-saker
Prosessen i Schengen-saker
Forankring og samordning
Utredningsinstruksen med endringer
Kap. 5.1 Ansvarsfordeling i EØS- og Schengen-saker
Utredningsinstruksen med endringer
Kap. 5.3 Utarbeide og fremme norske posisjoner i EØS-saker
5.3.1 Identifisering av prosesser i EU og av saker av «vesentlig betydning»
Utvikle norske posisjoner/synspunkter tidlig
Hva er en sak av "vesentlig betydning"?
Medvirke gjennom høringer, deltakelse og innspill
5.3.2 Innhenting av synspunkter fra berørte interesser
Utredningsinstruksen med endringer
Kap. 5.5 EØS- og Schengen-notater
Utredningsinstruksen med endringer
Kap. 5.6 Gjennomføring av EØS- og Schengen-regelverk i norsk rett
5.6.1 Føringer for gjennomføring av EØS-regelverk
5.6.2 Utredningskrav og frister for gjennomføring av EØS-regelverk
5.6.3 Vurdere nordisk samordning
5.6.4 Ansvar for kvalitetssikret oversettelse av EØS-rettsakter
5.6.5 Meddelelse til EFTAs overvåkningsorgan (Form 1)
5.6.6 Gjennomføring av Schengen-regelverk
Utredningsinstruksen med endringer
Kap. 5.8 Behandling av saker for ESA, EFTA-domstolen og EU-domstolen