Veiledning om utredningsinstruksens punkt 1-4 om når utredningsinstruksen kan fravikes, og hvordan dette eventuelt kan gjøres.
Reglene i instruksen kan bare fravikes når spesielle forhold gjør det nødvendig. En slik beslutning skal være skriftlig og begrunnet og skal følge saken.
1.4.1 Når kan instruksen fravikes?
Det fremgår av utredningsinstruksen at reglene i instruksen bare kan fravikes når spesielle forhold gjør det nødvendig. Terskelen for å fravike instruksen bør være høy, og det bør foreligge vektige grunner.
Ett eksempel på fravikelse av instruksen er om man avviker fra minimumskravene til utredningens innhold etter instruksens punkt 2-1. Et annet eksempel er om man avviker fra minimumsfristen for høring etter instruksens punkt 3-3. Et tredje eksempel er om man legger opp til en mindre omfattende høringsrunde enn det kravene i instruksens punkt 3-3 tilsier. Dette er selvsagt ikke en uttømmende liste av eksempler på hva som kan fravikes.
Det å unnlate høring i samsvar med unntakene beskrevet i instruksens punkt 3-3 innebærer ikke at man fraviker instruksen. For eksempel åpner instruksen for å unnlate høring når man står overfor akutte situasjoner som krever snarlig iverksettelse av tiltak for å hindre alvorlige utfall for liv, helse og miljø. Videre vil en kortere høringsfrist være et bedre alternativ enn å unnlate høring der det er mulig. Det kan også være aktuelt å sende krisetiltak på høring etter at de er iverksatt, dersom de ikke ble sendt på høring i forkant. Slik kan man innhente informasjon fra de berørte og eventuelt justere tiltakene. Dersom høring ikke er mulig, bør man vurdere andre måter å involvere og informere berørte parter på, for eksempel gjennom høringsmøter. Se veiledning om dette i kapittel 3.3.5.
Tilsvarende åpner instruksen for å utrede mindre grundig når man står overfor akutte situasjoner som innebærer behov for snarlige tiltak. Samtidig er det viktig at beslutninger er gjennomtenkte. De seks grunnleggende spørsmålene gir gode holdepunkter for å kunne fatte en god beslutning. Dette gjelder ikke minst i situasjoner der utredninger må gjennomføres raskt. Se veiledning om dette i kapittel 2.2.1.
I tilfeller der en underliggende virksomhet er ansvarlig for utredningen, bør departementet som kvalitetsansvarlig (jf. instruksens punkt 1-3) orienteres når det blir besluttet å fravike instruksen.
Det er viktig at beslutningen om å fravike instruksen er transparent og etterprøvbar. Det følger av instruksen at beslutningen skal være skriftlig og begrunnet, og den skal journalføres på saken som følger utredningen.1 Ved håndtering av en gruppe likeartede beslutninger behøver man ikke å gjøre en ny vurdering for hver sak. I stedet kan man vise til en vurdering som er gjort generelt for disse sakene. Ved høring skal beslutningen om fravikelse av instruksen følge eller fremgå klart av høringsnotatet.
Utredningsinstruksen med endringer
Fotnote
1 I den utdaterte utredningsinstruksen av 2016 var det krav om at det kun var øverste leder i det ansvarlige forvaltningsorganet som kunne treffe en eventuell beslutning om å fravike instruksen.
Veileder til utredningsinstruksen
Innledning
Dette er endret
Målgruppen for veilederen er
DFØ forvalter utredningsinstruksen
Kort om veilederen
Utredningsinstruksen gjelder statlige tiltak med virkninger utover egen virksomhet
Hva en utredning må inneholde
Veiledning om hvordan høringsprosessen bør legges opp
Hvem som har forvaltnings- og veiledningsansvar
Andre nyttige regelverk og veiledere
Kap. 1 Formål, virkeområde og ansvar
1.1 Formål
1.1.1 Hva er formålet med utredningsinstruksen?
Utredningsinstruksen med endringer
Kap. 1.3 Ansvar for utredning
1.3.1 Hvem har ansvaret for utredningen?
Utredningsinstruksen med endringer
Kap. 1.4 Fravikelse av instruksen
1.4.1 Når kan instruksen fravikes?
Utredningsinstruksen med endringer
Fotnote
Kap. 1.5 Ansvar for instruksen
1.5.1 Hvem har ansvar for å veilede om denne instruksen?
1.5.2 Hvem kan svare på spørsmål?
Utredningsinstruksen med endringer
Kap. 2 Krav til innhold i beslutningsgrunnlaget
Gode mandater er viktig
Relevant metode-, sektor- og fagkompetanse
Utredningsinstruksen med endringer
Kap. 2.1 Minimumskrav til utredning av statlige tiltak
2.1.1 Hva er minimumskravene til utredning?
Større tiltak krever økt omfang og grundighet på utredningen
Særskilt ved utredning av EØS- og Schengen-saker
2.1.2 Hvordan besvare de seks spørsmålene?
Bruk handlingsrommet til utredningsinstruksen!
Spørsmål 1: Hva er problemet, og hva vil vi oppnå?
Hva er problemet?
Involvere berørte grupper
Nullalternativet
Mål – hva vil vi oppnå?
Spørsmål 2: Hvilke tiltak er relevante?
Identifiser flere relevante tiltak
Spørsmål 3: Hvilke prinsipielle spørsmål reiser tiltakene?
Spørsmål 4: Hva er de positive og negative virkningene av tiltakene, hvor varige er de, og hvem blir berørt?
Ta med tilsiktede og utilsiktede virkninger
Gjennomfør usikkerhetsanalyse
Beskriv fordelingsvirkninger
Spørsmål 5: Hvilket tiltak anbefales, og hvorfor?
Fordelingsvirkninger
Prinsipielle hensyn
Grad av måloppnåelse og målkonflikter
Avveininger og anbefaling
Spørsmål 6: Hva er forutsetningene for vellykket gjennomføring?
Hvor kan jeg få veiledning til å gjennomføre utredningen?
Andre som kan bistå med veiledning
2.1.3 Evaluering og gevinstrealisering
Utredningsinstruksen med endringer
Fotnoter
Kap. 2.2 Omfang og grundighet
2.2.1 Hva menes med prinsippet om forholdsmessighet?
Viktige prinsipielle spørsmål krever grundigere utredning
Jo større forventede virkninger, jo grundigere utredning
Mindre grundige utredninger ved korte tidsfrister i visse tilfeller
Tilleggskriterier
1. Tilgangen på relevant kunnskap
2. Graden av kompleksitet i problemet og tiltaket
3. Investeringens størrelse
4. Graden av usikkerhet ved fremtidige virkninger
5. Graden av irreversibilitet
6. Om tiltaket er kontroversielt og omstridt
7. Hvilken fase i utredningsprosessen
2.2.2 Hvordan finne et passende utredningsnivå?
Vurder tilleggskriterier til kravet om forholdsmessighet
2.2.3 Når er det krav om å gjennomføre en samfunnsøkonomisk analyse?
Tre hovedtyper samfunnsøkonomiske analyser
Fotnoter
Kap. 3. Tidlig involvering, foreleggelse og høring
Utredningsinstruksen med endringer
Kap. 3.1 Tidlig involvering
3.1.1 Hvordan gjennomføre tidlig involvering
Involver andre berørte parter tidlig
Sikre bred involvering
Samordning mellom offentlige myndigheter
3.1.2 Hvordan organisere utredningsarbeidet og eventuelt opprette utvalg?
3.1.3 Behandling av sak i regjeringskonferanse
3.1.4 Konsultasjonsplikt for statlige myndigheter overfor kommunesektoren
3.1.5 Konsultasjonsplikt etter sameloven kapittel 4
Utredningsinstruksen med endringer
Kap. 3.2 Foreleggelse for berørte departementer
3.2.1 Foreleggelse for departementene
Unntak fra foreleggelse
Hvem som skal forelegges saken
3.2.2 Meldinger og proposisjoner
Hvordan proposisjoner og meldinger skal utformes
Utredningsinstruksen med endringer
Kap. 3.3 Høring
3.3.1 Hva skal på høring, og hvordan skal høringen gjennomføres?
Formål og praksis for høringer i forvaltningen
Sørge for bred involvering
Norges forpliktelser etter WTO-avtalene
3.3.2 Hvor lang skal høringsfristen være?
3.3.3 Om EØS-høring av norsk regelverk med tekniske regler eller med krav til tjenestevirksomhet
EØS-høring av tekniske regler
EØS-høring av krav til tjenestevirksomhet
3.3.4 Når er det krav om ny høring?
3.3.5 Når kan høring unnlates?
3.3.6 Høring i EØS- og Schengen-saker
Hovedregelen
Frister for høring
Unntak fra høring
Høring av informasjonshensyn mv.
Utredningsinstruksen med endringer
Kap. 4 Lover og forskrifter
4.1 Utforming av lovforslag og forskrifter
4.2 Foreleggelse for Lovavdelingen i Justis- og beredskapsdepartementet
4.3 Regelrådet for næringslivet
4.4 Departementsforeleggelse
4.5 Lovteknisk gjennomgåelse
4.6 Ikrafttredelse
4.7 Kunngjøring av forskrifter, ikrafttredelse av lover og sanksjoner av lovvedtak
Utredningsinstruksen med endringer
Fotnoter
Kap. 5 EØS- og Schengen-saker
Prosessen i EØS-saker
Prosessen i Schengen-saker
Forankring og samordning
Utredningsinstruksen med endringer
Kap. 5.1 Ansvarsfordeling i EØS- og Schengen-saker
Utredningsinstruksen med endringer
Kap. 5.3 Utarbeide og fremme norske posisjoner i EØS-saker
5.3.1 Identifisering av prosesser i EU og av saker av «vesentlig betydning»
Utvikle norske posisjoner/synspunkter tidlig
Hva er en sak av "vesentlig betydning"?
Medvirke gjennom høringer, deltakelse og innspill
5.3.2 Innhenting av synspunkter fra berørte interesser
Utredningsinstruksen med endringer
Kap. 5.5 EØS- og Schengen-notater
Utredningsinstruksen med endringer
Kap. 5.6 Gjennomføring av EØS- og Schengen-regelverk i norsk rett
5.6.1 Føringer for gjennomføring av EØS-regelverk
5.6.2 Utredningskrav og frister for gjennomføring av EØS-regelverk
5.6.3 Vurdere nordisk samordning
5.6.4 Ansvar for kvalitetssikret oversettelse av EØS-rettsakter
5.6.5 Meddelelse til EFTAs overvåkningsorgan (Form 1)
5.6.6 Gjennomføring av Schengen-regelverk
Utredningsinstruksen med endringer
Kap. 5.8 Behandling av saker for ESA, EFTA-domstolen og EU-domstolen