Kapittel

Resultatmatrise for styringsparametre i 2024

DFØ har i 2024 fire hovedmål. For hvert hovedmål er det satt egne styringsparametere med resultatmål. Samlet sett vurderer vi at DFØ har oppnådd gode resultater, med unntak av ett vesentlig og ett mindre avvik for styringsparametere under hovedmål 1. Avvikene er kommentert i omtalen i kapittel 3.1, «Hovedmål 1: DFØs kunder har effektiv økonomistyring».

Matrisen viser oppnådde resultater for DFØs styringsparametere for hovedmålene i 2023:

Hovedmål 1: DFØs kunder har effektiv økonomistyring
StyringsparameterResultatmålÅrsresultat
Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinsterpå nivå med eller høyere enn tidligere: ≥ 70 pst. 

53 pst.*1

Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringenpå nivå med eller høyere enn tidligere: ≥ 70 pst.   

68 pst.*1

Andel riktig lønn til riktig tid100 pst. 

100 pst.

Andel innrapportert regnskap fra DFØs kunder til statsregnskapet innen frist100 pst.

100 pst.

Bruk av DFØs digitale løsningerkvalitativ vurdering

Se omtale i kapittel 3.1.3 

 

 

Hovedmål 2: Offentlig sektor gjennomfører effektive og innovative anskaffelser som bidrar til å fremme grønn omstilling og bærekraftig utvikling
StyringsparameterResultatmålÅrsresultat
Grad av modenhet hos virksomhetene i bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelserindikator på nivå med eller bedre enn i 2022: ≥ 33,1
Grad av modenhet hos virksomhetene innen bærekraftige anskaffelserindikator på nivå med eller bedre enn i 2022: ≥ 2,8*23
Grad av modenhet hos virksomhetene innen innovative offentlige anskaffelserNullpunkt etablert i 2024*32,3
Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler mer enn året før: > 326,55 mill. kr.353,15 mill. kr*4  
Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinsterpå nivå med eller bedre enn året før: ≥ 87 pst.   

88 pst.*5 

Brukernes kjennskap til og bruk av veiledningsmateriale om offentlige anskaffelserpå nivå med eller bedre enn året før: ≥ 87 pst.   

88 pst.

Brukernes tilfredshet med markedsplassen for skytjenesterpå nivå med eller bedre enn året før: ≥ 57 pst.   

79 pst.

Hovedmål 3: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse
StyringsparameterResultatmålÅrsresultat
Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenestertilfredshet: ≥ 80 pst.
bruk:*6

83 pst.

Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning≥ 80 pst. 

87 pst.

Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor betalingsformidling≥ 80 pst. 

85 pst.

Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet, og tilgang på regnskapsinformasjon fra statsregnskapet≥ 80 pst. 

88 pst.

Bruk og nytte av DFØs rapporter, analyser og kunnskapsformidling

oppdragsgiveres tilfredshet: ≥ 80 pst.*6

 

oppdragsgiveres tilfredshet om kunnskapsformidling og rådgivning: nullpunkt etablert i 2024*7

 

bruk: kvalitativ vurdering

100 pst.

 

 

100 pst.

 

 

 

Se omtale i kapittel 3.3.5

Antall lærlinger i statenflere enn året før: 
> 225
260
Hovedmål 4: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen
StyringsparameterResultatmålÅrsresultat
Brukertilfredshet med statsregnskapet.no:statsregnskapet:
≥ 69 pst.

85 pst.*8

*1Resultat fra DFØs kunde- og brukerundersøkelse. Se kommentar til avvik i kapittel 3.1.1, «Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster», 3.1.2, «Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i styringen».

*2 Det er gjort små justeringer i oppbygningen av enkelte indikatorer i Anskaffelsesundersøkelsen for 2024. Hensikten er å kunne sammenligne indikatorene med hverandre og sørge for at alle tar like stort hensyn til ulike aspekter av modenhet i offentlige anskaffelser. Resultatet for modenhetsindikatoren for bærekraftige anskaffelser i 2022 er beregnet på nytt og justert, slik at den er sammenlignbar med resultatet i 2024. Nytt korrekt nullpunkt er 2,8, og ikke 2,9 slik vi tidligere har oppgitt.

*3 En ny gjennomgang av grunnlagsmaterialet fra Anskaffelsesundersøkelsen har avdekket at resultatet i 2024 ikke er sammenlignbart med resultatet i 2022 som følge av vesentlige endringer i spørsmålene om innovasjon. Endringene har ført til at nullpunktet som ble satt på bakgrunn av undersøkelsen i 2022 ikke lenger kan benyttes som sammenligningsgrunnlag. Nytt nullpunkt fra og med 2024 er 2,4. Vi gjør oppmerksom på at resultatavviket vi rapporterte i andre tertialrapport derfor ikke er korrekt.

*4 Resultatet viser til økt tilrettelagt gevinstanslag for hele 2024. Økningen på 26,6 millioner kroner kommer som følge av nye inngåtte avtaler i 2024 innenfor møbelområdet.  Resultatet er beregnet i tråd med etablert metodikk. Det er i 2024 også inngått fellesavtaler innen kurs og konferanse, samt kopi/print. For disse områdene er det foreløpig ikke gjennomført gevinstberegninger. Resultatmålet blir oppdatert årlig

*5 Brukernes vurdering av dette området er målt gjennom en kombinasjon av to kategorier: 50 pst. av resultatet er målt i den årlige kunde- og brukerundersøkelsen på spørsmål om DFØs generelle veiledningstilbud (skår 4,4 eller bedre), og 50 pst. er målt gjennom løpende brukerevalueringer som blir sendt ut i etterkant av våre kurs og seminarer (skår 4,5 eller bedre).

*6 DFØ gir en kvalitativ vurdering av utviklingen i bruken, se omtale i kapitlene 3.3.1; «Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester», og kapittel 3.3.5 «Styringsparameter: «Bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser».

*7 Tilbakemeldinger fra oppdragsgivere i forbindelse med kunnskapsformidling og rådgivning (innlegg, seminarer og møter). Nullpunkt er etablert i 2024.8 Vi har brukt to ulike undersøkelser for å måle tilfredshet, og resultatene for 2023 og 2024 er derfor ikke direkte sammenlignbare.

3.5.1 Statistikk

DFØ er i tildelingsbrevet bedt om å rapportere statistikk for enkelte områder innenfor økonomitjenestene, anskaffelser, statsregnskapet.no og bruk av nettsider.

Tabellen viser statistikk for tildelingsbrevets utvalgte områder i perioden 2023-2024:
OmrådeVolum 2024Volum 2023
Andel kunder som benytter SRS

64 pst. 

42 pst.

Andel kunder på ny tjenestemodell 

71 pst.

71 pst.

Antall løpende statlige felles avtaleområder som forvaltes av DFØ 1813
Antall besøk på markedsplassen for skytjenester17 59210 119
Andel nullutslippsbiler (person- og varebiler, ekskl. leasing)

61 pst.*

68 pst.

Bruk av DFØs nettside for rapporter og statistikk (antall sidevisninger)95 42282 306
Bruk av statsregnskapet.no (antall besøk)

                         19 045

17 492

* Vi kan foreløpig ikke forklare nedgangen fra i andel nullutslippsbiler fra 2023 til 2024. En hypotese er at 30 %-regelen kan ha medført utilsiktede konsekvenser ved at oppdragsgivere har valgt å benytte seg av denne som alternativ til å stille et absolutt krav om bruk av nullutslippskjøretøy. Vi understreker imidlertid at denne hypotesen ikke er bekreftet.

Oppdatert: 14. april 2025

DFØs årsrapport 2024

Skriv ut / lag PDF

1. Leders beretning 2024

2. Introduksjon til virksomheten 2024

2.1 DFØs samfunnsoppdrag

2.2 Organisasjon og ledelse

2.3 Utvalgte hovedtall

2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter

Fotnoter

3. Årets aktiviteter og resultater i 2024

Hovedmål for DFØ i 2024

Hovedmål 1 i 2024: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster

3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen

3.1.3 Styringsparameter: Bruk av DFØs digitale løsninger

Utvikling i bruken av DFØs chatbot

Utvikling i bruken av elektroniske fakturaer

Utvikling i bruken av digitale tjenester på anskaffelsesområdet

3.1.4 Prioriterte tiltak

Bruk og nytte av tjenestetilbudet på økonomiområdet

Utviklingstiltak

HR-system (DFØ HR)

Løsning for lokale lønnsforhandlinger

Selvbetjeningsportal

Automatisering av lønnsutbetaling

Arbeid med lønnsoppgjøret i 2024

Ny driftsmodell på regnskapsområdet

Forbedringstiltak på regnskapsområdet

Periodisert budsjettering ved SRS

Innkjøps- og fakturaløsningen

Innføring av ny fakturaportal

Universell utforming

Kundeopptak

3.1.5 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

Fotnoter

Hovedmål 2 i 2024: Offentlig sektor gjennomfører effektive og innovative anskaffelser som bidrar til å fremme grønn omstilling og bærekraftig utvikling

3.2.1 Grad av modenhet hos virksomhetene i bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser

3.2.2 Grad av modenhet hos virksomhetene innen bærekraftige offentlige anskaffelser

3.2.3 Grad av modenhet hos virksomhetene innen innovative offentlige anskaffelser

3.2.4 Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler

3.2.5 Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster

3.2.6 Brukernes kjennskap til og bruk av veiledningsmateriale om offentlige anskaffelser

3.2.7 Brukernes tilfredshet med markedsplassen for skytjenester

3.2.8 Prioriterte tiltak

Arbeid med grønne offentlige anskaffelser

Veiledningstilbud

Arbeid med Norgesmodellen

Drift av kunngjøringstjenesten Doffin og innføring av eForms

Måling av innovasjon i offentlige anskaffelser

Analyse av utvikling i statlig konsulentbruk

3.2.9 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2: Offentlig sektor gjennomfører effektive og innovative anskaffelser som bidrar til å fremme grønn omstilling og bærekraftig utvikling

Fotnoter

Hovedmål 3 i 2024: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

3.3.1 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester

Statens arbeidsgiverstøtte og Arbeidsgiverportalen

3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning

Aktiviteter på økonomiregelverksområdet

3.3.3 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor betalingsformidling

3.3.4 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet og tilgang på regnskapsinformasjon fra statsregnskapet

3.3.5 Styringsparameter: Bruk og nytte av DFØs rapporter, analyser og kunnskapsformidling

3.3.6 Styringsparameter: Antall lærlinger i staten

3.3.7 Prioriterte tiltak

Forbedringstiltak på styringsområdet

Veiledning og regelverk på tilskuddsområdet

Effektiv ressursbruk og områdegjennomganger

Oppfølging og gevinstrealisering av områdegjennomganger
Etterevaluering av områdegjennomgang av ID-forvaltningen
Områdegjennomganger
Områdegjennomgang om overføring av ubrukte bevilgninger
Områdegjennomgang om digitale fellesløsninger

Kvalitet i statlige utredninger

Innovasjon i offentlig sektor

Tillitsreformen i offentlig sektor

Retningslinjer og veiledning for organisering av uavhengige forvaltningsorganer

Ny forvaltningsstruktur for håndheving av forordning for kunstig intelligens (KI)

Arbeidsgiverstrategien for det statlige tariffområdet 2024-2027

Grunnlag for god ledelse i staten

Tallgrunnlag lønnsoppgjør

Arbeid med konferanser

Oppfølging av strategien for departementsfellesskapet 2021-2025

Departementsrollen

Andre tiltak på området

Årlig rapport om forvaltning og utvikling av økonomiregelverket for staten

Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen

Statsansatteundersøkelsen

3.3.8 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev

Mangfold og inkludering

Buddyordningen

Tariffavtalte avsetninger

Virksomhetsplattformen

Kurs i forvaltningskompetanse og universell utforming av kurs

Offentliggjøring av lønn og ev. andre ytelser

Endringer i bestemmelsene om enkeltstående tilskudd

Lederprogram og pilot for ledere i staten

Evaluering av Valgdirektoratet

Evaluering av Datatilsynet

Kultur og ledelse i Politiet

Evaluering av Vitenskapskomiteen og mat og miljø

3.3.9 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 3: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

Fotnoter

Hovedmål 4 i 2024: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

3.4.1 Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet.no

3.4.2 Prioriterte tiltak

Produksjon og bruk av data om effektiv ressursbruk

3.4.3 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 4: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

Fotnoter

Resultatmatrise for styringsparametre i 2024

3.5.1 Statistikk

Ressursbruk 2024

3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene

3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser

3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse

3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet

Bevilgingsandel

Utnyttelsesgrad post 01-29

Drift

Lønn

Fotnoter

Andre prioriterte tiltak i 2024

Helhetlig utvikling av DFØs fagområder

Mål- og resultatstyringssystemet

4. Styring og kontroll i virksomheten i 2024

4.1 Budsjettsituasjonen i 2024

4.2 Effektiv drift og produktivitetsutvikling

4.3 Internkontroll og risikostyring

4.4 Sikkerhet og beredskap

Hendelser knyttet til drift av digitale tjenester eller informasjonssikkerhet

4.5 Behandling av personopplysninger

4.6 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen

4.7 Fellesføringer for 2024

4.7.1 Arbeid for å redusere klimagassutslipp, natur

4.7.2 Utvikling i antall ansettelser av personer med funksjonsnedsettelse

4.7.3 Konsulentbruk

4.8 Bemanning og personalforvaltning

Rapportering i henhold til SSBs statistikk

Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem

Lokalisering av ansatte

Kjønnssammensetning i DFØ

Sykefravær

Turnover

Tilgang på kompetanse

Likestilling og mangfold

Rapportering aktivitets- og redegjørelsesplikt – DFØ som offentlig myndighet (§24)

Fotnoter

5. Vurdering av framtidsutsikter i 2024

6. Årsregnskap for DFØ i 2024

Årsregnskap 2024 – ledelseskommentar

Bekreftelse

Vesentlige forhold ved årsregnskapet

Bevilgningsrapportering

Virksomhetsregnskapet

Revisjonsordning

Årsregnskap for DFØ 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.