Kapittel

1. Leders beretning 2024

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har levert tjenester, gjennomført oppdrag og i all hovedsak oppnådd gode resultater sett opp mot målene Finansdepartementet satte i tildelingsbrevet for 2024.

Vi har levert stabile og sikre lønns- og regnskapstjenester. Vi har fått sju nye kunder, og mange kunder har også tatt i bruk tilleggstjenester. Vi har utvidet funksjonalitet i selvbetjeningsløsningene og utviklet nye digitale tilleggstjenester. På lønnsområdet har vi prioritert å videreutvikle systemløsningen for HR med bedre integrasjon mot lønnssystemet, ny funksjonalitet og økt brukervennlighet. Løsningen for lokale lønnsforhandlinger har blitt utvidet med ny funksjonalitet, mer automatisering og digitale godkjenninger. Vi har også brukt mye ressurser på å forberede og utvikle en effektiv løsning for å iverksette nødvendige systemendringer i forbindelse med lønnsoppgjøret i 2024. I 2024 etablerte vi den nye tilleggstjenesten «Dataplattform», der kundene kan sammenstille rådata fra våre økonomitjenester med egne styringsdata. Tjenesten har blitt godt mottatt, og vi venter økt interesse i tiden framover.

På regnskapsområdet har vi videreutviklet og forbedret innkjøps- og fakturaløsningen, og ferdigstilt en ny fakturaportal som vil gjøre kundene bedre rustet til å følge opp sine prosesser på området. Vi har i tillegg satt i gang flere digitaliseringsprosjekter for å effektivisere og bedre kvaliteten på regnskapstjenestene. Vi har også gjennomført mange forbedringstiltak for å følge opp Riksrevisjonens anmerkninger knyttet til dokumentasjons- og kontrollkrav for kundenes årsregnskaper.

Etter et par år med fall i kundetilfredsheten, viser kunde- og brukerundersøkelsen i 2024 at den samlede tilfredsheten med DFØs økonomitjenester er signifikant forbedret sammenlignet med året før. Det er også en forbedring i kundenes vurdering av om tjenestene er nyttige, sikre og korrekte, om DFØ har innsikt i kundenes behov, samt i vurderingen av vår fagkompetanse og håndtering av henvendelser. Dette viser at vårt målrettede arbeid med ulike forbedringstiltak de siste årene har gitt resultater. Samtidig har det vært et ytterligere fall i vurderingen av hvorvidt våre tjenester gir effektivitet og gevinster for virksomheten. Selv om vi ser en oppgang i vurderingen av om kundenes økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i styringen, er nivået også her signifikant lavere enn i 2021. Det er derfor viktig å videreføre innsatsen slik at kundene også opplever økt effektivitet og bedre støtte i styringen.

På anskaffelsesområdet har vi i 2024 gjennomført mange tiltak og aktiviteter for å forbedre og øke synligheten av DFØs veiledningstilbud. Regjeringen har pekt ut offentlige anskaffelser som et viktig verktøy i overgangen til en mer bærekraftig økonomi, og vi har lagt ned en stor innsats i å veilede om grønne offentlige anskaffelser. Vi har også styrket tilbudet innen styring, ledelse og organisering av anskaffelser. Vi opplever stor interesse for våre verktøy og faglige tilbud, og resultatene fra kunde- og brukerundersøkelsen viser en positiv utvikling i brukernes vurdering av DFØs tjenester. Resultatene fra anskaffelsesundersøkelsen i 2024 viser også en positiv utvikling i virksomhetenes modenhet både når det gjelder bruk av digitale verktøy og innen bærekraftige anskaffelser.

Gjennom markedsplassen for skytjenester bidrar vi til å forbedre tilgjengeligheten for skytjenester til offentlig sektor ved å legge til rette for sikre og kostnadseffektive løsninger. Vi har utviklet flere nye veiledere for bruk av skytjenester, og inngått vår første skykontrakt om måling av informasjonssikkerhet. DFØs innsats på dette området har resultert i en signifikant økning i brukernes tilfredshet med markedsplassen sammenlignet med året før. Et annet viktig område som har krevd mye ressurser, er drift av kunngjøringsbasen Doffin og utvikling og tilpasning til nytt EU-regelverk. I utviklingsarbeidet legger vi stor vekt på at brukerne kan finne fram til relevante kunngjøringer på en enkel og effektiv måte, og at data fra kunngjøringene blir lettere tilgjengelig.

DFØ bidrar til store gevinster for staten gjennom felles innkjøpsavtaler. Vi har inngått flere nye avtaler i 2024, og forvalter nå nærmere 2 000 fellesavtaler på vegne av flere enn 190 statlige virksomheter. Den tilrettelagte gevinsten i 2024 var på over 350 millioner kroner. I tillegg til økonomiske gevinster bidrar avtalene også til grønn omstilling og bærekraftig utvikling.

Vi opplever stor etterspørsel etter DFØs fagkompetanse innen styring, organisering og ledelse. Vi har på oppdrag fra departementer og virksomheter gjennomført flere evalueringer og utredninger innenfor mange ulike områder. Vi har styrket arbeidet med analyser av offentlig ressursbruk og har gjennomført flere områdegjennomganger. Tilfredsheten hos oppdragsgiverne er høy, og vi erfarer også at våre kunnskapsgrunnlag og analyser blir benyttet som relevante kilder i utviklingen av forvaltningen.

I 2024 har vi videreført et viktig arbeid med å følge opp forbedringstiltak på styringsområdet. I tillegg har vi utgitt en ny og utvidet veiledning om tilskudd og vi har oppdatert veiledningen om utredningsinstruksen. I utviklingsarbeidet har vi lagt vekt på å samarbeide med eksterne kompetansemiljøer og å utforske brukernes tilbakemeldinger og synspunkter. Brukernes tilfredshet med våre kompetansetjenester er stabilt høy, og etterspørselen etter mer veiledning og formidling er økende. På arbeidsgiverområdet har vi bidratt i arbeidet med å utvikle en handlingsplan for å følge opp arbeidsgiverstrategien. Med utgangspunkt i grunnlaget for god ledelse i staten har vi også innarbeidet forventningene til statlige ledere i våre tiltak og tjenestetilbud.

DFØ er både en storforbruker og storprodusent av data. Flere interne og eksterne datakilder kan være relevante for DFØ å benytte for å skape verdi for kunder, brukere og interessenter gjennom deling, bruk og analyse av data. I 2024 har vi videreført arbeidet med å vurdere løsninger for dette.

Arbeidet med å styrke sikkerheten i virksomheten har fortsatt i 2024.Vi har gjennomført flere tiltak på informasjonssikkerhetsområdet, blant annet innenfor sikkerhetstesting, overvåking og forbedring i systemer og infrastruktur. På personvernområdet har vi gjennomført en tredjepartsrevisjon knyttet til tilgangsstyring. Vi har også fulgt opp krav til personvern hos underleverandører, og gjennomført flere interne tiltak innenfor styring, avviksregistrering og opplæring for ansatte.

De siste årene har stramme budsjettrammer vært utfordrende for DFØ. Situasjonen stiller krav til god innsikt i kostnadsdrivere, hvor kutt kan gjennomføres og hvilke konsekvenser det vil ha. Som en del av dette har vi arbeidet med langtidsprognoser og vurdert fremtidig finansering for å legge til rette for en bærekraftig økonomi.

DFØ har hatt en samlet tildeling på 1 151 millioner kroner, og har et netto mindreforbruk av ordinære midler på 4,5 prosent. Ressursene er fordelt med om lag 48 prosent til lønns- og regnskapstjenestene, 14 prosent til fagområdet styring, organisering og ledelse og 11 prosent til fagområdet for offentlige anskaffelser. Samlet går rundt 27 prosent til fellesfunksjoner på IT-området og til stabs- og støttefunksjoner. DFØ har i 2024 vokst fra 838 til 874 ansatte.

Oslo, 28. februar 2025

Hilde Singsaas
direktør

Oppdatert: 14. april 2025

DFØs årsrapport 2024

Skriv ut / lag PDF

1. Leders beretning 2024

2. Introduksjon til virksomheten 2024

2.1 DFØs samfunnsoppdrag

2.2 Organisasjon og ledelse

2.3 Utvalgte hovedtall

2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter

Fotnoter

3. Årets aktiviteter og resultater i 2024

Hovedmål for DFØ i 2024

Hovedmål 1 i 2024: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster

3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen

3.1.3 Styringsparameter: Bruk av DFØs digitale løsninger

Utvikling i bruken av DFØs chatbot

Utvikling i bruken av elektroniske fakturaer

Utvikling i bruken av digitale tjenester på anskaffelsesområdet

3.1.4 Prioriterte tiltak

Bruk og nytte av tjenestetilbudet på økonomiområdet

Utviklingstiltak

HR-system (DFØ HR)

Løsning for lokale lønnsforhandlinger

Selvbetjeningsportal

Automatisering av lønnsutbetaling

Arbeid med lønnsoppgjøret i 2024

Ny driftsmodell på regnskapsområdet

Forbedringstiltak på regnskapsområdet

Periodisert budsjettering ved SRS

Innkjøps- og fakturaløsningen

Innføring av ny fakturaportal

Universell utforming

Kundeopptak

3.1.5 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

Fotnoter

Hovedmål 2 i 2024: Offentlig sektor gjennomfører effektive og innovative anskaffelser som bidrar til å fremme grønn omstilling og bærekraftig utvikling

3.2.1 Grad av modenhet hos virksomhetene i bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser

3.2.2 Grad av modenhet hos virksomhetene innen bærekraftige offentlige anskaffelser

3.2.3 Grad av modenhet hos virksomhetene innen innovative offentlige anskaffelser

3.2.4 Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler

3.2.5 Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster

3.2.6 Brukernes kjennskap til og bruk av veiledningsmateriale om offentlige anskaffelser

3.2.7 Brukernes tilfredshet med markedsplassen for skytjenester

3.2.8 Prioriterte tiltak

Arbeid med grønne offentlige anskaffelser

Veiledningstilbud

Arbeid med Norgesmodellen

Drift av kunngjøringstjenesten Doffin og innføring av eForms

Måling av innovasjon i offentlige anskaffelser

Analyse av utvikling i statlig konsulentbruk

3.2.9 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2: Offentlig sektor gjennomfører effektive og innovative anskaffelser som bidrar til å fremme grønn omstilling og bærekraftig utvikling

Fotnoter

Hovedmål 3 i 2024: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

3.3.1 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester

Statens arbeidsgiverstøtte og Arbeidsgiverportalen

3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning

Aktiviteter på økonomiregelverksområdet

3.3.3 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor betalingsformidling

3.3.4 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet og tilgang på regnskapsinformasjon fra statsregnskapet

3.3.5 Styringsparameter: Bruk og nytte av DFØs rapporter, analyser og kunnskapsformidling

3.3.6 Styringsparameter: Antall lærlinger i staten

3.3.7 Prioriterte tiltak

Forbedringstiltak på styringsområdet

Veiledning og regelverk på tilskuddsområdet

Effektiv ressursbruk og områdegjennomganger

Oppfølging og gevinstrealisering av områdegjennomganger
Etterevaluering av områdegjennomgang av ID-forvaltningen
Områdegjennomganger
Områdegjennomgang om overføring av ubrukte bevilgninger
Områdegjennomgang om digitale fellesløsninger

Kvalitet i statlige utredninger

Innovasjon i offentlig sektor

Tillitsreformen i offentlig sektor

Retningslinjer og veiledning for organisering av uavhengige forvaltningsorganer

Ny forvaltningsstruktur for håndheving av forordning for kunstig intelligens (KI)

Arbeidsgiverstrategien for det statlige tariffområdet 2024-2027

Grunnlag for god ledelse i staten

Tallgrunnlag lønnsoppgjør

Arbeid med konferanser

Oppfølging av strategien for departementsfellesskapet 2021-2025

Departementsrollen

Andre tiltak på området

Årlig rapport om forvaltning og utvikling av økonomiregelverket for staten

Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen

Statsansatteundersøkelsen

3.3.8 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev

Mangfold og inkludering

Buddyordningen

Tariffavtalte avsetninger

Virksomhetsplattformen

Kurs i forvaltningskompetanse og universell utforming av kurs

Offentliggjøring av lønn og ev. andre ytelser

Endringer i bestemmelsene om enkeltstående tilskudd

Lederprogram og pilot for ledere i staten

Evaluering av Valgdirektoratet

Evaluering av Datatilsynet

Kultur og ledelse i Politiet

Evaluering av Vitenskapskomiteen og mat og miljø

3.3.9 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 3: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

Fotnoter

Hovedmål 4 i 2024: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

3.4.1 Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet.no

3.4.2 Prioriterte tiltak

Produksjon og bruk av data om effektiv ressursbruk

3.4.3 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 4: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

Fotnoter

Resultatmatrise for styringsparametre i 2024

3.5.1 Statistikk

Ressursbruk 2024

3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene

3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser

3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse

3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet

Bevilgingsandel

Utnyttelsesgrad post 01-29

Drift

Lønn

Fotnoter

Andre prioriterte tiltak i 2024

Helhetlig utvikling av DFØs fagområder

Mål- og resultatstyringssystemet

4. Styring og kontroll i virksomheten i 2024

4.1 Budsjettsituasjonen i 2024

4.2 Effektiv drift og produktivitetsutvikling

4.3 Internkontroll og risikostyring

4.4 Sikkerhet og beredskap

Hendelser knyttet til drift av digitale tjenester eller informasjonssikkerhet

4.5 Behandling av personopplysninger

4.6 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen

4.7 Fellesføringer for 2024

4.7.1 Arbeid for å redusere klimagassutslipp, natur

4.7.2 Utvikling i antall ansettelser av personer med funksjonsnedsettelse

4.7.3 Konsulentbruk

4.8 Bemanning og personalforvaltning

Rapportering i henhold til SSBs statistikk

Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem

Lokalisering av ansatte

Kjønnssammensetning i DFØ

Sykefravær

Turnover

Tilgang på kompetanse

Likestilling og mangfold

Rapportering aktivitets- og redegjørelsesplikt – DFØ som offentlig myndighet (§24)

Fotnoter

5. Vurdering av framtidsutsikter i 2024

6. Årsregnskap for DFØ i 2024

Årsregnskap 2024 – ledelseskommentar

Bekreftelse

Vesentlige forhold ved årsregnskapet

Bevilgningsrapportering

Virksomhetsregnskapet

Revisjonsordning

Årsregnskap for DFØ 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.