Rapporter Her finner dere en oversikt over rapporter vi har utarbeidet. Report list Filtrer etter år 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 (-) 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 Fasett Publisert på Filtrer etter kategori Brukerretting og brukermedvirkning (-) Digitalisering Kommunikasjon Kompetanse (-) Ledelse Norge og EU/EØS (-) Omstilling (-) Organisering (-) Regelverk (-) Samordning Styring Tilskudd Tilsyn Uavhengige forvaltningsorganer Difi-rapport 2012:12 Kontakt oss – fra hjelpetrengende til selvgående brukere? Difi har kartlagt valg, organisering og samordning av publikumskanaler internt i syv statlige og innbyggerrettede virksomheter, og rapporten viser hvordan disse legger til rette for at brukere kan henvende seg til dem for å få utført ærend som krever saksbehandling og vedtak, være seg om brukeren ønsker å benytte seg av en statlig tjeneste eller skal følge opp et statlig pålegg. Difi-rapport 2012:9 Styring av Fylkesmannen Kartleggingen viser at departementene og direktoratene styrer fylkesmannsembetene på ulik måte. Det er ulik detaljeringsgrad i styringen, det er ulikt presisjonsnivå i oppdragene og det er ulik praksis mht. omfang og innretning av styringsmøter. Difi-rapport 2012:8 Graves det dypt nok? Om utredningsarbeidet i departementene Difi har gjennomgått etterlevelsen av utredningsinstruksen på oppdrag fra Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet. Kartleggingen viser at departementene ikke etterlever utredningsinstruksen godt nok. Det later ikke til å ha skjedd noen positiv utvikling siden Statskonsult gjorde en tilsvarende undersøkelse i 2003. Difi-rapport 2012:7 Uavhengig eller bare uavklart? Organisering av statlig myndighetsutøvelse Temaet for rapporten er statlig myndighetsutøvelse i saker hvor det treffes enkeltvedtak: forbud, påbud, tillatelser mv. Difi-rapport 2012:6 Lokalisering av statlige virksomheter. En kartlegging i perioden 2006–2010 Den viktigste årsaken til at antall arbeidsplasser i statlig forvaltning har økt med om lag 12 prosent i perioden 2006–2010, er vekst innenfor eksisterende virksomheter. Difi-rapport 2012:4 Et fleksibelt hierarki? Alternativ organisering av departementsavdelinger For ti år siden begynte noen departementsavdelinger å erstatte seksjoner med en mer fleksibel organisering med team (grupper eller lag). I dag er det 20 avdelinger i 10 departementer som har det vi har valgt å kalle alternativ organisering. Difi har derfor sett behovet for å dokumentere og oppsummere bakgrunnen for endringene, hvilke løsninger som er valgt og erfaringene med de forskjellige organisasjonsmåtene. DFØ-rapport 2012:3 DFØs forvaltning av økonomiregelverket i 2011 Rapporten gir en samlet oversikt og gjennomgang av unntakssøknader fra økonomiregelverket som DFØ har behandlet, og henvendelser fra departementer og andre statlige virksomheter om fortolkning og forståelse av regelverket og DFØs oppfølging av disse. Difi-notat 2012:3 Erfaringar med bruk av personlegheitstest i rekrutteringsprosessen Gode rekrutteringsprosessar er nødvendige for å gi leiarane eit godt avgjeringsgrunnlag når det skal tilsetjast folk i ledige stillingar. Notatet gir eit godt grunnlag til å diskutere korleis personlegheitstest kan brukast som eit verkemiddel til å auke kvaliteten i rekrutteringsprosessen, og kva som krevst når verksemda bruker personlegheitstest med interne ressursar i rekrutteringsarbeidet. Sider Forrige side Nåværende side 1 Side 2 Neste side
Difi-rapport 2012:12 Kontakt oss – fra hjelpetrengende til selvgående brukere? Difi har kartlagt valg, organisering og samordning av publikumskanaler internt i syv statlige og innbyggerrettede virksomheter, og rapporten viser hvordan disse legger til rette for at brukere kan henvende seg til dem for å få utført ærend som krever saksbehandling og vedtak, være seg om brukeren ønsker å benytte seg av en statlig tjeneste eller skal følge opp et statlig pålegg.
Difi-rapport 2012:9 Styring av Fylkesmannen Kartleggingen viser at departementene og direktoratene styrer fylkesmannsembetene på ulik måte. Det er ulik detaljeringsgrad i styringen, det er ulikt presisjonsnivå i oppdragene og det er ulik praksis mht. omfang og innretning av styringsmøter.
Difi-rapport 2012:8 Graves det dypt nok? Om utredningsarbeidet i departementene Difi har gjennomgått etterlevelsen av utredningsinstruksen på oppdrag fra Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet. Kartleggingen viser at departementene ikke etterlever utredningsinstruksen godt nok. Det later ikke til å ha skjedd noen positiv utvikling siden Statskonsult gjorde en tilsvarende undersøkelse i 2003.
Difi-rapport 2012:7 Uavhengig eller bare uavklart? Organisering av statlig myndighetsutøvelse Temaet for rapporten er statlig myndighetsutøvelse i saker hvor det treffes enkeltvedtak: forbud, påbud, tillatelser mv.
Difi-rapport 2012:6 Lokalisering av statlige virksomheter. En kartlegging i perioden 2006–2010 Den viktigste årsaken til at antall arbeidsplasser i statlig forvaltning har økt med om lag 12 prosent i perioden 2006–2010, er vekst innenfor eksisterende virksomheter.
Difi-rapport 2012:4 Et fleksibelt hierarki? Alternativ organisering av departementsavdelinger For ti år siden begynte noen departementsavdelinger å erstatte seksjoner med en mer fleksibel organisering med team (grupper eller lag). I dag er det 20 avdelinger i 10 departementer som har det vi har valgt å kalle alternativ organisering. Difi har derfor sett behovet for å dokumentere og oppsummere bakgrunnen for endringene, hvilke løsninger som er valgt og erfaringene med de forskjellige organisasjonsmåtene.
DFØ-rapport 2012:3 DFØs forvaltning av økonomiregelverket i 2011 Rapporten gir en samlet oversikt og gjennomgang av unntakssøknader fra økonomiregelverket som DFØ har behandlet, og henvendelser fra departementer og andre statlige virksomheter om fortolkning og forståelse av regelverket og DFØs oppfølging av disse.
Difi-notat 2012:3 Erfaringar med bruk av personlegheitstest i rekrutteringsprosessen Gode rekrutteringsprosessar er nødvendige for å gi leiarane eit godt avgjeringsgrunnlag når det skal tilsetjast folk i ledige stillingar. Notatet gir eit godt grunnlag til å diskutere korleis personlegheitstest kan brukast som eit verkemiddel til å auke kvaliteten i rekrutteringsprosessen, og kva som krevst når verksemda bruker personlegheitstest med interne ressursar i rekrutteringsarbeidet.