Kapittel

Ressursbruk i DFØ i 2022

I dette kapittelet gir vi en oversikt over DFØs ressursbruk i 2022 fordelt på de ulike fagområdene.

DFØ har fram til 2020 splittet ressursbruksrapportering mellom lønn- og regnskapstjenestene, konsernsystemene og regelverksforvaltning og kompetansetjenestene. Som følge av overføringen av fagområdene ledelse, utredning og analyse og offentlige anskaffelser fra Digitaliseringsdirektoratet, endret vi inndelingen i rapporteringen. Dette innebærer at det ble etablert nye tidsserier fra 2020 for offentlige anskaffelser og styring, organisering og ledelse, mens vi har videreført rapporteringen for lønns- og regnskapstjenestene.

3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene

DFØ brukte 544 millioner kroner på lønns- og regnskapstjenestene i 2022. Dette er en økning på 9 prosent sammenlignet med 2021. Antall årsverk er også økt med 10 prosent. Veksten innenfor lønns- og regnskapstjenestene kommer som følge av flere kunder, og at vi har tatt på oss flere oppgaver for kundene. Kostnadene blir finansiering av kundene (hovedsakelig rammeoverføring).

Lønnsandelen og lønnskostnad pr. årsverk innenfor lønns- og regnskapstjenestene har vært stabil på 63-68 prosent de siste årene. I 2022 er utviklingen i tråd med den ordinære lønnsutviklingen.

Reisekostnader har i 2022 holdt seg på samme nivå som 2020 og 2021. Det var begrensninger i som følge av pandemi også i 2022 som påvirket reisemønsteret, samtidig som stramme budsjetter har begrenset reiseaktiviteten til et minimum.

Konsulentandelen har blitt redusert fra 7 prosent i 2021 til 4 prosent i 2022. DFØ har hatt ekstra oppmerksomhet på bruk av konsulenter i 2022 med en ambisjon om å redusere bruken. Nedgangen i kjøp av tjenester har sammenheng med at vi har styrket bemanning og kompetanse slik at vi kan håndtere utvikling og forvaltning av løsninger selv.

Lønns- og regnskapstjenestene2019202020212022
Årsverk*317331385424
Driftskostnader (i 1000 kroner)380 500410 713499 027543 803
Lønnsandel av driftskostnader68 %63 %65 %66 %
Konsulentandel av driftskostnader**5 %12 %7 %4 %
Reisekostnad pr. årsverk (i 1000 kroner)26666
Lønnskostnad pr. årsverk (i 1000 kroner)818788843852
Driftskostnad pr. årsverk (i 1000 kroner)1200124112971283
Tabellen viser utvalgte nøkkeltall for lønns- og regnskapstjenestene fra 2019 til 2022

*Årsverkene er beregnet etter Kommunal- og distriktsdepartementets beregningsmåte. Årsverk defineres som ressursinnsatsen DFØs ansatte har utført i perioden 1. januar til 31. desember. Årsverkene er beregnet med fratrekk av fravær. Beregningsmåten fra og med 2019 er noe endret og inneholder nå også mertid, reisetid og overtid som var avtalt/godkjent av arbeidsgiver.
**Definisjon av kontogruppe 67 Kjøp av konsulenttjenester og andre fremmede tjenester ble endret fra 2019. For 2019 inngår kun kjøp av konsulenttjenester (konto 670 til 673).

3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser

Fagområdet ble overført til DFØ 1. september 2020. De første to fulle rapporteringsårene er 2021 og 2022, og vi har dermed ikke sammenligningstall fra tidligere år.  

Endringen i årsverk skyldes en økning i antall ansatte gjennom 2021, som innebærer lavere gjennomsnittlig årsverk når man sammenlikner 2021 og 2022. I tillegg var det en midlertidig økning i antall i ansatte i 2022. Antall ansatte ved utgangen av 2022 var på samme nivå som for 2021. Reisekostnaden er økt fra 2021, som har en naturlig forklaring i at 2021 var preget av pandemi. Det er i 2022 benyttet konsulenter til utvikling av IKT-løsninger blant annet til Markedsplass for skytjenester og ny Doffin-tjeneste. Dette er en konsekvens av at rekruttering av egne utviklere har vært vanskelig. Totalt sett er kostnadene til konsulentbruk likevel redusert de siste tre årene.

Anskaffelser20212022
Årsverk* 7278
Driftskostnader (i 1000 kroner) 118 110125 296
Lønnsandel av driftskostnader 66 %66 %
Konsulentandel av driftskostnader** 27 %25 %
Reisekostnad pr. årsverk (i 1000 kroner) 517
Lønnskostnad pr. årsverk (i 1000 kroner) 10691067
Driftskostnad pr. årsverk (i 1000 kroner) 16311606
Tabellen viser utvalgte nøkkeltall for offentlige anskaffelser fra 2021 til 2022

*/**: se note under tabell om ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene.

3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse

Styring, organisering og ledelse består av fagområdene ledelse og utredning og analyse, samt fagområdene statsregnskapet, regelverksforvaltning og kompetansetjenestene. 

Behov for konsulentbruk varierer fra år til år. Konsulentbruken her gjelder i stor grad IT-utvikling og forvaltning av digitale løsninger.  I 2022 har vi i større grad benyttet egne ansatte fremfor konsulenter.

Reisevirksomheten er økt fra de to foregående år som skyldes både gjenåpning av samfunnet, samt at vi har hatt flere oppdrag der reisevirksomhet har vært påkrevd.

Styring, organisering og ledelse202020212022
Årsverk* 929896
Driftskostnader (i 1000 kroner) 133 425139 956130 419
Lønnsandel av driftskostnader 69 %73 %75 %
Konsulentandel av driftskostnader** 12 %16 %9 %
Reisekostnad pr. årsverk (i 1000 kroner) 5416
Lønnskostnad pr. årsverk (i 1000 kroner) 100310311023
Driftskostnad pr. årsverk (i 1000 kroner) 145014221359
Tabellen viser utvalgte nøkkeltall for styring, organisering og ledelse fra 2020 til 2022

*/**: se note under tabell om ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene.

3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet

I dette kapittelet forklarer vi ressursbruken i DFØ i perioden 2014-2022 ved hjelp av utvalgte regnskapstall og nøkkeltall fra årsregnskapet. Vi har valgt å bruke tall fra det periodiserte regnskapet (virksomhetsregnskapet) og synliggjør dermed kostnader. Unntak er «Samlet tildeling post 01-99» og «Utnyttelsesgrad post 01-29» som er hentet fra bevilgningsrapporteringen (kontantregnskapet) i årsregnskapet. En vesentlig forskjell mellom disse regnskapene er at i virksomhetsregnskapet resultatføres avskrivningene og i kontantregnskapet resultatføres investeringer.

Grunnlag for nøkkeltallene finnes i del 6, «Årsregnskap».

Bevilgningsandel

Bevilgningsandel viser andel inntekt fra bevilgning i forhold til samlede inntekter. DFØ er i hovedsak bevilgningsfinansiert, men vi har anledning til å belaste kundene for tredjepartskostnader innenfor økonomitjenesteområdet og til dekning av kostnader i tilknytning til enkelte kurs- og konferansetilbud, samt kostnader i forbindelse med kundeopptak.

DFØ har hatt en jevnt synkende bevilgningsandel og dette skyldes stadig flere og større kundeopptak innenfor økonomitjenestene. Spesielt opptaket av BOTT som kunde har de siste årene gitt store utslag i bevilgningsandelen. Årsaken til at dette påvirker bevilgningsandelen er at kundene faktureres fram til 2. driftsår.

Økningen i bevilgningsandel fra 2019-2020 skyldes fagområdene ledelse, utredning og analyse, samt offentlige anskaffelser som ble overført fra Digitaliseringsdirektoratet til DFØ, og dermed økte bevilgningen vår uten at inntektssiden økte tilsvarende.

Figuren som viser bevilgningsandel i perioden 2015-2022, i prosent. I 2015 var det 88 prosent og i 2022 75 %.
Figuren viser bevilgningsandel i perioden 2015-2022, i prosent.

Utnyttelsesgrad post 01-29

Utnyttelsesgrad post 01-29 viser andel benyttede midler (bokført) av ordinære midler (post 01) og OK-stat (post 22).

Utnyttelsesgraden for 2022 er 97 prosent, som er på omtrent samme nivå som tidligere år. DFØ har et netto mindreforbruk av ordinære midler på 2,8 prosent. Mindreforbruket er blant annet knyttet til periodeforskyvning av utgifter til Program for digitale anskaffelser, Markedsplass for skytjenester, OK stat, betalingskortløsningen og utsettelse av ny Microsoftavtale.

Drift

De totale driftskostnadene var på 1 031 millioner kroner i 2022. Dette ligger på omtrent samme nivå som i 2021.

Figuren viser sammensetningen av driftskostnader i 2022, etter type kostnad i prosent. Lønn og sosiale kostnader er størst på 63 %, deretter andre driftskostnader på 18 %, konsulenter 8 %, avskrivninger 5 %, husleie og drift av lokaler 5 %, reise 1 %.
Figuren viser sammensetningen av driftskostnader i 2022, etter type kostnad i prosent.

Lønn

Lønnskostnader består av lønn, feriepenger, arbeidsgiveravgift, pensjonskostnader og andre ytelser, fratrukket refusjoner fra NAV. Kostnaden pr. årsverk var 935 000 kroner i 2022, som tilsvarer en reduksjon på 0,3 prosent fra 2021. Årsaken til nedgangen skyldes først og fremst endring i pensjonssats, men også økning i refusjoner fra NAV bidrar til nedgangen. Gjennomsnittslønnen (lønnsutbetalinger pr. utførte årsverk) i DFØ har økt med 3,7 prosent i 2022, sammenliknet med 2021.

Oppdatert: 28. april 2023

DFØs årsrapport 2022

Skriv ut / lag PDF

1. Leders beretning 2022

2. Introduksjon til virksomheten 2022

2.1 DFØs samfunnsoppdrag

2.2 Organisasjon og ledelse

2.3 Utvalgte hovedtall

2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter

Fotnoter

3. Årets aktiviteter og resultater i 2022

Hovedmål for DFØ i 2022

Hovedmål 1 i 2022: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster

3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen

3.1.3 Styringsparameter: Bruk av DFØs digitale løsninger

Utvikling i bruken av DFØs digitale assistent

Utvikling i bruken av elektroniske fakturaer

Utvikling i bruken av digitale tjenester på anskaffelsesområdet

3.1.4 Utviklingstiltak for lønns- og regnskapstjenestene

Felles HR-system i staten

Løsning for lokale lønnsforhandlinger

Selvbetjeningsportal og mobil app

Automatisering av lønnsutbetaling

Selvbetjening av regnskapstjenester

Budsjettstyring

Periodeavslutningsverktøy

Ny innkjøps- og fakturaløsning

Distribusjonskanal

3.1.5 Opptak av nye kunder

3.1.6 Prioriterte tiltak

Stabil utvikling og drift av økonomitjenestene

Finansiering av DFØs tjenester

Innføring av obligatorisk SRS i statlige virksomheter

3.1.7 Andre tiltak

3.1.8 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1

Fotnoter

Hovedmål 2 i 2022: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser

3.2.1 Styringsparameter: Grad av modenhet hos virksomhetene i bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser

3.2.2 Styringsparameter: Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler

3.2.3 Styringsparameter: Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster

3.2.4 Prioriterte tiltak

Veiledning og verktøy for gjennomføring av gode anskaffelser

Digitalisering av offentlige anskaffelser

Arbeidslivskriminalitet og offentlige anskaffelser

Del opp eller begrunn-prinsippet

Bærekraftige og innovative offentlige anskaffelser

Målestrategi og statistikk for grønne anskaffelser

Grønt kompetanseløft

Innovasjon i offentlige anskaffelser (IOA)

Bedre innkjøpsdata fra statlige virksomheter

Statens innkjøpssenter

Markedsplass for skytjenester

3.2.5 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev

Strategi for sirkulærøkonomi

Standardavtalene (SSA-ene) – utredning og kartlegging

3.2.6 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2

Fotnoter

Hovedmål 3 i 2022: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

3.3.1 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning

Aktiviteter på regelverksområdet

Videreutvikling av økonomiregelverket

Nye anbefalinger fra OECD om evaluering

Utredningsinstruksen

Samfunnsøkonomisk analyse

Lønnsoppgjør 2022 – utfordringer som følge av utsatt frist for gjennomføring av lokale lønnsforhandlinger

Tilskudd

3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor betalingsformidling

3.3.3 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet

3.3.4 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester

Endring og utvikling av pågående tilbud i statlig styring

Kudos

3.3.5 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, tjenester innenfor arbeidsgiverstøtte

Antall sidevisninger på Statens arbeidsgiverportal

Bruk av Statens arbeidsgiverstøtte 

3.3.6 Styringsparameter: Oppdragsgiveres vurdering av bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser

3.3.7 Styringsparameter: Antall lærlinger i staten

Mangfold og inkludering i lærlingeordningen

3.3.8 Prioriterte tiltak

Innføring av obligatorisk SRS – pensjon, tilskudd og stønader

Veiledningstilbud i SRS for etatsstyrere

Effektiv ressursbruk – områdegjennomganger og analyser

Områdegjennomgang av boligløsninger og helse- og omsorgstjenester for eldre

Spisset områdegjennomgang enkeltstående tilskudd

Områdegjennomgang om innovasjon og mer effektive løsninger – læring fra koronapandemien

Dokumentasjon og gevinster

Produksjon og bruk av data

Effektiv bruk av konsulenttjenester

Statlig organisering

Arbeid med innovasjon

Tillitsreform

Veiledning for departementenes oppfølging av EØS-arbeid i styringsdialogen

Bedre beslutningsgrunnlag i saker om objekt- og infrastruktursikkerhet

Kunnskapsgrunnlag om flerårig styring

Arbeidsgiverstrategi (2020-2023) for det statlige tariffområdet

Temaområde 1: Endring og omstilling

Temaområde 2: Kompetanse

Temaområde 3: Tydelig arbeidsgiver 

Kompetansetilbud til ledere i staten

Arbeidsgiverstøtte

Utredet, men ikke utviklet

Kompetansetilbud til medarbeidere i staten

Mobilitet i staten

Inkludering og mangfold

Data om ansettelsesforhold og lønn i staten

Utviklingsprogram for statsforvalternes ledergrupper

Evaluering av statsforvalterstrukturen

Ny strategi for departementsfellesskapet

Faglig bistand til Departementsakademiet

3.3.9 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev

Gjennomgang av Politidirektoratet

3.3.10 Andre tiltak på området

Følgeevaluering av nærpolitireformen 

Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen

Internasjonalt arbeid

Deltakelse i OECDs Regulatory Policy Committee

Nye anbefalinger fra OECD om evaluering

3.3.11 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 3

Kompetansesenter for offentlig ressursbruk

Fotnoter

Hovedmål 4 i 2022: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

3.4.1 Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside

3.4.2 Andre tiltak på området

Tilskudd.no – Statlige tilskudd til frivillige organisasjoner

Kudos

3.4.3 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 4

Resultatmatrise for styringsparametere i 2022

Resultatmatrise for hovedmål 1

Resultatmatrise for hovedmål 2

Resultatmatrise for hovedmål 3

Resultatmatrise for hovedmål 4

3.5.1 Statistikk

Utvikling for bærekraftige offentlige anskaffelser

Bygg

Matvarer

Måltidstjenester

Kjøretøy

Ressursbruk i DFØ i 2022

3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene

3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser

3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse

3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet

Bevilgningsandel

Utnyttelsesgrad post 01-29

Drift

Lønn

Andre prioriterte tiltak i 2022

3.7.1 Helhetlig utvikling av DFØs fagområder

3.7.2 Videreutvikling av mål- og resultatstyringssystemet

4. Styring og kontroll i DFØ i 2022

4.1 Budsjettsituasjon 2022

4.2 Effektiv drift og produktivitetsutvikling

4.3 Internkontroll og risikostyring

4.4 Sikkerhet og beredskap

Hendelser

4.5 Behandling av personopplysninger

4.6 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen

4.7 Fellesføringer for 2022

4.7.1 Konsulentbruk

4.7.2 Lærlinger

4.8 Bemanning og personalforvaltning

Rapportering i henhold til SSBs statistikk

Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem

Lokalisering av ansatte

Kjønnssammensetning i DFØ

Likestilling og mangfold

Kjønnsbalanse og kjønnsforskjeller i deltid, midlertidighet og foreldrepermisjon

Lønnsforskjeller mellom kvinner og menn

Sykefravær

Turnover

Tilgang på kompetanse

Rapportering aktivitets- og redegjørelsesplikt – DFØ som offentlig myndighet

Fotnoter

5. Vurdering av framtidsutsikter i 2022

6. Årsregnskap for DFØ i 2022

Bekreftelse 

Vesentlige forhold ved årsregnskapet 

Bevilgningsrapportering 

Virksomhetsregnskapet 

Revisjonsordning 

Prinsippnote for årsregnskapet, bevilgningsrapportering og artskontorapportering for 2022

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.