Rapporter Her finner dere en oversikt over rapporter vi har utarbeidet. Report list Filtrer etter år 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 (-) 2012 2013 2014 2015 (-) 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 Fasett Publisert på Filtrer etter kategori Brukerretting og brukermedvirkning Digitalisering Kommunikasjon Kompetanse Ledelse Norge og EU/EØS Omstilling Organisering Regelverk (-) Samordning Styring (-) Tilskudd Tilsyn (-) Uavhengige forvaltningsorganer Difi-rapport 2016:8 Ikke bare pådriver... Om utøvelsen av KMDs samordningsroller Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) har tre samordningsroller overfor andre departementer: pådriver, interesseavveier og systemforvalter. Samordningen fungerer best når departementet kombinerer rollene og avdelingene tar i bruk virkemidler som er tilpasset et bevisst ambisjonsnivå. Difi-rapport 2016:7 Utanforskapens moglegheiter. Om norsk påverknad innanfor EØS Difi har kartlagt Noregs moglegheiter til å påverke EU i EØS-saker. Undersøkinga viser at norsk forvalting stort sett bruker moglegheita til å påverke på en god og meir systematisk, samordna og profesjonell måte no enn i 2001. Difi-rapport 2016:6 Nøklene til handlingsrommet. Hva fremmer og hemmer effektivisering i staten? Budsjettkutt og tydelig toppledelse fremmer, mens kultur og manglende politiske prioriteringer hemmer effektivisering. Handlingsrommet for effektivisering finnes, men kan utnyttes enda bedre. Difi-rapport 2016:3 Nytt veg- og jernbanedirektorat? Om direktoratsoppgåver i veg- og jernbaneforvaltninga Difi har kartlagt og vurdert oppgåvestrukturen og sentrale problemstillingar knytt til ei eventuell samanslåing av Statens vegvesen og det nye Jernbanedirektoratet. Vi anbefaler å vente med ytterlegare organisasjonsendringar, men Samferdsledepartementet bør vurdere eiga organisering og Statens vegvesens ansvar og funksjon regionalt. Etatane bør også samarbeide meir og utvikle fleire fellestenester og –funksjonar mellom anna på planleggings- og anskaffingsområdet. Difi-rapport 2012:11 Evaluering av Bioteknologinemnda Bioteknologinemnda får i mange sammenhenger en positiv vurdering av informantene for sine roller som informatør og debattskaper. Når det gjelder mandatforståelse og rådgivning til forvaltningen, kritiseres nemnda for å innta en ensidig restriktiv holdning, for å være for lite opptatt av mulighetene ved bruk av bio/genteknologi, og for å operere i utkanten av sitt mandat. Difi-rapport 2012:9 Styring av Fylkesmannen Kartleggingen viser at departementene og direktoratene styrer fylkesmannsembetene på ulik måte. Det er ulik detaljeringsgrad i styringen, det er ulikt presisjonsnivå i oppdragene og det er ulik praksis mht. omfang og innretning av styringsmøter. Difi-rapport 2012:7 Uavhengig eller bare uavklart? Organisering av statlig myndighetsutøvelse Temaet for rapporten er statlig myndighetsutøvelse i saker hvor det treffes enkeltvedtak: forbud, påbud, tillatelser mv. DFØ-rapport 2012:4 Statlige tilskudd – beløpsmessige oversikter for 2008–2011 Rapporten gir en oversikt over hvor mye som årlig utbetales i tilskudd, antall bevilgninger, fordelingen av disse beløpene på departement og mottakergruppe, samt endringer i tilskuddsbeløp i perioden 2008 til 2011. Sider Forrige side Nåværende side 1 Side 2 Neste side
Difi-rapport 2016:8 Ikke bare pådriver... Om utøvelsen av KMDs samordningsroller Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) har tre samordningsroller overfor andre departementer: pådriver, interesseavveier og systemforvalter. Samordningen fungerer best når departementet kombinerer rollene og avdelingene tar i bruk virkemidler som er tilpasset et bevisst ambisjonsnivå.
Difi-rapport 2016:7 Utanforskapens moglegheiter. Om norsk påverknad innanfor EØS Difi har kartlagt Noregs moglegheiter til å påverke EU i EØS-saker. Undersøkinga viser at norsk forvalting stort sett bruker moglegheita til å påverke på en god og meir systematisk, samordna og profesjonell måte no enn i 2001.
Difi-rapport 2016:6 Nøklene til handlingsrommet. Hva fremmer og hemmer effektivisering i staten? Budsjettkutt og tydelig toppledelse fremmer, mens kultur og manglende politiske prioriteringer hemmer effektivisering. Handlingsrommet for effektivisering finnes, men kan utnyttes enda bedre.
Difi-rapport 2016:3 Nytt veg- og jernbanedirektorat? Om direktoratsoppgåver i veg- og jernbaneforvaltninga Difi har kartlagt og vurdert oppgåvestrukturen og sentrale problemstillingar knytt til ei eventuell samanslåing av Statens vegvesen og det nye Jernbanedirektoratet. Vi anbefaler å vente med ytterlegare organisasjonsendringar, men Samferdsledepartementet bør vurdere eiga organisering og Statens vegvesens ansvar og funksjon regionalt. Etatane bør også samarbeide meir og utvikle fleire fellestenester og –funksjonar mellom anna på planleggings- og anskaffingsområdet.
Difi-rapport 2012:11 Evaluering av Bioteknologinemnda Bioteknologinemnda får i mange sammenhenger en positiv vurdering av informantene for sine roller som informatør og debattskaper. Når det gjelder mandatforståelse og rådgivning til forvaltningen, kritiseres nemnda for å innta en ensidig restriktiv holdning, for å være for lite opptatt av mulighetene ved bruk av bio/genteknologi, og for å operere i utkanten av sitt mandat.
Difi-rapport 2012:9 Styring av Fylkesmannen Kartleggingen viser at departementene og direktoratene styrer fylkesmannsembetene på ulik måte. Det er ulik detaljeringsgrad i styringen, det er ulikt presisjonsnivå i oppdragene og det er ulik praksis mht. omfang og innretning av styringsmøter.
Difi-rapport 2012:7 Uavhengig eller bare uavklart? Organisering av statlig myndighetsutøvelse Temaet for rapporten er statlig myndighetsutøvelse i saker hvor det treffes enkeltvedtak: forbud, påbud, tillatelser mv.
DFØ-rapport 2012:4 Statlige tilskudd – beløpsmessige oversikter for 2008–2011 Rapporten gir en oversikt over hvor mye som årlig utbetales i tilskudd, antall bevilgninger, fordelingen av disse beløpene på departement og mottakergruppe, samt endringer i tilskuddsbeløp i perioden 2008 til 2011.