Kapittel

Ressursbruk 2024

DFØs ressursbruksrapportering viser tidsserier for årene 2022 til 2024, og er splittet mellom lønns- og regnskapstjenestene, offentlige anskaffelser og styring, organisering og ledelse.

3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene

Tabellen viser utvalgte nøkkeltall for lønns- og regnskapstjenestene fra 2022 til 2024:
Lønns- og regnskapstjenestene202220232024
Årsverk13424449463
Driftskostnader ekskl. viderefakturering14 (i 1000 kroner)445 208470 315505 512
Lønnsandel av driftskostnader

81 pst.

87 pst.

89 pst

Konsulentandel av driftskostnader15

5 pst.

2 pst.

1 pst

Reisekostnad pr. årsverk (i 1000 kroner)699
Lønnskostnad pr. årsverk (i 1000 kroner)852916968
Driftskostnader pr. årsverk (i 1000 kroner)1 0501 0471 092

DFØ brukte 506 millioner kroner på lønns- og regnskapstjenestene i 2024. Dette er en økning på 7 prosent sammenlignet med 202316. Antall årsverk har økt med 3 prosent. Veksten kommer som følge av flere kunder, og at vi har tatt på oss flere oppgaver for kundene.

Lønnsandelen og lønnskostnad pr. årsverk innenfor lønns- og regnskapstjenestene har vært på 65-70 prosent de siste årene. Nøkkeltallet er tidligere beregnet med viderefakturerte kostnader inkludert i totale driftskostnader. Lønnsandelen beregnet uten viderefakturering er for årene 2022 og 2023 på mellom 81 og 87 prosent. I 2024 er utviklingen i tråd med den ordinære lønnsutviklingen. Denne økningen skyldes i stor grad at vi har hatt et økt omfang av kunder og tjenester, noe som har ført til at vi har ansatt flere uten en tilsvarende økning i driftsutgifter. I tillegg har vi bevisst redusert bruken av konsulenter og heller valgt å ansette for å dekke behovene.

Reisekostnader har i 2024 vært på samme nivå som i 2023. Reisekostnadene er lave sammenlignet med tiden før pandemien. Reiser er nedprioritert i budsjettet og det er mer bruk av videomøter.

Konsulentandelen er redusert fra 2 prosent i 2023 til 1 prosent i 2024.  Reduksjonen har sammenheng med at større prosjekter er avsluttet og at vi har rekruttert kompetanse. 

3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser

Tabellen viser utvalgte nøkkeltall for offentlige anskaffelser fra 2022 til 2023:
Anskaffelser202220232024
Årsverk17787883
Driftskostnader (i 1 000 kroner)125 296125 298112 307
Lønnsandel av driftskostnader

66 pst.

69 pst.

86 pst.

Konsulentandel av driftskostnader19

25 pst.

21 pst.

2 pst.

Reisekostnad pr. årsverk (i 1000 kroner)171827
Lønnskostnad pr. årsverk (i 1 000 kroner)1 0671 1201 160
Driftskostnader pr. årsverk (i 1000 kroner)1 6061 6141 353

DFØ brukte 112 millioner kroner på anskaffelsesområdet i 2024. Dette er en nedgang på 11 prosent sammenlignet med 202319. Antall årsverk har økt med 6 prosent. Veksten kommer som følge av arbeid med grønne offentlige anskaffelser som fra 2024 ble forsterket med 10 millioner kroner. Samtidig er satsing på innovative anskaffelser (Start-Off) avviklet i 2024. Flere stillinger er fremdeles ubesatte, og det er bevissthet rundt å holde tilbake flere stillinger for å håndtere budsjettrisiko.

Konsulentandel av driftskostnader viser en betydelig reduksjon fra 2023 til 2024. Konsulentkostnadene i det periodiserte regnskapet for 2024 er noe misvisende da utviklingskostnader knyttet til Doffin tilbake til år 2021 er balanseført i 202420. Uten balanseføringen ville reduksjonen fortsatt vært tydelig, med en nedgang på 7,5 millioner kroner, eller 27 prosent sammenlignet med 2023.

Reisevirksomheten i 2024 har økt med 51 prosent sammenlignet med 2023. Økningen skyldes blant annet tiltak for å forbedre og øke synligheten av veiledningstilbud ved å besøke regionene. I tillegg deltar divisjonen i internasjonalt arbeid som er med på å øke reisekostnader.

Lønnsandel av driftskostnader er økt grunnet bemanning innenfor satsing på grønne anskaffelser, samt bevissthet på å redusere bruk av konsulenttjenester.

3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse

Styring, organisering og ledelse202220232024
Årsverk219610098
Driftskostnader (i 1000 kroner)130 419133 323142 181
Lønnsandel av driftskostnader

75 pst.

81 pst.

79 pst.

Konsulentandel av driftskostnader22

9 pst.

5 pst.

5 pst.

Reisekostnad pr. årsverk (i 1000 kroner)161611
Lønnskostnad pr. årsverk (i 1000 kroner)1 0231 0751 143
Driftskostnader pr. årsverk (i 1000 kroner)1 3591 3321 451

DFØ brukte 142 millioner kroner på styring, organisering og ledelse i 2024. Fagområdene består av ledelse og utredning og analyse, samt statsregnskapet, regelverksforvaltning og kompetansetjenestene.  Det er en økning i driftskostnadene på 7 prosent sammenlignet med 2023.

Antall årsverk er redusert med 2 prosent sammenlignet med 2023. Reduksjonen kommer som følge av vakante stillinger.

Konsulentandel av driftskostnader er på samme nivå som i 2023, og gjenspeiler at vi har rekruttert kompetanse fremfor konsulentinnleie.

Reisevirksomheten i 2024 er redusert sammenlignet med 2023. Reduksjonen knytter seg blant annet til lavere reisevirksomhet på prosjekter, samt et lavere budsjett knyttet til reiser.

3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet

I dette kapittelet forklarer vi ressursbruken i DFØ i perioden 2018-2024 ved hjelp av utvalgte regnskapstall og nøkkeltall fra årsregnskapet. Vi har valgt å bruke tall fra det periodiserte regnskapet (virksomhetsregnskapet) og synliggjør dermed kostnader. Unntak er «Samlet tildeling post 01-99» og «Utnyttelsesgrad post 01-29» som er hentet fra bevilgningsrapporteringen (kontantregnskapet) i årsregnskapet. Grunnlag for nøkkeltallene finnes i del 6, «Årsregnskap».

Bevilgingsandel

Bevilgningsandel viser andel inntekt fra bevilgning i forhold til samlede inntekter. DFØ er i hovedsak bevilgningsfinansiert, men vi har anledning til å belaste kundene for tilleggstjenester, tredjepartskostnader og kostnader i forbindelse med kundeopptak, samt kostnader i tilknytning til enkelte kurs- og konferansetilbud.

DFØ har hatt en jevnt synkende bevilgningsandel, som i hovedsak skyldes økende inntekter for økonomitjenestene. Dette henger sammen med opptaket av BOTT som kunde og økende grad av tilbud om tilleggstjenester som faktureres kundene.

Økningen i bevilgningsandel fra 2019 til 2020 skyldes fagområdene ledelse, utredning og analyse, samt offentlige anskaffelser som ble overført fra Digitaliseringsdirektoratet til DFØ, og dermed økte bevilgningen uten at inntektssiden økte tilsvarende.

Figuren viser bevilgningsandel i perioden 2018 til 2024 i prosent.
Figuren viser bevilgningsandel i perioden 2018-2024, i prosent.

Utnyttelsesgrad post 01-29

Utnyttelsesgrad post 01-29 viser andel benyttede midler (bokført) av ordinære midler (post 01) og OK-stat (post 22).

Utnyttelsesgraden for 2024 er 95 prosent, som er på omtrent samme nivå som tidligere år. DFØ har et netto mindreforbruk av ordinære midler på 4,5 prosent av brutto driftsbudsjett. Inkludert i beregningen er midler mottatt i nysalderingen 23. desember 2024, blant annet 16,9 millioner kroner knyttet til virkning av lønnsoppgjøret 202423.  Trekkes dette ut er netto mindreforbruk av ordinære midler på 3,1 prosent av brutto driftsbudsjett.

Drift

De totale driftskostnadene var på 1 169 millioner kroner i 2024. Dette er en nominell økning på 6 prosent sammenlignet med 2023.

Økningen i kostnader skyldes blant annet opptak av nye kunder og oppgaver som har medført flere ansatte og dermed høyere lønns- og driftskostnader. Lønns- og prisvekst er også en medvirkende faktor til økningen i kostnader.

Lønn

Lønnskostnader består av lønn, feriepenger, arbeidsgiveravgift, pensjonskostnader og andre ytelser, fratrukket refusjoner fra NAV. Kostnaden pr. årsverk var 1 049 kroner i 2024, som tilsvarer en økning på 5 prosent fra 2023. Inkludert i kostnaden ligger avsetning på virkning av lønnsoppgjøret for 2024. Årsaken til oppgangen skyldes flere faktorer, blant annet lønnsoppgjøret for 2024.  Videre er økningen påvirket av flere nyrekrutteringer, som typisk medfører betydelige kostnader. Gjennomsnittslønnen24 i DFØ har økt med 3 prosent i 2024, sammenlignet med 2023. Dette inkluderer ikke virkningen av lønnsoppgjøret for 2024. Forsinkelsene i lønnsoppgjøret skyldtes blant annet brudd i forhandlingene, som førte til mekling og streikDette resulterte i at oppgjøret måtte behandles av Rikslønnsnemnda, noe som tok ekstra tid.  

Fotnoter

13Årsverkene er beregnet etter Kommunal- og distriktsdepartementets beregningsmåte. Årsverk defineres som ressursinnsatsen DFØs ansatte har utført i perioden 1. januar til 31. desember. Årsverkene er beregnet med fratrekk av fravær. Beregningsmåten inneholder mertid, reisetid og overtid som var avtalt/godkjent av arbeidsgiver.

14I 2024 har vi valgt å trekke ut kostnader som er viderefakturert kundene. Disse kostnadene representerer ikke en reell økonomisk belastning for DFØ, og dermed blir det mer riktig å trekke de ut slik at de ikke inngår i nøkkeltallene. Kostnadene har tidligere år ligget inne, og vi har derfor også trukket disse ut fra år 2022 og år 2023 for bedre sammenligningsgrunnlag.

15I definisjonen av kontogruppe 67 Kjøp av konsulenttjenester og andre fremmede tjenester inngår kun kjøp av konsulenttjenester (konto 670 til 673).

16Dette med grunnlag i at viderefakturerte kostnader også er trukket ut i 2023.

17Se note under kap. 3.6.1, «Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene».

18Se note under kap. 3.6.1, «Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene».

19I 2024 er kostnader knyttet til utvikling av Doffin balanseført. Dette har resultert i lavere driftskostnader i 2024. Dersom dette ikke hadde blitt balanseført ville totale driftskostnader vært omtrent på samme nivå som i 2023.

20For årene 2021–2023 er konsulentkostnader på 12 millioner kroner knyttet til Doffin flyttet fra konto 6710 til balansen (konto 1040/1070) i regnskapet for 2024. Dette gjør at konsulentkostnadene i resultatregnskapet for 2024 er 12 millioner kroner lavere enn det reelt skulle vært.

21Se note under kap. 3.6.1, «Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene».

22Se note under kap. 3.6.1, «Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene».

23Det er ifm. nysalderingen lagt opp til at maksimalgrensen for overføring av ubrukte driftsbevilgninger til 2025 øker tilsvarende kompensasjonen for lønnsoppgjøret 2024 slik at virksomhetene har dekning for etterbetaling som skyves til 2025 (jf. pkt. 5 i Prop. 36 S (2024-2025) Ny saldering av statsbudsjettet 2024.

24Lønnsutbetalinger pr. utførte årsverk.

Oppdatert: 14. april 2025

DFØs årsrapport 2024

Skriv ut / lag PDF

1. Leders beretning 2024

2. Introduksjon til virksomheten 2024

2.1 DFØs samfunnsoppdrag

2.2 Organisasjon og ledelse

2.3 Utvalgte hovedtall

2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter

Fotnoter

3. Årets aktiviteter og resultater i 2024

Hovedmål for DFØ i 2024

Hovedmål 1 i 2024: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster

3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen

3.1.3 Styringsparameter: Bruk av DFØs digitale løsninger

Utvikling i bruken av DFØs chatbot

Utvikling i bruken av elektroniske fakturaer

Utvikling i bruken av digitale tjenester på anskaffelsesområdet

3.1.4 Prioriterte tiltak

Bruk og nytte av tjenestetilbudet på økonomiområdet

Utviklingstiltak

HR-system (DFØ HR)

Løsning for lokale lønnsforhandlinger

Selvbetjeningsportal

Automatisering av lønnsutbetaling

Arbeid med lønnsoppgjøret i 2024

Ny driftsmodell på regnskapsområdet

Forbedringstiltak på regnskapsområdet

Periodisert budsjettering ved SRS

Innkjøps- og fakturaløsningen

Innføring av ny fakturaportal

Universell utforming

Kundeopptak

3.1.5 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

Fotnoter

Hovedmål 2 i 2024: Offentlig sektor gjennomfører effektive og innovative anskaffelser som bidrar til å fremme grønn omstilling og bærekraftig utvikling

3.2.1 Grad av modenhet hos virksomhetene i bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser

3.2.2 Grad av modenhet hos virksomhetene innen bærekraftige offentlige anskaffelser

3.2.3 Grad av modenhet hos virksomhetene innen innovative offentlige anskaffelser

3.2.4 Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler

3.2.5 Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster

3.2.6 Brukernes kjennskap til og bruk av veiledningsmateriale om offentlige anskaffelser

3.2.7 Brukernes tilfredshet med markedsplassen for skytjenester

3.2.8 Prioriterte tiltak

Arbeid med grønne offentlige anskaffelser

Veiledningstilbud

Arbeid med Norgesmodellen

Drift av kunngjøringstjenesten Doffin og innføring av eForms

Måling av innovasjon i offentlige anskaffelser

Analyse av utvikling i statlig konsulentbruk

3.2.9 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2: Offentlig sektor gjennomfører effektive og innovative anskaffelser som bidrar til å fremme grønn omstilling og bærekraftig utvikling

Fotnoter

Hovedmål 3 i 2024: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

3.3.1 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester

Statens arbeidsgiverstøtte og Arbeidsgiverportalen

3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning

Aktiviteter på økonomiregelverksområdet

3.3.3 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor betalingsformidling

3.3.4 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet og tilgang på regnskapsinformasjon fra statsregnskapet

3.3.5 Styringsparameter: Bruk og nytte av DFØs rapporter, analyser og kunnskapsformidling

3.3.6 Styringsparameter: Antall lærlinger i staten

3.3.7 Prioriterte tiltak

Forbedringstiltak på styringsområdet

Veiledning og regelverk på tilskuddsområdet

Effektiv ressursbruk og områdegjennomganger

Oppfølging og gevinstrealisering av områdegjennomganger
Etterevaluering av områdegjennomgang av ID-forvaltningen
Områdegjennomganger
Områdegjennomgang om overføring av ubrukte bevilgninger
Områdegjennomgang om digitale fellesløsninger

Kvalitet i statlige utredninger

Innovasjon i offentlig sektor

Tillitsreformen i offentlig sektor

Retningslinjer og veiledning for organisering av uavhengige forvaltningsorganer

Ny forvaltningsstruktur for håndheving av forordning for kunstig intelligens (KI)

Arbeidsgiverstrategien for det statlige tariffområdet 2024-2027

Grunnlag for god ledelse i staten

Tallgrunnlag lønnsoppgjør

Arbeid med konferanser

Oppfølging av strategien for departementsfellesskapet 2021-2025

Departementsrollen

Andre tiltak på området

Årlig rapport om forvaltning og utvikling av økonomiregelverket for staten

Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen

Statsansatteundersøkelsen

3.3.8 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev

Mangfold og inkludering

Buddyordningen

Tariffavtalte avsetninger

Virksomhetsplattformen

Kurs i forvaltningskompetanse og universell utforming av kurs

Offentliggjøring av lønn og ev. andre ytelser

Endringer i bestemmelsene om enkeltstående tilskudd

Lederprogram og pilot for ledere i staten

Evaluering av Valgdirektoratet

Evaluering av Datatilsynet

Kultur og ledelse i Politiet

Evaluering av Vitenskapskomiteen og mat og miljø

3.3.9 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 3: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

Fotnoter

Hovedmål 4 i 2024: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

3.4.1 Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet.no

3.4.2 Prioriterte tiltak

Produksjon og bruk av data om effektiv ressursbruk

3.4.3 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 4: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

Fotnoter

Resultatmatrise for styringsparametre i 2024

3.5.1 Statistikk

Ressursbruk 2024

3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene

3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser

3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse

3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet

Bevilgingsandel

Utnyttelsesgrad post 01-29

Drift

Lønn

Fotnoter

Andre prioriterte tiltak i 2024

Helhetlig utvikling av DFØs fagområder

Mål- og resultatstyringssystemet

4. Styring og kontroll i virksomheten i 2024

4.1 Budsjettsituasjonen i 2024

4.2 Effektiv drift og produktivitetsutvikling

4.3 Internkontroll og risikostyring

4.4 Sikkerhet og beredskap

Hendelser knyttet til drift av digitale tjenester eller informasjonssikkerhet

4.5 Behandling av personopplysninger

4.6 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen

4.7 Fellesføringer for 2024

4.7.1 Arbeid for å redusere klimagassutslipp, natur

4.7.2 Utvikling i antall ansettelser av personer med funksjonsnedsettelse

4.7.3 Konsulentbruk

4.8 Bemanning og personalforvaltning

Rapportering i henhold til SSBs statistikk

Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem

Lokalisering av ansatte

Kjønnssammensetning i DFØ

Sykefravær

Turnover

Tilgang på kompetanse

Likestilling og mangfold

Rapportering aktivitets- og redegjørelsesplikt – DFØ som offentlig myndighet (§24)

Fotnoter

5. Vurdering av framtidsutsikter i 2024

6. Årsregnskap for DFØ i 2024

Årsregnskap 2024 – ledelseskommentar

Bekreftelse

Vesentlige forhold ved årsregnskapet

Bevilgningsrapportering

Virksomhetsregnskapet

Revisjonsordning

Årsregnskap for DFØ 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.