Rapporter Her finner dere en oversikt over rapporter vi har utarbeidet. Report list Filtrer etter år 1999 2000 2002 2003 2005 2006 2007 2008 2009 (-) 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 (-) 2020 2021 2022 2023 Fasett Publisert på Filtrer etter kategori Anskaffelser Brukerretting og brukermedvirkning Digitalisering Kommunikasjon (-) Kompetanse Ledelse Norge og EU/EØS Omstilling Organisering (-) Regelverk (-) Regional statsforvaltning Samordning Styring Tilskudd Tilsyn Uavhengige forvaltningsorganer DFØ-notat 2020:2 Hvordan har pandemien påvirket arbeidet i forvaltningen? Den 11. mars 2020 erklærte Verdens helseorganisasjon at verden sto overfor en pandemi. Pandemien har rammet en hel verden, alle deler av samfunnet og hverdagslivet til folk. I Norge har vi sammenlignet med andre land klart oss godt gjennom krisen. DFØ ser i denne rapporten på forvaltningens rolle i krisehåndteringen. DFØ-rapport 2020:9 Statlig tilsyn med kommunene DFØ har på oppdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet kartlagt utviklingstrekk når det gjelder statlig tilsyn med kommunene. Rapporten viser at statlig tilsyn vurderes som nyttig for å sikre at kommunene følger pålagte lover og regler. DFØ-rapport 2020:8 DFØ si forvaltning av økonomiregelverket i 2019 Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har på vegner av Finansdepartementet ansvaret for å forvalte økonomiregelverket og utgreiingsinstruksen. Kartlegging fra DFØ og Deloitte Statlig økonomistyring i nordiske land DFØ har med bistand fra Deloitte gjort en kartlegging av statlig økonomistyring i de nordiske landene. DFØ-rapport 2020:6 DFØ og forvaltinga av utgreiingsinstruksen i 2019 Direktoratet for forvalting og økonomistyring (DFØ) har på vegner av Finansdepartementet ansvaret for å forvalte utgreiingsinstruksen og økonomiregelverket. Formålet med den årlege rapporten om utgreiingsinstruksen er å gi Finansdepartementet eit grunnlag for å vurdere måten DFØ har forvalta utgreiingsinstruksen på i det enkelte året. Difi-rapport 2010:7 Evaluering av tilsynsordningen for HMS på petroleumsanlegg på land. Er grensesnittene Ptil-DSB og Ptil-SFT hensiktsmessige? Tilsynsordingen for helse, miljø og sikkerhet på petroleumsanlegg på land er evaluert. To hovedspørsmål: Er grensesnittet mellom Ptil og henholdsvis DSB og SFT hensiktsmessig? Hva er årsakene til at tilsynsordningen har vist seg vanskelig å gjennomføre? Difi-rapport 2010:5 Medarbeiderundersøkelse i staten 2010 Medarbeiderundersøkelsen 2009/10 er en oppfølging av tilsvarende undersøkelse i 2007. Difi-rapport 2010:4 Statlig styring av kommunene – Om utviklingen i bruken av juridiske virkemidler på tre sektorer Difi har foretatt en kartlegging av utviklingen i bruken av juridiske virkemidler overfor kommunene på tre sektorer; utdanning, helse og omsorg og miljøvern (unntatt plan- og bygningsloven). Sider Forrige side Nåværende side 1 Side 2 Neste side
DFØ-notat 2020:2 Hvordan har pandemien påvirket arbeidet i forvaltningen? Den 11. mars 2020 erklærte Verdens helseorganisasjon at verden sto overfor en pandemi. Pandemien har rammet en hel verden, alle deler av samfunnet og hverdagslivet til folk. I Norge har vi sammenlignet med andre land klart oss godt gjennom krisen. DFØ ser i denne rapporten på forvaltningens rolle i krisehåndteringen.
DFØ-rapport 2020:9 Statlig tilsyn med kommunene DFØ har på oppdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet kartlagt utviklingstrekk når det gjelder statlig tilsyn med kommunene. Rapporten viser at statlig tilsyn vurderes som nyttig for å sikre at kommunene følger pålagte lover og regler.
DFØ-rapport 2020:8 DFØ si forvaltning av økonomiregelverket i 2019 Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har på vegner av Finansdepartementet ansvaret for å forvalte økonomiregelverket og utgreiingsinstruksen.
Kartlegging fra DFØ og Deloitte Statlig økonomistyring i nordiske land DFØ har med bistand fra Deloitte gjort en kartlegging av statlig økonomistyring i de nordiske landene.
DFØ-rapport 2020:6 DFØ og forvaltinga av utgreiingsinstruksen i 2019 Direktoratet for forvalting og økonomistyring (DFØ) har på vegner av Finansdepartementet ansvaret for å forvalte utgreiingsinstruksen og økonomiregelverket. Formålet med den årlege rapporten om utgreiingsinstruksen er å gi Finansdepartementet eit grunnlag for å vurdere måten DFØ har forvalta utgreiingsinstruksen på i det enkelte året.
Difi-rapport 2010:7 Evaluering av tilsynsordningen for HMS på petroleumsanlegg på land. Er grensesnittene Ptil-DSB og Ptil-SFT hensiktsmessige? Tilsynsordingen for helse, miljø og sikkerhet på petroleumsanlegg på land er evaluert. To hovedspørsmål: Er grensesnittet mellom Ptil og henholdsvis DSB og SFT hensiktsmessig? Hva er årsakene til at tilsynsordningen har vist seg vanskelig å gjennomføre?
Difi-rapport 2010:5 Medarbeiderundersøkelse i staten 2010 Medarbeiderundersøkelsen 2009/10 er en oppfølging av tilsvarende undersøkelse i 2007.
Difi-rapport 2010:4 Statlig styring av kommunene – Om utviklingen i bruken av juridiske virkemidler på tre sektorer Difi har foretatt en kartlegging av utviklingen i bruken av juridiske virkemidler overfor kommunene på tre sektorer; utdanning, helse og omsorg og miljøvern (unntatt plan- og bygningsloven).