DFØ har i 2022 fire hovedmål. For hvert hovedmål er det satt egne styringsparametere med resultatmål.
Samlet sett vurderer vi at DFØ har oppnådd gode resultater, med unntak av to styringsparametere under hovedmål 1 og 4. Avvikene blir kommentert i avsnitt 3.5.1.
Matrisene under viser oppnådde resultater for DFØs styringsparametere for hovedmålene i 2022.
Resultatmatrise for hovedmål 1
Styringsparameter | Resultatmål | Årsresultat |
---|---|---|
Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster | på nivå med eller høyere enn året før: ≥ 75 pst. | 58 pst.*1 |
Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen | på nivå med eller høyere enn året før: ≥ 74 pst. | 67 pst.*1 |
Andel kunder som benytter SRS | like høy eller høyere enn året før: ≥ 25 pst. | 30 pst. |
Andel riktig lønn til riktig tid | 100 pst. | 100 pst. |
Andel kunder på ny tjenestemodell (grunntjeneste) | høyere enn året før: > 70 pst. |
70 pst. |
Andel innrapportert regnskap fra DFØs kunder til statsregnskapet innen frist | 100 pst. | 100 pst. |
Bruk av DFØs digitale løsninger | kvalitativ vurdering | Se omtale i kapittel 3.1.3 |
Resultatmatrise for hovedmål 2
Styringsparameter | Resultatmål | Årsresultat |
---|---|---|
Grad av modenhet for bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser | modenhetsindikator på nivå med eller bedre enn i 2020: ≥ 2,8 |
3,0 |
Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler | Mer enn året før: > 232,1 mill. kr. |
273,8 mill. kr *2 |
Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster | på nivå med eller bedre enn året før: ≥ 75 pst. | 76 pst.*3 |
Resultatmatrise for hovedmål 3
Styringsparameter | Resultatmål | Årsresultat |
---|---|---|
Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning | ≥ 80 pst. | 82 pst. |
Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor betalingsformidling | ≥ 80 pst. | 89 pst. |
Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet | ≥ 80 pst. | 89 pst. |
Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester | tilfredshet: ≥ 80 pst. bruk: *4 | 84 pst. |
Bruk av, og brukertilfredshet med, tjenester innenfor arbeidsgiverstøtte | tilfredshet: ≥ 85 pst. bruk: *4 |
88 pst. |
Oppdragsgiveres vurdering av bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser | tilfredshet: ≥ 85 pst. bruk: *4 |
100 pst. |
Antall lærlinger i staten | lere enn året før: > 223 |
225 |
Resultatmatrise for hovedmål 4
Styringsparameter | Resultatmål | Årsresultat |
---|---|---|
Brukertilfredshet med statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside: | statsregnskapet: ≥ 69 pst. |
52 pst.*1 |
månedsregnskap: ≥73 pst. | 74 pst. |
*1 Resultat fra DFØs kunde- og brukerundersøkelse. Se kommentar til avvik i kapittel 3.1.1, «Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster», 3.1.2, «Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i styringen og 3.4.1, «Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside».
*2 Resultatet viser til økt tilrettelagt gevinstanslag for hele 2022. Økningen på 41,65 millioner kroner gjelder for tre nye avtaleområder som er inngått i 2022. Resultatmålet blir oppdatert årlig.
*3 Brukernes vurdering av dette området er målt gjennom en kombinasjon av to kategorier: 50 pst. av resultatet er målt i den årlige kunde- og brukerundersøkelsen på spørsmål om DFØs generelle veiledningstilbud (skår 4,4 eller bedre), og 50 pst. er målt gjennom løpende brukerevalueringer som blir sendt ut i etterkant av våre kurs og seminarer (skår 4,5 eller bedre).
*4 DFØ gir en kvalitativ vurdering av utviklingen i bruken, se omtale i kapitlene 3.3.4; «Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester», kapittel 3.3.5; «Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, tjenester innenfor arbeidsgiverstøtte» og kapittel 3.3.6 «Styringsparameter: Oppdragsgiveres vurdering av bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser».
3.5.1 Statistikk
Som utfyllende informasjon til styringsparameterne, rapporterer DFØ i 2022 også statistikk for enkelte områder innenfor anskaffelser, statsregnskapet.no og bruk av nettsider.
Område | Volum 2022 | Volum 2021 |
---|---|---|
Antall løpende statlige felles innkjøpsavtaler som forvaltes av DFØ | 24 | 15 |
Andel anskaffelser innen prioriterte områder: Bygg, matvarer og kjøretøy | Se utfyllende statistikk i vedlegg 1 | |
Bruk av statsregnskapet.no (antall besøk) | 15 611 | 14 921 |
Bruk av DFØs nettside for rapporter og statistikk (antall sidevisninger) | 73 557*1 | 112 399 |
*1 Nedgangen i antall sidevisninger fra 2021 til 2022 kan ha flere årsaker. Noe kan skyldes at vi byttet plattform og publiseringssystem på dfo.no i 2022. I tillegg ble en del trafikk til disse sidene drevet av at DFØ publiserte Innbyggerundersøkelsen 2021.
Utvikling for bærekraftige offentlige anskaffelser
DFØ gjør analyser av konkurransegrunnlag for å kunne si noe om andelen klima- og miljøvennlige offentlige anskaffelser. Dette er i tråd med metodikken som ble brukt i Riksrevisjonens undersøkelse av grønne offentlige anskaffelser i 2022 (Dokument 3:5 (2021-2022)). Funn av søkeord i konkurransegrunnlag som kan indikere miljøkrav viser en positiv utvikling innen kategoriene bygge- og anleggsvirksomhet, og matvarer og måltidstjenester. Selv om funnene av søkeord viser en positiv utvikling, trenger det ikke bety at det har vært stilt konkrete krav eller kriterier, men det indikerer en miljøambisjon. DFØ gjør i tillegg analyse av kjøretøydata som også viser en positiv utvikling i anskaffelser av elbiler.
Bygg
Statistikken er basert på analyse av konkurransegrunnlag (CPV-kodene 451, 452 og 455), og bygger på funn av søkeord innenfor temaene i figuren. Temaet sirkulærøkonomi har størst forekomst av funn, etterfulgt av miljøledelse, klimagassregnskap og naturmangfold. Disse temaene viser en god økning i funn de siste årene. Temaene miljømerker, miljøgifter, forurensing, energi og klimatilpassing har færre treff, men viser også en økning siste året. Klassifiseringsordninger har minst treff av alle temaene. Analysen viser at funn innenfor ett eller flere temaer totalt sett har økt de siste årene, som indikerer en økende oppmerksomhet på klima og miljø i bygg- og anleggsanskaffelser.
Resultatene henger sammen med bruken av DFØs Kriterieveiviser, som er et av de mest brukte verktøyene. Der finner man blant annet konkrete formuleringer til krav og kriterier for miljø og sosialt ansvar. Denne veiviseren har i løpet av 2022 blitt revidert, og en oppdatert versjon vil bli publisert i løpet av 2023.
For videre utvikling av statistikk på BAE-anskaffelser (bygg, anlegg og eiendom) ønsker vi å måle nivå og utvikling på ambisjoner knyttet til bærekraft og sirkulærøkonomi. Vi ønsker også å kartlegge statistikk på miljøprestasjoner for eksisterende bygg og anlegg, og den videre utviklingen på dette området. I tillegg kommer statistikk knyttet til utvikling av effektivisering, konflikter og risikostyring innen BAE-anskaffelser.
Matvarer
Konkurranser innenfor matvarer har høy forekomst av søkeord under temaene statistikk, bærekraftig produksjon og klimagassutslipp. Vi ser en stor økning innen disse temaene de siste årene. Samtidig har det vært en økning innen temaene motorteknologi ved kjøretøy og emballasje. Matsvinn har vært stabilt på rundt 30 prosent. Vi ser imidlertid en utvikling i at flere stiller krav til kartlegging av matsvinn, ikke bare krav som “minst mulig matsvinn”. Temaene klimasmart, miljømerke og kjørestil har de laveste funnene. Totalt sett viser analysen at nesten alle (>90 prosent) kunngjøringer innen matvarer har ett eller flere treff på søkeordene. Mange av miljøtiltakene innenfor matvarer omhandler hva man kjøper, og hva man kaster. Disse valgene tas etter at anskaffelsen er gjennomført og vil derfor ikke komme frem i statistikken som vises her. Det er dermed naturlig at krav til klimavennlig mat og til matsvinn er lavere for matvarer enn for måltidstjenester, siden det er brukernes adferd etter inngått avtale som er avgjørende, og ikke hvilke krav de stiller til leverandørene.
DFØ reviderte i 2022 krav og kriterier i Kriterieveiviseren knyttet til anskaffelser av mat- og drikkeprodukter. Krav om statistikk er tilpasset slik at de kan brukes sammen med DFØs klimakalkulator for matanskaffelser, som ble lansert i 2022. Kriterieveiviseren har også krav til at leverandørene skal levere statistikk for kjøp av økologiske produkter, merking av opprinnelsesland for produktene og sosialt ansvarlig produksjon. Hensikten er å sikre at oppdragsgivere får tilgang til tall og informasjon som er nødvendig for å følge opp kontraktene. Vi har også revidert flere krav som inngår i kategorien bærekraftig produksjon, herunder økologisk produksjon og soya og palmeolje som ikke har bidratt til avskoging. Formålet har vært å gjøre kravene mer brukervennlige og tilpasset markedets modenhet for å stimulere til økt bruk.
Måltidstjenester
Analysen av måltidstjenester er basert på relativt få konkurranser, og statistikken gir derfor ikke tilstrekkelig grunnlag for å trekke konklusjoner. Resultatene viser likevel at det har vært en stor økning i andelen som stiller krav innen klimasmart meny når de skal anskaffe en måltidstjeneste. Her ser vi en økning i konkurransene som nevnte klimasmarte krav i kunngjøringene, fra 56 prosent i 2021 til 91 prosent i 2022.
De samme innholdsmessige endringer i krav til bærekraftig produksjon nevnt over, er også gjort for kravene til måltidstjenester innenfor palmeolje og soya.
Kjøretøy
Analysen av nullutslippsbiler omfatter kjøpte (nye og brukte) og leasede personbiler og varebiler i offentlige virksomheter. Statistikken viser en økning i andelen nullutslippskjøretøy i offentlige anskaffelser av person- og varebiler. Andelen anskaffelser av nullutslippsperson- og varebiler er i sum betydelig høyere i offentlig sektor (om lag 43 prosent) enn i privat næringsliv (om lag 32 prosent) i 2022. Resultatene er hentet fra DFØs verktøy for oversikt over kjøretøy (Kilde: Bilparkdata, anskaffelser.no).
Oppgangen i andelen nullutslippsvarebiler er trolig en kombinasjon av bedret markedstilbud, økt transparens (bilparkdataverktøyet), innstramning av forskrift om utslippskrav til kjøretøy ved offentlige anskaffelser til veitransport, samt DFØs spredningsaktiviteter. Når det gjelder personbiler, har leveransesituasjoner for nye elbiler vært utfordrende, slik at noen har kjøpt brukte biler (med høy fossilandel) eller nye fossilbiler. Nullutslippsandelen for nye personbiler lå i 2022 på 56 prosent (Kilde: Nyekjoretøy, Tableau Public).
DFØs årsrapport 2022
1. Leders beretning 2022
2. Introduksjon til virksomheten 2022
2.1 DFØs samfunnsoppdrag
2.2 Organisasjon og ledelse
2.3 Utvalgte hovedtall
2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter
Fotnoter
3. Årets aktiviteter og resultater i 2022
Hovedmål for DFØ i 2022
Hovedmål 1 i 2022: DFØs kunder har effektiv økonomistyring
3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster
3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen
3.1.3 Styringsparameter: Bruk av DFØs digitale løsninger
Utvikling i bruken av DFØs digitale assistent
Utvikling i bruken av elektroniske fakturaer
Utvikling i bruken av digitale tjenester på anskaffelsesområdet
3.1.4 Utviklingstiltak for lønns- og regnskapstjenestene
Felles HR-system i staten
Løsning for lokale lønnsforhandlinger
Selvbetjeningsportal og mobil app
Automatisering av lønnsutbetaling
Selvbetjening av regnskapstjenester
Budsjettstyring
Periodeavslutningsverktøy
Ny innkjøps- og fakturaløsning
Distribusjonskanal
3.1.5 Opptak av nye kunder
3.1.6 Prioriterte tiltak
Stabil utvikling og drift av økonomitjenestene
Finansiering av DFØs tjenester
Innføring av obligatorisk SRS i statlige virksomheter
3.1.7 Andre tiltak
3.1.8 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1
Fotnoter
Hovedmål 2 i 2022: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser
3.2.1 Styringsparameter: Grad av modenhet hos virksomhetene i bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser
3.2.2 Styringsparameter: Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler
3.2.3 Styringsparameter: Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster
3.2.4 Prioriterte tiltak
Veiledning og verktøy for gjennomføring av gode anskaffelser
Digitalisering av offentlige anskaffelser
Arbeidslivskriminalitet og offentlige anskaffelser
Del opp eller begrunn-prinsippet
Bærekraftige og innovative offentlige anskaffelser
Målestrategi og statistikk for grønne anskaffelser
Grønt kompetanseløft
Innovasjon i offentlige anskaffelser (IOA)
Bedre innkjøpsdata fra statlige virksomheter
Statens innkjøpssenter
Markedsplass for skytjenester
3.2.5 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev
Strategi for sirkulærøkonomi
Standardavtalene (SSA-ene) – utredning og kartlegging
3.2.6 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2
Fotnoter
Hovedmål 3 i 2022: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse
3.3.1 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning
Aktiviteter på regelverksområdet
Videreutvikling av økonomiregelverket
Nye anbefalinger fra OECD om evaluering
Utredningsinstruksen
Samfunnsøkonomisk analyse
Lønnsoppgjør 2022 – utfordringer som følge av utsatt frist for gjennomføring av lokale lønnsforhandlinger
Tilskudd
3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor betalingsformidling
3.3.3 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet
3.3.4 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester
Endring og utvikling av pågående tilbud i statlig styring
Kudos
3.3.5 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, tjenester innenfor arbeidsgiverstøtte
Antall sidevisninger på Statens arbeidsgiverportal
Bruk av Statens arbeidsgiverstøtte
3.3.6 Styringsparameter: Oppdragsgiveres vurdering av bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser
3.3.7 Styringsparameter: Antall lærlinger i staten
Mangfold og inkludering i lærlingeordningen
3.3.8 Prioriterte tiltak
Innføring av obligatorisk SRS – pensjon, tilskudd og stønader
Veiledningstilbud i SRS for etatsstyrere
Effektiv ressursbruk – områdegjennomganger og analyser
Områdegjennomgang av boligløsninger og helse- og omsorgstjenester for eldre
Spisset områdegjennomgang enkeltstående tilskudd
Områdegjennomgang om innovasjon og mer effektive løsninger – læring fra koronapandemien
Dokumentasjon og gevinster
Produksjon og bruk av data
Effektiv bruk av konsulenttjenester
Statlig organisering
Arbeid med innovasjon
Tillitsreform
Veiledning for departementenes oppfølging av EØS-arbeid i styringsdialogen
Bedre beslutningsgrunnlag i saker om objekt- og infrastruktursikkerhet
Kunnskapsgrunnlag om flerårig styring
Arbeidsgiverstrategi (2020-2023) for det statlige tariffområdet
Temaområde 1: Endring og omstilling
Temaområde 2: Kompetanse
Temaområde 3: Tydelig arbeidsgiver
Kompetansetilbud til ledere i staten
Arbeidsgiverstøtte
Utredet, men ikke utviklet
Kompetansetilbud til medarbeidere i staten
Mobilitet i staten
Inkludering og mangfold
Data om ansettelsesforhold og lønn i staten
Utviklingsprogram for statsforvalternes ledergrupper
Evaluering av statsforvalterstrukturen
Ny strategi for departementsfellesskapet
Faglig bistand til Departementsakademiet
3.3.9 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev
Gjennomgang av Politidirektoratet
3.3.10 Andre tiltak på området
Følgeevaluering av nærpolitireformen
Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen
Internasjonalt arbeid
Deltakelse i OECDs Regulatory Policy Committee
Nye anbefalinger fra OECD om evaluering
3.3.11 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 3
Kompetansesenter for offentlig ressursbruk
Fotnoter
Hovedmål 4 i 2022: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen
3.4.1 Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside
3.4.2 Andre tiltak på området
Tilskudd.no – Statlige tilskudd til frivillige organisasjoner
Kudos
3.4.3 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 4
Resultatmatrise for styringsparametere i 2022
Resultatmatrise for hovedmål 1
Resultatmatrise for hovedmål 2
Resultatmatrise for hovedmål 3
Resultatmatrise for hovedmål 4
3.5.1 Statistikk
Utvikling for bærekraftige offentlige anskaffelser
Bygg
Matvarer
Måltidstjenester
Kjøretøy
Ressursbruk i DFØ i 2022
3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene
3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser
3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse
3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet
Bevilgningsandel
Utnyttelsesgrad post 01-29
Drift
Lønn
Andre prioriterte tiltak i 2022
3.7.1 Helhetlig utvikling av DFØs fagområder
3.7.2 Videreutvikling av mål- og resultatstyringssystemet
4. Styring og kontroll i DFØ i 2022
4.1 Budsjettsituasjon 2022
4.2 Effektiv drift og produktivitetsutvikling
4.3 Internkontroll og risikostyring
4.4 Sikkerhet og beredskap
Hendelser
4.5 Behandling av personopplysninger
4.6 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen
4.7 Fellesføringer for 2022
4.7.1 Konsulentbruk
4.7.2 Lærlinger
4.8 Bemanning og personalforvaltning
Rapportering i henhold til SSBs statistikk
Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem
Lokalisering av ansatte
Kjønnssammensetning i DFØ
Likestilling og mangfold
Kjønnsbalanse og kjønnsforskjeller i deltid, midlertidighet og foreldrepermisjon
Lønnsforskjeller mellom kvinner og menn
Sykefravær
Turnover
Tilgang på kompetanse
Rapportering aktivitets- og redegjørelsesplikt – DFØ som offentlig myndighet
Fotnoter
5. Vurdering av framtidsutsikter i 2022
6. Årsregnskap for DFØ i 2022