Rapporter Her finner dere en oversikt over rapporter vi har utarbeidet. Report list Filtrer etter år 1997 1999 2000 2001 2002 2003 2005 (-) 2008 2009 2010 2011 2012 2013 (-) 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 Fasett Publisert på Filtrer etter kategori (-) Brukerretting og brukermedvirkning Kommunikasjon Kompetanse Ledelse Norge og EU/EØS Omstilling Organisering (-) Regelverk Samordning Styring Tilsyn (-) Uavhengige forvaltningsorganer Difi-rapport 2012:7, Difi-rapport 2014:2, Difi-rapport 2014:4, Difi-notat 2013:3 Klart reformbehov når det gjeld statleg myndigheitsutøving Difi har avslutta eit fleirårig prosjekt der vi undersøker korleis statlege forvaltingsvedtak vert trefte, dvs. juridisk bindande vedtak som gjeld einskildpersonar og verksemder. Vi finn at uavhengige organ i aukande grad fattar forvaltningsvedtak, særleg i klagesaker. For å bøte på dei systemsvakheitene prosjektet identifiserer, anbefaler Difi at uavhengige organ no vert betre regulerte og organiserte. Difi-rapport 2014:1 Involvering av brukarar og tilsette i endringsprosessar Tid, ressursar og grundige analysar i forkant har mykje å seie for god gjennomføring av endringsprosessar. Klare mål og tydeleg avklarte rollar er nødvendig. God leiing er viktig, samtidig som brukarar og tilsette må involverast tidleg i prosessen. DFØ-rapport 2014:1 DFØs forvaltning av økonomiregelverket i 2013 Rapporten gir en samlet oversikt og gjennomgang av unntakssøknader fra økonomiregelverket som DFØ har behandlet, og henvendelser fra departementer og andre statlige virksomheter om fortolkning og forståelse av regelverket og DFØs oppfølging av disse. Difi-rapport 2008:15 Nødnett – evaluering av prosjektorganiseringen Nødnett er et stort samordningsprosjekt mellom tre sektorene; politi, brann og helse, ledet av Direktoratet for nødkommunikasjon (DNK). Prosjektorganiseringen er nødvendig, men viser hvilke utfordringen offentlig sektor har når mange etater og virksomheter på ulike forvaltningsnivåer ska samordnes for å nå et felles mål. Difi-rapport 2008:6 Helse- og miljøinformasjon - Befolkningens behov for informasjon om helse- og miljøfarlige stoffer Direktoratet for forvaltning og IKT (DIFI) bistår SFT i planleggingen av en treårig informasjonsinnsats for å øke bevissthet og kunnskap rundt helse- og miljøfarlige stoffer i forbrukerprodukter. I den forbindelse har SFT i samarbeid med DIFI gjennomført en befolkningsundersøkelse og fire fokusgrupper om kunnskap, holdninger og atferd knyttet til helse- og miljøfarlige stoffer i produkter. Difi-rapport 2008:5 Evaluering av bruk av midler avsatt i hovedtariffoppgjøret 2006 I hovedavtariffoppgjøret 2006 ble det avsatt midler til felles opplærings- og utviklingstiltak for ledelsen og de tillitsvalgte i samarbeidskompetanse og medbestemmelse, med utgangspunkt i Hovedavtalen og Hovedtariffavtalen. DFØ-rapport 2008:2 Brukerundersøkelse på forvaltningsområdet 2007 SSØ gjennomførte for første gang i 2008 en brukerundersøkelse rettet mot de virksomheter som benytter tjenester utviklet av forvaltnings- og analyseavdelingen Difi-rapport 2008:1 Kartlegging av rådgivnings- og konfliktløsningstilbudet i Norge På oppdrag fra Justisdepartementet gjennomførte Statskonsult en kartlegging av rådgivnings- og konfliktløsningstilbudet på rettshjelpsområdet. Kartleggingen er foretatt gjennom dokumentstudier, spørreskjemaundersøkelse og intervjuer.
Difi-rapport 2012:7, Difi-rapport 2014:2, Difi-rapport 2014:4, Difi-notat 2013:3 Klart reformbehov når det gjeld statleg myndigheitsutøving Difi har avslutta eit fleirårig prosjekt der vi undersøker korleis statlege forvaltingsvedtak vert trefte, dvs. juridisk bindande vedtak som gjeld einskildpersonar og verksemder. Vi finn at uavhengige organ i aukande grad fattar forvaltningsvedtak, særleg i klagesaker. For å bøte på dei systemsvakheitene prosjektet identifiserer, anbefaler Difi at uavhengige organ no vert betre regulerte og organiserte.
Difi-rapport 2014:1 Involvering av brukarar og tilsette i endringsprosessar Tid, ressursar og grundige analysar i forkant har mykje å seie for god gjennomføring av endringsprosessar. Klare mål og tydeleg avklarte rollar er nødvendig. God leiing er viktig, samtidig som brukarar og tilsette må involverast tidleg i prosessen.
DFØ-rapport 2014:1 DFØs forvaltning av økonomiregelverket i 2013 Rapporten gir en samlet oversikt og gjennomgang av unntakssøknader fra økonomiregelverket som DFØ har behandlet, og henvendelser fra departementer og andre statlige virksomheter om fortolkning og forståelse av regelverket og DFØs oppfølging av disse.
Difi-rapport 2008:15 Nødnett – evaluering av prosjektorganiseringen Nødnett er et stort samordningsprosjekt mellom tre sektorene; politi, brann og helse, ledet av Direktoratet for nødkommunikasjon (DNK). Prosjektorganiseringen er nødvendig, men viser hvilke utfordringen offentlig sektor har når mange etater og virksomheter på ulike forvaltningsnivåer ska samordnes for å nå et felles mål.
Difi-rapport 2008:6 Helse- og miljøinformasjon - Befolkningens behov for informasjon om helse- og miljøfarlige stoffer Direktoratet for forvaltning og IKT (DIFI) bistår SFT i planleggingen av en treårig informasjonsinnsats for å øke bevissthet og kunnskap rundt helse- og miljøfarlige stoffer i forbrukerprodukter. I den forbindelse har SFT i samarbeid med DIFI gjennomført en befolkningsundersøkelse og fire fokusgrupper om kunnskap, holdninger og atferd knyttet til helse- og miljøfarlige stoffer i produkter.
Difi-rapport 2008:5 Evaluering av bruk av midler avsatt i hovedtariffoppgjøret 2006 I hovedavtariffoppgjøret 2006 ble det avsatt midler til felles opplærings- og utviklingstiltak for ledelsen og de tillitsvalgte i samarbeidskompetanse og medbestemmelse, med utgangspunkt i Hovedavtalen og Hovedtariffavtalen.
DFØ-rapport 2008:2 Brukerundersøkelse på forvaltningsområdet 2007 SSØ gjennomførte for første gang i 2008 en brukerundersøkelse rettet mot de virksomheter som benytter tjenester utviklet av forvaltnings- og analyseavdelingen
Difi-rapport 2008:1 Kartlegging av rådgivnings- og konfliktløsningstilbudet i Norge På oppdrag fra Justisdepartementet gjennomførte Statskonsult en kartlegging av rådgivnings- og konfliktløsningstilbudet på rettshjelpsområdet. Kartleggingen er foretatt gjennom dokumentstudier, spørreskjemaundersøkelse og intervjuer.