Rapporter Her finner dere en oversikt over rapporter vi har utarbeidet. Report list Filtrer etter år 1997 1998 2001 2002 2003 2005 2006 2008 2010 2011 2012 2014 2015 2016 2017 2018 2020 Fasett Publisert på Filtrer etter kategori Anskaffelser Brukerretting og brukermedvirkning Digitalisering Kommunikasjon Kompetanse Ledelse (-) Norge og EU/EØS Omstilling Organisering Regelverk Regional statsforvaltning Samordning Styring Tilskudd Tilsyn (-) Uavhengige forvaltningsorganer DFØ-rapport 2020:5 Evaluering av Innstillingsrådet for dommere Denne evalueringen av Innstillingsrådet for dommere er gjort på oppdrag fra Domstolkommisjonen. Formålet har vært å vurdere om systemet og prosessene for innstilling av dommere og domstolledere er slik at best mulig dommere utnevnes og at prosessen er effektiv. DFØ-rapport 2020:3 Effektiv forvaltning av EU/EØS-arbeidet Direktoratet for forvaltning og IKT (nå DFØ) fikk 2019 i oppdrag å kartlegge behovet for et nytt digitalt støttesystem for EØS-arbeidet i forvaltningen. I denne rapporten drøfter og beskriver vi hvordan støttesystemet, EØS 2.0, kan møte brukerbehovene. Difi-rapport 2018:8 Organisasjonsformer i offentlig sektor. En kartlegging Rapporten presenterer sentrale utviklingstrekk i offentlig sektor de siste 10-20 årene med hensyn til organisasjonsformer og bruken av dem. Kartleggingen danner grunnlag for å drøfte utfordringene framover i tid og hvordan disse kan møtes. Difi-rapport 2017:13 Fortsatt uavhengig? En kartlegging av uavhengige myndighetsorganer For å bidra til Forvaltningslovutvalgets kunnskapsgrunnlag i arbeidet med ny forvaltningslov, har Difi kartlagt uavhengige myndighetsorganer. Dette oppdaterer en del av materialet i tidligere Difi-rapporter (2012 og 2014). Difi-rapport 2016:7 Utanforskapens moglegheiter. Om norsk påverknad innanfor EØS Difi har kartlagt Noregs moglegheiter til å påverke EU i EØS-saker. Undersøkinga viser at norsk forvalting stort sett bruker moglegheita til å påverke på en god og meir systematisk, samordna og profesjonell måte no enn i 2001. Difi-rapport 2015:4 Gjennomgang av det statlege forbrukarapparatet Forbrukarapparatet består av svært sjølvstendige organisasjonar som oppnår gode resultat kvar for seg. Men apparatet som heilskap framstår etter Difi si meining som fragmentert og mindre føremåls- og kostnadseffektivt enn nødvendig. Difi-rapport 2012:7, Difi-rapport 2014:2, Difi-rapport 2014:4, Difi-notat 2013:3 Klart reformbehov når det gjeld statleg myndigheitsutøving Difi har avslutta eit fleirårig prosjekt der vi undersøker korleis statlege forvaltingsvedtak vert trefte, dvs. juridisk bindande vedtak som gjeld einskildpersonar og verksemder. Vi finn at uavhengige organ i aukande grad fattar forvaltningsvedtak, særleg i klagesaker. For å bøte på dei systemsvakheitene prosjektet identifiserer, anbefaler Difi at uavhengige organ no vert betre regulerte og organiserte. Difi-rapport 2012:11 Evaluering av Bioteknologinemnda Bioteknologinemnda får i mange sammenhenger en positiv vurdering av informantene for sine roller som informatør og debattskaper. Når det gjelder mandatforståelse og rådgivning til forvaltningen, kritiseres nemnda for å innta en ensidig restriktiv holdning, for å være for lite opptatt av mulighetene ved bruk av bio/genteknologi, og for å operere i utkanten av sitt mandat. Sider Forrige side Nåværende side 1 Side 2 Side 3 Neste side
DFØ-rapport 2020:5 Evaluering av Innstillingsrådet for dommere Denne evalueringen av Innstillingsrådet for dommere er gjort på oppdrag fra Domstolkommisjonen. Formålet har vært å vurdere om systemet og prosessene for innstilling av dommere og domstolledere er slik at best mulig dommere utnevnes og at prosessen er effektiv.
DFØ-rapport 2020:3 Effektiv forvaltning av EU/EØS-arbeidet Direktoratet for forvaltning og IKT (nå DFØ) fikk 2019 i oppdrag å kartlegge behovet for et nytt digitalt støttesystem for EØS-arbeidet i forvaltningen. I denne rapporten drøfter og beskriver vi hvordan støttesystemet, EØS 2.0, kan møte brukerbehovene.
Difi-rapport 2018:8 Organisasjonsformer i offentlig sektor. En kartlegging Rapporten presenterer sentrale utviklingstrekk i offentlig sektor de siste 10-20 årene med hensyn til organisasjonsformer og bruken av dem. Kartleggingen danner grunnlag for å drøfte utfordringene framover i tid og hvordan disse kan møtes.
Difi-rapport 2017:13 Fortsatt uavhengig? En kartlegging av uavhengige myndighetsorganer For å bidra til Forvaltningslovutvalgets kunnskapsgrunnlag i arbeidet med ny forvaltningslov, har Difi kartlagt uavhengige myndighetsorganer. Dette oppdaterer en del av materialet i tidligere Difi-rapporter (2012 og 2014).
Difi-rapport 2016:7 Utanforskapens moglegheiter. Om norsk påverknad innanfor EØS Difi har kartlagt Noregs moglegheiter til å påverke EU i EØS-saker. Undersøkinga viser at norsk forvalting stort sett bruker moglegheita til å påverke på en god og meir systematisk, samordna og profesjonell måte no enn i 2001.
Difi-rapport 2015:4 Gjennomgang av det statlege forbrukarapparatet Forbrukarapparatet består av svært sjølvstendige organisasjonar som oppnår gode resultat kvar for seg. Men apparatet som heilskap framstår etter Difi si meining som fragmentert og mindre føremåls- og kostnadseffektivt enn nødvendig.
Difi-rapport 2012:7, Difi-rapport 2014:2, Difi-rapport 2014:4, Difi-notat 2013:3 Klart reformbehov når det gjeld statleg myndigheitsutøving Difi har avslutta eit fleirårig prosjekt der vi undersøker korleis statlege forvaltingsvedtak vert trefte, dvs. juridisk bindande vedtak som gjeld einskildpersonar og verksemder. Vi finn at uavhengige organ i aukande grad fattar forvaltningsvedtak, særleg i klagesaker. For å bøte på dei systemsvakheitene prosjektet identifiserer, anbefaler Difi at uavhengige organ no vert betre regulerte og organiserte.
Difi-rapport 2012:11 Evaluering av Bioteknologinemnda Bioteknologinemnda får i mange sammenhenger en positiv vurdering av informantene for sine roller som informatør og debattskaper. Når det gjelder mandatforståelse og rådgivning til forvaltningen, kritiseres nemnda for å innta en ensidig restriktiv holdning, for å være for lite opptatt av mulighetene ved bruk av bio/genteknologi, og for å operere i utkanten av sitt mandat.