Kapittel

1. Innledning

1.1 Bakgrunn

Departementene er den øverste myndighet i forvaltningen etter Kongen i statsråd, og en forutsetning for utvikling og gjennomføring av folkevalgt politikk. Departementene er kjennetegnet av, og representerer, stabilitet i statsforvaltningen. Samtidig er utøvelsen av departementsrollen stadig i endring. Derfor er departementenes rolle et prioritert område for fagmiljøet i DFØ (og tidligere Difi).  

I 2011 publiserte Difi rapporten «Hva skjer i departementene? Om utfordringer og utviklingsbehov»1. Rapporten viste utviklingen i rollen siden 2000, og belyste nye utfordringer i kjølvannet av endringene. Nyere rapporter som «Departementene i førersetet for omstilling?» og rapporten om direktoratenes faglige rolle peker på nye utfordringer for departementene, blant annet at de er blitt avhengige av direktoratene for faglige innspill i politikkutforming.2 På bakgrunn av funnene fra nyere aktuelle rapporter, samt at det er mer enn ti år siden forrige kartlegging og analyse av rollen, mener vi det igjen er aktuelt å se på utviklingstrekk og utviklingsbehov i departementsrollen.

I tildelingsbrevet for 2024 er DFØ bedt om å bidra med en analyse av aktuelle utfordringer og utviklingstrekk for departementsrollen. Analysen skal blant annet benyttes som grunnlag for arbeidet med revisjon av departementsstrategien som vil gjelde fra 2026. 

1.2 Mål og problemstillinger

Mål

Målet med prosjektet har vært å belyse hvordan departementsrollen har utviklet seg de siste 10-15 årene og trekke frem aktuelle utfordringer som departementene står overfor og som vil påvirke departementsrollen.  Prosjektet skulle også drøfte hvordan departementene kan møte utfordringene og hvordan departementsrollen kan utvikles videre.

For DFØ er det også et mål for prosjektet å bidra til en diskusjon om departementsrollen og utviklingen av departementene.

Analysemodell

Analysemodellen består av ulike elementer og er ment å ivareta behovet for å beskrive både hva som kjennetegner departementsrollen i dag og samtidig peke fremover og belyse hvordan departementsrollen kan utformes noen år frem i tid.  

Hovedproblemstillingene knyttet til de ulike elementene i analysemodellen er:

  • Hva kjennetegner departementsrollen i dag? Hvordan har rollen utviklet seg de siste 10-15 årene?
  • Hvilke eksterne faktorer påvirker departementsrollen?
  • Hvilke interne faktorer påvirker departementsrollen?
  • Hvilke utfordringer og utviklingstrekk vil påvirke departementsrollen i tiden fremover?
  • Hvordan kan/bør departementene møte utfordringene?

Figur 1. Analysemodell

Utdyping av problemstillinger

Departementsrollen 2025 – status

En viktig del av prosjektet har vært å beskrive hva som kjennetegner departementsrollen i dag. 

Grov sett kan vi si at departementene har to hovedroller:

  • Sekretariat for politisk ledelse 
  • Bidrag til politikkutvikling, som er faglig forberedelse av regjeringens og statsråden politikk. I tillegg utdyping og underbygging av gjeldende politikk.
  • Politikkformidling, som er formidling av innholdet i politiske vedtak og av statsråden standpunkter i aktuelle saker.
  • Taktisk-strategisk rådgivning gjelder tilrettelegging og «timing» av prosessene for politikkutvikling og -formidling.
  • Politikkgjennomføring
  • Myndighetsutøvelse, primært gjennom enkeltvedtak eller forskrift
  • Styring og oppfølging av underliggende virksomheter og statseide selskaper
  • Gjennomføring og oppfølging av sektorpolitikk for øvrig, overfor kommuner, næringsliv, borgere og organisasjoner

Departementsrollen er nærmere beskrevet i kapittel 2.

En sentral problemstilling i prosjektet har vært hvordan vektleggingen av de ulike elementene i departementsrollen er i dag og sammenlignet med situasjonen i 2011.

Eksterne faktorer som påvirker departementsrollen

Departementsrollen blir til enhver tid påvirket av eksterne forhold i samfunnet. Arbeidet i departementene kan påvirkes av uforutsette hendelser som krig og pandemi, i tillegg til mer gradvis samfunnsutvikling som klimakrisen, teknologiutvikling, holdninger i befolkningen og særtrekk ved sektorene.

Interne faktorer som påvirker departementsrollen 

Det er også trekk ved departementene selv – både samlet og hver for seg – som påvirker hvordan departementsrollen ivaretas og utvikles. Det gjelder blant annet ansvarsområder, organisering, kompetanse og ledelse.

Utfordringer og utviklingstrekk fremover 

En viktig del av prosjektet har vært å se nærmere på hvilke utfordringer og utviklingstrekk som vil påvirke departementene og departementsrollen i tiden fremover. Dels vil det være noen av de samme utviklingstrekkene (eksterne og interne) som påvirker rollen også i dag, men noen utviklingstrekk og utfordringer vil være nye og andre kan forsterkes eller svekkes.

Fremtidens departementsrolle? 

Det siste elementet i analysemodellen handler om fremtidens departementsrolle. Her vil vi drøfte hva departementene kan eller bør gjøre de neste 3-5 årene for å møte utfordringene. 

1.3 Avgrensing

Denne rapporten er en oppfølging av rapporten fra 2011, som særlig vektla departementenes rolle som sekretariat for politisk ledelse.3 Derfor har utvikling i sekretariatsfunksjonen vært en ramme og avgrensning også nå, og vies mer plass enn gjennomføringsrollen. Vi har av den grunn ikke sett spesielt på blant annet etatsstyring. Etatsstyring er et tema som også er godt dekket av andre rapporter fra DFØ. Vi gjennomførte noen innledende samtaler med nøkkelpersoner, som også bekreftet inntrykket av at det var behov for å på nytt drøfte ikke bare vektleggingen av sekretariatsfunksjonen, men også innholdet i den.

Vi gikk samtidig åpent og bredt ut i intervjuene, for å belyse alle deler av analysemodellen og for å fange opp eventuelle nye problemstillinger.

Vi har også vært mer interessert i synet på rollen i stort, sett fra ulike aktørgruppers perspektiver, og mindre i ren «kartlegging» av type oppgaver, resultater, tidsbruk og lignende.

Siden prosjektet også skulle gi innspill til arbeidet med revisjon av strategien for departementsfellesskapet, har vi lagt vekt på å få frem statistikk og annen informasjon om departementsansatte.

Som nevnt så er det et mål DFØ at prosjektet kan bidra til en diskusjon om departementsrollen og utviklingen av departementene (jf. kap. 1.2). Rapporten gir derfor ikke det endelige eller det eneste svaret på hvordan departementsrollen bør være. Det er også flere som sider ved departementene som det kan være grunn til å utforske nærmere i tiden fremover. Det er for eksempel aktuelt å se nærmere på erfaringene fra andre land mht. hva som kjennetegner departementenes roller og oppgaver og hvordan departementene legger til rette for helhetlig og langsiktig politikkutvikling.

1.4 Metode og datagrunnlag

I prosjektet har vi benyttet ulike metoder i datainnsamlingen. For å belyse hvordan departementsrollen har utviklet seg og hvordan rollen utøves i dag, har vi samlet tall og statistikk, gjort dokumentstudier og gjennomført en rekke intervjuer. Vi har ønsket å formidle og involvere departementene underveis, og har derfor arrangert seminarer og holdt presentasjoner av prosjektets funn parallelt med øvrig datainnsamling. Vi trekker på alle deler av datainnsamlingen når vi vurderer hva som kjennetegner dagens rolle, og hvordan den bør se ut i framtiden.

Intervjuer 

Intervjuer har vært en viktig kilde til informasjon om hvordan departementsrollen har utviklet seg og hvilke utfordringer departementene står overfor. Vi har gjennomført i alt 27 semistrukturerte intervjuer. Et hovedformål med prosjektet er å vurdere hva som kjennetegner departementsrollen, og har derfor vært førende for utvalg av informanter. Vi har intervjuet ledere og et utvalg medarbeidere i departementene, direktoratsledere og politikere fra tidligere regjeringsperioder.

Fordi vi har ønsket å se hvordan rollen har utviklet seg de siste 10 årene, har departementsråder og andre ledere med lang erfaring vært viktige intervjuobjekter. Departementsrådene utgjør derfor en større andel av intervjuobjektene. Vi har også valgt direktoratsledere som tidligere har jobbet i et departement, og som har opplevd rollen fra to sider. 

Det har samtidig vært viktig å intervjue departementsansatte for å kunne si noe om hvordan arbeidshverdagen er i departementene i dag, og hvordan de opplever sin rolle. Vi gjennomførte to gruppeintervjuer med til sammen åtte ansatte, i tillegg til egne intervjuer med enkelte departementsansatte.

Vi har snakket med tidligere politikere for å forstå hvordan de opplever at departementene utøver rollen sin. Politikerne har representert ulike partier.

Utvalget av intervjuobjekter har blant annet bestått av:

  • 8 departementsråder
  • 4 direktoratsledere
  • 5 andre ledere i departementene
  • 9 departementsansatte fordelt på to gruppeintervjuer og individuelle intervju
  • 4 fra tidligere politisk ledelse

Fullstendig oversikt over informanter ligger i vedlegg.

Dokumentstudier  

Dokumenter har vært en viktig datakilde i prosjektet. Siden prosjektet er en oppfølging av tidligere rapporter, har disse DFØ- og Difi-rapportene vært et sentralt grunnlag.  Det samme har departementsstrategien «Gode hver for oss. Best sammen. Overordnet strategi for departementsfelleskapet 2021-2025»,4 inkludert underlagsmaterialet til strategien (omtalt som Strøm-rapporten) vært. I tillegg har vi benyttet relevant forskning og andre utredninger.

Vi har samlet tilgjengelige statistikk om departementene fra Stortinget og SSB. Vi har mottatt oversikt over antall budsjettspørsmål fra Stortinget fra Finansdepartementet.  Vi har også fått tall fra E-Innsyn om antall innsynskrav for alle departementene og noen departementer har også oppgitt tall over innsynskrav som kommer direkte til departementet.

Underveis i datainnsamlingen har vi også avdekket områder som i liten grad er dekket i eksisterende forskning, litteratur eller andre kilder. Det er for eksempel lite (offentlig) tilgjengelige personalstatistikk om departementene, som utdanningsbakgrunn og turnover. Departementene har selv en del HR-data, men det er ikke samlet for hele departementsfellesskapet. Det er også lite forskning eller tilgjengelige tall fra departementene om interesseorganisasjoners kontakt og påvirkning på embetsverket.

Statsansatteundersøkelsen 2024

DFØ gjennomfører Statsansatteundersøkelsen hvert tredje år. Det er en representativ undersøkelse som gir et overordnet bilde av hvordan statsansatte opplever sin arbeidssituasjon. I 2024 besvarte 4 452 statsansatte undersøkelsen. 150 av disse er departementsansatte, hvorav 19 er ledere. Det er respondenter fra alle departementene. Antallet respondenter er relativt sett lavt, og det betyr at det er betydelig feilmargin i resultatene vi presenterer. Våre analyser tyder på at resultatene er representative, men resultatene bør uansett brukes med varsomhet. De brukes som supplement til datamateriale fra intervjuer og andre dokumentstudier.

Smidig tilnærming med involvering underveis

Underveis i prosjektet har vi ønsket å formidle foreløpige resultater for departementene og også benytte denne typen fora som ledd i datainnsamlingen. Det har også gitt oss mulighet til å få innspill og kommentarer fra flere ansatte i departementene. I samarbeid med DFD har vi arrangert et frokostseminar for medarbeidere i departementene, der 100 personer deltok.  I tillegg har vi presentert prosjektet på flere ulike arenaer, som for eksempel departementsavdelinger og ulike nettverkssamlinger (se vedlegg). Vi har satt av god tid til innspill, spørsmål og kommentarer, som vi har tatt med oss videre.

Referansegruppe

Prosjektet har også hatt en referansegruppe som har gitt viktige innspill til både datainnsamling og tolkning av data. Referansegruppa har hatt tre møter, og har bestått av:

  • Dag Thomas Gisholt, departementsråd i Kunnskapsdepartementet
  • Jan Hjelle, direktør i Husbanken
  • Fredrik Bøckman Finstad, ekspedisjonssjef i Justisdepartementet
  • Solveig Juvkam, underdirektør i Finansdepartementet
  • Tone Mette Drivdal, fagdirektør ved Statsministerens kontor
  • Leif Kjetil Tviberg, felles representant for de tillitsvalgte i departementene
  • Astri Hildrum, utredningsleder i Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet

Referansegruppen har vært et forum for diskusjon, og har bistått DFØ med å kvalitetssikre datagrunnlaget. DFØ har imidlertid et selvstendig ansvar for alle vurderinger og anbefalinger i rapporten.

Vurdering av metode og datagrunnlag

Styrker

Flere nyere aktuelle rapporter fra DFØ, blant annet direktoratenes faglige rolle og evaluering av kjernegruppeforsøket, har gjort det enklere å avgrense prosjektet samt lage intervjuguide. Samtidig har vi hatt en bred tilnærming, for å kunne fange opp eventuelle nye utviklingstrekk vi i utgangspunktet ikke har vært oppmerksomme på.

Ved å ha utstrakt formidling underveis, har vi kontinuerlig fått testet foreløpige funn. Tilbakemeldinger, spørsmål og kommentarer fra ledere og medarbeidere i departementene har gitt oss inntrykk av om vi treffer og om vi «stiller» de riktige spørsmålene. Det har også gjort det mulig å fange opp eventuelle nye temaer.

Å skape oppmerksomhet og diskusjon om departementsrollen har vært et mål i seg selv. Ved å presentere prosjektet for flere avdelinger og grupper i departementsfellesskapet har vi lyktes med dette. Prosjektet har fått oppmerksomhet, og blir stadig etterspurt.

Vi har hatt jevnlig dialog med Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet og medlemmer fra referansegruppa. Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet har revidert Departementsstrategien parallelt med vårt prosjekt, og vi har også hatt tett dialog med dem underveis for å sikre gjensidig erfaringsutveksling.

Svakheter

Samtidig som intervjuer har vært vår viktigste kilde, har vi kun gjennomført et begrenset antall. Dette utvalget er ikke representativt. Det er totalt 4637 ansatte i departementsfellesskapet, og vi har måttet gjøre et veldig begrenset utvalg. Et av de viktigste utvalgskriteriene har vært å snakke med nøkkelpersoner som ledere, og personer med lang erfaring, som har kjennskap til tematikken. Selv om vi har snakket med medarbeidere i forskjellige aldersgrupper, vil datamaterialet vårt i større grad være preget av lederes syn på departementsrollen.

Intervjuene har også handlet mer om utvikling av rollen, og hvordan den oppleves i dag. Vi har ikke gjennomført en spørreundersøkelse. Vi har fått lite innsikt i den konkrete arbeidshverdagen og hvordan oppgavene utføres, og har ikke et representativt datagrunnlag som kan sammenlignes med tidligere undersøkelser.

1.5 Leseveiledning

I kapittel 2 gir vi en kort beskrivelse av departementenes roller og oppgaver.

I kapittel 3 beskriver vi noen viktige utviklingstrekk som har påvirket departementene de siste 10-15 årene. Det er både interne og eksterne faktorer, jf. analysemodellen.

I kapittel 4 presenterer vi funn fra intervjuer og dokumentstudier om hvordan departementsrollen har utviklet seg de siste 15 årene, og hvordan rollen utøves i dag.

I kapittel 5 presenterer vi viktige utfordringer som departementene må møte, og på bakgrunn av funnene fra vår undersøkelse, gir vi våre vurderinger av hvordan departementene kan møte disse utfordringene.

Fotnoter

1Difi 2011 (11)

2DFØ 2019 (3) og DFØ 2024 (3)

3Difi 2011 (11)

4Kommunal- og moderniseringsdepartementet 2020

Oppdatert: 28. mai 2025

DFØ-rapport 2025:2 Departementene i en brytningstid

Skriv ut / lag PDF

Forord

Sammendrag

Hva kjennetegner departementsrollen i dag?

Sekretariatsrollen ivaretas godt

Det kortsiktige trumfer det langsiktige

Økt bevissthet om behovet for samordning

Departementene er avhengige av faglige innspill for politikkutvikling

Departementene er ikke tett nok på hva behovet for omstilling innebærer

Departementenes arbeidsgiverrolle for etatsleder kan videreutvikles

Tradisjonelle arbeidsformer i departementene

Departementene må møte nye utfordringer

Demokratiet under press

Økende kritikk mot byråkratiet

Synkende tillit til offentlige institusjoner

Hva betyr utfordringene for departementene?

Fremtidens departementsrolle

1. Innledning

1.1 Bakgrunn

1.2 Mål og problemstillinger

Mål

Analysemodell

Utdyping av problemstillinger

Departementsrollen 2025 – status

Eksterne faktorer som påvirker departementsrollen

Interne faktorer som påvirker departementsrollen 

Utfordringer og utviklingstrekk fremover 

Fremtidens departementsrolle? 

1.3 Avgrensing

1.4 Metode og datagrunnlag

Intervjuer 

Dokumentstudier  

Statsansatteundersøkelsen 2024

Smidig tilnærming med involvering underveis

Referansegruppe

Vurdering av metode og datagrunnlag

Styrker

Svakheter

1.5 Leseveiledning

Fotnoter

2. Departementenes roller og ansvar

2.1 Departementene skal både utforme og gjennomføre politikk

Sekretariat for politisk ledelse

Politikkgjennomføring

Vektlegging av rollene har endret seg over tid

2.2 Forvaltningsverdiene skal ivaretas

2.3 Regjeringen har det konstitusjonelle ansvaret

Fotnoter

3. Hvilke utviklingstrekk har påvirket departementsrollen?

3.1 Utviklingstrekk ved departementene

3.1.1 Antall ansatte er stabilt, og andelen kvinner øker

Samlet sett stabilt antall ansatte i departementene

Gjennomsnittsalderen har økt

Kvinneandelen øker, men varierer mellom departementene

Lav andel medarbeidere med innvandrerbakgrunn

Antall politikere og kommunikasjonsmedarbeidere er stabilt

3.1.2 Små endringer i organiseringen i departementene

3.1.3 Strategi for departementsfellesskapet og flere fellesfunksjoner

3.1.4 Høy ledertetthet og intern rekruttering

3.1.5 Flere samfunnsvitere i departementene

3.2 Utviklingstrekk - eksterne faktorer som påvirker departementsrollen

3.2.1 Økt vekt på sikkerhet og beredskap

3.2.2 Flere reguleringer fra EU

3.2.3 Økt vekt på kontroll

3.2.4 Høyt medietrykk

3.2.5 Økning i antallet innsynskrav

3.2.6 Stor økning i saker fra Stortinget

3.2.7 Aktive interesseorganisasjoner

Fotnoter

4. Hva kjennetegner departementsrollen i dag?

4.1 Få endringer i departementsrollen siden 2011

4.1.1 Alt er fortsatt politisk

4.1.2 Mediehverdagen er arbeidshverdagen

4.1.3 Er det viktigere å utvikle politikk enn å gjennomføre?

4.2 Er fagligheten under press?

4.2.1 Embetsverket hegner om fagligheten

4.2.2 Det kortsiktige trumfer det langsiktige

4.2.3 Regjeringsplattformene er førende, men bygger ofte på et for svakt faglig grunnlag

4.2.4 Sekretariatsbegrepet oppfattes å være for snevert

4.3 Behovet for samordning er erkjent, men det er fortsatt noe å gå på

4.3.1 Forventningene til samordning er høyere

4.3.2 Kjernegrupper er opprettet for å styrke samordningen

4.3.3 Samordning skjer gjennom regjeringsbehandling, men krever godt forarbeid

4.3.4 Samordning gjennom statsbudsjettprosessen er kortsiktig og lite helhetlig

4.3.5 Jobber embetsverket for statsråden eller regjeringen?

4.4 Departementene er avhengige av underliggende virksomheter for politikkgjennomføring og innspill til politikkutvikling

4.4.1 Etatsstyring og fagdialog er profesjonalisert

4.4.2 ... men er departementene gode nok til å bruke og vurdere faglige innspill fra direktoratene?

4.5 Er departementene gode nok til å støtte og følge opp etatene?

4.5.1 Ikke tett nok på behovet for hva omstilling innebærer?

4.5.2 Departementenes arbeidsgiverrolle for etatsleder kan utvikles

4.6 Konservativ ledelse og tradisjonelle arbeidsformer

4.6.1 Det meste behandles i linjen, men kan det effektiviseres?

4.6.2 Lederne ser oppover

4.6.3 Tilgang på digitale verktøy er begrenset

Fotnoter

5. Fremtidens departement

5.1 Departementene må møte nye utfordringer

Demokratiet under press

Økende kritikk mot byråkratiet

Synkende tillit til offentlige institusjoner

Hva betyr utfordringene for departementene?

5.2 Balanse i departementsrollen og styrke den faglige politikkutviklingen

5.2.1 Departementene må være relevante og dagsaktuelle

5.2.2 Faglighet og langsiktighet må prioriteres

Behov for sterkere kunnskapsfunksjon – som bidrar til politikkutvikling

Åpenhet og god kommunikasjon

5.2.3 Tydeliggjøre fagligheten i departementsrollen?

5.3 Ta apparatet i bruk og legge til rette for utvikling av sektoren

5.3.1 Tettere samspill mellom departement og etat

5.3.2 Ta større ansvar for å utvikle sektoren

5.3.3 Ta en tydeligere arbeidsgiverrolle overfor etatsledere

5.4 Ta ansvar for helheten

5.4.1 "Jobbe for regjeringen"

5.4.2 Avklare behovet for samordning og samarbeid

5.4.3 Behov for arbeidsprosesser og systemer som støtter opp under samhandling

5.5 Jobbe effektivt og bruke folkene godt

5.5.1 "Slipp taket" - organiser arbeidet effektivt

Effektivisere arbeidet

Linjen fungerer godt

Men ikke alle oppgaver trenger å kvalitetssikres like grundig

Unngå dobbelt-opp organisering

Digitale verktøy som er tilpasset oppgavene

5.5.2 Behov for å tenkte nytt om ledelse, rekruttering og kompetanse?

Behov for bedre HR-statistikk

Ledere som prioriterer oppgaver og følger opp medarbeidere

Strategisk rekruttering og utvikling av kompetanse

5.6 Hva innebærer fremtidens departementsrolle?

Fotnoter

Referanseliste

Vedlegg

Vedlegg 1

Statistikk om departementsansatte

Antall ansatte

Alderssammensetning

Andel kvinner og menn

Andel ansatte med minoritetsbakgrunn

Saker fra Stortinget til departementene

Komitéhøringer på Stortinget

Innsynskrav til departementene og statsministerens kontor

Vedlegg 2

Vedlegg 3

Oversikt over informanter

Presentasjoner underveis

Fotnoter

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.