Rapporter Her finner dere en oversikt over rapporter vi har utarbeidet. Report list Filtrer etter år 1999 2000 2002 2003 2004 2005 2008 2009 2010 (-) 2011 (-) 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 Fasett Publisert på Filtrer etter kategori (-) Brukerretting og brukermedvirkning Digitalisering Kommunikasjon Kompetanse (-) Ledelse Norge og EU/EØS Omstilling Organisering (-) Regelverk Samordning Styring Tilskudd Tilsyn Uavhengige forvaltningsorganer Difi-rapport 2012:12 Kontakt oss – fra hjelpetrengende til selvgående brukere? Difi har kartlagt valg, organisering og samordning av publikumskanaler internt i syv statlige og innbyggerrettede virksomheter, og rapporten viser hvordan disse legger til rette for at brukere kan henvende seg til dem for å få utført ærend som krever saksbehandling og vedtak, være seg om brukeren ønsker å benytte seg av en statlig tjeneste eller skal følge opp et statlig pålegg. Difi-rapport 2012:8 Graves det dypt nok? Om utredningsarbeidet i departementene Difi har gjennomgått etterlevelsen av utredningsinstruksen på oppdrag fra Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet. Kartleggingen viser at departementene ikke etterlever utredningsinstruksen godt nok. Det later ikke til å ha skjedd noen positiv utvikling siden Statskonsult gjorde en tilsvarende undersøkelse i 2003. Difi-rapport 2012:6 Lokalisering av statlige virksomheter. En kartlegging i perioden 2006–2010 Den viktigste årsaken til at antall arbeidsplasser i statlig forvaltning har økt med om lag 12 prosent i perioden 2006–2010, er vekst innenfor eksisterende virksomheter. DFØ-rapport 2012:3 DFØs forvaltning av økonomiregelverket i 2011 Rapporten gir en samlet oversikt og gjennomgang av unntakssøknader fra økonomiregelverket som DFØ har behandlet, og henvendelser fra departementer og andre statlige virksomheter om fortolkning og forståelse av regelverket og DFØs oppfølging av disse. Difi-notat 2012:3 Erfaringar med bruk av personlegheitstest i rekrutteringsprosessen Gode rekrutteringsprosessar er nødvendige for å gi leiarane eit godt avgjeringsgrunnlag når det skal tilsetjast folk i ledige stillingar. Notatet gir eit godt grunnlag til å diskutere korleis personlegheitstest kan brukast som eit verkemiddel til å auke kvaliteten i rekrutteringsprosessen, og kva som krevst når verksemda bruker personlegheitstest med interne ressursar i rekrutteringsarbeidet. Difi-rapport 2011:11 Hva skjer i departementene? Om utfordringer og utviklingsbehov Rapportens hovedtema er å belyse hvilke utfordringer departementene som organisasjoner står overfor i årene framover. Difi-rapport 2011:6 Hvordan kan statsforvaltningen i Montenegro bli en mer attraktiv arbeidsplass for unge mennesker? Medarbeiderundersøkelsen behandler følgende temaer: arbeidsforhold og jobbinnhold, kompetanse- og karriereutvikling, prestasjonsvurderinger/tilbakemeldinger, ledelse, arbeidsmiljø, etikk og omdømme, motivasjon og framtidsperspektiver. Difi-rapport 2011:1 Mål for inkludering av innvandrerbefolkningen – en gjennomgang av ordningen Ordningen ”Mål for inkludering av innvandrerbefolkningen” ble etablert som en oppfølging av St. meld.nr.49 (2003-2004) ”Mangfold gjennom inkludering og deltakelse – Ansvar og frihet”. Sammen med andre tiltak skal den bidra til å sikre innvandrere samme muligheter til å delta i samfunns- og arbeidsliv som befolkningen for øvrig.
Difi-rapport 2012:12 Kontakt oss – fra hjelpetrengende til selvgående brukere? Difi har kartlagt valg, organisering og samordning av publikumskanaler internt i syv statlige og innbyggerrettede virksomheter, og rapporten viser hvordan disse legger til rette for at brukere kan henvende seg til dem for å få utført ærend som krever saksbehandling og vedtak, være seg om brukeren ønsker å benytte seg av en statlig tjeneste eller skal følge opp et statlig pålegg.
Difi-rapport 2012:8 Graves det dypt nok? Om utredningsarbeidet i departementene Difi har gjennomgått etterlevelsen av utredningsinstruksen på oppdrag fra Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet. Kartleggingen viser at departementene ikke etterlever utredningsinstruksen godt nok. Det later ikke til å ha skjedd noen positiv utvikling siden Statskonsult gjorde en tilsvarende undersøkelse i 2003.
Difi-rapport 2012:6 Lokalisering av statlige virksomheter. En kartlegging i perioden 2006–2010 Den viktigste årsaken til at antall arbeidsplasser i statlig forvaltning har økt med om lag 12 prosent i perioden 2006–2010, er vekst innenfor eksisterende virksomheter.
DFØ-rapport 2012:3 DFØs forvaltning av økonomiregelverket i 2011 Rapporten gir en samlet oversikt og gjennomgang av unntakssøknader fra økonomiregelverket som DFØ har behandlet, og henvendelser fra departementer og andre statlige virksomheter om fortolkning og forståelse av regelverket og DFØs oppfølging av disse.
Difi-notat 2012:3 Erfaringar med bruk av personlegheitstest i rekrutteringsprosessen Gode rekrutteringsprosessar er nødvendige for å gi leiarane eit godt avgjeringsgrunnlag når det skal tilsetjast folk i ledige stillingar. Notatet gir eit godt grunnlag til å diskutere korleis personlegheitstest kan brukast som eit verkemiddel til å auke kvaliteten i rekrutteringsprosessen, og kva som krevst når verksemda bruker personlegheitstest med interne ressursar i rekrutteringsarbeidet.
Difi-rapport 2011:11 Hva skjer i departementene? Om utfordringer og utviklingsbehov Rapportens hovedtema er å belyse hvilke utfordringer departementene som organisasjoner står overfor i årene framover.
Difi-rapport 2011:6 Hvordan kan statsforvaltningen i Montenegro bli en mer attraktiv arbeidsplass for unge mennesker? Medarbeiderundersøkelsen behandler følgende temaer: arbeidsforhold og jobbinnhold, kompetanse- og karriereutvikling, prestasjonsvurderinger/tilbakemeldinger, ledelse, arbeidsmiljø, etikk og omdømme, motivasjon og framtidsperspektiver.
Difi-rapport 2011:1 Mål for inkludering av innvandrerbefolkningen – en gjennomgang av ordningen Ordningen ”Mål for inkludering av innvandrerbefolkningen” ble etablert som en oppfølging av St. meld.nr.49 (2003-2004) ”Mangfold gjennom inkludering og deltakelse – Ansvar og frihet”. Sammen med andre tiltak skal den bidra til å sikre innvandrere samme muligheter til å delta i samfunns- og arbeidsliv som befolkningen for øvrig.