DFØ har i 2024 fire hovedmål. For hvert hovedmål er det satt egne styringsparametere med resultatmål. Samlet sett vurderer vi at DFØ har oppnådd gode resultater, med unntak av ett vesentlig og ett mindre avvik for styringsparametere under hovedmål 1. Avvikene er kommentert i omtalen i kapittel 3.1, «Hovedmål 1: DFØs kunder har effektiv økonomistyring».
Matrisen viser oppnådde resultater for DFØs styringsparametere for hovedmålene i 2023:
Styringsparameter | Resultatmål | Årsresultat |
---|---|---|
Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster | på nivå med eller høyere enn tidligere: ≥ 70 pst. | 53 pst.*1 |
Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen | på nivå med eller høyere enn tidligere: ≥ 70 pst. | 68 pst.*1 |
Andel riktig lønn til riktig tid | 100 pst. | 100 pst. |
Andel innrapportert regnskap fra DFØs kunder til statsregnskapet innen frist | 100 pst. | 100 pst. |
Bruk av DFØs digitale løsninger | kvalitativ vurdering | Se omtale i kapittel 3.1.3 |
Styringsparameter | Resultatmål | Årsresultat |
---|---|---|
Grad av modenhet hos virksomhetene i bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser | indikator på nivå med eller bedre enn i 2022: ≥ 3 | 3,1 |
Grad av modenhet hos virksomhetene innen bærekraftige anskaffelser | indikator på nivå med eller bedre enn i 2022: ≥ 2,8*2 | 3 |
Grad av modenhet hos virksomhetene innen innovative offentlige anskaffelser | Nullpunkt etablert i 2024*3 | 2,3 |
Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler | mer enn året før: > 326,55 mill. kr. | 353,15 mill. kr*4 |
Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster | på nivå med eller bedre enn året før: ≥ 87 pst. | 88 pst.*5 |
Brukernes kjennskap til og bruk av veiledningsmateriale om offentlige anskaffelser | på nivå med eller bedre enn året før: ≥ 87 pst. | 88 pst. |
Brukernes tilfredshet med markedsplassen for skytjenester | på nivå med eller bedre enn året før: ≥ 57 pst. | 79 pst. |
Styringsparameter | Resultatmål | Årsresultat |
---|---|---|
Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester | tilfredshet: ≥ 80 pst. bruk:*6 | 83 pst. |
Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning | ≥ 80 pst. | 87 pst. |
Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor betalingsformidling | ≥ 80 pst. | 85 pst. |
Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet, og tilgang på regnskapsinformasjon fra statsregnskapet | ≥ 80 pst. | 88 pst. |
Bruk og nytte av DFØs rapporter, analyser og kunnskapsformidling | oppdragsgiveres tilfredshet: ≥ 80 pst.*6
oppdragsgiveres tilfredshet om kunnskapsformidling og rådgivning: nullpunkt etablert i 2024*7
bruk: kvalitativ vurdering | 100 pst.
100 pst.
Se omtale i kapittel 3.3.5 |
Antall lærlinger i staten | flere enn året før: > 225 | 260 |
Styringsparameter | Resultatmål | Årsresultat |
---|---|---|
Brukertilfredshet med statsregnskapet.no: | statsregnskapet: ≥ 69 pst. | 85 pst.*8 |
*1Resultat fra DFØs kunde- og brukerundersøkelse. Se kommentar til avvik i kapittel 3.1.1, «Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster», 3.1.2, «Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i styringen».
*2 Det er gjort små justeringer i oppbygningen av enkelte indikatorer i Anskaffelsesundersøkelsen for 2024. Hensikten er å kunne sammenligne indikatorene med hverandre og sørge for at alle tar like stort hensyn til ulike aspekter av modenhet i offentlige anskaffelser. Resultatet for modenhetsindikatoren for bærekraftige anskaffelser i 2022 er beregnet på nytt og justert, slik at den er sammenlignbar med resultatet i 2024. Nytt korrekt nullpunkt er 2,8, og ikke 2,9 slik vi tidligere har oppgitt.
*3 En ny gjennomgang av grunnlagsmaterialet fra Anskaffelsesundersøkelsen har avdekket at resultatet i 2024 ikke er sammenlignbart med resultatet i 2022 som følge av vesentlige endringer i spørsmålene om innovasjon. Endringene har ført til at nullpunktet som ble satt på bakgrunn av undersøkelsen i 2022 ikke lenger kan benyttes som sammenligningsgrunnlag. Nytt nullpunkt fra og med 2024 er 2,4. Vi gjør oppmerksom på at resultatavviket vi rapporterte i andre tertialrapport derfor ikke er korrekt.
*4 Resultatet viser til økt tilrettelagt gevinstanslag for hele 2024. Økningen på 26,6 millioner kroner kommer som følge av nye inngåtte avtaler i 2024 innenfor møbelområdet. Resultatet er beregnet i tråd med etablert metodikk. Det er i 2024 også inngått fellesavtaler innen kurs og konferanse, samt kopi/print. For disse områdene er det foreløpig ikke gjennomført gevinstberegninger. Resultatmålet blir oppdatert årlig
*5 Brukernes vurdering av dette området er målt gjennom en kombinasjon av to kategorier: 50 pst. av resultatet er målt i den årlige kunde- og brukerundersøkelsen på spørsmål om DFØs generelle veiledningstilbud (skår 4,4 eller bedre), og 50 pst. er målt gjennom løpende brukerevalueringer som blir sendt ut i etterkant av våre kurs og seminarer (skår 4,5 eller bedre).
*6 DFØ gir en kvalitativ vurdering av utviklingen i bruken, se omtale i kapitlene 3.3.1; «Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester», og kapittel 3.3.5 «Styringsparameter: «Bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser».
*7 Tilbakemeldinger fra oppdragsgivere i forbindelse med kunnskapsformidling og rådgivning (innlegg, seminarer og møter). Nullpunkt er etablert i 2024.8 Vi har brukt to ulike undersøkelser for å måle tilfredshet, og resultatene for 2023 og 2024 er derfor ikke direkte sammenlignbare.
3.5.1 Statistikk
DFØ er i tildelingsbrevet bedt om å rapportere statistikk for enkelte områder innenfor økonomitjenestene, anskaffelser, statsregnskapet.no og bruk av nettsider.
Område | Volum 2024 | Volum 2023 |
---|---|---|
Andel kunder som benytter SRS | 64 pst. | 42 pst. |
Andel kunder på ny tjenestemodell | 71 pst. | 71 pst. |
Antall løpende statlige felles avtaleområder som forvaltes av DFØ | 18 | 13 |
Antall besøk på markedsplassen for skytjenester | 17 592 | 10 119 |
Andel nullutslippsbiler (person- og varebiler, ekskl. leasing) | 61 pst.* | 68 pst. |
Bruk av DFØs nettside for rapporter og statistikk (antall sidevisninger) | 95 422 | 82 306 |
Bruk av statsregnskapet.no (antall besøk) | 19 045 | 17 492 |
* Vi kan foreløpig ikke forklare nedgangen fra i andel nullutslippsbiler fra 2023 til 2024. En hypotese er at 30 %-regelen kan ha medført utilsiktede konsekvenser ved at oppdragsgivere har valgt å benytte seg av denne som alternativ til å stille et absolutt krav om bruk av nullutslippskjøretøy. Vi understreker imidlertid at denne hypotesen ikke er bekreftet.