Rapporter Her finner dere en oversikt over rapporter vi har utarbeidet. Report list Filtrer etter år 1997 1998 1999 2000 2002 2005 2006 (-) 2008 2009 2010 2011 2012 (-) 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 Fasett Publisert på Filtrer etter kategori Brukerretting og brukermedvirkning Digitalisering Kommunikasjon Kompetanse Ledelse Norge og EU/EØS Omstilling Organisering (-) Regelverk Samordning (-) Styring Tilsyn Uavhengige forvaltningsorganer Difi-rapport 2013:14 Direktoratenes rolle i statens styring av kommunene Nye reguleringer krymper det kommunale handlingsrommet. Kommunene opplever at de får færre muligheter til å ta egne initiativ og til å velge egne løsninger, innen enkelte sektorer. Områder som tidligere har vært politisk styrt på kommunalt nivå, blir nå gjort til gjenstand for nasjonal regulering, og påfølgende veiledning, kontroll og tilsyn av staten. Difi-rapport 2013:14 Direktoratenes rolle i statens styring av kommunene. Sluttrapport. Prosjektet er en oppfølging av Meld. St. 12 (2011 – 2012) stat og kommune – styring og samspel, som etterlyser mer kunnskap om direktorat og kommunerelasjonen, spesielt om hvordan direktoratenes styring påvirker det kommunale handlingsrommet. Difi-rapport 2013:11 Merverdi eller unødig omvei? Om direktoratenes rolle i gjennomføringen av nasjonal politikk Formålet med rapporten er å belyse direktoratenes rolle i gjennomføring av nasjonal politikk. Difi-rapport 2013:5 Å lede digitale endringsprosjekter – hva er suksesskriteriene? God ledelse og lederforankring er viktig for å lykkes med digitale endringsprosjekter, men hva betyr dette i praksis? Hva gjør ledere på ulikt nivå i en virksomhet for å drive og lede en endring? DFØ-rapport 2013:2 Kompetanse i statlig styring På oppdrag fra Finansdepartementet har DFØ gjennomført en studie av kompetansesituasjon og -behov i statlige virksomheter innenfor fagområder som dekkes av Reglement for økonomistyring i staten og Bestemmelser om økonomistyring i staten. I denne rapporten oppsummeres funn fra studien. DFØ-rapport 2013:1 DFØs forvaltning av økonomiregelverket i 2012 Rapporten gir en samlet oversikt og gjennomgang av unntakssøknader fra økonomiregelverket som DFØ har behandlet, og henvendelser fra departementer og andre statlige virksomheter om fortolkning og forståelse av regelverket og DFØs oppfølging av disse. Difi-rapport 2008:15 Nødnett – evaluering av prosjektorganiseringen Nødnett er et stort samordningsprosjekt mellom tre sektorene; politi, brann og helse, ledet av Direktoratet for nødkommunikasjon (DNK). Prosjektorganiseringen er nødvendig, men viser hvilke utfordringen offentlig sektor har når mange etater og virksomheter på ulike forvaltningsnivåer ska samordnes for å nå et felles mål. Difi-rapport 2008:9 Evaluering av ABM-utvikling DIFI har kartlagt ABM-utvikling som strategisk utviklingsorgan og som forvaltningsorgan. Deretter danner denne kartleggingen grunnlaget for en analyse av hvordan ABM-utvikling har implementert og gjennomført de kulturpolitiske og sektorfaglige intensjonene som ligger til grunn for etableringen av virksomheten. Sider Forrige side Nåværende side 1 Side 2 Neste side
Difi-rapport 2013:14 Direktoratenes rolle i statens styring av kommunene Nye reguleringer krymper det kommunale handlingsrommet. Kommunene opplever at de får færre muligheter til å ta egne initiativ og til å velge egne løsninger, innen enkelte sektorer. Områder som tidligere har vært politisk styrt på kommunalt nivå, blir nå gjort til gjenstand for nasjonal regulering, og påfølgende veiledning, kontroll og tilsyn av staten.
Difi-rapport 2013:14 Direktoratenes rolle i statens styring av kommunene. Sluttrapport. Prosjektet er en oppfølging av Meld. St. 12 (2011 – 2012) stat og kommune – styring og samspel, som etterlyser mer kunnskap om direktorat og kommunerelasjonen, spesielt om hvordan direktoratenes styring påvirker det kommunale handlingsrommet.
Difi-rapport 2013:11 Merverdi eller unødig omvei? Om direktoratenes rolle i gjennomføringen av nasjonal politikk Formålet med rapporten er å belyse direktoratenes rolle i gjennomføring av nasjonal politikk.
Difi-rapport 2013:5 Å lede digitale endringsprosjekter – hva er suksesskriteriene? God ledelse og lederforankring er viktig for å lykkes med digitale endringsprosjekter, men hva betyr dette i praksis? Hva gjør ledere på ulikt nivå i en virksomhet for å drive og lede en endring?
DFØ-rapport 2013:2 Kompetanse i statlig styring På oppdrag fra Finansdepartementet har DFØ gjennomført en studie av kompetansesituasjon og -behov i statlige virksomheter innenfor fagområder som dekkes av Reglement for økonomistyring i staten og Bestemmelser om økonomistyring i staten. I denne rapporten oppsummeres funn fra studien.
DFØ-rapport 2013:1 DFØs forvaltning av økonomiregelverket i 2012 Rapporten gir en samlet oversikt og gjennomgang av unntakssøknader fra økonomiregelverket som DFØ har behandlet, og henvendelser fra departementer og andre statlige virksomheter om fortolkning og forståelse av regelverket og DFØs oppfølging av disse.
Difi-rapport 2008:15 Nødnett – evaluering av prosjektorganiseringen Nødnett er et stort samordningsprosjekt mellom tre sektorene; politi, brann og helse, ledet av Direktoratet for nødkommunikasjon (DNK). Prosjektorganiseringen er nødvendig, men viser hvilke utfordringen offentlig sektor har når mange etater og virksomheter på ulike forvaltningsnivåer ska samordnes for å nå et felles mål.
Difi-rapport 2008:9 Evaluering av ABM-utvikling DIFI har kartlagt ABM-utvikling som strategisk utviklingsorgan og som forvaltningsorgan. Deretter danner denne kartleggingen grunnlaget for en analyse av hvordan ABM-utvikling har implementert og gjennomført de kulturpolitiske og sektorfaglige intensjonene som ligger til grunn for etableringen av virksomheten.