Kapittel

Referanseliste

Her kan du se en oversikt over referansene brukt i rapporten.

Allern, E. H., Arnesen, D., Hansen, V. W. & Røed, M. (2023). Mellom korporatisme og lobbyisme: Norske interesseorganisasjoners tilgang til politiske beslutningsprosesser. Norsk sosiologisk tidsskrift, 7(4-5), 26-44. https://doi.org/10.18261/nost.7.4-5.3

Askim, J., Flo, Y., Holmøyvik, E., Kolltveit, K., Mangset, M., & Rasch, B. E. (2024). Regjeringen. Historien, makten og hverdagen. Fagbokforlaget.

Aspøy, A. (2022, 2. juni). Personkultus i departementene. Stat & styring.                   https://statogstyring.no/personkultus-i-departementene

Aspøy, A. (2025, 22. januar). Er byråkrater selvopptatte? Stat og styring.
Er byråkrater selvopptatte? – Stat & Styring

Bjerkaas, S. & Kolltveit, K. (2023). Statsministerens kontor: Kommunikasjonens høyborg i et moderne medielandskap? Norsk statsvitenskapelig tidsskrift, 39(2), 56-73.                   https://doi.org/10.18261/nst.39.2.1

Byrkjeflot, H. (2014). Kritikken av byråkratiet mangler motstand. Stat og styring, 24 (1), 36-39.      https://doi.org/10.18261/ISSN0809-750X-2014-01-19

Christensen, J. & Holst, C. (2020). Ekspertenes inntog. Universitetsforlaget.

Christensen, T., Egeberg, M., Lægreid, P., & Trondal, J. (2018). Sentralforvaltningen. Stabilitet                   og endring gjennom 40 år. Universitetsforlaget.

Dagsavisen. (2025, 18. mars). Høyre-politiker vil ha norsk kutt-kommisjon. Dagsavisen.       
Høyre-politiker vil ha norsk kutt-kommisjon – Dagsavisen

Departementene. (u. å.). Depkatalog – Departementenes egen telefonkatalog. Depkatalog.      
Depkatalog – Departementenes egen telefonkatalog

Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon. (2024). DSS Brukerundersøkelse 2024.

DFØ. (u. å.) Innbyggerundersøkelsen 2024. Dfo.no. Innbyggerundersøkelsen 2024 | DFØ

DFØ. (2022). Om etatsstyringsmøtenes plass i styringen – en kartlegging av møtenes rolle og                funksjon. (Notat 2022: 1)

DFØ. (2023). På både kort og lang sikt? En kartlegging av flerårig styring av underliggende etater. (Rapport 2023: 1).

DFØ. (2023). Mye mer enn ord. En kartlegging av kommunikasjonsansatte i staten. (Rapport                2023: 3)

DFØ. (2023). Midtveisevaluering av departementsstrategien for 2021-2025 (Rapport 2023:7)

DFØ. (2024, 8. mars). Klima- og miljødepartementets langtidsplan: et prioriteringsverktøy.      
Dfo.no. Klima- og miljødepartementets langtidsplan: Et prioriteringsverktøy | DFØ

DFØ. (2024). Evaluering av kjernegruppeforsøket. (Rapport 2024: 7).

DFØ. (2024). Evaluering av statsbudsjettprosessen. (Rapport 2024: 5).

DFØ. (2024). Tydeligere, men fortsatt under press. En undersøkelse av utviklingen i direktoratenes faglige rolle. (Rapport 2024: 3).

DFØ. (2025, 11. februar). Statsansatteundersøkelsen 2024. Dfo.no.                  
Statsansatteundersøkelsen 2024 | DFØ

DFØ. (2025). Tilfredsstiller statlige utredninger utredningsinstruksens krav? (Rapport 2025: 1).

DFØ. (2025). Utfordringsbildet i forvaltningen. Utviklingstrekk og gjennomgående utfordringer     innen organisering, styring og ledelse i norsk forvaltning. (Notat 2025: 3)

Difi. (2011). Hva skjer i departementene? Om utfordringer og utviklingsbehov. (Rapport 2011: 11). 

Difi. (2014). Mot alle odds? Veier til samordning i norsk forvaltning. (Rapport 2014: 7).

Difi. (2019). Departementene i førersetet for omstilling? (Rapport 2019: 3).

Engblad, E. B. (2021, 26. august). Sterke bånd mellom interessegrupper og politiske partier.               Forskning.no. Sterke bånd mellom interessegrupper og politiske partier

European commission. (u. å.). Flexible Structures in the Commission: A Manager’s Guide. Directorate for Human Resources and Security.

Finansdepartementet. (2023). Statlig budsjettarbeid.
Veileder til statlig budsjettarbeid - regjeringen.no

Finansdepartementet. (2025). Hovudbudsjettskriv for 2026. Retningslinjer for arbeidet med               statsbudsjettforslaget for budsjettåret 2026. (R-4/2025). [Rundskriv]. https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/fin/vedlegg/okstyring/rundskriv/arlige/2025/r4-2025.pdf

Forbruker- og administrasjonsdepartementet. (1984). Reglement for departementenes organisasjon og saksbehandling

Gill, D. (2022). Working jointly in the New Zealand public sector. We have come a long way and not got very far. Journal og the Institute of Public Administration New Zealand, 45, 3-7.
Public-Sector-Journal-April-2022.pdf

Granskningskommissionen om sagen om aflivning af mink. (2022).           https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/REU/bilag/301/2602665.pdf

Grunnloven. (1814). Kongeriket Norges grunnlov (LOV-1814-05-17). Lovdata.
Kongeriket Norges Grunnlov - Lovdata

Hildrum, E. (2022, 05. april). Fagligheten i departementene er under press. Aftenposten.      
Fagligheten i departementene er under press

Jacobsen, D. I. (1997). Administrasjonens makt: om forholdet mellom politikk og administrasjon, og administrasjonens rolle som politisk aktør. Fagbokforlaget.

Kirkebirkeland, M. A. S. (2024, 17. januar). Stemmer det at byråkratiet eser ut i Norge? Civita.             Stemmer det at byråkratiet eser ut i Norge? - Civita

Klima- og miljødepartementet. (2025). Klima- og miljødepartementets kunnskapsstrategi 2025-2030. Klima- og miljødepartementets kunnskapsstrategi

Knutsen, C. H., Dahlum, S., Allern, E. H., Hagfors, S. B., Klausen, J. E., Søyland, M. & Wig, T.  (2023). Tilstandsanalyse av det norske demokratiet. Kommunal- og distriktsdepartementet.

Kolltveit, K. & Figenschou, T. U. (2020). Kommunikasjonsrådgiverne i norske departement:     En "ny" type byråkrater i skjæringsfeltet mellom politikk og administrasjon? Norsk  statsvitenskapelig tidsskrift, 36(2), 102-119. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2936-2020-02-04

Kommunal- og moderniseringsdepartementet. (2019). Om forholdet mellom politisk ledelse og embetsverk. Syv plikter for embetsverket.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet. (2020). Gode hver for oss. Best sammen.    Strategi for utvikling av departementsfellesskapet 2021−2025. Arbeidsgruppens     forslag 13.3.2020.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet. (2021). Gode hver for oss. Best sammen.    Overordnet strategi for departementsfellesskapet 2021-2025.

Kommunal- og distriktsdepartementet. (2022). Statens lederlønnssystem – har det utspilt sin              rolle? Rapport fra utvalg oppnevnt for å gjennomgå statens lederlønnssystem.

Meld. St. 21 (2023-2024) Perspektivmeldingen 2024. Finansdepartementet.

Meld. St. 9 (2024-2025). Totalberedskapsmeldingen: Forberedt på kriser og krig. Justis- og beredskapsdepartementet.

Modalsliutvalget. (1970). Den sentrale forvaltningens organisasjon. Bilag til St. prp. nr. 85     (1971-1972).

NIFU. (2013). Kunnskap i system. En kartlegging av kunnskapsfunksjonen på det arbeids- og            velferdspolitiske området i Sverige, Danmark og Canada. (Rapport 2013: 47).

Nord, M., Altman, D., Angiolillo, F., Fernandes, T., God A. G. & Lindberg, S. I. (2025). Democracy Report 2025: 25 Years of Autocratization – Democracy Trumped? University of Gothenburg: V-Dem Institute.

Nordiske mediedager. (2025, 3. mai). Medieundersøkelsen 2025: Hver femte ungdom har ingen eller lav tillit til mediene. Nordiske mediedager.
Nordiske Mediedager | Medieundersøkelsen 2025: Hver femte ungdom har…

NOU 2023: 21 (2023). Embetsordningen – i takt med tiden. Kommunal- og distriktsdepartementet.

NOU 2024: 7 (2024). Norge og EØS: Utvikling og erfaringer. Utenriksdepartementet.

OECD. (2022). Drivers of Trust in Public Institutions in Norway. Full Report | OECD

PwC. (2020). Etatsstyring i praksis. En kvalitativ studie av departementenes styring av              underliggende virksomheter. DFØ.

Regjeringen. (u.å.) Grunnlag for God ledelse i staten. Regjeringen.no
Grunnlag for God ledelse i staten - regjeringen.no

Regjeringen. (2025, 01. mars). Regjeringen med nullvisjon for utenforskap. Regjeringen.no.                
Regjeringen med nullvisjon for utenforskap - regjeringen.no

Statskonsult. (2000). Framtidens departement. (Notat 2000:4).

Statskonsult. (2002). Den norske departementsstrukturen. (Notat 2002:5).

Statskonsult. (2007). Javel, statsråd? (Rapport 2007:27)

Stat & styring. (2025, 06. februar). En ny anti-byråkratisk epoke. Stat & styring.
En ny anti-byråkratisk epoke – Stat & Styring

Stat & styring. (2025, 05. mars). Regjeringen med ny arbeidsform. Stat & styring.
Regjeringen med ny arbeidsform – Stat & Styring

Statsministerens kontor. (2025). Om r-konferanser. Forberedelse av saker til regjeringskonferanse.

Statsministerens kontor. (2025). Nasjonal sikkerhetsstrategi.

St. meld. nr. 19 (2008-2009). Ei forvaltning for demokrati og fellesskap. Fornyings- og  administrasjonsdepartementet.

St. prp. nr. 121 (1955). Tiltak for å lette den administrative arbeidsbyrden for statsrådene M. V.  
Statsministeren. Stortinget

Oppdatert: 28. mai 2025

DFØ-rapport 2025:2 Departementene i en brytningstid

Skriv ut / lag PDF

Forord

Sammendrag

Hva kjennetegner departementsrollen i dag?

Sekretariatsrollen ivaretas godt

Det kortsiktige trumfer det langsiktige

Økt bevissthet om behovet for samordning

Departementene er avhengige av faglige innspill for politikkutvikling

Departementene er ikke tett nok på hva behovet for omstilling innebærer

Departementenes arbeidsgiverrolle for etatsleder kan videreutvikles

Tradisjonelle arbeidsformer i departementene

Departementene må møte nye utfordringer

Demokratiet under press

Økende kritikk mot byråkratiet

Synkende tillit til offentlige institusjoner

Hva betyr utfordringene for departementene?

Fremtidens departementsrolle

1. Innledning

1.1 Bakgrunn

1.2 Mål og problemstillinger

Mål

Analysemodell

Utdyping av problemstillinger

Departementsrollen 2025 – status

Eksterne faktorer som påvirker departementsrollen

Interne faktorer som påvirker departementsrollen 

Utfordringer og utviklingstrekk fremover 

Fremtidens departementsrolle? 

1.3 Avgrensing

1.4 Metode og datagrunnlag

Intervjuer 

Dokumentstudier  

Statsansatteundersøkelsen 2024

Smidig tilnærming med involvering underveis

Referansegruppe

Vurdering av metode og datagrunnlag

Styrker

Svakheter

1.5 Leseveiledning

Fotnoter

2. Departementenes roller og ansvar

2.1 Departementene skal både utforme og gjennomføre politikk

Sekretariat for politisk ledelse

Politikkgjennomføring

Vektlegging av rollene har endret seg over tid

2.2 Forvaltningsverdiene skal ivaretas

2.3 Regjeringen har det konstitusjonelle ansvaret

Fotnoter

3. Hvilke utviklingstrekk har påvirket departementsrollen?

3.1 Utviklingstrekk ved departementene

3.1.1 Antall ansatte er stabilt, og andelen kvinner øker

Samlet sett stabilt antall ansatte i departementene

Gjennomsnittsalderen har økt

Kvinneandelen øker, men varierer mellom departementene

Lav andel medarbeidere med innvandrerbakgrunn

Antall politikere og kommunikasjonsmedarbeidere er stabilt

3.1.2 Små endringer i organiseringen i departementene

3.1.3 Strategi for departementsfellesskapet og flere fellesfunksjoner

3.1.4 Høy ledertetthet og intern rekruttering

3.1.5 Flere samfunnsvitere i departementene

3.2 Utviklingstrekk - eksterne faktorer som påvirker departementsrollen

3.2.1 Økt vekt på sikkerhet og beredskap

3.2.2 Flere reguleringer fra EU

3.2.3 Økt vekt på kontroll

3.2.4 Høyt medietrykk

3.2.5 Økning i antallet innsynskrav

3.2.6 Stor økning i saker fra Stortinget

3.2.7 Aktive interesseorganisasjoner

Fotnoter

4. Hva kjennetegner departementsrollen i dag?

4.1 Få endringer i departementsrollen siden 2011

4.1.1 Alt er fortsatt politisk

4.1.2 Mediehverdagen er arbeidshverdagen

4.1.3 Er det viktigere å utvikle politikk enn å gjennomføre?

4.2 Er fagligheten under press?

4.2.1 Embetsverket hegner om fagligheten

4.2.2 Det kortsiktige trumfer det langsiktige

4.2.3 Regjeringsplattformene er førende, men bygger ofte på et for svakt faglig grunnlag

4.2.4 Sekretariatsbegrepet oppfattes å være for snevert

4.3 Behovet for samordning er erkjent, men det er fortsatt noe å gå på

4.3.1 Forventningene til samordning er høyere

4.3.2 Kjernegrupper er opprettet for å styrke samordningen

4.3.3 Samordning skjer gjennom regjeringsbehandling, men krever godt forarbeid

4.3.4 Samordning gjennom statsbudsjettprosessen er kortsiktig og lite helhetlig

4.3.5 Jobber embetsverket for statsråden eller regjeringen?

4.4 Departementene er avhengige av underliggende virksomheter for politikkgjennomføring og innspill til politikkutvikling

4.4.1 Etatsstyring og fagdialog er profesjonalisert

4.4.2 ... men er departementene gode nok til å bruke og vurdere faglige innspill fra direktoratene?

4.5 Er departementene gode nok til å støtte og følge opp etatene?

4.5.1 Ikke tett nok på behovet for hva omstilling innebærer?

4.5.2 Departementenes arbeidsgiverrolle for etatsleder kan utvikles

4.6 Konservativ ledelse og tradisjonelle arbeidsformer

4.6.1 Det meste behandles i linjen, men kan det effektiviseres?

4.6.2 Lederne ser oppover

4.6.3 Tilgang på digitale verktøy er begrenset

Fotnoter

5. Fremtidens departement

5.1 Departementene må møte nye utfordringer

Demokratiet under press

Økende kritikk mot byråkratiet

Synkende tillit til offentlige institusjoner

Hva betyr utfordringene for departementene?

5.2 Balanse i departementsrollen og styrke den faglige politikkutviklingen

5.2.1 Departementene må være relevante og dagsaktuelle

5.2.2 Faglighet og langsiktighet må prioriteres

Behov for sterkere kunnskapsfunksjon – som bidrar til politikkutvikling

Åpenhet og god kommunikasjon

5.2.3 Tydeliggjøre fagligheten i departementsrollen?

5.3 Ta apparatet i bruk og legge til rette for utvikling av sektoren

5.3.1 Tettere samspill mellom departement og etat

5.3.2 Ta større ansvar for å utvikle sektoren

5.3.3 Ta en tydeligere arbeidsgiverrolle overfor etatsledere

5.4 Ta ansvar for helheten

5.4.1 "Jobbe for regjeringen"

5.4.2 Avklare behovet for samordning og samarbeid

5.4.3 Behov for arbeidsprosesser og systemer som støtter opp under samhandling

5.5 Jobbe effektivt og bruke folkene godt

5.5.1 "Slipp taket" - organiser arbeidet effektivt

Effektivisere arbeidet

Linjen fungerer godt

Men ikke alle oppgaver trenger å kvalitetssikres like grundig

Unngå dobbelt-opp organisering

Digitale verktøy som er tilpasset oppgavene

5.5.2 Behov for å tenkte nytt om ledelse, rekruttering og kompetanse?

Behov for bedre HR-statistikk

Ledere som prioriterer oppgaver og følger opp medarbeidere

Strategisk rekruttering og utvikling av kompetanse

5.6 Hva innebærer fremtidens departementsrolle?

Fotnoter

Referanseliste

Vedlegg

Vedlegg 1

Statistikk om departementsansatte

Antall ansatte

Alderssammensetning

Andel kvinner og menn

Andel ansatte med minoritetsbakgrunn

Saker fra Stortinget til departementene

Komitéhøringer på Stortinget

Innsynskrav til departementene og statsministerens kontor

Vedlegg 2

Vedlegg 3

Oversikt over informanter

Presentasjoner underveis

Fotnoter

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.