Kapittel

Andre prioriterte tiltak i 2024

DFØ har i tildelingsbrevet fått to øvrige prioriterte tiltak:

Helhetlig utvikling av DFØs fagområder

  • DFØ skal gjennomføre tiltak for å integrere nye fagområder fra 2020, og samordne utviklingen for å gi brukerne bedre tjenester.

Arbeidet med helhetlig utvikling av våre fagområder er fortsatt prioritert. Vi vurderer løpende om våre oppgaver og oppdrag løses best tverrfaglig gjennom samarbeid på tvers av organisasjonen. Vårt mål er å få til bedre bruk av tverrfaglige kompetanseteam, forsterket samarbeid mellom divisjonene, eksempelvis innen analyse og lagring av data, regelverksendringer og analyser av hvordan DFØs tilbud på nett blir brukt.  Vi legger også vekt på å dele kunnskap, innsikt og erfaringer. For å bli bedre på organisatorisk læring jobber vi med å skape en kultur der det å dele erfaringer og innsikt. Vi er på god vei og har det siste året arbeidet for å bli bedre til å dele og lære av erfaringer, både når vi løser oppgavene våre godt og når det oppstår utfordringer eller vi feiler.

I 2024 har vi igangsatt og planlagt en rekke tverrfaglige innsatser. Innføringen av obligatorisk SRS er et eksempel på arbeid som er innrettet på tvers av fagmiljøer for å kunne støtte forvaltningen på best mulig måte. Divisjonene som tilbyr lønns- og regnskapstjenester deler innsikt som er relevant i arbeidet med regelverksutvikling, og arbeidsgiverportalen er en viktig kanal for informasjon til ledere og HR-medarbeidere i prosessen knyttet til lønnsoppgjøret. Videre har vi etablert kontaktpunkter der kompetanseutviklingsmiljøene innen styring og lønn samarbeider om HR-området og regelverk, kompetansetiltak, strategisk kompetansestyring og arbeidsgiverrollen, samt systemstøtte fra DFØ. Målet er å skape god samhandling og omforent forståelse av roller.

På styrings- organiserings- og ledelsesområdet er et flertall av oppdragene i tildelingsbrevet løst tverrfaglig ved at medarbeidere fra ulike enheter har samarbeidet om oppdragene. Som en del av dette har vi også etablert en arbeidsgruppe som vurderer hvordan kunstig intelligens kan brukes til å løse ulike oppgaver. Det tverrfaglige samarbeidet gjelder også ulike oppdrag og oppgaver innen statistikk, analyse, utredning, områdegjennomganger og styring.

Også på anskaffelsesområdet har vi satt i gang flere tverrfaglige samarbeid for å følge opp oppdragene i tildelingsbrevet. Dette gjelder blant annet arbeid med produksjon og bruk av data og hvordan data fra statlige virksomheter i større grad kan fremskaffes, standardiseres og tilgjengeliggjøres for analyseformål og evalueringer.

DFØ har en rolle i å gi offentlig sektor veiledning og verktøy om hvordan gjennomføre effektive og innovative offentlige anskaffelser som bidrar til grønn omstilling og bærekraftig utvikling. Vi har gjennomført konkrete tiltak innenfor videreutvikling og modernisering av anskaffelser.no, som er DFØs portal for veiledning på offentlige anskaffelser. Arbeidet har skjedd i tett samarbeid med fagmiljøene på kommunikasjon og IT.

Det tverrfaglige samarbeidet som ble etablert mellom fagområdet anskaffelser og IT-miljøet for produktutvikling og drift av ny Doffin er et godt eksempel på hvordan synergier mellom fagområder har bidratt til bedre tjenester til brukerne. Erfaringer og læring fra dette samarbeidet vil også tas med inn i nye utviklingssamarbeid.

Også store arrangementer som Anskaffelseskonferansen og Årskonferansen – en bedre stat, er eksempler på arbeid der alle fagmiljøer samarbeider for å få til en god konferanse.

Mål- og resultatstyringssystemet

  • DFØ skal bidra i Finansdepartementets arbeid med å gjennomgå mål- og styringssystemet for sine underliggende etater.

DFØ har fulgt opp departementets behov ved å ha stilt sin kapasitet til rådighet.

Oppdatert: 14. april 2025

DFØs årsrapport 2024

Skriv ut / lag PDF

1. Leders beretning 2024

2. Introduksjon til virksomheten 2024

2.1 DFØs samfunnsoppdrag

2.2 Organisasjon og ledelse

2.3 Utvalgte hovedtall

2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter

Fotnoter

3. Årets aktiviteter og resultater i 2024

Hovedmål for DFØ i 2024

Hovedmål 1 i 2024: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster

3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen

3.1.3 Styringsparameter: Bruk av DFØs digitale løsninger

Utvikling i bruken av DFØs chatbot

Utvikling i bruken av elektroniske fakturaer

Utvikling i bruken av digitale tjenester på anskaffelsesområdet

3.1.4 Prioriterte tiltak

Bruk og nytte av tjenestetilbudet på økonomiområdet

Utviklingstiltak

HR-system (DFØ HR)

Løsning for lokale lønnsforhandlinger

Selvbetjeningsportal

Automatisering av lønnsutbetaling

Arbeid med lønnsoppgjøret i 2024

Ny driftsmodell på regnskapsområdet

Forbedringstiltak på regnskapsområdet

Periodisert budsjettering ved SRS

Innkjøps- og fakturaløsningen

Innføring av ny fakturaportal

Universell utforming

Kundeopptak

3.1.5 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

Fotnoter

Hovedmål 2 i 2024: Offentlig sektor gjennomfører effektive og innovative anskaffelser som bidrar til å fremme grønn omstilling og bærekraftig utvikling

3.2.1 Grad av modenhet hos virksomhetene i bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser

3.2.2 Grad av modenhet hos virksomhetene innen bærekraftige offentlige anskaffelser

3.2.3 Grad av modenhet hos virksomhetene innen innovative offentlige anskaffelser

3.2.4 Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler

3.2.5 Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster

3.2.6 Brukernes kjennskap til og bruk av veiledningsmateriale om offentlige anskaffelser

3.2.7 Brukernes tilfredshet med markedsplassen for skytjenester

3.2.8 Prioriterte tiltak

Arbeid med grønne offentlige anskaffelser

Veiledningstilbud

Arbeid med Norgesmodellen

Drift av kunngjøringstjenesten Doffin og innføring av eForms

Måling av innovasjon i offentlige anskaffelser

Analyse av utvikling i statlig konsulentbruk

3.2.9 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2: Offentlig sektor gjennomfører effektive og innovative anskaffelser som bidrar til å fremme grønn omstilling og bærekraftig utvikling

Fotnoter

Hovedmål 3 i 2024: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

3.3.1 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester

Statens arbeidsgiverstøtte og Arbeidsgiverportalen

3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning

Aktiviteter på økonomiregelverksområdet

3.3.3 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor betalingsformidling

3.3.4 Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet og tilgang på regnskapsinformasjon fra statsregnskapet

3.3.5 Styringsparameter: Bruk og nytte av DFØs rapporter, analyser og kunnskapsformidling

3.3.6 Styringsparameter: Antall lærlinger i staten

3.3.7 Prioriterte tiltak

Forbedringstiltak på styringsområdet

Veiledning og regelverk på tilskuddsområdet

Effektiv ressursbruk og områdegjennomganger

Oppfølging og gevinstrealisering av områdegjennomganger
Etterevaluering av områdegjennomgang av ID-forvaltningen
Områdegjennomganger
Områdegjennomgang om overføring av ubrukte bevilgninger
Områdegjennomgang om digitale fellesløsninger

Kvalitet i statlige utredninger

Innovasjon i offentlig sektor

Tillitsreformen i offentlig sektor

Retningslinjer og veiledning for organisering av uavhengige forvaltningsorganer

Ny forvaltningsstruktur for håndheving av forordning for kunstig intelligens (KI)

Arbeidsgiverstrategien for det statlige tariffområdet 2024-2027

Grunnlag for god ledelse i staten

Tallgrunnlag lønnsoppgjør

Arbeid med konferanser

Oppfølging av strategien for departementsfellesskapet 2021-2025

Departementsrollen

Andre tiltak på området

Årlig rapport om forvaltning og utvikling av økonomiregelverket for staten

Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen

Statsansatteundersøkelsen

3.3.8 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev

Mangfold og inkludering

Buddyordningen

Tariffavtalte avsetninger

Virksomhetsplattformen

Kurs i forvaltningskompetanse og universell utforming av kurs

Offentliggjøring av lønn og ev. andre ytelser

Endringer i bestemmelsene om enkeltstående tilskudd

Lederprogram og pilot for ledere i staten

Evaluering av Valgdirektoratet

Evaluering av Datatilsynet

Kultur og ledelse i Politiet

Evaluering av Vitenskapskomiteen og mat og miljø

3.3.9 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 3: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

Fotnoter

Hovedmål 4 i 2024: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

3.4.1 Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet.no

3.4.2 Prioriterte tiltak

Produksjon og bruk av data om effektiv ressursbruk

3.4.3 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 4: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

Fotnoter

Resultatmatrise for styringsparametre i 2024

3.5.1 Statistikk

Ressursbruk 2024

3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene

3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser

3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse

3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet

Bevilgingsandel

Utnyttelsesgrad post 01-29

Drift

Lønn

Fotnoter

Andre prioriterte tiltak i 2024

Helhetlig utvikling av DFØs fagområder

Mål- og resultatstyringssystemet

4. Styring og kontroll i virksomheten i 2024

4.1 Budsjettsituasjonen i 2024

4.2 Effektiv drift og produktivitetsutvikling

4.3 Internkontroll og risikostyring

4.4 Sikkerhet og beredskap

Hendelser knyttet til drift av digitale tjenester eller informasjonssikkerhet

4.5 Behandling av personopplysninger

4.6 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen

4.7 Fellesføringer for 2024

4.7.1 Arbeid for å redusere klimagassutslipp, natur

4.7.2 Utvikling i antall ansettelser av personer med funksjonsnedsettelse

4.7.3 Konsulentbruk

4.8 Bemanning og personalforvaltning

Rapportering i henhold til SSBs statistikk

Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem

Lokalisering av ansatte

Kjønnssammensetning i DFØ

Sykefravær

Turnover

Tilgang på kompetanse

Likestilling og mangfold

Rapportering aktivitets- og redegjørelsesplikt – DFØ som offentlig myndighet (§24)

Fotnoter

5. Vurdering av framtidsutsikter i 2024

6. Årsregnskap for DFØ i 2024

Årsregnskap 2024 – ledelseskommentar

Bekreftelse

Vesentlige forhold ved årsregnskapet

Bevilgningsrapportering

Virksomhetsregnskapet

Revisjonsordning

Årsregnskap for DFØ 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.