Kapittel

Hovedmål 4 i 2022: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

DFØ gjennomfører flere aktiviteter som bidrar til å gi informasjon om statlig ressursbruk.

Vi publiserer regnskapsinformasjon på statsregnskapet.no, og har egne nettsider som viser nøkkeltall og statistikk om ansatte og organisering i staten. I tillegg kartlegger vi antall ansatte i stats- og sentralforvaltningen, og gjennomfører undersøkelser, analyser og evalueringer som blant annet belyser ressursbruk og som publiseres på våre nettsider. DFØs tjeneste tilskudd.no gir blant annet informasjon om statlige tilskudd og tildelinger til frivillige organisasjoner, og bidrar også til å tilgjengeliggjøre kunnskap om statlig ressursbruk.

Våre oppdrag og utviklingsaktiviteter innenfor disse fagområdene framgår i omtalen under.

3.4.1 Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside

Vi vurderer at DFØ gjennom løsningen statsregnskapet.no har lagt godt til rette for at offentligheten har enkel tilgang til informasjon om statlig ressursbruk. Statsregnskapet.no er en åpen nettløsning hvor brukerne er anonyme.

Statsregnskapet.no er en av DFØs viktigste kanaler for informasjon om statlig ressursbruk til offentligheten. Selv om løsningen opprinnelig er utviklet med offentligheten som målgruppe, er den også relevant for statlige virksomheter. Løsningen gir nyttig innsikt i ressursbruk og sentrale nøkkeltall for virksomheter under ulike departementsområder. I tillegg gir løsningen også gode muligheter for visuell fremstilling av regnskapsinformasjon, både på aggregert nivå og på virksomhetsnivå.  For å måle nytte av løsningen følger vi med på utviklingen i antall besøk og utviklingen i aktivitetsnivået. Også i 2022 har vi gjort en brukerundersøkelse om bruk og nytte av statsregnskapet.no.

Besøk på siden statsregnskapet.no ser ut til å ligge ganske stabilt fra 2021 til 2022, med en forsiktig økning på 5 prosent fra 14 921 i 2021 til 15 611 besøk i 2022.

Også aktivitetsnivået ser ut å være ganske stabilt, og holder seg på et nivå på om lag 63 000 handlinger (sidevisninger, nedlastinger, søk mm.)

Figuren viser antall handlinger på statsregnskapet.no fra 2018 til 2022. 2018: 85 000 handlinger, 2019: 70 000, 2020; 55 000, 2021: 63 000, 2022: 63 000.
Figuren viser antall handlinger på statsregnskapet.no fra 2018 til 2022.

DFØ har også i 2022 gjennomført en egen undersøkelse rettet mot brukere av statsregnskapet.no. Undersøkelsen er sendt til påmeldte og deltakere på kompetansetiltak, samt medlemmer av DFØs nettverk for virksomhetsstyring. Dette er et noe bredere utvalg enn for samme undersøkelse i 2021.

Jevnt over fremstår brukerne i denne undersøkelsen å være fornøyd med statsregnskapet.no, men det ser likevel ut til å være en nedgang sammenlignet med tilsvarende kartlegging fra 2021. Når vi ser på resultatene fra DFØs kunde- og brukerundersøkelse i 2022, svarte 52 prosent av respondentene at deres virksomhet har stor nytte av statsregnskapet.no. Tilsvarende andel i 2021 var 69 prosent. Videre svarte 74 prosent av respondentene at deres virksomhet har stor nytte av månedlige rapporter fra statsregnskapet. Tilsvarende andel i 2021 var 73 prosent. Oppsummert ser det ut til at bruken av statsregnskapet.no er ganske stabil, mens det ser ut til å være noe redusert brukertilfredshet sammenlignet med 2021.

Vi har lite informasjon som kan forklare nedgangen. Noe av forklaringen kan knyttes til et lavt antall respondenter i undersøkelsen (44 respondenter). Enkeltsvar kan derfor ha gitt stort utslag, og resultatet må derfor tolkes med forsiktighet. Resultatet skiller seg også fra en kartlegging blant brukerne av løsningen høsten 2021, der resultatene var meget positive. Tilbakemeldingene i kartleggingen viser at brukerne synes det er enkelt å ta i bruk informasjon, og at den presenteres på en brukervennlig måte. Brukerne oppgir også at statsregnskapet.no er en god kilde til informasjon om ressursbruk i staten. Vi mottok også innspill til mulig videreutvikling av løsningen som vi tar med oss videre. En hypotese som kan forklare de ulike resultatene mellom undersøkelsene kan være at respondentene i kartleggingen bruker løsningen mer jevnlig, kjenner den bedre og dermed også har et bedre grunnlag for å vurdere hvor fornøyde de er.

Vi tror at det fortsatt finnes et uutnyttet potensial for bruk av løsningen. Det har allerede vært gjort et godt arbeid med å gjøre løsningen kjent for media gjennom presentasjoner på SKUP konferansen og egne lynkurs for presse. I forbindelse med behandling av statsregnskapet i finanskomiteen, omtalte komiteen det gode arbeidet som gjøres med det norske statsregnskapet og henviste til den løpende publiseringen gjennom året på nettsiden statsregnskapet.no. I 2023 vil vi fortsette arbeidet med å gjøre løsningen bedre kjent som en nyttig kilde til informasjon om offentlig ressursbruk.

3.4.2 Andre tiltak på området

Tilskudd.no – Statlige tilskudd til frivillige organisasjoner

I 2022 har DFØ og Kultur- og likestillingsdepartementet (KUD), sammen lansert løsningen tilskudd.no. Dette har vært et samarbeidsprosjekt mellom DFØ og KUD fra 2019–2022 som har fått midler fra medfinansieringsordningen for digitaliseringsprosjekter. Prosjektet inngår i arbeidet med en av de syv livshendelsene; «å starte og drive en frivillig organisasjon». Prosjektets to samfunnsmål er at samfunnets ressurser brukes på en god, effektiv og transparent måte, samt å legge til rette for en sterk og uavhengig frivillig sektor.

Tilskudd.no gir oversikt over tilskuddsordninger som frivillige organisasjoner kan søke på. Her finnes også informasjon om tilskuddsmottakere og tildeling av tilskudd. Nøkkeltallene viser tildelt tilskudd fordelt på departementer, tilskuddsforvaltere, type tilskuddsmottakere og geografi.

Årlig utbetaler staten om lag en tredjedel av statsbudsjettet i tilskudd. Løsningen tilskudd.no skal gi bedre oversikt og kunnskapsgrunnlag om statlig tilskudd, og vil være en viktig digital grunnmur for videre digitalisering og deling av data på tilskuddsområdet. I 2022 har vi særlig arbeidet med å utvikle tjenesten, samle inn data fra tilskuddsforvalterne og hatt jevnlig brukerinvolvering med søkere.

Kudos

De nye løsningene Kudos.no og tilskudd.no vil sammen med statsregnskapet.no gi et mer helhetlig bilde av ressursbruk og resultater i forvaltningen (se også omtale av Kudos i kapittel 3.3.4, "Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester»). Utvikling av tjenestene må sees i sammenheng. Videre arbeid med informasjonsforvaltning og standardisering, som igjen muliggjør deling og sammenstilling av data, er sentralt for å ta ut gevinstene av tiltakene.

3.4.3 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 4

Vi vurderer at de tjenester og løsninger som DFØ leverer bidrar til å oppnå hovedmålet.

Statsregnskapet.no legger til rette for at offentligheten får informasjon om statlig ressursbruk. Bruken av løsningen ser ut til å være ganske stabil, og øker noe i 2022 (5 prosent). Inntrykket er at brukerne fortsatt opplever løsningen som nyttig, selv om resultatene for brukertilfredshet i 2022 er noe svakere enn i 2021. Andelen virksomheter som har stor nytte av månedlige rapporter fra statsregnskapet.no er fortsatt høy. DFØ vil i 2023 fortsette arbeidet med å gjøre løsningen bedre kjent som en nyttig kilde til informasjon om offentlig ressursbruk. Nettsidene for nøkkeltall og statistikk bidrar til å gi offentligheten informasjon om ansatte og organisering av staten. Vi vurderer at antall sidevisninger er tilfredsstillende, men vil følge med på bruken framover.

Publisering av våre rapporter og kartlegginger bidrar også til at informasjon om ressursbruk og resultater gjøres lettere tilgjengelig for offentligheten. Blant annet har vi opplevd særlig stor interesse for kartleggingen av antall arbeidsforhold i staten, som også har resultert i en del mediedekning om temaet.

Oppdatert: 28. april 2023

DFØs årsrapport 2022

Skriv ut / lag PDF

1. Leders beretning 2022

2. Introduksjon til virksomheten 2022

2.1 DFØs samfunnsoppdrag

2.2 Organisasjon og ledelse

2.3 Utvalgte hovedtall

2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter

Fotnoter

3. Årets aktiviteter og resultater i 2022

Hovedmål for DFØ i 2022

Hovedmål 1 i 2022: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster

3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen

3.1.3 Styringsparameter: Bruk av DFØs digitale løsninger

Utvikling i bruken av DFØs digitale assistent

Utvikling i bruken av elektroniske fakturaer

Utvikling i bruken av digitale tjenester på anskaffelsesområdet

3.1.4 Utviklingstiltak for lønns- og regnskapstjenestene

Felles HR-system i staten

Løsning for lokale lønnsforhandlinger

Selvbetjeningsportal og mobil app

Automatisering av lønnsutbetaling

Selvbetjening av regnskapstjenester

Budsjettstyring

Periodeavslutningsverktøy

Ny innkjøps- og fakturaløsning

Distribusjonskanal

3.1.5 Opptak av nye kunder

3.1.6 Prioriterte tiltak

Stabil utvikling og drift av økonomitjenestene

Finansiering av DFØs tjenester

Innføring av obligatorisk SRS i statlige virksomheter

3.1.7 Andre tiltak

3.1.8 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1

Fotnoter

Hovedmål 2 i 2022: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser

3.2.1 Styringsparameter: Grad av modenhet hos virksomhetene i bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser

3.2.2 Styringsparameter: Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler

3.2.3 Styringsparameter: Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster

3.2.4 Prioriterte tiltak

Veiledning og verktøy for gjennomføring av gode anskaffelser

Digitalisering av offentlige anskaffelser

Arbeidslivskriminalitet og offentlige anskaffelser

Del opp eller begrunn-prinsippet

Bærekraftige og innovative offentlige anskaffelser

Målestrategi og statistikk for grønne anskaffelser

Grønt kompetanseløft

Innovasjon i offentlige anskaffelser (IOA)

Bedre innkjøpsdata fra statlige virksomheter

Statens innkjøpssenter

Markedsplass for skytjenester

3.2.5 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev

Strategi for sirkulærøkonomi

Standardavtalene (SSA-ene) – utredning og kartlegging

3.2.6 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2

Fotnoter

Hovedmål 3 i 2022: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

3.3.1 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning

Aktiviteter på regelverksområdet

Videreutvikling av økonomiregelverket

Nye anbefalinger fra OECD om evaluering

Utredningsinstruksen

Samfunnsøkonomisk analyse

Lønnsoppgjør 2022 – utfordringer som følge av utsatt frist for gjennomføring av lokale lønnsforhandlinger

Tilskudd

3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor betalingsformidling

3.3.3 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet

3.3.4 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester

Endring og utvikling av pågående tilbud i statlig styring

Kudos

3.3.5 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, tjenester innenfor arbeidsgiverstøtte

Antall sidevisninger på Statens arbeidsgiverportal

Bruk av Statens arbeidsgiverstøtte 

3.3.6 Styringsparameter: Oppdragsgiveres vurdering av bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser

3.3.7 Styringsparameter: Antall lærlinger i staten

Mangfold og inkludering i lærlingeordningen

3.3.8 Prioriterte tiltak

Innføring av obligatorisk SRS – pensjon, tilskudd og stønader

Veiledningstilbud i SRS for etatsstyrere

Effektiv ressursbruk – områdegjennomganger og analyser

Områdegjennomgang av boligløsninger og helse- og omsorgstjenester for eldre

Spisset områdegjennomgang enkeltstående tilskudd

Områdegjennomgang om innovasjon og mer effektive løsninger – læring fra koronapandemien

Dokumentasjon og gevinster

Produksjon og bruk av data

Effektiv bruk av konsulenttjenester

Statlig organisering

Arbeid med innovasjon

Tillitsreform

Veiledning for departementenes oppfølging av EØS-arbeid i styringsdialogen

Bedre beslutningsgrunnlag i saker om objekt- og infrastruktursikkerhet

Kunnskapsgrunnlag om flerårig styring

Arbeidsgiverstrategi (2020-2023) for det statlige tariffområdet

Temaområde 1: Endring og omstilling

Temaområde 2: Kompetanse

Temaområde 3: Tydelig arbeidsgiver 

Kompetansetilbud til ledere i staten

Arbeidsgiverstøtte

Utredet, men ikke utviklet

Kompetansetilbud til medarbeidere i staten

Mobilitet i staten

Inkludering og mangfold

Data om ansettelsesforhold og lønn i staten

Utviklingsprogram for statsforvalternes ledergrupper

Evaluering av statsforvalterstrukturen

Ny strategi for departementsfellesskapet

Faglig bistand til Departementsakademiet

3.3.9 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev

Gjennomgang av Politidirektoratet

3.3.10 Andre tiltak på området

Følgeevaluering av nærpolitireformen 

Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen

Internasjonalt arbeid

Deltakelse i OECDs Regulatory Policy Committee

Nye anbefalinger fra OECD om evaluering

3.3.11 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 3

Kompetansesenter for offentlig ressursbruk

Fotnoter

Hovedmål 4 i 2022: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

3.4.1 Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside

3.4.2 Andre tiltak på området

Tilskudd.no – Statlige tilskudd til frivillige organisasjoner

Kudos

3.4.3 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 4

Resultatmatrise for styringsparametere i 2022

Resultatmatrise for hovedmål 1

Resultatmatrise for hovedmål 2

Resultatmatrise for hovedmål 3

Resultatmatrise for hovedmål 4

3.5.1 Statistikk

Utvikling for bærekraftige offentlige anskaffelser

Bygg

Matvarer

Måltidstjenester

Kjøretøy

Ressursbruk i DFØ i 2022

3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene

3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser

3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse

3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet

Bevilgningsandel

Utnyttelsesgrad post 01-29

Drift

Lønn

Andre prioriterte tiltak i 2022

3.7.1 Helhetlig utvikling av DFØs fagområder

3.7.2 Videreutvikling av mål- og resultatstyringssystemet

4. Styring og kontroll i DFØ i 2022

4.1 Budsjettsituasjon 2022

4.2 Effektiv drift og produktivitetsutvikling

4.3 Internkontroll og risikostyring

4.4 Sikkerhet og beredskap

Hendelser

4.5 Behandling av personopplysninger

4.6 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen

4.7 Fellesføringer for 2022

4.7.1 Konsulentbruk

4.7.2 Lærlinger

4.8 Bemanning og personalforvaltning

Rapportering i henhold til SSBs statistikk

Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem

Lokalisering av ansatte

Kjønnssammensetning i DFØ

Likestilling og mangfold

Kjønnsbalanse og kjønnsforskjeller i deltid, midlertidighet og foreldrepermisjon

Lønnsforskjeller mellom kvinner og menn

Sykefravær

Turnover

Tilgang på kompetanse

Rapportering aktivitets- og redegjørelsesplikt – DFØ som offentlig myndighet

Fotnoter

5. Vurdering av framtidsutsikter i 2022

6. Årsregnskap for DFØ i 2022

Bekreftelse 

Vesentlige forhold ved årsregnskapet 

Bevilgningsrapportering 

Virksomhetsregnskapet 

Revisjonsordning 

Prinsippnote for årsregnskapet, bevilgningsrapportering og artskontorapportering for 2022

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.