Rapporter Her finner dere en oversikt over rapporter vi har utarbeidet. Report list Filtrer etter år 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 (-) 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 (-) 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 Fasett Publisert på Filtrer etter kategori Brukerretting og brukermedvirkning Digitalisering Kommunikasjon Kompetanse (-) Ledelse Norge og EU/EØS Omstilling Organisering Regelverk (-) Regional statsforvaltning Samordning Styring (-) Tilskudd Tilsyn Uavhengige forvaltningsorganer Difi-rapport 2017:10 Færre enheter og mer spesialisering i den regionale statsforvaltningen Organiseringen av den regionale statsforvaltning går i retning av færre enheter og en større grad av spesialisering. Dette går frem av Difi-rapport 2017:10 «Hva skjer med regional statsforvaltning? Utviklingstrekk, drivkrefter og muligheter.» Difi-rapport 2017:9 Evaluering av nærpolitireformen. Underveisrapportering om kultur, holdninger og ledelse Som en del av Difis følgeevaluering av nærpolitireformen, leverer vi nå en underveisrapport om kultur, holdninger og ledelse til Justis- og beredskapsdepartementet. Difi-rapport 2017:5 Jus + ped = sant – Ei erfaringsoppsummering og vurdering av prosjektet «Regelverk i praksis» Målet med prosjekt «Regelverk i praksis» var å styrke statens formidling av regelverket for grunnskulen og vidaregåande opplæring. Rapporten viser at formidling no, i større grad enn før, tar utgangspunkt i dei utfordringane skulen har med å følgje regelverket. Prosjektet strekte seg over fleire år og målgruppa var tilsette i fylkesmannsembeta og Utdanningsdirektoratet. DFØ-rapport 2017:5 Hvordan er regelverk for statlige tilskuddsordninger utformet? DFØ har kartlagt hvordan regelverk for statlige tilskuddsordninger er utformet. Difi-notat 2017:3 Områdegjennomgang – kartlegging av tilskudd til kommunesektoren Difi og DFØ har i samarbeid gjennomført en kartlegging av tilskudd til kommunesektoren. Kartleggingen er gjort på oppdrag fra Kommunal- og moderniserings-departementet og Finansdepartementet. Den skal gi et kunnskapsgrunnlag for regjeringens områdegjennomgang, som gjennomføres av et ekspertutvalg. Det overordnede målet med gjennomgangen er å effektivisere tilskuddsforvaltningen. Difi-notat 2017:1 Effektar av ein fusjon. Etableringa av Miljødirektoratet I dette notatet har vi vurdert i kva grad dei intenderte effektane av samanslåinga av Klima- og forureiningstilsynet og Direktoratet for naturforvalting er vortne realiserte, og om det er eventuelle ikkje-intenderte effektar som det er verdt å gjere greie for. Vidare har vi søkt å identifisere vidare forbetringspotensial i måten Miljødirektoratet vert drive i dag. Difi-rapport 2008:16 En ny giv – strategiske veivalg for statens sentrale opplæring Rapporten er utarbeidet som et grunnlag til en framtidig strategi for statens sentrale opplæring og en strategi for e-læring. Det har derfor vært behov for å se på hvilke kompetanseutfordringer statlige virksomheter har, hvilke behov forvaltningen har for sentrale opplæringstilbud, hvordan sentral kompetanseutvikling skal organiseres og vurderinger av ambisjonsnivå. Difi-rapport 2008:14 Direktoratenes faglige rolle - en rolle under økende press? Temaet for denne rapporten er direktoratenes faglige rolle. Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) har gjennomført prosjektet for å belyse hvordan den faglige rollen oppfattes og for å identifisere relevante utfordringer relatert til den faglige rollen.
Difi-rapport 2017:10 Færre enheter og mer spesialisering i den regionale statsforvaltningen Organiseringen av den regionale statsforvaltning går i retning av færre enheter og en større grad av spesialisering. Dette går frem av Difi-rapport 2017:10 «Hva skjer med regional statsforvaltning? Utviklingstrekk, drivkrefter og muligheter.»
Difi-rapport 2017:9 Evaluering av nærpolitireformen. Underveisrapportering om kultur, holdninger og ledelse Som en del av Difis følgeevaluering av nærpolitireformen, leverer vi nå en underveisrapport om kultur, holdninger og ledelse til Justis- og beredskapsdepartementet.
Difi-rapport 2017:5 Jus + ped = sant – Ei erfaringsoppsummering og vurdering av prosjektet «Regelverk i praksis» Målet med prosjekt «Regelverk i praksis» var å styrke statens formidling av regelverket for grunnskulen og vidaregåande opplæring. Rapporten viser at formidling no, i større grad enn før, tar utgangspunkt i dei utfordringane skulen har med å følgje regelverket. Prosjektet strekte seg over fleire år og målgruppa var tilsette i fylkesmannsembeta og Utdanningsdirektoratet.
DFØ-rapport 2017:5 Hvordan er regelverk for statlige tilskuddsordninger utformet? DFØ har kartlagt hvordan regelverk for statlige tilskuddsordninger er utformet.
Difi-notat 2017:3 Områdegjennomgang – kartlegging av tilskudd til kommunesektoren Difi og DFØ har i samarbeid gjennomført en kartlegging av tilskudd til kommunesektoren. Kartleggingen er gjort på oppdrag fra Kommunal- og moderniserings-departementet og Finansdepartementet. Den skal gi et kunnskapsgrunnlag for regjeringens områdegjennomgang, som gjennomføres av et ekspertutvalg. Det overordnede målet med gjennomgangen er å effektivisere tilskuddsforvaltningen.
Difi-notat 2017:1 Effektar av ein fusjon. Etableringa av Miljødirektoratet I dette notatet har vi vurdert i kva grad dei intenderte effektane av samanslåinga av Klima- og forureiningstilsynet og Direktoratet for naturforvalting er vortne realiserte, og om det er eventuelle ikkje-intenderte effektar som det er verdt å gjere greie for. Vidare har vi søkt å identifisere vidare forbetringspotensial i måten Miljødirektoratet vert drive i dag.
Difi-rapport 2008:16 En ny giv – strategiske veivalg for statens sentrale opplæring Rapporten er utarbeidet som et grunnlag til en framtidig strategi for statens sentrale opplæring og en strategi for e-læring. Det har derfor vært behov for å se på hvilke kompetanseutfordringer statlige virksomheter har, hvilke behov forvaltningen har for sentrale opplæringstilbud, hvordan sentral kompetanseutvikling skal organiseres og vurderinger av ambisjonsnivå.
Difi-rapport 2008:14 Direktoratenes faglige rolle - en rolle under økende press? Temaet for denne rapporten er direktoratenes faglige rolle. Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) har gjennomført prosjektet for å belyse hvordan den faglige rollen oppfattes og for å identifisere relevante utfordringer relatert til den faglige rollen.