Kapittel

5. Vurdering av framtidsutsikter i 2024

Regjeringens perspektivmelding (Meld. St. 31 (2023–2024) peker på flere utfordringer som vil ha betydning for DFØ i årene framover. Behov for langsiktig bærekraft i de offentlige finansene, kamp om arbeidskraft, nødvendige investeringer i ny teknologi og usikre internasjonale forhold fører til ubalanser som må dekkes inn blant annet gjennom bedre ressursbruk i offentlig forvalting. For å møte disse utfordringene har DFØ en viktig rolle gjennom sitt samfunnsoppdrag om å bidra til effektiv ressursbruk i staten.

Behovet for effektivisering stiller endrede krav til styring, organisering og ledelse, og nye måter å utnytte mulighetene digitalisering og bruk av kunstig intelligens gir. DFØ må i årene framover utvikle og levere tjenester som styrker forvaltningens evne til endring, innovasjon og prioritering. Som en del av dette skal vi også styrke vår posisjon som kunnskapsleverandør og legge til rette for bedre produksjon og bruk av data.

Økonomitjenestene preges av stramme økonomiske rammer, teknologiske endringer og stadig større krav til datasikkerhet. Vi skal levere framtidsrettede tjenester som ivaretar kundenes behov, og vurdere hvordan ny teknologi kan legge til rette for mer datadrevne prosesser og sammenhengende tjenester. Det blir også en stor og krevende utviklingsoppgave å tilpasse tjenestene til leverandørmarkedets overgang til skyløsninger. I det videre arbeidet med å utvikle tjenestene må DFØ fortsette å balansere behovene til enkeltkunder opp mot hensynet til å utløse stordriftsfordeler for staten.

Offentlige anskaffelser utgjør rundt 15 prosent av Norges brutto nasjonalprodukt, og er pekt ut som et viktig virkemiddel for å realisere bredere samfunnsmål som grønn omstilling og redusert arbeidslivskriminalitet. DFØ har en viktig rolle når det gjelder å støtte og veilede innkjøpere slik at de kan gjennomføre effektive, innovative og bærekraftige anskaffelser. Andre viktige oppgaver er å sentralisere og samordne offentlige innkjøp gjennom fellesavtaler. Dette gir store gevinster for fellesskapet i form av reduserte priser, lavere transaksjonskostnader og mer bærekraftige løsninger. Den planlagte framleggelsen av en ny anskaffelseslov i 2025 vil også kreve av ny veiledning og støtte for innkjøperne.

Som fagorgan for offentlige anskaffelser har vi også et ansvar for å følge med på europeiske og internasjonale endringer som har betydning for Norge på dette området. Nye krav og forventninger til bærekraft vil kreve omfattende veiledning, kompetanseheving og utvikling av verktøy for å sikre etterlevelse i offentlige anskaffelser.

De siste årene har DFØ vokst betydelig. Vi har fått flere fagområder, flere kunder, og utviklet nye tjenester. Tjenestene er blitt stadig mer digitale, og vi har arbeidet aktivt med å utvikle organisasjonen, kompetansen og styringen. Samtidig har teknologisk utvikling og geopolitiske endringer ført til et endret trusselbilde. Offentlige forvaltningsorganer er av Nasjonal sikkerhetsmyndighet utpekt som ett av tre områder som er særlig utsatt for ondsinnet aktivitet fra statlige aktører og innsidere. DFØs tjenesteportefølje er stor og kompleks, og vi må være forberedt på å styrke innsatsen ytterligere på sikkerhetsområdet.

Framover blir det viktig å gjøre gode prioriteringer innenfor stadig strammere budsjettrammer. Samtidig må vi være forberedt på økte forventninger til tjenestene våre. Derfor blir det viktig å utnytte mulighetene som digitaliseringen gir, både for å forbedre kvaliteten på tjenestene og for å effektivisere ressursbruken. Vi vil blant annet ta i bruk KI, bli mer datadrevende og automatisere arbeidsprosesser på alle områder hvor det er hensiktsmessig. Samtidig erfarer vi at digitalisering koster, og at drift og forvaltning av digitale løsninger utgjør en stadig større del av budsjettet. Også på dette området blir det derfor viktig å gjøre gode prioriteringer og arbeide aktivt med kostnadskontroll.

DFØ er en kunnskapsorganisasjon med kompetente og engasjerte medarbeidere, og vi tiltrekker oss gode jobbsøkere. Med et krevende arbeidsmarked framover blir det enda viktigere å bruke kompetansen vi har og videreutvikle denne, samtidig som vi tiltrekker oss ny kompetanse. Vi vil fortsette å profilere DFØ som arbeidsgiver, både for å øke kjennskapen til direktoratet som arbeidsplass og til våre tjenester til forvaltningen.

Fra og med 2025 har Finansdepartementet fastsatt nye hovedmål for DFØ. Som en oppfølging av dette er vi også i gang med å utvikle en ny virksomhetsstrategi for de neste fem årene. Gjennom dette arbeidet har vi identifisert flere forhold som vil påvirke virksomheten de neste årene, og som vil være av betydning for våre satsingsområder de neste årene.

Oppdatert: 14. april 2025

DFØs årsrapport 2024

Skriv ut / lag PDF

1. Leders beretning 2024

2. Introduksjon til virksomheten 2024

2.1 DFØs samfunnsoppdrag

2.2 Organisasjon og ledelse

2.3 Utvalgte hovedtall

2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter

Fotnoter

3. Årets aktiviteter og resultater i 2024

Hovedmål for DFØ i 2024

Hovedmål 1 i 2024: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster

3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen

3.1.3 Styringsparameter: Bruk av DFØs digitale løsninger

Utvikling i bruken av DFØs chatbot

Utvikling i bruken av elektroniske fakturaer

Utvikling i bruken av digitale tjenester på anskaffelsesområdet

3.1.4 Prioriterte tiltak

Bruk og nytte av tjenestetilbudet på økonomiområdet

Utviklingstiltak

HR-system (DFØ HR)

Løsning for lokale lønnsforhandlinger

Selvbetjeningsportal

Automatisering av lønnsutbetaling

Arbeid med lønnsoppgjøret i 2024

Ny driftsmodell på regnskapsområdet

Forbedringstiltak på regnskapsområdet

Periodisert budsjettering ved SRS

Innkjøps- og fakturaløsningen

Innføring av ny fakturaportal

Universell utforming

Kundeopptak

3.1.5 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

Fotnoter

Hovedmål 2 i 2024: Offentlig sektor gjennomfører effektive og innovative anskaffelser som bidrar til å fremme grønn omstilling og bærekraftig utvikling

3.2.1 Grad av modenhet hos virksomhetene i bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser

3.2.2 Grad av modenhet hos virksomhetene innen bærekraftige offentlige anskaffelser

3.2.3 Grad av modenhet hos virksomhetene innen innovative offentlige anskaffelser

3.2.4 Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler

3.2.5 Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster

3.2.6 Brukernes kjennskap til og bruk av veiledningsmateriale om offentlige anskaffelser

3.2.7 Brukernes tilfredshet med markedsplassen for skytjenester

3.2.8 Prioriterte tiltak

Arbeid med grønne offentlige anskaffelser

Veiledningstilbud

Arbeid med Norgesmodellen

Drift av kunngjøringstjenesten Doffin og innføring av eForms

Måling av innovasjon i offentlige anskaffelser

Analyse av utvikling i statlig konsulentbruk

3.2.9 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2: Offentlig sektor gjennomfører effektive og innovative anskaffelser som bidrar til å fremme grønn omstilling og bærekraftig utvikling

Fotnoter

Hovedmål 3 i 2024: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

3.3.1 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester

Statens arbeidsgiverstøtte og Arbeidsgiverportalen

3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning

Aktiviteter på økonomiregelverksområdet

3.3.3 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor betalingsformidling

3.3.4 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet og tilgang på regnskapsinformasjon fra statsregnskapet

3.3.5 Styringsparameter: Bruk og nytte av DFØs rapporter, analyser og kunnskapsformidling

3.3.6 Styringsparameter: Antall lærlinger i staten

3.3.7 Prioriterte tiltak

Forbedringstiltak på styringsområdet

Veiledning og regelverk på tilskuddsområdet

Effektiv ressursbruk og områdegjennomganger

Oppfølging og gevinstrealisering av områdegjennomganger
Etterevaluering av områdegjennomgang av ID-forvaltningen
Områdegjennomganger
Områdegjennomgang om overføring av ubrukte bevilgninger
Områdegjennomgang om digitale fellesløsninger

Kvalitet i statlige utredninger

Innovasjon i offentlig sektor

Tillitsreformen i offentlig sektor

Retningslinjer og veiledning for organisering av uavhengige forvaltningsorganer

Ny forvaltningsstruktur for håndheving av forordning for kunstig intelligens (KI)

Arbeidsgiverstrategien for det statlige tariffområdet 2024-2027

Grunnlag for god ledelse i staten

Tallgrunnlag lønnsoppgjør

Arbeid med konferanser

Oppfølging av strategien for departementsfellesskapet 2021-2025

Departementsrollen

Andre tiltak på området

Årlig rapport om forvaltning og utvikling av økonomiregelverket for staten

Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen

Statsansatteundersøkelsen

3.3.8 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev

Mangfold og inkludering

Buddyordningen

Tariffavtalte avsetninger

Virksomhetsplattformen

Kurs i forvaltningskompetanse og universell utforming av kurs

Offentliggjøring av lønn og ev. andre ytelser

Endringer i bestemmelsene om enkeltstående tilskudd

Lederprogram og pilot for ledere i staten

Evaluering av Valgdirektoratet

Evaluering av Datatilsynet

Kultur og ledelse i Politiet

Evaluering av Vitenskapskomiteen og mat og miljø

3.3.9 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 3: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

Fotnoter

Hovedmål 4 i 2024: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

3.4.1 Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet.no

3.4.2 Prioriterte tiltak

Produksjon og bruk av data om effektiv ressursbruk

3.4.3 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 4: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

Fotnoter

Resultatmatrise for styringsparametre i 2024

3.5.1 Statistikk

Ressursbruk 2024

3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene

3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser

3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse

3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet

Bevilgingsandel

Utnyttelsesgrad post 01-29

Drift

Lønn

Fotnoter

Andre prioriterte tiltak i 2024

Helhetlig utvikling av DFØs fagområder

Mål- og resultatstyringssystemet

4. Styring og kontroll i virksomheten i 2024

4.1 Budsjettsituasjonen i 2024

4.2 Effektiv drift og produktivitetsutvikling

4.3 Internkontroll og risikostyring

4.4 Sikkerhet og beredskap

Hendelser knyttet til drift av digitale tjenester eller informasjonssikkerhet

4.5 Behandling av personopplysninger

4.6 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen

4.7 Fellesføringer for 2024

4.7.1 Arbeid for å redusere klimagassutslipp, natur

4.7.2 Utvikling i antall ansettelser av personer med funksjonsnedsettelse

4.7.3 Konsulentbruk

4.8 Bemanning og personalforvaltning

Rapportering i henhold til SSBs statistikk

Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem

Lokalisering av ansatte

Kjønnssammensetning i DFØ

Sykefravær

Turnover

Tilgang på kompetanse

Likestilling og mangfold

Rapportering aktivitets- og redegjørelsesplikt – DFØ som offentlig myndighet (§24)

Fotnoter

5. Vurdering av framtidsutsikter i 2024

6. Årsregnskap for DFØ i 2024

Årsregnskap 2024 – ledelseskommentar

Bekreftelse

Vesentlige forhold ved årsregnskapet

Bevilgningsrapportering

Virksomhetsregnskapet

Revisjonsordning

Årsregnskap for DFØ 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.