I dette kapittelet gir vi en oversikt over DFØs ressursbruk i 2022 fordelt på de ulike fagområdene.
DFØ har fram til 2020 splittet ressursbruksrapportering mellom lønn- og regnskapstjenestene, konsernsystemene og regelverksforvaltning og kompetansetjenestene. Som følge av overføringen av fagområdene ledelse, utredning og analyse og offentlige anskaffelser fra Digitaliseringsdirektoratet, endret vi inndelingen i rapporteringen. Dette innebærer at det ble etablert nye tidsserier fra 2020 for offentlige anskaffelser og styring, organisering og ledelse, mens vi har videreført rapporteringen for lønns- og regnskapstjenestene.
3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene
DFØ brukte 544 millioner kroner på lønns- og regnskapstjenestene i 2022. Dette er en økning på 9 prosent sammenlignet med 2021. Antall årsverk er også økt med 10 prosent. Veksten innenfor lønns- og regnskapstjenestene kommer som følge av flere kunder, og at vi har tatt på oss flere oppgaver for kundene. Kostnadene blir finansiering av kundene (hovedsakelig rammeoverføring).
Lønnsandelen og lønnskostnad pr. årsverk innenfor lønns- og regnskapstjenestene har vært stabil på 63-68 prosent de siste årene. I 2022 er utviklingen i tråd med den ordinære lønnsutviklingen.
Reisekostnader har i 2022 holdt seg på samme nivå som 2020 og 2021. Det var begrensninger i som følge av pandemi også i 2022 som påvirket reisemønsteret, samtidig som stramme budsjetter har begrenset reiseaktiviteten til et minimum.
Konsulentandelen har blitt redusert fra 7 prosent i 2021 til 4 prosent i 2022. DFØ har hatt ekstra oppmerksomhet på bruk av konsulenter i 2022 med en ambisjon om å redusere bruken. Nedgangen i kjøp av tjenester har sammenheng med at vi har styrket bemanning og kompetanse slik at vi kan håndtere utvikling og forvaltning av løsninger selv.
Lønns- og regnskapstjenestene | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Årsverk* | 317 | 331 | 385 | 424 |
Driftskostnader (i 1000 kroner) | 380 500 | 410 713 | 499 027 | 543 803 |
Lønnsandel av driftskostnader | 68 % | 63 % | 65 % | 66 % |
Konsulentandel av driftskostnader** | 5 % | 12 % | 7 % | 4 % |
Reisekostnad pr. årsverk (i 1000 kroner) | 26 | 6 | 6 | 6 |
Lønnskostnad pr. årsverk (i 1000 kroner) | 818 | 788 | 843 | 852 |
Driftskostnad pr. årsverk (i 1000 kroner) | 1200 | 1241 | 1297 | 1283 |
*Årsverkene er beregnet etter Kommunal- og distriktsdepartementets beregningsmåte. Årsverk defineres som ressursinnsatsen DFØs ansatte har utført i perioden 1. januar til 31. desember. Årsverkene er beregnet med fratrekk av fravær. Beregningsmåten fra og med 2019 er noe endret og inneholder nå også mertid, reisetid og overtid som var avtalt/godkjent av arbeidsgiver.
**Definisjon av kontogruppe 67 Kjøp av konsulenttjenester og andre fremmede tjenester ble endret fra 2019. For 2019 inngår kun kjøp av konsulenttjenester (konto 670 til 673).
3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser
Fagområdet ble overført til DFØ 1. september 2020. De første to fulle rapporteringsårene er 2021 og 2022, og vi har dermed ikke sammenligningstall fra tidligere år.
Endringen i årsverk skyldes en økning i antall ansatte gjennom 2021, som innebærer lavere gjennomsnittlig årsverk når man sammenlikner 2021 og 2022. I tillegg var det en midlertidig økning i antall i ansatte i 2022. Antall ansatte ved utgangen av 2022 var på samme nivå som for 2021. Reisekostnaden er økt fra 2021, som har en naturlig forklaring i at 2021 var preget av pandemi. Det er i 2022 benyttet konsulenter til utvikling av IKT-løsninger blant annet til Markedsplass for skytjenester og ny Doffin-tjeneste. Dette er en konsekvens av at rekruttering av egne utviklere har vært vanskelig. Totalt sett er kostnadene til konsulentbruk likevel redusert de siste tre årene.
Anskaffelser | 2021 | 2022 |
---|---|---|
Årsverk* | 72 | 78 |
Driftskostnader (i 1000 kroner) | 118 110 | 125 296 |
Lønnsandel av driftskostnader | 66 % | 66 % |
Konsulentandel av driftskostnader** | 27 % | 25 % |
Reisekostnad pr. årsverk (i 1000 kroner) | 5 | 17 |
Lønnskostnad pr. årsverk (i 1000 kroner) | 1069 | 1067 |
Driftskostnad pr. årsverk (i 1000 kroner) | 1631 | 1606 |
*/**: se note under tabell om ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene.
3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse
Styring, organisering og ledelse består av fagområdene ledelse og utredning og analyse, samt fagområdene statsregnskapet, regelverksforvaltning og kompetansetjenestene.
Behov for konsulentbruk varierer fra år til år. Konsulentbruken her gjelder i stor grad IT-utvikling og forvaltning av digitale løsninger. I 2022 har vi i større grad benyttet egne ansatte fremfor konsulenter.
Reisevirksomheten er økt fra de to foregående år som skyldes både gjenåpning av samfunnet, samt at vi har hatt flere oppdrag der reisevirksomhet har vært påkrevd.
Styring, organisering og ledelse | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|
Årsverk* | 92 | 98 | 96 |
Driftskostnader (i 1000 kroner) | 133 425 | 139 956 | 130 419 |
Lønnsandel av driftskostnader | 69 % | 73 % | 75 % |
Konsulentandel av driftskostnader** | 12 % | 16 % | 9 % |
Reisekostnad pr. årsverk (i 1000 kroner) | 5 | 4 | 16 |
Lønnskostnad pr. årsverk (i 1000 kroner) | 1003 | 1031 | 1023 |
Driftskostnad pr. årsverk (i 1000 kroner) | 1450 | 1422 | 1359 |
*/**: se note under tabell om ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene.
3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet
I dette kapittelet forklarer vi ressursbruken i DFØ i perioden 2014-2022 ved hjelp av utvalgte regnskapstall og nøkkeltall fra årsregnskapet. Vi har valgt å bruke tall fra det periodiserte regnskapet (virksomhetsregnskapet) og synliggjør dermed kostnader. Unntak er «Samlet tildeling post 01-99» og «Utnyttelsesgrad post 01-29» som er hentet fra bevilgningsrapporteringen (kontantregnskapet) i årsregnskapet. En vesentlig forskjell mellom disse regnskapene er at i virksomhetsregnskapet resultatføres avskrivningene og i kontantregnskapet resultatføres investeringer.
Grunnlag for nøkkeltallene finnes i del 6, «Årsregnskap».
Bevilgningsandel
Bevilgningsandel viser andel inntekt fra bevilgning i forhold til samlede inntekter. DFØ er i hovedsak bevilgningsfinansiert, men vi har anledning til å belaste kundene for tredjepartskostnader innenfor økonomitjenesteområdet og til dekning av kostnader i tilknytning til enkelte kurs- og konferansetilbud, samt kostnader i forbindelse med kundeopptak.
DFØ har hatt en jevnt synkende bevilgningsandel og dette skyldes stadig flere og større kundeopptak innenfor økonomitjenestene. Spesielt opptaket av BOTT som kunde har de siste årene gitt store utslag i bevilgningsandelen. Årsaken til at dette påvirker bevilgningsandelen er at kundene faktureres fram til 2. driftsår.
Økningen i bevilgningsandel fra 2019-2020 skyldes fagområdene ledelse, utredning og analyse, samt offentlige anskaffelser som ble overført fra Digitaliseringsdirektoratet til DFØ, og dermed økte bevilgningen vår uten at inntektssiden økte tilsvarende.
Utnyttelsesgrad post 01-29
Utnyttelsesgrad post 01-29 viser andel benyttede midler (bokført) av ordinære midler (post 01) og OK-stat (post 22).
Utnyttelsesgraden for 2022 er 97 prosent, som er på omtrent samme nivå som tidligere år. DFØ har et netto mindreforbruk av ordinære midler på 2,8 prosent. Mindreforbruket er blant annet knyttet til periodeforskyvning av utgifter til Program for digitale anskaffelser, Markedsplass for skytjenester, OK stat, betalingskortløsningen og utsettelse av ny Microsoftavtale.
Drift
De totale driftskostnadene var på 1 031 millioner kroner i 2022. Dette ligger på omtrent samme nivå som i 2021.
Lønn
Lønnskostnader består av lønn, feriepenger, arbeidsgiveravgift, pensjonskostnader og andre ytelser, fratrukket refusjoner fra NAV. Kostnaden pr. årsverk var 935 000 kroner i 2022, som tilsvarer en reduksjon på 0,3 prosent fra 2021. Årsaken til nedgangen skyldes først og fremst endring i pensjonssats, men også økning i refusjoner fra NAV bidrar til nedgangen. Gjennomsnittslønnen (lønnsutbetalinger pr. utførte årsverk) i DFØ har økt med 3,7 prosent i 2022, sammenliknet med 2021.
DFØs årsrapport 2022
1. Leders beretning 2022
2. Introduksjon til virksomheten 2022
2.1 DFØs samfunnsoppdrag
2.2 Organisasjon og ledelse
2.3 Utvalgte hovedtall
2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter
Fotnoter
3. Årets aktiviteter og resultater i 2022
Hovedmål for DFØ i 2022
Hovedmål 1 i 2022: DFØs kunder har effektiv økonomistyring
3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster
3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen
3.1.3 Styringsparameter: Bruk av DFØs digitale løsninger
Utvikling i bruken av DFØs digitale assistent
Utvikling i bruken av elektroniske fakturaer
Utvikling i bruken av digitale tjenester på anskaffelsesområdet
3.1.4 Utviklingstiltak for lønns- og regnskapstjenestene
Felles HR-system i staten
Løsning for lokale lønnsforhandlinger
Selvbetjeningsportal og mobil app
Automatisering av lønnsutbetaling
Selvbetjening av regnskapstjenester
Budsjettstyring
Periodeavslutningsverktøy
Ny innkjøps- og fakturaløsning
Distribusjonskanal
3.1.5 Opptak av nye kunder
3.1.6 Prioriterte tiltak
Stabil utvikling og drift av økonomitjenestene
Finansiering av DFØs tjenester
Innføring av obligatorisk SRS i statlige virksomheter
3.1.7 Andre tiltak
3.1.8 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1
Fotnoter
Hovedmål 2 i 2022: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser
3.2.1 Styringsparameter: Grad av modenhet hos virksomhetene i bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser
3.2.2 Styringsparameter: Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler
3.2.3 Styringsparameter: Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster
3.2.4 Prioriterte tiltak
Veiledning og verktøy for gjennomføring av gode anskaffelser
Digitalisering av offentlige anskaffelser
Arbeidslivskriminalitet og offentlige anskaffelser
Del opp eller begrunn-prinsippet
Bærekraftige og innovative offentlige anskaffelser
Målestrategi og statistikk for grønne anskaffelser
Grønt kompetanseløft
Innovasjon i offentlige anskaffelser (IOA)
Bedre innkjøpsdata fra statlige virksomheter
Statens innkjøpssenter
Markedsplass for skytjenester
3.2.5 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev
Strategi for sirkulærøkonomi
Standardavtalene (SSA-ene) – utredning og kartlegging
3.2.6 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2
Fotnoter
Hovedmål 3 i 2022: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse
3.3.1 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning
Aktiviteter på regelverksområdet
Videreutvikling av økonomiregelverket
Nye anbefalinger fra OECD om evaluering
Utredningsinstruksen
Samfunnsøkonomisk analyse
Lønnsoppgjør 2022 – utfordringer som følge av utsatt frist for gjennomføring av lokale lønnsforhandlinger
Tilskudd
3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor betalingsformidling
3.3.3 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet
3.3.4 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester
Endring og utvikling av pågående tilbud i statlig styring
Kudos
3.3.5 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, tjenester innenfor arbeidsgiverstøtte
Antall sidevisninger på Statens arbeidsgiverportal
Bruk av Statens arbeidsgiverstøtte
3.3.6 Styringsparameter: Oppdragsgiveres vurdering av bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser
3.3.7 Styringsparameter: Antall lærlinger i staten
Mangfold og inkludering i lærlingeordningen
3.3.8 Prioriterte tiltak
Innføring av obligatorisk SRS – pensjon, tilskudd og stønader
Veiledningstilbud i SRS for etatsstyrere
Effektiv ressursbruk – områdegjennomganger og analyser
Områdegjennomgang av boligløsninger og helse- og omsorgstjenester for eldre
Spisset områdegjennomgang enkeltstående tilskudd
Områdegjennomgang om innovasjon og mer effektive løsninger – læring fra koronapandemien
Dokumentasjon og gevinster
Produksjon og bruk av data
Effektiv bruk av konsulenttjenester
Statlig organisering
Arbeid med innovasjon
Tillitsreform
Veiledning for departementenes oppfølging av EØS-arbeid i styringsdialogen
Bedre beslutningsgrunnlag i saker om objekt- og infrastruktursikkerhet
Kunnskapsgrunnlag om flerårig styring
Arbeidsgiverstrategi (2020-2023) for det statlige tariffområdet
Temaområde 1: Endring og omstilling
Temaområde 2: Kompetanse
Temaområde 3: Tydelig arbeidsgiver
Kompetansetilbud til ledere i staten
Arbeidsgiverstøtte
Utredet, men ikke utviklet
Kompetansetilbud til medarbeidere i staten
Mobilitet i staten
Inkludering og mangfold
Data om ansettelsesforhold og lønn i staten
Utviklingsprogram for statsforvalternes ledergrupper
Evaluering av statsforvalterstrukturen
Ny strategi for departementsfellesskapet
Faglig bistand til Departementsakademiet
3.3.9 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev
Gjennomgang av Politidirektoratet
3.3.10 Andre tiltak på området
Følgeevaluering av nærpolitireformen
Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen
Internasjonalt arbeid
Deltakelse i OECDs Regulatory Policy Committee
Nye anbefalinger fra OECD om evaluering
3.3.11 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 3
Kompetansesenter for offentlig ressursbruk
Fotnoter
Hovedmål 4 i 2022: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen
3.4.1 Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside
3.4.2 Andre tiltak på området
Tilskudd.no – Statlige tilskudd til frivillige organisasjoner
Kudos
3.4.3 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 4
Resultatmatrise for styringsparametere i 2022
Resultatmatrise for hovedmål 1
Resultatmatrise for hovedmål 2
Resultatmatrise for hovedmål 3
Resultatmatrise for hovedmål 4
3.5.1 Statistikk
Utvikling for bærekraftige offentlige anskaffelser
Bygg
Matvarer
Måltidstjenester
Kjøretøy
Ressursbruk i DFØ i 2022
3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene
3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser
3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse
3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet
Bevilgningsandel
Utnyttelsesgrad post 01-29
Drift
Lønn
Andre prioriterte tiltak i 2022
3.7.1 Helhetlig utvikling av DFØs fagområder
3.7.2 Videreutvikling av mål- og resultatstyringssystemet
4. Styring og kontroll i DFØ i 2022
4.1 Budsjettsituasjon 2022
4.2 Effektiv drift og produktivitetsutvikling
4.3 Internkontroll og risikostyring
4.4 Sikkerhet og beredskap
Hendelser
4.5 Behandling av personopplysninger
4.6 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen
4.7 Fellesføringer for 2022
4.7.1 Konsulentbruk
4.7.2 Lærlinger
4.8 Bemanning og personalforvaltning
Rapportering i henhold til SSBs statistikk
Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem
Lokalisering av ansatte
Kjønnssammensetning i DFØ
Likestilling og mangfold
Kjønnsbalanse og kjønnsforskjeller i deltid, midlertidighet og foreldrepermisjon
Lønnsforskjeller mellom kvinner og menn
Sykefravær
Turnover
Tilgang på kompetanse
Rapportering aktivitets- og redegjørelsesplikt – DFØ som offentlig myndighet
Fotnoter
5. Vurdering av framtidsutsikter i 2022
6. Årsregnskap for DFØ i 2022