Veiledning om utredningsinstruksens punkt 3-2 om å forelegge saker, blant annet tiltak med vesentlige virkninger, for berørte departementer.
Ansvarlig departement skal forelegge alle forslag til tiltak med vesentlige virkninger for berørte departementer. Forslag til lov og forskrift skal alltid forelegges berørte departementer. Foreleggelse skal skje før forslaget legges ut på høring. Kravet om foreleggelse gjelder ikke for offentlige utredninger (NOU).
Tiltak som får vesentlige budsjettmessige virkninger for staten, skal forelegges Finansdepartementet. Tiltak som får vesentlige virkninger for kommunene eller fylkeskommunene, skal forelegges Kommunal- og distriktsdepartementet. Tiltak som får vesentlige virkninger for næringslivet, skal forelegges Nærings- og fiskeridepartementet. Tiltak som får vesentlige virkninger for klima og miljø, skal forelegges Klima- og miljødepartementet.
Utkast til meldinger til Stortinget (Meld. St.) og proposisjoner med forslag til stortingsvedtak (Prop. S) skal forelegges berørte departementer før de legges frem for regjeringen. Utkast til meldinger til Stortinget og proposisjoner med forslag til stortingsvedtak som har vesentlige virkninger for kommunene eller fylkeskommunene, skal forelegges Kommunal- og distriktsdepartementet til uttalelse.
Forleggelse etter dette punktet gjelder ikke budsjettproposisjoner og heller ikke meldinger til Stortinget som legges frem rutinemessig og til informasjon. Slike dokumenter skal likevel forelegges Finansdepartementet.
Fristen for uttalelse skal være minst tre uker hvis ikke annet er avtalt mellom departementene.
3.2.1 Foreleggelse for departementene
Det fremgår av utredningsinstruksen at det ansvarlige departementet skal forelegge alle forslag med vesentlige virkninger for berørte departementer. I de tilfeller en underliggende virksomhet er ansvarlig for utredningen, innebærer dette at foreleggelsen skal gjøres av det ansvarlige departementet. Forslag til lov og forskrift skal alltid forelegges de berørte departementene.
Videre fremgår det av instruksen at forslag skal forelegges før de legges ut på høring. Dette innebærer at det ansvarlige departementet skal legge frem utredningen for de berørte departementene – før saken sendes på høring – i tilfeller der tiltaket har vesentlige virkninger på andre departementers ansvarsområder, eller der det berører dem i vesentlig grad på andre måter.
Fristen for uttalelse er ifølge instruksen minst tre uker hvis ikke annet er avtalt mellom departementene.
Når det gjelder foreleggelse av lover og forskrifter, gjelder det ikke etter instruksen noe krav om vesentlighet. Men også i disse tilfellene vil det være en nedre terskel for når et departement vurderes å være berørt av forslaget til lov eller forskrift. Som en hovedregel gjelder foreleggelse for berørte departementer også ved alvorlige krisesituasjoner hvor tiltak må iverksettes raskt.
Unntak fra foreleggelse
Kravet om foreleggelse gjelder ikke for offentlige utredninger (NOU-er). Tilsvarende unntak gjelder for rapporter utarbeidet av ekspertgrupper eller rapporter fra partssammensatte grupper. Det vil ikke være aktuelt å endre på innholdet i slike utredninger. Det som eventuelt kan være aktuelt å forelegge, er forslag om ikke å sende en NOU eller annen rapport på høring eller forslag om å høre tillegg eller særlige spørsmål i tilknytning til rapportene. Høring av rapporter med betydelige konsekvenser kan tilsi behov for regjeringsbehandling. Det er i retningslinjene for r-konferanser presisert at kravet om regjeringsbehandling ikke gjelder høring av offentlige utredninger (NOU-er) fra utvalg oppnevnt av sittende regjering, med mindre det skal legges særskilte føringer eller supplerende forslag inn i høringsbrevet.
Hvem som skal forelegges saken
Videre sier instruksen at utredningen skal forelegges Finansdepartementet når tiltak får vesentlige budsjettmessige virkninger. Veileder i statlig budsjettarbeid gir innføring i regjeringens arbeid med å forberede nytt statsbudsjett.
Tiltak som får vesentlige virkninger for kommunene eller fylkeskommunene, skal forelegges Kommunal- og distriktsdepartementet. Tiltak som får vesentlige virkninger for næringslivet, herunder konkurranseforhold, skal forelegges Nærings- og fiskeridepartementet. Tiltak som får vesentlige virkninger for klima og miljø, skal forelegges Klima- og miljødepartementet. Andre eksempler på nødvendige departementsforeleggelser er følgende:
- Dersom tiltak som utredes, vil medføre vesentlige administrative eller organisatoriske virkninger i statsforvaltningen, skal saken forelegges Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet og Finansdepartementet.
- Dersom tiltak som utredes, vil medføre vesentlige samfunnsøkonomiske virkninger, skal saken forelegges Finansdepartementet.
- Dersom tiltak som utredes, vil ha vesentlige virkninger for samfunnssikkerhet, skal saken forelegges Justis- og beredskapsdepartementet. For nærmere håndtering og ansvarsdeling, se samfunnssikkerhetsinstruksen fra 2017.
- Dersom tiltaket som utredes, vil medføre vesentlige virkninger for befolkningens liv og helse eller fordelingen av helsen i befolkningen, skal saken forelegges Helse- og omsorgsdepartementet.
- Dersom tiltak som utredes, vil medføre vesentlige virkninger for byggsektoren, skal saken forelegges Kommunal- og distriktsdepartementet.
- Dersom tiltak som utredes, vil medføre vesentlige virkninger for distriktsområder, skal saken forelegges Kommunal- og distriktsdepartementet.
- Dersom tiltak som utredes, vil medføre vesentlige virkninger for digitaliseringen av forvaltningen eller samfunnet, skal saken forelegges Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet.
- Dersom tiltak som utredes, vil medføre vesentlige virkninger for forholdet til personvern, skal saken forelegges Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet. Lov- og forskriftssaker som gjelder personvern, bør også forelegges Justis- og beredskapsdepartementet som ansvarlig for personvernlovgivningen.
- Tiltak som medfører vesentlige virkninger for bærekraftsmålene, skal forelegges relevante fagdepartement og Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet.
- Dersom tiltak som utredes, vil medføre vesentlige virkninger for ideell sektor, skal saken forelegges Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet.
- Dersom tiltak som utredes, vil medføre vesentlige likestillingsmessige virkninger, jf. likestillings- og diskrimineringsloven § 1, skal saken forelegges Kultur- og likestillingsdepartementet.
- Dersom et tiltak som skal utredes, kan medføre vesentlige endringer for samiske interesser eller nasjonale minoriteter, skal saken forelegges Kommunal- og distriktsdepartementet.
- Dersom tiltak som utredes, vil medføre vesentlige virkninger for forholdet til menneskerettighetene, skal saken forelegges Justis- og beredskapsdepartementet.
- Tiltak som vil medføre virkninger for Svalbard, Jan Mayen eller de norske bilandene i Antarktis, skal forelegges Justis- og beredskapsdepartementet, jf. polarutvalgsinstruksen.
- Saker som reiser særskilte spørsmål om EØS-relevans, om topilarstrukturen eller om behov for materielle tilpasningstekster for øvrig, skal forelegges Utenriksdepartementet og eventuelt Lovavdelingen i Justis- og beredskapsdepartementet. Se veiledning i kapittel 5.
Samordning og foreleggelse av EØS- og Schengen-saker skjer i henhold til regler i kapittel 5.
Merk at listen over de berørte instansene som er nevnt ovenfor, ikke er uttømmende. Det kan dessuten foreligge en plikt til å forelegge saker for andre departementer som følge av spesifikt regelverk.
3.2.2 Meldinger og proposisjoner
Det fremgår av utredningsinstruksen at utkast til meldinger til Stortinget (Meld. St.) og proposisjoner med forslag til stortingsvedtak (Prop. S) skal forelegges berørte departementer før de legges frem for regjeringen. Finansdepartementet vil alltid være berørt.
Foreleggelsen skal blant annet sikre at eventuelle innspill kan vurderes og avklares mellom aktuelle departementer før regjeringsbehandlingen. Det er derfor avgjørende at det ansvarlige departementet legger foreleggelsen til et tidspunkt som tillater eventuelle avklaringer før saken skal opp i regjeringskonferanse.
Fristen for uttalelse skal være minst tre uker hvis ikke annet er avtalt mellom departementene. Ved særlig omfattende eller komplekse saker bør fristen være lengre og uansett av en slik varighet at de berørte departementene gis en reell mulighet til å vurdere forslaget og gjøre nødvendige avklaringer innenfor fristen.
Når det gjelder utkast til meldinger til Stortinget og proposisjoner med forslag til stortingsvedtak som har vesentlige virkninger for kommunene og fylkeskommunene, skal disse forelegges Kommunal- og distriktsdepartementet til uttalelse. Videre følger det av instruksen at denne foreleggelsesplikten ikke gjelder for budsjettproposisjoner og heller ikke meldinger til Stortinget som legges frem rutinemessig og til informasjon. Slike dokumenter skal likevel, etter nærmere retningslinjer gitt i rundskriv fra Finansdepartementet, forelegges Finansdepartementet.
Hvordan proposisjoner og meldinger skal utformes
Utkast til proposisjoner og meldinger til Stortinget skal utformes i samsvar med kapittel 3 i retningslinjene Om statsråd. Se også DSS’ maler for utarbeiding av NOU-er, proposisjoner og meldinger. Departementene avgjør selv om utkast til proposisjoner og meldinger til Stortinget bør forelegges underliggende virksomheter. Når det gjelder regjeringens behandling av utkast til proposisjoner og meldinger, vises det til Om r-konferanser, punkt. 2.4, 2.5 og 2.6.