Rapporter Her finner dere en oversikt over rapporter vi har utarbeidet. Report list Filtrer etter år 1998 1999 2000 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 (-) 2014 2015 (-) 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 Fasett Publisert på Filtrer etter kategori Brukerretting og brukermedvirkning Kompetanse (-) Ledelse (-) Norge og EU/EØS Omstilling Organisering Regelverk Samordning Styring Tilsyn Uavhengige forvaltningsorganer Difi-rapport 2016:7 Utanforskapens moglegheiter. Om norsk påverknad innanfor EØS Difi har kartlagt Noregs moglegheiter til å påverke EU i EØS-saker. Undersøkinga viser at norsk forvalting stort sett bruker moglegheita til å påverke på en god og meir systematisk, samordna og profesjonell måte no enn i 2001. Difi-rapport 2016:6 Nøklene til handlingsrommet. Hva fremmer og hemmer effektivisering i staten? Budsjettkutt og tydelig toppledelse fremmer, mens kultur og manglende politiske prioriteringer hemmer effektivisering. Handlingsrommet for effektivisering finnes, men kan utnyttes enda bedre. Difi-rapport 2016:2 Medarbeiderundersøkelsen i staten 2016 Medarbeiderundersøkelsen i staten er en måling av staten som arbeidsplass og gir et bilde av hvordan statsansatte vurderer ulike sider ved sin arbeidssituasjon. Rambøll-rapport Forprosjektrapport - Evaluering av prosjektet «Fjerne tidstyver» Rambøll har gjennomført en analyse av tidstyvinnsatsen så langt. De konkluderer med at prosjektet har gitt resultater av betydning. Difi sin råd- og veiledningstjeneste får også overveiende gode tilbakemeldinger. Difi-rapport 2014:07 Mot alle odds? Veier til samordning i norsk forvaltning Difi har gjennomført et prosjekt der formålet har vært å belyse samordning i norsk forvaltning og å peke på mulige veier til å forbedre samordningen, spesielt der forvaltningen står overfor det som vi har valgt å kalle gjenstridige problemer. Difi-notat 2014:4 Både styring og ledelse? Om ledergrupper i direktorater med regionalt apparat Atten av direktoratene i Norge har regionale enheter. Difi har kartlagt hvordan direktørens ledergruppe er organisert i disse direktoratene. Vi ser en utvikling i retning av at regiondirektørene trekkes inn i ledergruppen og at direktøren da kan gjøre denne gruppen til et forum for både styring og ledelse av hele etaten. Difi-rapport 2014:1 Involvering av brukarar og tilsette i endringsprosessar Tid, ressursar og grundige analysar i forkant har mykje å seie for god gjennomføring av endringsprosessar. Klare mål og tydeleg avklarte rollar er nødvendig. God leiing er viktig, samtidig som brukarar og tilsette må involverast tidleg i prosessen.
Difi-rapport 2016:7 Utanforskapens moglegheiter. Om norsk påverknad innanfor EØS Difi har kartlagt Noregs moglegheiter til å påverke EU i EØS-saker. Undersøkinga viser at norsk forvalting stort sett bruker moglegheita til å påverke på en god og meir systematisk, samordna og profesjonell måte no enn i 2001.
Difi-rapport 2016:6 Nøklene til handlingsrommet. Hva fremmer og hemmer effektivisering i staten? Budsjettkutt og tydelig toppledelse fremmer, mens kultur og manglende politiske prioriteringer hemmer effektivisering. Handlingsrommet for effektivisering finnes, men kan utnyttes enda bedre.
Difi-rapport 2016:2 Medarbeiderundersøkelsen i staten 2016 Medarbeiderundersøkelsen i staten er en måling av staten som arbeidsplass og gir et bilde av hvordan statsansatte vurderer ulike sider ved sin arbeidssituasjon.
Rambøll-rapport Forprosjektrapport - Evaluering av prosjektet «Fjerne tidstyver» Rambøll har gjennomført en analyse av tidstyvinnsatsen så langt. De konkluderer med at prosjektet har gitt resultater av betydning. Difi sin råd- og veiledningstjeneste får også overveiende gode tilbakemeldinger.
Difi-rapport 2014:07 Mot alle odds? Veier til samordning i norsk forvaltning Difi har gjennomført et prosjekt der formålet har vært å belyse samordning i norsk forvaltning og å peke på mulige veier til å forbedre samordningen, spesielt der forvaltningen står overfor det som vi har valgt å kalle gjenstridige problemer.
Difi-notat 2014:4 Både styring og ledelse? Om ledergrupper i direktorater med regionalt apparat Atten av direktoratene i Norge har regionale enheter. Difi har kartlagt hvordan direktørens ledergruppe er organisert i disse direktoratene. Vi ser en utvikling i retning av at regiondirektørene trekkes inn i ledergruppen og at direktøren da kan gjøre denne gruppen til et forum for både styring og ledelse av hele etaten.
Difi-rapport 2014:1 Involvering av brukarar og tilsette i endringsprosessar Tid, ressursar og grundige analysar i forkant har mykje å seie for god gjennomføring av endringsprosessar. Klare mål og tydeleg avklarte rollar er nødvendig. God leiing er viktig, samtidig som brukarar og tilsette må involverast tidleg i prosessen.