Rapporter Her finner dere en oversikt over rapporter vi har utarbeidet. Report list Filtrer etter år 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2005 2006 2007 2008 2009 (-) 2010 2011 2012 2013 2015 2016 2017 (-) 2018 2019 2020 2021 2022 2023 Fasett Publisert på Filtrer etter kategori Anskaffelser Brukerretting og brukermedvirkning Digitalisering Kommunikasjon (-) Kompetanse Ledelse Norge og EU/EØS Omstilling Organisering Regelverk (-) Regional statsforvaltning Samordning Styring (-) Tilskudd Tilsyn Uavhengige forvaltningsorganer Difi-rapporter 2018:10, 2018:11, 2018:12, 2018:13 En analyse av inndelingen av regional stat Difi har undersøkt behovet for endringer i inndelingen til 11 statsetater med et regionalt apparat. Dette har vi gjort i lys av vedtaket om ny fylkesinndeling og ny struktur for fylkesmannen. Difi-rapport 2018:9 Administrative fellesfunksjoner i staten. Status og utviklingsmuligheter Difi har kartlagt behov og tilbud av felles administrative støttefunksjoner i staten. Hovedinntrykket er at små og mellomstore virksomheter på en effektiv måte ivaretar sine administrative funksjoner. Kapasitet og kompetanse innenfor anskaffelser, IKT og sikkerhet oppleves imidlertid som en utfordring. DFØ-rapport 2018:6 Utredning om digitale fellesløsninger for tilskudd På oppdrag fra Finansdepartementet har Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) utredet mulighetene for digitale fellesløsninger på tilskuddsområdet. Difi-notat 2018:2 Gjennomgang av de tariffavsatte kompetansemidlene i staten I forarbeidet til forhandlingene om ny hovedtariffavtale i staten perioden 2018-2020, har partene i det statlige tariffområdet - Akademikerne, LO stat, Unio, YS Stat og Kommunal- og moderniseringsdepartementet bedt om en gjennomgang av tilskuddsordningen for de tariffavsatte kompetansemidlene. Gjennomgangen skal gi grunnlag til partene for eventuelle justeringer i ordningen. Difi-rapport 2018:1 Stor satsning på effektivisering av offentlige anskaffelser Fra 2018 er det en betydelig satsing for å effektivisere offentlige anskaffelsesprosesser gjennom digitalisering. Program for digitale anskaffelser skal gjennomføres i perioden 2018 til 2024 og ledes av Difi. Difi har en målsetting om å tilrettelegge for ca. 3,6 milliarder kroner i samfunnsøkonomisk gevinst i løpet av programperioden. Dette skal realiseres ved å legge til rette for digitale anskaffelsesprosesser. Difi-notat 2018:1 Samhandling mellom regional stat og fylkeskommunen Temaet for dette notatet er samhandling mellom fylkeskommunen og regional stat inkludert fylkesmannen. Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) skal foreta en gjennomgang av regional stats inndeling på bakgrunn av Stortingets vedtak om ny inndeling av fylkesmannsembetene og ny fylkeskommuneinndeling. Prosjektet skal gi KMD et faglig beslutningsgrunnlag for å vurdere hvilke statsetater som skal inngå i gjennomgangen av regional stats inndeling. Difi-rapport 2010:7 Evaluering av tilsynsordningen for HMS på petroleumsanlegg på land. Er grensesnittene Ptil-DSB og Ptil-SFT hensiktsmessige? Tilsynsordingen for helse, miljø og sikkerhet på petroleumsanlegg på land er evaluert. To hovedspørsmål: Er grensesnittet mellom Ptil og henholdsvis DSB og SFT hensiktsmessig? Hva er årsakene til at tilsynsordningen har vist seg vanskelig å gjennomføre? Difi-rapport 2010:5 Medarbeiderundersøkelse i staten 2010 Medarbeiderundersøkelsen 2009/10 er en oppfølging av tilsvarende undersøkelse i 2007. Sider Forrige side Nåværende side 1 Side 2 Neste side
Difi-rapporter 2018:10, 2018:11, 2018:12, 2018:13 En analyse av inndelingen av regional stat Difi har undersøkt behovet for endringer i inndelingen til 11 statsetater med et regionalt apparat. Dette har vi gjort i lys av vedtaket om ny fylkesinndeling og ny struktur for fylkesmannen.
Difi-rapport 2018:9 Administrative fellesfunksjoner i staten. Status og utviklingsmuligheter Difi har kartlagt behov og tilbud av felles administrative støttefunksjoner i staten. Hovedinntrykket er at små og mellomstore virksomheter på en effektiv måte ivaretar sine administrative funksjoner. Kapasitet og kompetanse innenfor anskaffelser, IKT og sikkerhet oppleves imidlertid som en utfordring.
DFØ-rapport 2018:6 Utredning om digitale fellesløsninger for tilskudd På oppdrag fra Finansdepartementet har Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) utredet mulighetene for digitale fellesløsninger på tilskuddsområdet.
Difi-notat 2018:2 Gjennomgang av de tariffavsatte kompetansemidlene i staten I forarbeidet til forhandlingene om ny hovedtariffavtale i staten perioden 2018-2020, har partene i det statlige tariffområdet - Akademikerne, LO stat, Unio, YS Stat og Kommunal- og moderniseringsdepartementet bedt om en gjennomgang av tilskuddsordningen for de tariffavsatte kompetansemidlene. Gjennomgangen skal gi grunnlag til partene for eventuelle justeringer i ordningen.
Difi-rapport 2018:1 Stor satsning på effektivisering av offentlige anskaffelser Fra 2018 er det en betydelig satsing for å effektivisere offentlige anskaffelsesprosesser gjennom digitalisering. Program for digitale anskaffelser skal gjennomføres i perioden 2018 til 2024 og ledes av Difi. Difi har en målsetting om å tilrettelegge for ca. 3,6 milliarder kroner i samfunnsøkonomisk gevinst i løpet av programperioden. Dette skal realiseres ved å legge til rette for digitale anskaffelsesprosesser.
Difi-notat 2018:1 Samhandling mellom regional stat og fylkeskommunen Temaet for dette notatet er samhandling mellom fylkeskommunen og regional stat inkludert fylkesmannen. Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) skal foreta en gjennomgang av regional stats inndeling på bakgrunn av Stortingets vedtak om ny inndeling av fylkesmannsembetene og ny fylkeskommuneinndeling. Prosjektet skal gi KMD et faglig beslutningsgrunnlag for å vurdere hvilke statsetater som skal inngå i gjennomgangen av regional stats inndeling.
Difi-rapport 2010:7 Evaluering av tilsynsordningen for HMS på petroleumsanlegg på land. Er grensesnittene Ptil-DSB og Ptil-SFT hensiktsmessige? Tilsynsordingen for helse, miljø og sikkerhet på petroleumsanlegg på land er evaluert. To hovedspørsmål: Er grensesnittet mellom Ptil og henholdsvis DSB og SFT hensiktsmessig? Hva er årsakene til at tilsynsordningen har vist seg vanskelig å gjennomføre?
Difi-rapport 2010:5 Medarbeiderundersøkelse i staten 2010 Medarbeiderundersøkelsen 2009/10 er en oppfølging av tilsvarende undersøkelse i 2007.