Ledelsens kommentar til årsregnskapet 2022.
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) er et bruttobudsjettert forvaltningsorgan underlagt Finansdepartementet (FIN). DFØs samfunnsoppdrag er å bidra til effektiv ressursbruk i staten og til at staten når sine mål gjennom god styring, organisering, ledelse og gode beslutningsgrunnlag.
Bekreftelse
Årsregnskapet er avlagt i henhold til bestemmelser om økonomistyring i staten med tilhørende rundskriv og krav fra Finansdepartementet.
Årsregnskapet gir et dekkende bilde av virksomhetens disponible bevilgninger og av regnskapsførte utgifter, inntekter, eiendeler og gjeld.
DFØ har, i samråd med Finansdepartementet, besluttet at vi skal føre og rapportere virksomhetsregnskapet i henhold til de statlige regnkapsstandardene. Årsregnskapet skal gi et korrekt uttrykk for årets ressursbruk og virksomhetens eiendeler og gjeld.
Årsregnskapet vurderes å gi et korrekt uttrykk for årets ressursbruk og virksomhetens eiendeler og gjeld.
Vesentlige forhold ved årsregnskapet
Bevilgningsrapportering
DFØs samlede tildeling var på 1 050 millioner kroner. I tillegg har DFØ hatt merinntekter på 28 millioner kroner. Dette har økt den totale disponible rammen for DFØ til 1 079 millioner kroner.
DFØ har et netto mindreforbruk av ordinære driftsmidler på 2,8 prosent. Mindreforbruket er knyttet til periodeforskyvning i prosjektene Program for digitale anskaffelser, Markedsplass for skytjenester. I tillegg har DFØ hatt lavere kostnader enn planlagt i arbeidet med betalingskortløsningen og OK-stat, samt utsettelse av ny microsoftavtale.
DFØ har de siste årene mottatt belastningsfullmakter fra andre statlige virksomheter og tildelinger over kapitler/poster utover DFØs egne kapitler/poster. Dette finansierer årlige enkeltoppdrag og i 2022 utgjorde dette 39 millioner kroner, fordelt på 22 ulike tildelinger og belastningsfullmakter.
Virksomhetsregnskapet
DFØ har 653 millioner kroner i lønnskostnader i 2022 (note 2). Dette er en økning på 37 millioner kroner sammenlignet med 2021. Økningen skyldes i hovedsak at vi er flere ansatte som følge av at vi har fått flere kunder og oppgaver, men virkning av lønnsoppgjør i 2021 og 2022 bidrar også til økte lønnsutbetalinger. Samtidig har DFØ økte sykepengerefusjoner og reduserte pensjonsutgifter, som følge av ny pensjonspremiemodell.
Det er regnskapsført 329 millioner kroner til andre driftskostnader (note 5). Dette er 24 millioner kroner lavere enn i 2021. Hovedårsaken til reduksjonen er redusert konsulentbruk, men også reduserte husleiekostnader som følge av flytting til Økern portal.
DFØ utbetalte 10 millioner kroner i tilskudd i 2022 (note 10), som er en nedgang på 30 millioner kroner. Årsaken til endringen er at tildeling av tariffavtalte kompetansemidler fra KDD har gått ned fra 29 millioner kroner i 2021, til 1,2 millioner kroner for 2022.
Revisjonsordning
Riksrevisjonen er ekstern revisor og bekrefter årsregnskapet for DFØ. Årsregnskapet er ikke ferdig revidert pr. dags dato. Revisjonsberetningen skal foreligge innen 1. mai 2023.
Oslo, 15. mars 2023
Hilde Singsaas
direktør
Prinsippnote for årsregnskapet, bevilgningsrapportering og artskontorapportering for 2022
DFØs årsrapport 2022
1. Leders beretning 2022
2. Introduksjon til virksomheten 2022
2.1 DFØs samfunnsoppdrag
2.2 Organisasjon og ledelse
2.3 Utvalgte hovedtall
2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter
Fotnoter
3. Årets aktiviteter og resultater i 2022
Hovedmål for DFØ i 2022
Hovedmål 1 i 2022: DFØs kunder har effektiv økonomistyring
3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster
3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen
3.1.3 Styringsparameter: Bruk av DFØs digitale løsninger
Utvikling i bruken av DFØs digitale assistent
Utvikling i bruken av elektroniske fakturaer
Utvikling i bruken av digitale tjenester på anskaffelsesområdet
3.1.4 Utviklingstiltak for lønns- og regnskapstjenestene
Felles HR-system i staten
Løsning for lokale lønnsforhandlinger
Selvbetjeningsportal og mobil app
Automatisering av lønnsutbetaling
Selvbetjening av regnskapstjenester
Budsjettstyring
Periodeavslutningsverktøy
Ny innkjøps- og fakturaløsning
Distribusjonskanal
3.1.5 Opptak av nye kunder
3.1.6 Prioriterte tiltak
Stabil utvikling og drift av økonomitjenestene
Finansiering av DFØs tjenester
Innføring av obligatorisk SRS i statlige virksomheter
3.1.7 Andre tiltak
3.1.8 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1
Fotnoter
Hovedmål 2 i 2022: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser
3.2.1 Styringsparameter: Grad av modenhet hos virksomhetene i bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser
3.2.2 Styringsparameter: Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler
3.2.3 Styringsparameter: Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster
3.2.4 Prioriterte tiltak
Veiledning og verktøy for gjennomføring av gode anskaffelser
Digitalisering av offentlige anskaffelser
Arbeidslivskriminalitet og offentlige anskaffelser
Del opp eller begrunn-prinsippet
Bærekraftige og innovative offentlige anskaffelser
Målestrategi og statistikk for grønne anskaffelser
Grønt kompetanseløft
Innovasjon i offentlige anskaffelser (IOA)
Bedre innkjøpsdata fra statlige virksomheter
Statens innkjøpssenter
Markedsplass for skytjenester
3.2.5 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev
Strategi for sirkulærøkonomi
Standardavtalene (SSA-ene) – utredning og kartlegging
3.2.6 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2
Fotnoter
Hovedmål 3 i 2022: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse
3.3.1 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning
Aktiviteter på regelverksområdet
Videreutvikling av økonomiregelverket
Nye anbefalinger fra OECD om evaluering
Utredningsinstruksen
Samfunnsøkonomisk analyse
Lønnsoppgjør 2022 – utfordringer som følge av utsatt frist for gjennomføring av lokale lønnsforhandlinger
Tilskudd
3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor betalingsformidling
3.3.3 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet
3.3.4 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester
Endring og utvikling av pågående tilbud i statlig styring
Kudos
3.3.5 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, tjenester innenfor arbeidsgiverstøtte
Antall sidevisninger på Statens arbeidsgiverportal
Bruk av Statens arbeidsgiverstøtte
3.3.6 Styringsparameter: Oppdragsgiveres vurdering av bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser
3.3.7 Styringsparameter: Antall lærlinger i staten
Mangfold og inkludering i lærlingeordningen
3.3.8 Prioriterte tiltak
Innføring av obligatorisk SRS – pensjon, tilskudd og stønader
Veiledningstilbud i SRS for etatsstyrere
Effektiv ressursbruk – områdegjennomganger og analyser
Områdegjennomgang av boligløsninger og helse- og omsorgstjenester for eldre
Spisset områdegjennomgang enkeltstående tilskudd
Områdegjennomgang om innovasjon og mer effektive løsninger – læring fra koronapandemien
Dokumentasjon og gevinster
Produksjon og bruk av data
Effektiv bruk av konsulenttjenester
Statlig organisering
Arbeid med innovasjon
Tillitsreform
Veiledning for departementenes oppfølging av EØS-arbeid i styringsdialogen
Bedre beslutningsgrunnlag i saker om objekt- og infrastruktursikkerhet
Kunnskapsgrunnlag om flerårig styring
Arbeidsgiverstrategi (2020-2023) for det statlige tariffområdet
Temaområde 1: Endring og omstilling
Temaområde 2: Kompetanse
Temaområde 3: Tydelig arbeidsgiver
Kompetansetilbud til ledere i staten
Arbeidsgiverstøtte
Utredet, men ikke utviklet
Kompetansetilbud til medarbeidere i staten
Mobilitet i staten
Inkludering og mangfold
Data om ansettelsesforhold og lønn i staten
Utviklingsprogram for statsforvalternes ledergrupper
Evaluering av statsforvalterstrukturen
Ny strategi for departementsfellesskapet
Faglig bistand til Departementsakademiet
3.3.9 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev
Gjennomgang av Politidirektoratet
3.3.10 Andre tiltak på området
Følgeevaluering av nærpolitireformen
Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen
Internasjonalt arbeid
Deltakelse i OECDs Regulatory Policy Committee
Nye anbefalinger fra OECD om evaluering
3.3.11 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 3
Kompetansesenter for offentlig ressursbruk
Fotnoter
Hovedmål 4 i 2022: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen
3.4.1 Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside
3.4.2 Andre tiltak på området
Tilskudd.no – Statlige tilskudd til frivillige organisasjoner
Kudos
3.4.3 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 4
Resultatmatrise for styringsparametere i 2022
Resultatmatrise for hovedmål 1
Resultatmatrise for hovedmål 2
Resultatmatrise for hovedmål 3
Resultatmatrise for hovedmål 4
3.5.1 Statistikk
Utvikling for bærekraftige offentlige anskaffelser
Bygg
Matvarer
Måltidstjenester
Kjøretøy
Ressursbruk i DFØ i 2022
3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene
3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser
3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse
3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet
Bevilgningsandel
Utnyttelsesgrad post 01-29
Drift
Lønn
Andre prioriterte tiltak i 2022
3.7.1 Helhetlig utvikling av DFØs fagområder
3.7.2 Videreutvikling av mål- og resultatstyringssystemet
4. Styring og kontroll i DFØ i 2022
4.1 Budsjettsituasjon 2022
4.2 Effektiv drift og produktivitetsutvikling
4.3 Internkontroll og risikostyring
4.4 Sikkerhet og beredskap
Hendelser
4.5 Behandling av personopplysninger
4.6 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen
4.7 Fellesføringer for 2022
4.7.1 Konsulentbruk
4.7.2 Lærlinger
4.8 Bemanning og personalforvaltning
Rapportering i henhold til SSBs statistikk
Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem
Lokalisering av ansatte
Kjønnssammensetning i DFØ
Likestilling og mangfold
Kjønnsbalanse og kjønnsforskjeller i deltid, midlertidighet og foreldrepermisjon
Lønnsforskjeller mellom kvinner og menn
Sykefravær
Turnover
Tilgang på kompetanse
Rapportering aktivitets- og redegjørelsesplikt – DFØ som offentlig myndighet
Fotnoter
5. Vurdering av framtidsutsikter i 2022
6. Årsregnskap for DFØ i 2022