DFØ leverer fellestjenester innenfor lønn og regnskap. Våre systemløsninger ivaretar kravene i statlige regelverk.
Vår tjenestemodell ble endret i 2020 for å få en bedre og mer effektiv arbeidsdeling mellom DFØ og kundene. Modellen består av en grunnpakke med standardtjenester innenfor hvert område. Grunnpakken kan utvides med flere tilleggstjenester som kundene selv velger. 70 prosent av lønns- og regnskapskundene benytter seg av den nye tjenestemodellen. I dialog med øvrige kunder arbeider vi for at flest mulig velger å gå over til ny modell.
På lønnsområdet leverer vi tjenester innenfor blant annet lønnskjøring, reiseregninger, tidsystem, turnus, offentlig rapportering og refusjonshåndtering. Vi er også i ferd med å utvikle og tilby system og systemstøtte innen HR og lønnsforhandlinger.
På regnskapsområdet tar vi imot fakturaer, håndterer utbetalinger og leverer tjenester knyttet til periodeavslutning, innkjøp og prosjektoppfølging. I tillegg tilbyr vi tjenester innenfor blant annet tidstyring, økonomistyring og statlige regnskapsstandarder (SRS). Vi leverer også et konkurransegjennomføringsverktøy for anskaffelser som inkluderer et kontraktsadministrasjonsverktøy.
Mange av tjenestene er basert på selvbetjeningsløsninger. På begge områder gjennomfører DFØ kontinuerlig forbedringer og oppgraderinger av systemene. For at kundene skal få best mulig utbytte av våre tjenester, tilbyr vi en rekke opplæringstiltak i bruk av løsningene.
Våre tiltak og utviklingsaktiviteter på økonomitjenesteområdet fremgår i omtalen under.
Vi viser også til resultatmatrisen for styringsparameterne i kapittel 3.5, «Resultatmatrise for styringsparametere» for rapportering og omtale av følgende fire styringsparametere; «Andel kunder som benytter SRS», «Andel kunder på ny tjenestemodell», «Andel riktig lønn til riktig tid» og «Andel innrapportert regnskap fra DFØs kunder til statsregnskapet innen frist».
3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster
I kunde- og brukerundersøkelsen i 2022 ble kundene spurt om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster for virksomheten. Blant de som har vært i kontakt med oss, svarer 58 prosent7 at tjenestene medvirker til det. Dette er en nedgang fra 71 prosent 2021 og lavere enn vårt resultatmål på 75 prosent. Basert på dialogen vi har hatt med kundene gjennom året, vurderer at årsaken til nedgangen fra 2021 til 2022 kan være en kombinasjon av flere forhold:
På lønnsområdet har noen kundeopptak har krevd mer oppfølging enn beregnet, og dermed redusert kapasiteten til blant annet utvikling og oppfølging av endringsønsker. I tillegg har vi hatt lengre svartider i store deler av året som følge av ressursbegrensninger. Lengre behandlingstid kan også knyttes til at det tar noe tid å erstatte og bygge kompetanse ved bemanningsendringer. Som følge av at vi oppdaterte selvbetjeningsportalen og DFØ-app i perioden brukerundersøkelsen ble gjennomført, opplevde en del brukere at DFØ-appen ble ustabil i samme periode. Dette kan også ha påvirket resultatet i undersøkelsen.
På regnskapsområdet er det indikasjoner på at kundene ikke får hentet ut potensialet for å benytte regnskapsinformasjon i styringen. Blant annet kommer det fram at kundene ikke opplever at DFØ kjenner deres behov godt nok. I tillegg til dialog med de største kundene har vi gjennomført i overkant av ti kundemøter der grupper på rundt ti regnskapskunder har deltatt. I møtene har vi hatt særlig oppmerksomhet på temaer som knytter seg til kundenes behov. I tillegg har vi fulgt opp kunder pr. telefon og gjennom individuelle kundemøter. Vi har vurdert tallene fra undersøkelsen grundig, men resultatene viser ingen tydelige mønstre som kan forklare avviket nærmere. Noe av årsaken er trolig overgangen til ny innkjøps- og fakturaløsning og utfasing av Basware og Contempus Invoice, som har vært krevende for flere kunder. Vi arbeider aktivt med å videreutvikle Økonomiinfo, innføre budsjettstyring og DFØ app på regnskapsområdet, samt styrke innsatsen for å hjelpe kundene å ta tjenestene i bruk. Vi venter at disse tiltakene vil gi positive effekter og bedre resultater i senere undersøkelser.
For å øke kundetilfredsheten vil flere verktøy som skal bidra til å effektivisere økonomiarbeidet og gi kundene gevinster bli tilgjengeliggjort. I 2022 innførte vi verktøy for budsjettstyring og anskaffet verktøy for periodeavslutning. Vi styrker også bemanningen på flere områder for å gi kundene god hjelp til både å ta i bruk verktøyene, og utvikle bruken av dem i egen virksomhet.
Kundene viser stor interesse for DFØs nye tjenestetilbud. Vi har i tillegg mottatt ønsker om ytterligere leveranser som er knyttet opp mot våre eksisterende tjenester. Også fra kunder som ennå ikke har tatt i bruk DFØs tilleggstjenester opplever vi stor interesse for nye tjenester. Vi har i 2022 arbeidet for å styrke tjenestetilbudet (se kapittel 3.1.4, «Utviklingstiltak for lønns- og regnskapstjenestene»), noe som vil bidra til bedre å dekke kundenes behov. Dette arbeidet vil fortsette i 2023.
3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen
I kunde- og brukerundersøkelsen i 2022 svarer 67 prosent8 av lønns- og regnskapskundene at deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen. Dette er en nedgang fra 77 prosent i 2021, og lavere enn resultatmålet på 74 prosent. Basert på dialogen vi har hatt med kundene gjennom året, vurderer vi at årsaken til nedgangen fra 2021 til 2022 kan være en kombinasjon av flere forhold:
DFØ leverer flere verktøy for å hente ut økonomistyringsdata til bruk i styringen. På lønnsområdet har kundene tilgang på rapportverktøyet Innsikt. Når kundene besvarer undersøkelsen antar vi at det er dette verktøyet de har vurdert. Vi ser at økningen både i antall brukere og i bruken av løsningen har fortsatt i 2022. Vi erfarer imidlertid at kundenes forventning til styringsinformasjon er mer omfattende enn det som kan gis i et rapportverktøy. DFØ ser derfor på flere måter for å tilgjengeliggjøre kundens egne data til rapport og analyseformål. Blant annet arbeider vi med å etablere en dataplattform med mulighet for deling av alle relevante lønns- og HR-data i kundenes egen virksomhet. Fra 2023 kan kundene etter inngått avtale benytte en minimumsløsning for bruk av disse dataene i egne systemer. Dette vil bidra til å støtte opp om behov for mer tilgjengelighet til økonomiske data.
Som følge av ressursbegrensninger har vi hatt begrenset mulighet til å følge opp innmeldte behov for videreutvikling i 2022. I tillegg ble kunde og brukerundersøkelsen gjennomført på et tidlig tidspunkt etter driftssetting av mange nye kunder, slik at de har hatt et begrenset grunnlag for å vurdere verktøyet.
På regnskapsområdet får kundene tilgang til informasjon om budsjett, regnskap, prognose og nøkkeltall gjennom DFØs økonomistyringsverktøy Økonomiinfo. Økonomiinfo legger til rette for å hente ut informasjon både fra kontantregnskap og SRS-regnskap. De fleste regnskapskundene har tilgang til Økonomiinfo. Antall brukere og bruken av løsningen har økt jevnt de siste tre årene.
Bruk av løsning | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|
Antall brukere | 1500 | 1800 | 2400 |
Antall brukerklikk | 309 300 | 456 900 | 544 600 |
Nedgangen på regnskapsområdet kan skyldes forhold som beskrevet tidligere knyttet til krevende kundeopptak, ressursbegrensninger og bemanningsendringer. Økonomiinfo er et viktig verktøy for styringsinformasjon på regnskapsområdet, og de siste tre årene har både antall brukere og bruk av løsningen økt. Samtidig ser vi et fall i tilfredsheten. En av årsakene kan være at det er behov for mer veiledning i om hvordan løsningen kan brukes på en hensiktsmessig måte og hvilke muligheter løsningen gir. Også på regnskapsområdet erfarer vi at et rapportverktøy alene ikke er tilstrekkelig for å løse alle behovene for å få styringsinformasjon. Vi vil fortsette arbeidet med å utvikle løsninger for å tilgjengeliggjøre og sammenstille data på bedre og mer hensiktsmessige måter fremover.
3.1.3 Styringsparameter: Bruk av DFØs digitale løsninger
DFØ tilbyr flere tilleggstjenester til kundene. Vi arbeider aktivt for at kundene skal se nytten ved disse tilleggstjenestene og ønske å ta disse i bruk.
Måleindikator | Inngangen av 2022 | Utgangen av 2022 |
---|---|---|
Antall kunder med DFØ HR | 1 | 5 |
Antall kunder med lokale lønnsforhandlinger | 0 | 0 |
Antall kunder med turnus | 13 | 16 |
Antall kunder med tidløsningen | 154 | 155 |
Antall kunder med tilsetting og arbeidskontrakt | 14 | 14 |
Antall kunder med sykmeldingsrobot | 100 | 103 |
Antall kunder med reiseregningsrobot | 86 | 88 |
Antall kunder med app | 174 | 175 |
Antall kunder med chatbot | 174 | 175 |
Antall kunder med Innsikt | 174 | 175 |
Antall kunder med distribusjonskanal | 2 | 17 |
Antall kunder med tilgangsportal | 0 | 78 |
Antall kunder med supplerende budsjettstyringsverktøy | 0 | 1 |
Antall virksomheter som benytter ny innkjøpsløsning | 29 | 35 |
Antall kunder som har tatt i bruk konkurransegjennomføringsverktøy | 74 | 74 |
Antall kunder som har tatt i bruk digitale bilag | 115 | 126 |
Antall kunder med Økonomiinfo | 133 | 135 |
Utviklingen viser at kundene tar i bruk stadig flere av DFØs tilleggstjenester. Noen av dem er det kun hensiktsmessig at benyttes av et utvalg kunder basert på egenart og behov hos den enkelte virksomhet. Dette gjelder for eksempel turnusløsningen.
Utvikling i bruken av DFØs digitale assistent
Utviklingen i bruken av DFØs digitale assistent i 2022 er på samme nivå som i 2021. Den digitale assistenten besvarer spørsmål som gjelder alle områder innenfor lønn og reise. Kunden får rett svar første gang i hele 93 prosent av henvendelsene. Vi vurderer dette som et svært godt resultat.
Utvikling i bruken av elektroniske fakturaer
På regnskapsområdet fortsatte vi i 2022 arbeidet med å øke andelen elektroniske fakturaer (EHF). Utviklingen viser at dette gir resultater. I desember i 2022 var andelen 91 prosent. Ved utgangen av 2022 utgjorde EHF-fakturaene akkumulert 90 prosent av alle bilagene, mot 86 prosent i 2021.
Utvikling i bruken av digitale tjenester på anskaffelsesområdet
Utvikling i bruken av digitale tjenester på anskaffelsesområdet er knyttet til tre hovedområder: Bruk av kunngjøringstjenesten Doffin, bruk av standardiserte formater (EHF) ved formidling av transaksjoner og bruk av anskaffelser.no.
2022 | Endring fra 2021 | |
---|---|---|
Antall kunngjøringer på Doffin | 10 581 | |
Antall mottakere i ELMA | 250 959 | +12 % |
Antall EHF-faktura | 49 258 987 | +14 % |
Antall EHF-ordre | 4 239 748 | +48 % |
Antall EHF-kataloger | 35 866 | +37 % |
Antall sidevisninger anskaffelser.no | 1 936 273 | -3 % |
Antall nedlastninger - anskaffelser.no | 176 694 | -5 % |
Totalt antall kunngjøringer på Doffin har vært i overkant av 10 000 årlig siden 2019. Bruken av etablerte EHF-standardformater har økt jevnt gjennom 2022, og antall EHF-fakturaer som transporteres over infrastrukturen er høyt. Infrastrukturen benyttes både av offentlige og private virksomheter. I tillegg ser vi at bruken av standardiserte formater for ordre og katalog har økt. Økningen gjelder også bruk av ELMA-registeret (elektronisk mottaker- og adresseregister). Den økte bruken indikerer at arbeidet med bruk av standardformater for å effektivisere anskaffelsesprosessene har effekter helt ut i virksomhetene.
Når det gjelder besøk på nettstedet anskaffelser.no viser tall for 2022 en svak nedgang siden 2021. Årsaken til nedgangen knyttes til arbeid med migrering til ny plattform i 2022.
3.1.4 Utviklingstiltak for lønns- og regnskapstjenestene
DFØ prioriterer utviklingstiltak innenfor lønns- og regnskapstjenestene både med utgangspunkt i at kundene skal ha effektiv økonomistyring og kan frigjøre ressurser, og at DFØ skal øke effektiviteten internt i egen drift. Ifølge tildelingsbrevet skal DFØ systematisk og kontinuerlig arbeide for å identifisere og sette i verk tiltak som kan gi bedre og mer effektiv oppgaveløsning internt, og gi bedre tjenester for kundene og brukerne. I tjenesteutviklingen legger vi også vekt på hvordan bruk av teknologi kan styrke etterlevelsen av regelverk og systemer vi er ansvarlige for, og bidra til at kundenes og brukernes møte med DFØ blir enklere.
Utviklingstiltakene fordeles i to hovedkategorier:
- Utnytte teknologi for å få brukervennlige selvbetjeningsløsninger, automatisere datafangst og effektivisere prosesser for behandling av data.
- Legge til rette for best mulig utnyttelse av tilgjengelig styringsinformasjon for den enkelte virksomhet og for staten som helhet.
Tiltakene skal bidra til å gi et godt og tidsriktig tjenestetilbud innenfor DFØs tjenesteområder. Tiltakene skal også bidra til økt bruk av digital samhandling og effektiv datafangst.
I 2022 har det meste av vår utviklingskapasitet og fagressurser på lønnsområdet blitt brukt til å arbeide med utvikling og innføring av et nytt HR-system, og en ny løsning for lokale lønnsforhandlinger. På regnskapsområdet har kapasitet blitt benyttet til å arbeide med innkjøps- og fakturaløsningen samt innføring av obligatorisk SRS. På begge områder har det blitt arbeidet med forbedringer i selvbetjeningsløsningene, samt nye systemer og løsninger i forbindelse med opptak av de fire store universitetene i Bergen, Oslo, Trondheim og Tromsø (BOTT). Se også omtale i kapittel 3.1.5 «Opptak av nye kunder».
Felles HR-system i staten
DFØ har sammen med utvalgte samarbeidskunder anskaffet og tilpasset systemstøtte innenfor HR, med modulene HR-kjerne, rekruttering, ombordstigning, medarbeiderutvikling og læring. Løsningen er integrert med lønnssystemet for å sikre at HR-oppgaver med lønnskonsekvenser blir overført og behandlet. Målet er å automatisere denne integrasjonen i størst mulig grad. Arbeidet med oppsett av ny løsning og tilhørende integrasjoner har vært komplekst og tidkrevende. I 2022 har vi innført løsningen hos fem pilotkunder: DFØ, Tolletaten, Konfliktrådet, Statens vegvesen og Eksportfinansiering Norge. Det er videre
ferdigstilt utvidede foranalyser med universitetene i Bergen, Trondheim og Tromsø (BTT) og politiet. Vi har også påbegynt innføringsprosjekt med Statens kartverk, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og Norsk nukleær dekommisjonering. Vi har i tillegg løpende dialog med andre kunder om innføring av løsningen.
Videre har vi etablert et forvaltningsregime der vi har særlig oppmerksomhet på videreutvikling av produktet. Eksempler på sistnevnte er innlemming av funksjonalitet rundt jobbprofiler, digital signatur på aktuell dokumentasjon og forbedringer i rekrutteringsmodulen.
Løsning for lokale lønnsforhandlinger
DFØ lanserte en førsteversjon av den nye systemløsningen for lokale lønnsforhandlinger høsten 2022. Tre av våre samarbeidskunder valgte å bruke denne i forhandlingene samme år, og vi har fått mange gode og konstruktive innspill til den videre utviklingen. Vi arbeider nå videre med neste versjon som skal være klar til forhandlinger høsten 2023. Denne versjonen skal gi støtte til forhandlingsprosessen på virksomhetsnivå. En løsning for delegerte forhandlinger er planlagt lansert i 2024.
Selvbetjeningsportal og mobil app
En ny programvare for å bygge applikasjoner for selvbetjeningsportal og mobil app har blitt implementert i 2022. Denne nye programvaren gir mulighet for at ansatte i DFØ uten utviklerbakgrunn kan være med å lage applikasjoner for portal og mobil. Det ventes at dette skal bidra til at vi kan utvikle flere apper med enkle oppgaver for portal og mobil, samtidig som det gir enklere forvaltning på sikt. Dette gjør det også mulig å gi sluttbrukerne en helhetlig opplevelse av løsningene, der de får tilgang på funksjoner uavhengig av hvilket grunnsystem de kommer fra.
Automatisering av lønnsutbetaling
DFØ har fått midler fra medfinansieringsordningen til et prosjekt for automatisering av lønnsutbetaling. Målet med prosjektet er å digitalisere manuelle prosesser ved endringer i arbeidsforhold som medfører lønnsutbetaling. Vi har i 2022 arbeidet videre med behovskartlegging, skrevet brukerhistorier, laget prototype, brukertestet og gjort noe utvikling. Dette arbeidet vil fortsette fram til våren 2024.
Selvbetjening av regnskapstjenester
Funksjonalitet for regnskapstjenester i DFØ-appen er innført for kundene. Appen gjør det mulig å behandle faktura på mobil og nettbrett, og inneholder en funksjon med chatbot også på regnskapsområdet. Appen har blitt godt mottatt av DFØs kunder. Ved utgangen av 2022 har 96 kunder tatt i bruk løsningen, som tilsvarer 60 prosent av kundemassen. Flere kunder vil ta løsningen i bruk gjennom 2023.
Budsjettstyring
I løpet av 2022 har DFØ arbeidet med innføring av et nytt verktøy for budsjettering. Vi har hatt enkelte utfordringer med verktøyet, og vil i 2023 fortsette å arbeide for en bedre løsning tilpasset kundenes behov. Løsningen er tett integrert med våre økonomisystemer. I dette verktøyet legger oppgave- og prosessfunksjonaliteten til rette for å bedre kunne støtte budsjettprosessen. Dette vil bidra til å redusere møtevirksomhet, e-postutvekslinger og deling av dokumenter på tvers. Løsningen gir også muligheter for blant annet rammebudsjett, langtidsbudsjett, investeringsbudsjett, prognose og lønnsbudsjettering pr ansatt. All funksjonalitet er tilgjengelig i ett og samme grensesnitt. Løsningen skal gi en effektiv og helhetlig støtte til hele budsjettprosessen og ivareta en sikker informasjonsflyt.
Periodeavslutningsverktøy
DFØ anskaffet i 2022 et nytt verktøy for periodeavslutning for å heve kvaliteten på periodeavslutningsprosessen og kundens regnskap. Dette skal gi god samhandling mellom kunden og DFØ under regnskapsavslutningen. Målgruppen er samtlige av DFØs regnskapskunder, uavhengig av tjenestemodell, tilknytningsform eller føringsprinsipp. Verktøyet vil bli lansert i løpet av 2023.
Ny innkjøps- og fakturaløsning
DFØ startet innføringen av ny innkjøps- og fakturaløsning i 2021. Løsningen erstatter to separate løsninger, og den nye løsningen blir en helintegrert del av dagens eksisterende økonomisystem. I 2022 ble de siste kundene på en av de tidligere løsningene overført til den nye. For å møte kundebehov har løsningen blitt videreutviklet samtidig med overføringen. En omfattende innføring av nytt system parallelt med utvikling har vært utfordrende både for kunder og DFØ. I 2023 gjenstår det 57 virksomheter med ventet sluttføring innen utgangen av første halvår. Samtidig fortsetter vi å utvikle ny funksjonalitet i løsningen, som vil forenkle arbeidet med bestillinger og fakturaarbeid.
Distribusjonskanal
Gjennom 2022 har DFØ arbeidet videre med utrulling av distribusjonskanal for utgående faktura. Løsningen tilrettelegger for digital utsendelse av faktura. Kunder med et stort antall utgående faktura har vært tidlig ute med å ta i bruk tjenesten. Målgruppen for tjenesten er samtlige av DFØs regnskapskunder som har utgående faktura.
3.1.5 Opptak av nye kunder
DFØ leverer lønns- og/eller regnskapstjenester til 92 prosent av alle statlige virksomheter. 92 prosent av virksomhetene er lønnskunder, mens 82 prosent er regnskapskunder. Kundemassen øker jevnt.
I løpet av 2022 og fram til og med 1. januar 2023 har følgende virksomheter blitt nye kunder:
- Universitetet i Tromsø (lønn og regnskap)
- Norges geologiske undersøkelse (lønn og regnskap)
- Statens Vegvesen (regnskap)
- Justervesenet (regnskap)
- NTNU (Lønn og regnskap)
- Utenriksdepartementet (regnskap)
- Norad (regnskap)
- Statens kartverk (lønn og regnskap)
- Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (regnskap)
DFØ arbeider kontinuerlig for å motivere kundene til å ta i bruk flere tjenester. I 2022 har tre regnskapskunder utvidet samarbeidet til å inkludere tjenester de ikke har kjøpt tidligere. Fem lønnskunder har fått en endring til nye tjenester ved at de enten har endret til grunnmodell (tidligere fullservicemodell), eller tatt i bruk DFØs turnusløsning.
3.1.6 Prioriterte tiltak
DFØ har i tildelingsbrevet fått tre enkeltoppdrag på økonomitjenesteområdet:
Stabil utvikling og drift av økonomitjenestene
DFØ har de siste årene både gjennomført store omstillingsprosesser, og fått overført flere nye fagområder. Samtidig tas flere nye virksomheter opp som kunde hvert år, der særlig opptaket av de fire store universitetene har krevd mye ressurser. I tillegg stilles det krav til at DFØ utvikler flere nye løsninger for kundene. Det er derfor viktig at DFØ konsoliderer drift, kundeopptak og utviklingsarbeid på en god måte.
I 2022 har DFØ gjennomført flere kundeopptak og samtidig forbedret metodikk for innføring, noe som har gitt god effekt. For å styrke driften har DFØ arbeidet aktivt med å forbedre onboarding av nyansatte og bygget kompetanse. I tillegg har vi økt graden av kundeinvolvering, og lagt til rette for gode samhandlingsformer. Dette arbeidet vil vi fortsette å videreutvikle fremover.
Vi har i 2022 anskaffet og migrert til ny driftsleverandør på lønnsområdet. Dette har vært et omfattende arbeid, men betyr at DFØ får en mer robust og oppdatert leveranse fra driftsleverandøren. I tillegg har vi byttet ut filområdet Opal-Con med DFØ Fildel, som gir en bedre og sikrere utveksling av filer med kunder. I 2022 har vi også bygget opp en dataplattform som gir muligheter for at kundene kan ha god tilgang på sine egne data. Løsningen er utarbeidet i samarbeid med BOTT, og tilbys også andre kunder etter avtale.
Finansiering av DFØs tjenester
Finansdepartementet har gitt DFØ i oppdrag å vurdere alternativer for virksomhetens finansieringsmodell for økonomitjenestene. Driften finansieres ved at nye kunder rammeoverfører et beløp som tilsvarer DFØs marginalkostnader ved kundeopptaket. I et
notat levert i 2022 har DFØ vurdert dagens finansieringsmodell og vurdert alternativer til hvordan drift og utvikling av økonomitjenestene kan innrettes.
Innføring av obligatorisk SRS i statlige virksomheter
Finansdepartementet har fastsatt at de statlige regnskapsstandardene (SRS) er obligatoriske for alle statlige virksomheter. Innføringsperioden er fem år fra 1. januar 2022. DFØ har fått i oppdrag å bistå virksomhetene med veiledning og kompetansetiltak i innføringsperioden. Våre fagmiljøer innen regnskap og styring har samarbeidet tett om dette oppdraget.
I 2022 har vi startet en puljevis gjennomføring for våre regnskapskunder. Åtte kunder var med i første pulje, som hadde innføringsprosjekt i 2022 med oppstart for nytt føringsprinsipp fra og med 2023. Vi har gjennom året hatt dialog med departementene for avklaring rundt videre inndeling i puljer og informasjon om innføringsløpet. Vi har også gjennomført faglige samlinger for virksomheter og etatsstyrere.
Prioriterte tiltak i 2022 har vært å utarbeide opplæringsmateriell og digitale kurs, samt utvikle metodikk for innføring som sikrer en hensiktsmessig ressursbruk og kvalitet på innføringen. Videre har vi arbeidet med å utvikle en standard på systemløsning som tilbys ved overgang samt intern kompetanseheving.
3.1.7 Andre tiltak
Lønnsoppgjøret i 2022 medførte en omfattende endring av lønnssystemet i staten. Som følge av de store omleggingene har DFØ tilpasset lønnssystemet teknisk og endret lønnsplasseringen for alle lønnsmottakere som ble berørt av endringene. Dette var et ressurskrevende arbeid både for DFØ og kundene.
For å gi virksomhetene mer tid til å følge opp det sentrale oppgjøret, ble Kommunal- og distriktsdepartementet og hovedsammenslutningene enige om å utsette fristen for lokale forhandlinger med en måned, fra 31. oktober til 30. november 2022. Utsettelsen ga kort tid til å utbetale ny lønn etter de lokale forhandlingene innen årsskiftet.
Knappe frister og store endringer medførte et betydelig ressursbehov i DFØ høsten 2022. Dette resulterte i høye overtidskostnader og stor belastning for berørte ansatte. Innsatsen ga gode resultater, der både virksomhetene og DFØ nådde de aktuelle fristene.
I nysalderingen for 2022 mottok DFØ 8,5 millioner kroner i kompensasjon for de økte kostnadene i forbindelse med lønnsoppgjøret.
3.1.8 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1
Vi ser en økende bruk av systemløsninger og tjenester på økonomiområdet. Med god veiledning og opplæring i bruk av verktøyene mener vi at DFØs tjenester bidrar til at kundene i stadig større grad oppnår effektiv økonomistyring. Samtidig er det potensiale for å øke effektiviseringen ytterligere. Vi opplever at kundene ønsker enda bedre og mer sømløse tjenester tilrettelagt for deres behov. Dette kommer blant annet til uttrykk gjennom interesse for supplerende løsninger som budsjettstyring og periodeavslutningsvektøy samt forbedret funksjonalitet i innkjøps- og fakturaløsningen. Kundene uttrykker også behov for enkel tilgang til egne data som kan sammenstilles med virksomhetens øvrige data på økonomi- lønns- og HR-området.
Vi har grunn til å kunne tro at fallet i kundetilfredsheten på dette området i 2022 vil kunne være midlertidig, gitt de årsakene vi har omtalt i kapittel 3.1.1, «Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster». Det vil imidlertid være viktig å følge med på utviklingen i årene som kommer.
Vi har gjennomført en rekke utviklingstiltak og tjenesteforbedringer gjennom mange år, og kundetilfredsheten har jevnt over vært god. Vi venter at iverksatte og planlagte tiltak på sikt vil bidra til å øke og stabilisere tilfredsheten. Vi legger også stor vekt på å finne en riktig balanse i tjenesteutviklingen der vi både tar hensyn til kundenes krav og ønsker, samtidig som løsningene er effektive og kan brukes av mange. Dette innebærer også å finne gode finansieringsløsninger som vil være hensiktsmessige over tid. Et slikt utredningsarbeid er igangsatt og vil bli videreført i dialog med Finansdepartementet.
Fotnoter
7En ny gjennomgang av grunnlagsmaterialet fra kunde- og brukerundersøkelsen har avdekket at vi tidligere har fått oppgitt feil resultat for dette styringsparameteret fra vår leverandør. Det korrekte resultatet på 58 prosent viser likevel samme utvikling som vi rapporterte i andre tertialrapport.
8 En ny gjennomgang av grunnlagsmaterialet fra kunde- og brukerundersøkelsen har avdekket at vi tidligere har fått oppgitt feil resultat for dette styringsparameteret fra vår leverandør. Det korrekte resultatet på 67 prosent viser en nedgang sammenlignet med det vi rapporterte i andre tertialrapport.
DFØs årsrapport 2022
1. Leders beretning 2022
2. Introduksjon til virksomheten 2022
2.1 DFØs samfunnsoppdrag
2.2 Organisasjon og ledelse
2.3 Utvalgte hovedtall
2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter
Fotnoter
3. Årets aktiviteter og resultater i 2022
Hovedmål for DFØ i 2022
Hovedmål 1 i 2022: DFØs kunder har effektiv økonomistyring
3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster
3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen
3.1.3 Styringsparameter: Bruk av DFØs digitale løsninger
Utvikling i bruken av DFØs digitale assistent
Utvikling i bruken av elektroniske fakturaer
Utvikling i bruken av digitale tjenester på anskaffelsesområdet
3.1.4 Utviklingstiltak for lønns- og regnskapstjenestene
Felles HR-system i staten
Løsning for lokale lønnsforhandlinger
Selvbetjeningsportal og mobil app
Automatisering av lønnsutbetaling
Selvbetjening av regnskapstjenester
Budsjettstyring
Periodeavslutningsverktøy
Ny innkjøps- og fakturaløsning
Distribusjonskanal
3.1.5 Opptak av nye kunder
3.1.6 Prioriterte tiltak
Stabil utvikling og drift av økonomitjenestene
Finansiering av DFØs tjenester
Innføring av obligatorisk SRS i statlige virksomheter
3.1.7 Andre tiltak
3.1.8 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1
Fotnoter
Hovedmål 2 i 2022: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser
3.2.1 Styringsparameter: Grad av modenhet hos virksomhetene i bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser
3.2.2 Styringsparameter: Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler
3.2.3 Styringsparameter: Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster
3.2.4 Prioriterte tiltak
Veiledning og verktøy for gjennomføring av gode anskaffelser
Digitalisering av offentlige anskaffelser
Arbeidslivskriminalitet og offentlige anskaffelser
Del opp eller begrunn-prinsippet
Bærekraftige og innovative offentlige anskaffelser
Målestrategi og statistikk for grønne anskaffelser
Grønt kompetanseløft
Innovasjon i offentlige anskaffelser (IOA)
Bedre innkjøpsdata fra statlige virksomheter
Statens innkjøpssenter
Markedsplass for skytjenester
3.2.5 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev
Strategi for sirkulærøkonomi
Standardavtalene (SSA-ene) – utredning og kartlegging
3.2.6 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2
Fotnoter
Hovedmål 3 i 2022: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse
3.3.1 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning
Aktiviteter på regelverksområdet
Videreutvikling av økonomiregelverket
Nye anbefalinger fra OECD om evaluering
Utredningsinstruksen
Samfunnsøkonomisk analyse
Lønnsoppgjør 2022 – utfordringer som følge av utsatt frist for gjennomføring av lokale lønnsforhandlinger
Tilskudd
3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor betalingsformidling
3.3.3 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet
3.3.4 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester
Endring og utvikling av pågående tilbud i statlig styring
Kudos
3.3.5 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, tjenester innenfor arbeidsgiverstøtte
Antall sidevisninger på Statens arbeidsgiverportal
Bruk av Statens arbeidsgiverstøtte
3.3.6 Styringsparameter: Oppdragsgiveres vurdering av bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser
3.3.7 Styringsparameter: Antall lærlinger i staten
Mangfold og inkludering i lærlingeordningen
3.3.8 Prioriterte tiltak
Innføring av obligatorisk SRS – pensjon, tilskudd og stønader
Veiledningstilbud i SRS for etatsstyrere
Effektiv ressursbruk – områdegjennomganger og analyser
Områdegjennomgang av boligløsninger og helse- og omsorgstjenester for eldre
Spisset områdegjennomgang enkeltstående tilskudd
Områdegjennomgang om innovasjon og mer effektive løsninger – læring fra koronapandemien
Dokumentasjon og gevinster
Produksjon og bruk av data
Effektiv bruk av konsulenttjenester
Statlig organisering
Arbeid med innovasjon
Tillitsreform
Veiledning for departementenes oppfølging av EØS-arbeid i styringsdialogen
Bedre beslutningsgrunnlag i saker om objekt- og infrastruktursikkerhet
Kunnskapsgrunnlag om flerårig styring
Arbeidsgiverstrategi (2020-2023) for det statlige tariffområdet
Temaområde 1: Endring og omstilling
Temaområde 2: Kompetanse
Temaområde 3: Tydelig arbeidsgiver
Kompetansetilbud til ledere i staten
Arbeidsgiverstøtte
Utredet, men ikke utviklet
Kompetansetilbud til medarbeidere i staten
Mobilitet i staten
Inkludering og mangfold
Data om ansettelsesforhold og lønn i staten
Utviklingsprogram for statsforvalternes ledergrupper
Evaluering av statsforvalterstrukturen
Ny strategi for departementsfellesskapet
Faglig bistand til Departementsakademiet
3.3.9 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev
Gjennomgang av Politidirektoratet
3.3.10 Andre tiltak på området
Følgeevaluering av nærpolitireformen
Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen
Internasjonalt arbeid
Deltakelse i OECDs Regulatory Policy Committee
Nye anbefalinger fra OECD om evaluering
3.3.11 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 3
Kompetansesenter for offentlig ressursbruk
Fotnoter
Hovedmål 4 i 2022: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen
3.4.1 Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside
3.4.2 Andre tiltak på området
Tilskudd.no – Statlige tilskudd til frivillige organisasjoner
Kudos
3.4.3 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 4
Resultatmatrise for styringsparametere i 2022
Resultatmatrise for hovedmål 1
Resultatmatrise for hovedmål 2
Resultatmatrise for hovedmål 3
Resultatmatrise for hovedmål 4
3.5.1 Statistikk
Utvikling for bærekraftige offentlige anskaffelser
Bygg
Matvarer
Måltidstjenester
Kjøretøy
Ressursbruk i DFØ i 2022
3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene
3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser
3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse
3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet
Bevilgningsandel
Utnyttelsesgrad post 01-29
Drift
Lønn
Andre prioriterte tiltak i 2022
3.7.1 Helhetlig utvikling av DFØs fagområder
3.7.2 Videreutvikling av mål- og resultatstyringssystemet
4. Styring og kontroll i DFØ i 2022
4.1 Budsjettsituasjon 2022
4.2 Effektiv drift og produktivitetsutvikling
4.3 Internkontroll og risikostyring
4.4 Sikkerhet og beredskap
Hendelser
4.5 Behandling av personopplysninger
4.6 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen
4.7 Fellesføringer for 2022
4.7.1 Konsulentbruk
4.7.2 Lærlinger
4.8 Bemanning og personalforvaltning
Rapportering i henhold til SSBs statistikk
Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem
Lokalisering av ansatte
Kjønnssammensetning i DFØ
Likestilling og mangfold
Kjønnsbalanse og kjønnsforskjeller i deltid, midlertidighet og foreldrepermisjon
Lønnsforskjeller mellom kvinner og menn
Sykefravær
Turnover
Tilgang på kompetanse
Rapportering aktivitets- og redegjørelsesplikt – DFØ som offentlig myndighet
Fotnoter
5. Vurdering av framtidsutsikter i 2022
6. Årsregnskap for DFØ i 2022