Kapittel

6. Årsregnskap for DFØ i 2024

Årsregnskap 2024 – ledelseskommentar

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) er et bruttobudsjettert forvaltningsorgan underlagt Finansdepartementet (FIN).

Bekreftelse

Årsregnskapet er avlagt i henhold til Bestemmelser om økonomistyring i staten med tilhørende rundskriv og krav fra Finansdepartementet.

Årsregnskapet gir et dekkende bilde av virksomhetens disponible bevilgninger og av regnskapsførte utgifter, inntekter, eiendeler og gjeld.

I samråd med Finansdepartementet er det besluttet at DFØ skal føre og rapportere virksomhetsregnskapet i henhold til de statlige regnkapsstandardene. Årsregnskapet skal gi et korrekt uttrykk for årets ressursbruk og virksomhetens eiendeler og gjeld.

Årsregnskapet vurderes å gi et korrekt uttrykk for årets ressursbruk og virksomhetens eiendeler og gjeld.

Vesentlige forhold ved årsregnskapet

Bevilgningsrapportering

DFØs samlede tildeling var på 1 151 millioner kroner. I tillegg har DFØ hatt merinntekter på 22 millioner kroner. Dette har økt den totale disponible rammen for DFØ til 1 173 millioner kroner.

DFØ har et netto mindreforbruk av ordinære driftsmidler på 4,5 prosent i 2024. Inkludert i beregningen er midler mottatt i nysalderingen knyttet til lønnsoppgjøret for 2024 på 16,9 millioner kroner, som kommer til utbetaling i 2025. Trekker vi disse midlene ut, er mindreforbruket 3,1 prosent. Hovedforklaringene til mindreforbruket:

  • Lønnsoppgjøret for 2024 utbetales i 2025
  • For viderefakturering av tredjepartskostnader til kundene av økonomitjenester er det en periodeforskyvning av inntekter og utgifter mellom 2024 og 2025
  • Periodeforskyvning av prosjekter og aktiviteter fra 2024 til 2025

DFØ har de siste årene mottatt belastningsfullmakter fra andre statlige virksomheter og tildelinger over kapitler/poster utover DFØs egne kapitler/poster. Midlene finansierer årlige enkeltoppdrag og utgjorde i 2024 7,9 millioner kroner, fordelt på 14 ulike tildelinger og belastningsfullmakter.

DFØ har mottatt innbetalinger på 3,1 millioner kroner på kapittel 1560, post 70, tariffavtalte avsetninger. Innbetalingene gjelder kompetansemidler som DFØ tildelte virksomheter i 2023, men som ikke har blitt benyttet og derfor blitt tilbakebetalt i 2024.

Virksomhetsregnskapet

DFØ har 794 millioner kroner i lønnskostnader i 2024 (note 2). Dette er en økning på 64 millioner kroner sammenlignet med 2023. Økningen skyldes i hovedsak en økning i antall ansatte og virkningen av lønnsoppgjøret i 2023. Økningen i antall ansatte kommer av at DFØ har fått flere kunder og oppgaver og at konsulentbruken er redusert ved å ha flere egne ansatte.

Andre driftskostnader utgjør 321 millioner kroner (note 5), hvilket er på samme nivå som i 2023.  Konsulentbruken er redusert med 30 millioner kroner, samtidig er det en økning i enkelte andre driftskostnader, blant annet lisenskostnader.

DFØ utbetalte 11 millioner kroner i tilskudd i 2024 (note 9), som er en reduksjon på 27 millioner kroner fra 2023. Hovedårsaken til endringen er at tariffavsatte kompetansemidler ble utbetalt i 2023, mens vi i 2024 ikke har utbetalt slike midler.

Revisjonsordning

Riksrevisjonen er ekstern revisor og bekrefter årsregnskapet for DFØ. Årsregnskapet er ikke ferdig revidert per dags dato. Revisjonsberetningen skal foreligge innen 1. mai 2025.

Oslo, 28. februar 2025

Hilde Singsaas
direktør

Årsregnskap for DFØ 2024

Årsregnskap for DFØ 2024
pdf 1.38 MB
Oppdatert: 14. april 2025

DFØs årsrapport 2024

Skriv ut / lag PDF

1. Leders beretning 2024

2. Introduksjon til virksomheten 2024

2.1 DFØs samfunnsoppdrag

2.2 Organisasjon og ledelse

2.3 Utvalgte hovedtall

2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter

Fotnoter

3. Årets aktiviteter og resultater i 2024

Hovedmål for DFØ i 2024

Hovedmål 1 i 2024: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster

3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen

3.1.3 Styringsparameter: Bruk av DFØs digitale løsninger

Utvikling i bruken av DFØs chatbot

Utvikling i bruken av elektroniske fakturaer

Utvikling i bruken av digitale tjenester på anskaffelsesområdet

3.1.4 Prioriterte tiltak

Bruk og nytte av tjenestetilbudet på økonomiområdet

Utviklingstiltak

HR-system (DFØ HR)

Løsning for lokale lønnsforhandlinger

Selvbetjeningsportal

Automatisering av lønnsutbetaling

Arbeid med lønnsoppgjøret i 2024

Ny driftsmodell på regnskapsområdet

Forbedringstiltak på regnskapsområdet

Periodisert budsjettering ved SRS

Innkjøps- og fakturaløsningen

Innføring av ny fakturaportal

Universell utforming

Kundeopptak

3.1.5 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

Fotnoter

Hovedmål 2 i 2024: Offentlig sektor gjennomfører effektive og innovative anskaffelser som bidrar til å fremme grønn omstilling og bærekraftig utvikling

3.2.1 Grad av modenhet hos virksomhetene i bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser

3.2.2 Grad av modenhet hos virksomhetene innen bærekraftige offentlige anskaffelser

3.2.3 Grad av modenhet hos virksomhetene innen innovative offentlige anskaffelser

3.2.4 Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler

3.2.5 Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster

3.2.6 Brukernes kjennskap til og bruk av veiledningsmateriale om offentlige anskaffelser

3.2.7 Brukernes tilfredshet med markedsplassen for skytjenester

3.2.8 Prioriterte tiltak

Arbeid med grønne offentlige anskaffelser

Veiledningstilbud

Arbeid med Norgesmodellen

Drift av kunngjøringstjenesten Doffin og innføring av eForms

Måling av innovasjon i offentlige anskaffelser

Analyse av utvikling i statlig konsulentbruk

3.2.9 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2: Offentlig sektor gjennomfører effektive og innovative anskaffelser som bidrar til å fremme grønn omstilling og bærekraftig utvikling

Fotnoter

Hovedmål 3 i 2024: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

3.3.1 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester

Statens arbeidsgiverstøtte og Arbeidsgiverportalen

3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning

Aktiviteter på økonomiregelverksområdet

3.3.3 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor betalingsformidling

3.3.4 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet og tilgang på regnskapsinformasjon fra statsregnskapet

3.3.5 Styringsparameter: Bruk og nytte av DFØs rapporter, analyser og kunnskapsformidling

3.3.6 Styringsparameter: Antall lærlinger i staten

3.3.7 Prioriterte tiltak

Forbedringstiltak på styringsområdet

Veiledning og regelverk på tilskuddsområdet

Effektiv ressursbruk og områdegjennomganger

Oppfølging og gevinstrealisering av områdegjennomganger
Etterevaluering av områdegjennomgang av ID-forvaltningen
Områdegjennomganger
Områdegjennomgang om overføring av ubrukte bevilgninger
Områdegjennomgang om digitale fellesløsninger

Kvalitet i statlige utredninger

Innovasjon i offentlig sektor

Tillitsreformen i offentlig sektor

Retningslinjer og veiledning for organisering av uavhengige forvaltningsorganer

Ny forvaltningsstruktur for håndheving av forordning for kunstig intelligens (KI)

Arbeidsgiverstrategien for det statlige tariffområdet 2024-2027

Grunnlag for god ledelse i staten

Tallgrunnlag lønnsoppgjør

Arbeid med konferanser

Oppfølging av strategien for departementsfellesskapet 2021-2025

Departementsrollen

Andre tiltak på området

Årlig rapport om forvaltning og utvikling av økonomiregelverket for staten

Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen

Statsansatteundersøkelsen

3.3.8 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev

Mangfold og inkludering

Buddyordningen

Tariffavtalte avsetninger

Virksomhetsplattformen

Kurs i forvaltningskompetanse og universell utforming av kurs

Offentliggjøring av lønn og ev. andre ytelser

Endringer i bestemmelsene om enkeltstående tilskudd

Lederprogram og pilot for ledere i staten

Evaluering av Valgdirektoratet

Evaluering av Datatilsynet

Kultur og ledelse i Politiet

Evaluering av Vitenskapskomiteen og mat og miljø

3.3.9 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 3: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

Fotnoter

Hovedmål 4 i 2024: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

3.4.1 Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet.no

3.4.2 Prioriterte tiltak

Produksjon og bruk av data om effektiv ressursbruk

3.4.3 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 4: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

Fotnoter

Resultatmatrise for styringsparametre i 2024

3.5.1 Statistikk

Ressursbruk 2024

3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene

3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser

3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse

3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet

Bevilgingsandel

Utnyttelsesgrad post 01-29

Drift

Lønn

Fotnoter

Andre prioriterte tiltak i 2024

Helhetlig utvikling av DFØs fagområder

Mål- og resultatstyringssystemet

4. Styring og kontroll i virksomheten i 2024

4.1 Budsjettsituasjonen i 2024

4.2 Effektiv drift og produktivitetsutvikling

4.3 Internkontroll og risikostyring

4.4 Sikkerhet og beredskap

Hendelser knyttet til drift av digitale tjenester eller informasjonssikkerhet

4.5 Behandling av personopplysninger

4.6 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen

4.7 Fellesføringer for 2024

4.7.1 Arbeid for å redusere klimagassutslipp, natur

4.7.2 Utvikling i antall ansettelser av personer med funksjonsnedsettelse

4.7.3 Konsulentbruk

4.8 Bemanning og personalforvaltning

Rapportering i henhold til SSBs statistikk

Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem

Lokalisering av ansatte

Kjønnssammensetning i DFØ

Sykefravær

Turnover

Tilgang på kompetanse

Likestilling og mangfold

Rapportering aktivitets- og redegjørelsesplikt – DFØ som offentlig myndighet (§24)

Fotnoter

5. Vurdering av framtidsutsikter i 2024

6. Årsregnskap for DFØ i 2024

Årsregnskap 2024 – ledelseskommentar

Bekreftelse

Vesentlige forhold ved årsregnskapet

Bevilgningsrapportering

Virksomhetsregnskapet

Revisjonsordning

Årsregnskap for DFØ 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.