I dette kapitlet gjøres det rede for hva et departement er, og hva de ulike elementene i departementsrollen innebærer. Dette vil være utgangspunktet for å analysere hvordan rollen har utviklet seg de siste 10-15 årene, og hvordan den utøves og forstås i dag. Vi tar utgangspunkt i Difi sin beskrivelse av rollen fra 2011.
2.1 Departementene skal både utforme og gjennomføre politikk
Departementene er den øverste myndighet i forvaltningen, etter Kongen i statsråd. De sørger for at Stortinget og regjeringen sine beslutninger blir realisert, både ved å bistå med faglige innspill til hvordan politikken bør utformes og ved å iverksette vedtatt politikk. Departementene skal tjene enhver sittende regjering og opptre lojalt med sin faglige kompetanse.
I 1981 ble det fastsatt et reglement for departementenes organisasjon og saksbehandling. Reglementet beskriver blant annet hva et departement er, hva dets arbeidsoppgaver er og hvordan arbeidsfordelingen mellom dem skal være. Første punkt i reglementet sier at «Departementet skal fremme saker for Regjering og Storting, og for øvrig planlegge, gjennomføre og kontrollere arbeidet innenfor sitt saksområde»5. Hvert departement er en selvstendig virksomhet, med eget budsjettkapittel, eget arbeidsgiveransvar og øvrig administrativt ansvar. Som virksomhet er departementene øverst i forvaltningshierarkiet, under statsråd og regjering, innenfor sitt «saksområde».
Departementene er politisk styrte organisasjoner som både betjener statsråden og er styringsenheter for til dels omfattende forvaltningsområder. I vårt prosjekt har vi tatt utgangspunkt i en todeling av rollen, som også ble brukt i 2011,
- sekretariat for politisk ledelse og
- politikkgjennomføring
Sekretariat for politisk ledelse
Denne hovedrollen er definert ved at den gjelder den direkte betjeningen av politisk ledelse.
Departementene bidrar til politikkutvikling, som er en faglig forberedelse av statsrådens og regjeringens politikk. Det kan blant annet være utarbeiding av meldinger og proposisjoner og forberedelse av politiske utspill. Det kan også være utdyping eller underbygging av gjeldende politikk, gjennom svar til Stortinget og ved å bistå statsrådens tilsvar til medieoppslag.
Sekretariatsrollen omfatter også bistand til politikkformidling. som er formidling av innholdet i politiske vedtak og av statsrådens standpunkter i aktuelle saker. Dette omfatter å håndtere mediehenvendelser, yte medierådgivning i forbindelse med medieoppslag og lansering av statsrådens politikk.
I tillegg omfatter sekretariatsrollen taktisk-strategisk rådgivning i form av tilrettelegging og timing av prosessene for politikkutvikling. Det kan for eksempel handle om når og hvordan politiske saker bør forelegges regjeringen eller andre departementer. Tilsvarende gjelder for tilrettelegging og timing av prosessene for politikkformidling, for eksempel hvordan statsråden skal forme sitt budskap eksternt, spesielt overfor mediene og offentligheten ellers.
Politikkgjennomføring
Denne hovedrollen er definert ved at embetsverket opptrer utad med fullmakt og på statsrådens vegne og ansvar. Politikkgjennomføring omfatter myndighetsutøvelse, primært gjennom enkeltvedtak eller forskrift. Det er også styring og oppfølging av underliggende virksomheter (etatsstyring) og statseide selskaper (eierstyring). I tillegg skal departementene sørge for gjennomføring og oppfølging av sektorpolitikk overfor kommuner, næringsliv, innbyggere og organisasjoner.
Disse to rollene er ikke skarpt atskilt. Relevant politikkutvikling er avhengig av kunnskap fra sektor og underliggende virksomheter. I tillegg kan statsråden når som helst velge å gripe inn i og overstyre den politikkgjennomføringen embetsverket foretar. Noen ganger kan slik politisk styring dessuten gjøres til «normaltilstand», for eksempel i etats- og eierstyring på politiserte områder. I slike tilfeller er embetsverket i en sekretariatsrolle for å bistå i den styringen som statsråden vil utøve.6
I rapporten som dannet grunnlaget for strategien for departementsfellesskapet «Gode hver for oss. Best sammen»7, ble politikkutvikling og politikkgjennomføring omtalt som en oppstrøms- og en nedstrømsrolle. Sekretariatsrollen er her plassert i midten, som en slags fellesnevner for alle oppgavene departementene har både oppstrøms til politisk ledelse og nedstrøms i forvaltningen og ut i apparatet.
Vektlegging av rollene har endret seg over tid
Tanken om å gjøre departementene bedre i stand til å bistå statsråden i det daglige politiske arbeidet har stått sentralt i de fleste omorganiseringer på departementsnivå de siste 40 årene. Helt siden 1946 har det vært et forvaltningspolitisk mål å utvikle og styrke departementene sin funksjon som sekretariat for politisk ledelse.8
I perioden fra 1990-tallet til 2010 ble det gjort flere grep for å styrke rollen som sekretariat for politisk ledelse og nedtone politikkgjennomføringsrollen. Myndighetsoppgaver i form av enkeltsaksbehandling og tilskuddsforvaltning ble overført til underliggende virksomheter, og rent faglig utredningsarbeid likeså. Etter 2010 har departementene vært mer preget av stabilitet på dette området – det er få oppgaver som er flyttet ut.
Når store deler av myndighetsutøvelsen i form av enkeltsaksbehandling og tilskuddsforvaltning er flyttet ut til direktoratsnivået, har politikkgjennomføring fått en mindre plass i departementene.
2.2 Forvaltningsverdiene skal ivaretas
Uavhengig av hvordan vektleggingen av elementene i departementsrollen er og hvilke oppgaver som skal løses, er embetsverket forpliktet til forvaltningsverdiene
- demokratisk styring, som tilsier at embetsverket lojalt forbereder og iverksetter den politikk de vet at statsråden ønsker ført
- rettssikkerhet, som tilsier at embetsverket er partipolitisk nøytrale og opptrer i samsvar med lov
- faglig integritet, som tilsier at råd som embetsverket gir statsråden, skal være faglig funderte, blant annet om hvilke virkemidler som er best for å oppnå politiske mål
- effektivitet, som tilsier at ansatte innenfor rammen av politiske prioriteringer skal forvalte offentlige ressurser på en formåls- og kostnadseffektiv måte.
Disse verdiene skal ideelt sett utfylle hverandre og utgjøre et felles verdigrunnlag for alle ansatte i statsforvaltningen, men verdiene kan i konkrete sammenhenger også være til dels innbyrdes motstridende, ikke minst på departementsnivå.9
Forvaltningsverdiene er konkretisert ytterligere for departementsansatte i det som omtales som embetsverkets syv plikter.10 Formålet med retningslinjeneer å gjøre det enklere, både for embetsverk og politikere, å kunne håndtere forvaltningsetiske dilemmaer som kan oppstå i den praktiske hverdagen.
- Lovlighet
- Sannhet
- Lojalitet
- Faglighet og faglig uavhengighet
- Partipolitisk nøytralitet og objektivitet
- Åpenhet
- God styring og ledelse
2.3 Regjeringen har det konstitusjonelle ansvaret
I Grunnloven står det at Kongen «[…] fordeler forretningene blant statsrådets medlemmer således som han finner det tjenlig.»11 Det betyr at Regjeringen, og ikke den enkelte statsråd, har det øverste ansvar for alle beslutninger. Ansvaret overfor både Riksretten, Stortinget og velgerne hviler derfor i første rekke på den samlede regjeringen. Statsrådene utøver myndighet de har fått delegert fra en samlet regjering.
I Norge står sektorprinsippet sterkt i forvaltningen. Det innebærer at inndelingen av departementer og den øvrige statsforvaltningen er ordnet i samsvar med statsrådenes definerte ansvarsområder. Enhver statlig oppgave skal kunne plasseres under en enkelt statsråds ansvarsområde. Det skal ikke være tvil om hvem av statsrådene som har myndighet til å instruere arbeidet med en sak eller oppgave.
At vi har et «ministerstyre» betyr imidlertid ikke at ministeren er øverste instans. I Norge ligger det øverste ansvaret på regjeringskollegiet. Professor i rettsvitenskap Eivind Smith har påpekt følgende:
«Det er i siste instans regjeringen selv som velger å innrette den utøvende makt etter et sektorprinsipp. Derfor står det også i regjeringens makt å modifisere dette prinsippet når dette i enkelte situasjoner kan være hensiktsmessig. Men det må hele tiden være klart hvilken fagstatsråd, eventuelt statsministeren selv, som har førstelinjeansvaret for å følge opp.»12
Spørsmålet om det er statsråden eller regjeringen som har det konstitusjonelle ansvaret, har blitt løftet i forbindelse med diskusjoner om ministeransvaret er en reell hindring for samordning. Ifølge Smith er det altså ingen konstitusjonelle hindringer mot for eksempel å gi to statsråder et felles ansvar for en oppgave som berører begges ansvarsområder, selv om det som oftest vil være mest praktisk å følge sektorprinsippet.
Fotnoter
5Forbruker- og administrasjonsdepartementet 1981: s. 2
6Difi 2011 (11)
7Kommunal- og moderniseringsdepartementet 2020
8Uttalt i Rasjonaliseringskomiteens innstilling fra 1946, i St. Prp. nr. 121 (1955) og av Modalsliutvalget (1970)
9Meld. St. nr. 19 (2008-2009)
10Kommunal- og moderniseringsdepartementet 2019
11Grunnloven 1814 § 12
12Difi 2014: s. 28 (7)
DFØ-rapport 2025:2 Departementene i en brytningstid
Forord
Sammendrag
Hva kjennetegner departementsrollen i dag?
Sekretariatsrollen ivaretas godt
Det kortsiktige trumfer det langsiktige
Økt bevissthet om behovet for samordning
Departementene er avhengige av faglige innspill for politikkutvikling
Departementene er ikke tett nok på hva behovet for omstilling innebærer
Departementenes arbeidsgiverrolle for etatsleder kan videreutvikles
Tradisjonelle arbeidsformer i departementene
Departementene må møte nye utfordringer
Demokratiet under press
Økende kritikk mot byråkratiet
Synkende tillit til offentlige institusjoner
Hva betyr utfordringene for departementene?
Fremtidens departementsrolle
1. Innledning
1.1 Bakgrunn
1.2 Mål og problemstillinger
Mål
Analysemodell
Utdyping av problemstillinger
Departementsrollen 2025 – status
Eksterne faktorer som påvirker departementsrollen
Interne faktorer som påvirker departementsrollen
Utfordringer og utviklingstrekk fremover
Fremtidens departementsrolle?
1.3 Avgrensing
1.4 Metode og datagrunnlag
Intervjuer
Dokumentstudier
Statsansatteundersøkelsen 2024
Smidig tilnærming med involvering underveis
Referansegruppe
Vurdering av metode og datagrunnlag
Styrker
Svakheter
1.5 Leseveiledning
Fotnoter
2. Departementenes roller og ansvar
2.1 Departementene skal både utforme og gjennomføre politikk
Sekretariat for politisk ledelse
Politikkgjennomføring
Vektlegging av rollene har endret seg over tid
2.2 Forvaltningsverdiene skal ivaretas
2.3 Regjeringen har det konstitusjonelle ansvaret
Fotnoter
3. Hvilke utviklingstrekk har påvirket departementsrollen?
3.1 Utviklingstrekk ved departementene
3.1.1 Antall ansatte er stabilt, og andelen kvinner øker
Samlet sett stabilt antall ansatte i departementene
Gjennomsnittsalderen har økt
Kvinneandelen øker, men varierer mellom departementene
Lav andel medarbeidere med innvandrerbakgrunn
Antall politikere og kommunikasjonsmedarbeidere er stabilt
3.1.2 Små endringer i organiseringen i departementene
3.1.3 Strategi for departementsfellesskapet og flere fellesfunksjoner
3.1.4 Høy ledertetthet og intern rekruttering
3.1.5 Flere samfunnsvitere i departementene
3.2 Utviklingstrekk - eksterne faktorer som påvirker departementsrollen
3.2.1 Økt vekt på sikkerhet og beredskap
3.2.2 Flere reguleringer fra EU
3.2.3 Økt vekt på kontroll
3.2.4 Høyt medietrykk
3.2.5 Økning i antallet innsynskrav
3.2.6 Stor økning i saker fra Stortinget
3.2.7 Aktive interesseorganisasjoner
Fotnoter
4. Hva kjennetegner departementsrollen i dag?
4.1 Få endringer i departementsrollen siden 2011
4.1.1 Alt er fortsatt politisk
4.1.2 Mediehverdagen er arbeidshverdagen
4.1.3 Er det viktigere å utvikle politikk enn å gjennomføre?
4.2 Er fagligheten under press?
4.2.1 Embetsverket hegner om fagligheten
4.2.2 Det kortsiktige trumfer det langsiktige
4.2.3 Regjeringsplattformene er førende, men bygger ofte på et for svakt faglig grunnlag
4.2.4 Sekretariatsbegrepet oppfattes å være for snevert
4.3 Behovet for samordning er erkjent, men det er fortsatt noe å gå på
4.3.1 Forventningene til samordning er høyere
4.3.2 Kjernegrupper er opprettet for å styrke samordningen
4.3.3 Samordning skjer gjennom regjeringsbehandling, men krever godt forarbeid
4.3.4 Samordning gjennom statsbudsjettprosessen er kortsiktig og lite helhetlig
4.3.5 Jobber embetsverket for statsråden eller regjeringen?
4.4 Departementene er avhengige av underliggende virksomheter for politikkgjennomføring og innspill til politikkutvikling
4.4.1 Etatsstyring og fagdialog er profesjonalisert
4.4.2 ... men er departementene gode nok til å bruke og vurdere faglige innspill fra direktoratene?
4.5 Er departementene gode nok til å støtte og følge opp etatene?
4.5.1 Ikke tett nok på behovet for hva omstilling innebærer?
4.5.2 Departementenes arbeidsgiverrolle for etatsleder kan utvikles
4.6 Konservativ ledelse og tradisjonelle arbeidsformer
4.6.1 Det meste behandles i linjen, men kan det effektiviseres?
4.6.2 Lederne ser oppover
4.6.3 Tilgang på digitale verktøy er begrenset
Fotnoter
5. Fremtidens departement
5.1 Departementene må møte nye utfordringer
Demokratiet under press
Økende kritikk mot byråkratiet
Synkende tillit til offentlige institusjoner
Hva betyr utfordringene for departementene?
5.2 Balanse i departementsrollen og styrke den faglige politikkutviklingen
5.2.1 Departementene må være relevante og dagsaktuelle
5.2.2 Faglighet og langsiktighet må prioriteres
Behov for sterkere kunnskapsfunksjon – som bidrar til politikkutvikling
Åpenhet og god kommunikasjon
5.2.3 Tydeliggjøre fagligheten i departementsrollen?
5.3 Ta apparatet i bruk og legge til rette for utvikling av sektoren
5.3.1 Tettere samspill mellom departement og etat
5.3.2 Ta større ansvar for å utvikle sektoren
5.3.3 Ta en tydeligere arbeidsgiverrolle overfor etatsledere
5.4 Ta ansvar for helheten
5.4.1 "Jobbe for regjeringen"
5.4.2 Avklare behovet for samordning og samarbeid
5.4.3 Behov for arbeidsprosesser og systemer som støtter opp under samhandling
5.5 Jobbe effektivt og bruke folkene godt
5.5.1 "Slipp taket" - organiser arbeidet effektivt
Effektivisere arbeidet
Linjen fungerer godt
Men ikke alle oppgaver trenger å kvalitetssikres like grundig
Unngå dobbelt-opp organisering
Digitale verktøy som er tilpasset oppgavene
5.5.2 Behov for å tenkte nytt om ledelse, rekruttering og kompetanse?
Behov for bedre HR-statistikk
Ledere som prioriterer oppgaver og følger opp medarbeidere
Strategisk rekruttering og utvikling av kompetanse
5.6 Hva innebærer fremtidens departementsrolle?
Fotnoter
Referanseliste
Vedlegg