Rapporter Her finner dere en oversikt over rapporter vi har utarbeidet. Report list Filtrer etter år (-) 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 (-) 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 Fasett Publisert på Filtrer etter kategori Brukerretting og brukermedvirkning Kompetanse Ledelse Norge og EU/EØS Omstilling Organisering Regelverk Samordning Styring Tilskudd Tilsyn Uavhengige forvaltningsorganer Difi-rapport 2016:8 Ikke bare pådriver... Om utøvelsen av KMDs samordningsroller Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) har tre samordningsroller overfor andre departementer: pådriver, interesseavveier og systemforvalter. Samordningen fungerer best når departementet kombinerer rollene og avdelingene tar i bruk virkemidler som er tilpasset et bevisst ambisjonsnivå. Difi-rapport 2016:7 Utanforskapens moglegheiter. Om norsk påverknad innanfor EØS Difi har kartlagt Noregs moglegheiter til å påverke EU i EØS-saker. Undersøkinga viser at norsk forvalting stort sett bruker moglegheita til å påverke på en god og meir systematisk, samordna og profesjonell måte no enn i 2001. Kartlegging av miljøkrav i offentlige anskaffelser 2015 Difi har i august 2016 gjennomført en kartlegging av 244 konkurranser som ble utlyst på Doffin i 2015, relatert til bruken av krav og kriterier i konkurransegrunnlaget knyttet til samfunnsansvar og miljøaspekter. Difi-rapport 2016:6 Nøklene til handlingsrommet. Hva fremmer og hemmer effektivisering i staten? Budsjettkutt og tydelig toppledelse fremmer, mens kultur og manglende politiske prioriteringer hemmer effektivisering. Handlingsrommet for effektivisering finnes, men kan utnyttes enda bedre. Felles problem – felles løsning? Lærdommer fra 0–24-samarbeidet Difi har fulgt 0–24-samarbeidet fra høsten 2015 fram til sommeren 2016, dels som rådgiver og dels som observatør. I dette læringsnotatet har Difi oppsummert sitt inntrykk av prosessen og råd og innspill knyttet til den innledende fasen i 0-24-samarbeidet. Oppsummering av statlige virksomheters vurdering av behovet for internrevisjon 72 virksomheter er pålagt å vurdere bruk av internrevisjon etter DFØs oversikt. Det er mottatt kopi fra 61 av disse virksomhetene per 20. juni 2016. Difi-rapport 2016:5 Statens tilsyn med kommunen. Organisering, omfang, nytte og forbetringsmoglegheiter Difi har gjennomført ei undersøking for å skaffe meir kunnskap om korleis det statlege tilsynet med kommunepliktene fungerer i dag, for eventuelt å kunne avdekke og føreslå moglege forbetringstiltak. Undersøkinga viser at fylkesmannsembeta og kommunane stort sett opplever at tilsyn er nyttige og bidrar til læring og betre kommunale tenester. Difi-notat 2016:4 Utviklingen i antall ansatte i sentral statsforvaltning Det er 3121 flere ansatte i den sentrale statsforvaltningen i 2015 enn det var i 2009. Korrigert for omorganiseringer og oppgaveflyttinger som ikke representerer en reell vekst i antall ansatte i staten, var økningen på 1821 ansatte. Den årlige veksten var størst mellom 2009 og 2013, og direktoratene har vokst mer enn departementene. Sider Forrige side Nåværende side 1 Side 2 Neste side
Difi-rapport 2016:8 Ikke bare pådriver... Om utøvelsen av KMDs samordningsroller Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) har tre samordningsroller overfor andre departementer: pådriver, interesseavveier og systemforvalter. Samordningen fungerer best når departementet kombinerer rollene og avdelingene tar i bruk virkemidler som er tilpasset et bevisst ambisjonsnivå.
Difi-rapport 2016:7 Utanforskapens moglegheiter. Om norsk påverknad innanfor EØS Difi har kartlagt Noregs moglegheiter til å påverke EU i EØS-saker. Undersøkinga viser at norsk forvalting stort sett bruker moglegheita til å påverke på en god og meir systematisk, samordna og profesjonell måte no enn i 2001.
Kartlegging av miljøkrav i offentlige anskaffelser 2015 Difi har i august 2016 gjennomført en kartlegging av 244 konkurranser som ble utlyst på Doffin i 2015, relatert til bruken av krav og kriterier i konkurransegrunnlaget knyttet til samfunnsansvar og miljøaspekter.
Difi-rapport 2016:6 Nøklene til handlingsrommet. Hva fremmer og hemmer effektivisering i staten? Budsjettkutt og tydelig toppledelse fremmer, mens kultur og manglende politiske prioriteringer hemmer effektivisering. Handlingsrommet for effektivisering finnes, men kan utnyttes enda bedre.
Felles problem – felles løsning? Lærdommer fra 0–24-samarbeidet Difi har fulgt 0–24-samarbeidet fra høsten 2015 fram til sommeren 2016, dels som rådgiver og dels som observatør. I dette læringsnotatet har Difi oppsummert sitt inntrykk av prosessen og råd og innspill knyttet til den innledende fasen i 0-24-samarbeidet.
Oppsummering av statlige virksomheters vurdering av behovet for internrevisjon 72 virksomheter er pålagt å vurdere bruk av internrevisjon etter DFØs oversikt. Det er mottatt kopi fra 61 av disse virksomhetene per 20. juni 2016.
Difi-rapport 2016:5 Statens tilsyn med kommunen. Organisering, omfang, nytte og forbetringsmoglegheiter Difi har gjennomført ei undersøking for å skaffe meir kunnskap om korleis det statlege tilsynet med kommunepliktene fungerer i dag, for eventuelt å kunne avdekke og føreslå moglege forbetringstiltak. Undersøkinga viser at fylkesmannsembeta og kommunane stort sett opplever at tilsyn er nyttige og bidrar til læring og betre kommunale tenester.
Difi-notat 2016:4 Utviklingen i antall ansatte i sentral statsforvaltning Det er 3121 flere ansatte i den sentrale statsforvaltningen i 2015 enn det var i 2009. Korrigert for omorganiseringer og oppgaveflyttinger som ikke representerer en reell vekst i antall ansatte i staten, var økningen på 1821 ansatte. Den årlige veksten var størst mellom 2009 og 2013, og direktoratene har vokst mer enn departementene.