Kapittel

2. Introduksjon til virksomheten 2024

2.1 DFØs samfunnsoppdrag

DFØ skal bidra til effektiv ressursbruk i staten og til at staten når sine mål gjennom god styring, organisering, ledelse og gode beslutningsgrunnlag. DFØ er statens fagorgan for økonomistyring, gode beslutningsgrunnlag for statlige tiltak, organisering og ledelse i staten, samt for anskaffelser i offentlig sektor og felles innkjøpsavtaler i staten, og ansvarlig for å støtte statlige virksomheter i arbeidsgiverrollen. DFØ leverer også felles lønns- og regnskapstjenester i staten.

Finansdepartementet har fastsatt fire hovedmål for DFØ i 2024:

  • DFØs kunder har effektiv økonomistyring
  • Offentlig sektor gjennomfører effektive og innovative anskaffelser som bidrar til å fremme grønn omstilling og bærekraftig utvikling
  • Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse
  • Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

2.2 Organisasjon og ledelse

DFØ er et bruttobudsjettert statlig forvaltningsorgan underlagt Finansdepartementet.

Ved utgangen av 2024 hadde DFØ totalt 874 ansatte fordelt på 757 årsverk. Direktoratet har kontorsteder i Oslo, Stavanger og Trondheim. I tillegg har DFØ to ansatte som er lokalisert i Harstad.

Hilde Singsaas er DFØs direktør. I ledergruppen sitter divisjonsdirektør Gøril Aune (regnskapsdivisjonen), divisjonsdirektør Tore Blekastad (IT-divisjonen), kommunikasjonsdirektør Anne-Berit Herstad (kommunikasjonsenheten), divisjonsdirektør Christian Storhaug Johnsen (strategi- og fellestjenestedivisjonen), divisjonsdirektør Hilde Nakken (divisjon for styring, organisering og ledelse), divisjonsdirektør Dag Strømsnes (divisjon for offentlige anskaffelser), og divisjonsdirektør Bjørn Sæstad (lønnsdivisjonen). DFØs organisasjonskart pr. 31. desember 2024:

2.3 Utvalgte hovedtall

DFØ er et bruttobudsjettert statlig forvaltningsorgan. Regnskapet føres etter periodiseringsprinsippet i tråd med de statlige regnskapsstandardene. Rapportering til statsregnskapet skjer etter kontantprinsippet.

Tabellen viser utvalgte tall fra årsregnskapet 2022-2024:
 202220232024
Antall årsverk

699

729

757

Samlet tildeling post 01-99, millioner kroner

1 050

1 049

1 151

Utnyttelsesgrad post 01-29, prosent1

97 

96

95

Driftskostnader, millioner kroner2

1 031

1 101

1 169

Lønnsandel av driftskostnader, prosent

63

66

68

Lønnskostnader, i tusen kroner pr. årsverk3

935

1 002

1 049

Konsulentandel av driftskostnader, prosent4

8

5

2

2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter

DFØ samarbeider særlig med Digitaliseringsdirektoratet, men også med andre statlige virksomheter. DFØ har også etablerte samhandlingsarenaer med kundene. DFØ deltar i nettverk med sine nordiske søstervirksomheter om blant annet styring, regnskap, statlig betalingsformidling, statsregnskap og lønns- og regnskapstjenester. Direktoratet har også dialog med private aktører samt eksterne fagmiljøer i inn- og utland.

Fotnoter

1Nøkkeltallet Utnyttelsesgrad post 01–29 beregnes slik: Benyttede midler post 01–29 delt på tilgjengelige midler post 01–29, multiplisert med 100, for å få nøkkeltallet uttrykt i prosent. Teller beregnes slik: Regnskap post 01–29 eksklusiv offentlige refusjoner vedrørende lønn, pluss brukte belastningsfullmakter post 01–29, jf. oppstilling av bevilgningsrapporteringen og note B. Nevner beregnes slik: Samlet tildeling post 01–29 pluss mottatte belastningsfullmakter post 01–29 minus avgitte belastningsfullmakter post 01–29 pluss offentlige refusjoner vedrørende lønn pluss disponibel merinntekt i henhold til merinntektsfullmakt, jf. oppstilling av bevilgingsrapporteringen og note A og B.

2Nøkkeltallet driftskostnader tilsvarer sum driftskostnader, som er en egen regnskapslinje i resultatregnskapet (periodisert regnskap etter SRS). Årsaken til at dette kan være høyere enn nøkkeltallet tildeling, skyldes at driftskostnader følger SRS og blant annet inkluderer avskrivninger, samt at DFØ har merinntekter som er benyttet.

3Lønnskostnader består av lønn, feriepenger, arbeidsgiveravgift, pensjonskostnader og andre ytelser, fratrukket refusjoner fra NAV.

4I definisjonen av kontogruppe 67 Kjøp av konsulenttjenester og andre fremmede tjenester inngår kun kjøp av konsulenttjenester (konto 670 til 673).

Oppdatert: 14. april 2025

DFØs årsrapport 2024

Skriv ut / lag PDF

1. Leders beretning 2024

2. Introduksjon til virksomheten 2024

2.1 DFØs samfunnsoppdrag

2.2 Organisasjon og ledelse

2.3 Utvalgte hovedtall

2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter

Fotnoter

3. Årets aktiviteter og resultater i 2024

Hovedmål for DFØ i 2024

Hovedmål 1 i 2024: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster

3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen

3.1.3 Styringsparameter: Bruk av DFØs digitale løsninger

Utvikling i bruken av DFØs chatbot

Utvikling i bruken av elektroniske fakturaer

Utvikling i bruken av digitale tjenester på anskaffelsesområdet

3.1.4 Prioriterte tiltak

Bruk og nytte av tjenestetilbudet på økonomiområdet

Utviklingstiltak

HR-system (DFØ HR)

Løsning for lokale lønnsforhandlinger

Selvbetjeningsportal

Automatisering av lønnsutbetaling

Arbeid med lønnsoppgjøret i 2024

Ny driftsmodell på regnskapsområdet

Forbedringstiltak på regnskapsområdet

Periodisert budsjettering ved SRS

Innkjøps- og fakturaløsningen

Innføring av ny fakturaportal

Universell utforming

Kundeopptak

3.1.5 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

Fotnoter

Hovedmål 2 i 2024: Offentlig sektor gjennomfører effektive og innovative anskaffelser som bidrar til å fremme grønn omstilling og bærekraftig utvikling

3.2.1 Grad av modenhet hos virksomhetene i bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser

3.2.2 Grad av modenhet hos virksomhetene innen bærekraftige offentlige anskaffelser

3.2.3 Grad av modenhet hos virksomhetene innen innovative offentlige anskaffelser

3.2.4 Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler

3.2.5 Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster

3.2.6 Brukernes kjennskap til og bruk av veiledningsmateriale om offentlige anskaffelser

3.2.7 Brukernes tilfredshet med markedsplassen for skytjenester

3.2.8 Prioriterte tiltak

Arbeid med grønne offentlige anskaffelser

Veiledningstilbud

Arbeid med Norgesmodellen

Drift av kunngjøringstjenesten Doffin og innføring av eForms

Måling av innovasjon i offentlige anskaffelser

Analyse av utvikling i statlig konsulentbruk

3.2.9 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2: Offentlig sektor gjennomfører effektive og innovative anskaffelser som bidrar til å fremme grønn omstilling og bærekraftig utvikling

Fotnoter

Hovedmål 3 i 2024: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

3.3.1 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester

Statens arbeidsgiverstøtte og Arbeidsgiverportalen

3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning

Aktiviteter på økonomiregelverksområdet

3.3.3 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor betalingsformidling

3.3.4 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet og tilgang på regnskapsinformasjon fra statsregnskapet

3.3.5 Styringsparameter: Bruk og nytte av DFØs rapporter, analyser og kunnskapsformidling

3.3.6 Styringsparameter: Antall lærlinger i staten

3.3.7 Prioriterte tiltak

Forbedringstiltak på styringsområdet

Veiledning og regelverk på tilskuddsområdet

Effektiv ressursbruk og områdegjennomganger

Oppfølging og gevinstrealisering av områdegjennomganger
Etterevaluering av områdegjennomgang av ID-forvaltningen
Områdegjennomganger
Områdegjennomgang om overføring av ubrukte bevilgninger
Områdegjennomgang om digitale fellesløsninger

Kvalitet i statlige utredninger

Innovasjon i offentlig sektor

Tillitsreformen i offentlig sektor

Retningslinjer og veiledning for organisering av uavhengige forvaltningsorganer

Ny forvaltningsstruktur for håndheving av forordning for kunstig intelligens (KI)

Arbeidsgiverstrategien for det statlige tariffområdet 2024-2027

Grunnlag for god ledelse i staten

Tallgrunnlag lønnsoppgjør

Arbeid med konferanser

Oppfølging av strategien for departementsfellesskapet 2021-2025

Departementsrollen

Andre tiltak på området

Årlig rapport om forvaltning og utvikling av økonomiregelverket for staten

Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen

Statsansatteundersøkelsen

3.3.8 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev

Mangfold og inkludering

Buddyordningen

Tariffavtalte avsetninger

Virksomhetsplattformen

Kurs i forvaltningskompetanse og universell utforming av kurs

Offentliggjøring av lønn og ev. andre ytelser

Endringer i bestemmelsene om enkeltstående tilskudd

Lederprogram og pilot for ledere i staten

Evaluering av Valgdirektoratet

Evaluering av Datatilsynet

Kultur og ledelse i Politiet

Evaluering av Vitenskapskomiteen og mat og miljø

3.3.9 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 3: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

Fotnoter

Hovedmål 4 i 2024: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

3.4.1 Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet.no

3.4.2 Prioriterte tiltak

Produksjon og bruk av data om effektiv ressursbruk

3.4.3 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 4: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

Fotnoter

Resultatmatrise for styringsparametre i 2024

3.5.1 Statistikk

Ressursbruk 2024

3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene

3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser

3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse

3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet

Bevilgingsandel

Utnyttelsesgrad post 01-29

Drift

Lønn

Fotnoter

Andre prioriterte tiltak i 2024

Helhetlig utvikling av DFØs fagområder

Mål- og resultatstyringssystemet

4. Styring og kontroll i virksomheten i 2024

4.1 Budsjettsituasjonen i 2024

4.2 Effektiv drift og produktivitetsutvikling

4.3 Internkontroll og risikostyring

4.4 Sikkerhet og beredskap

Hendelser knyttet til drift av digitale tjenester eller informasjonssikkerhet

4.5 Behandling av personopplysninger

4.6 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen

4.7 Fellesføringer for 2024

4.7.1 Arbeid for å redusere klimagassutslipp, natur

4.7.2 Utvikling i antall ansettelser av personer med funksjonsnedsettelse

4.7.3 Konsulentbruk

4.8 Bemanning og personalforvaltning

Rapportering i henhold til SSBs statistikk

Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem

Lokalisering av ansatte

Kjønnssammensetning i DFØ

Sykefravær

Turnover

Tilgang på kompetanse

Likestilling og mangfold

Rapportering aktivitets- og redegjørelsesplikt – DFØ som offentlig myndighet (§24)

Fotnoter

5. Vurdering av framtidsutsikter i 2024

6. Årsregnskap for DFØ i 2024

Årsregnskap 2024 – ledelseskommentar

Bekreftelse

Vesentlige forhold ved årsregnskapet

Bevilgningsrapportering

Virksomhetsregnskapet

Revisjonsordning

Årsregnskap for DFØ 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.