Kapittel

5. Vurdering av framtidsutsikter i 2022

Offentlig sektor står overfor store utfordringer i årene framover. Med en aldrende befolkning vil det stå stadig færre yrkesaktive bak hver pensjonist, samtidig som vi skal gjennomføre det grønne skiftet. I tillegg til de langsiktige utfordringene, må offentlig sektor stadig håndtere nye problemer.

Det siste året har vært preget av krigen i Ukraina, med økte ressursbehov innen forsvar, samfunnssikkerhet og mottak av flyktninger. Samfunnet er også preget av høye energipriser og høy inflasjon. 

Omstillingsevnen som vil kreves for å møte disse utfordringene, øker betydningen av at DFØ lykkes med sitt samfunnsoppdrag; å bidra til effektiv ressursbruk i staten. Effektiv bruk av fellesskapets ressurser favner bredt, og vi skal arbeide systematisk og langsiktig i tråd med DFØs hovedmål.  

Gjennom å levere sikre, brukerrettede og effektive lønns- og regnskapstjenester, skal DFØ bidra til god økonomistyring i statlige virksomheter, samtidig som vi henter ut synergier og stordriftsfordeler for staten. Med en stadig større og mer sammensatt kundemasse, blir det en utfordring å balansere gevinster gjennom standardiserte fellesløsninger mot behovet for spesialtilpassede løsninger for enkeltvirksomheter. Etter mange års digitalisering og automatisering er produktiviteten økt betydelig. Vi skal fortsette arbeidet med effektivisering, men potensialet for ytterligere produktivitetsvekst er i ferd med å avta.

Offentlige innkjøp står for om lag 600 milliarder kroner årlig og er et viktig strategisk verktøy for at virksomhetene skal nå sine mål. De store innkjøpsvolumene gir samtidig offentlig sektor en sterk posisjon i møte med leverandørmarkedet. Viktige prioriteringer framover blir å styrke satsingen på et grønt kompetanseløft, stimulere til innovasjon og effektiv konkurranse, utvikle gode datagrunnlag, legge til rette for ytterligere digitalisering og videreutvikle markedsplassen for skytjenester.

DFØ fikk i 2020 overført fagområdene organisering, ledelse og offentlige anskaffelser. Et samlet fagmiljø på forvaltningsområdet gir en god plattform for å utvikle helhetlige tjenester. Tverrfaglige utviklingsprosjekter og kunnskaps- og kompetansedeling vil ha høy prioritet også framover.

DFØ har en viktig rolle i å ytterligere forbedre forvaltningens kunnskap og praksis innen statlig styring og ledelse. Undersøkelser blant brukerne viser at våre kompetansetjenester bidrar til en positiv utvikling, men vi vurderer at det fortsatt er behov for å videreutvikle veiledningsmateriell og andre kompetansetilbud. Tilskuddsforvaltning, områdegjennomganger og innovasjon er blant fagområdene som er særlig fremhevet for vårt arbeid i 2023. DFØ skal bistå i regjeringens arbeid med tillitsreform, gjennom analyser og faglige innspill.

Fra 2022 ble de statlige regnskapsstandardene (SRS) obligatoriske for alle statlige virksomheter, med en innføringsperiode på fem år. Dette vil heve kvaliteten på styringsinformasjonen og gjøre den mer sammenlignbar. DFØ skal bistå virksomheter som skal ta i bruk SRS og bidra til at dette gir nytte både i etats- og virksomhetsstyringen.

Vi skal også arbeide for at offentligheten enkelt kan ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen. Dette er viktig, både for å vurdere utviklingsbehov og skape tillit til det offentlige.

Den økte oppmerksomheten rundt sikkerhet i samfunnet påvirker også DFØ. Vi leverer viktige fellestjenester for statlige virksomheter, og har ansvar for å behandle og sikre betydelige informasjonsmengder. En oppdatert risikovurdering fra 2022 danner grunnlag for DFØs videre arbeid på sikkerhetsområdet, og vil ha høy prioritet også i tiden framover. I tillegg gir DFØs internrevisjoner gode kunnskapsgrunnlag og anbefalinger som er nyttige for å forbedre og utvikle virksomheten videre.

Stramme budsjettrammer krever at DFØ har god innsikt i kostnadsdrivere og mulige inntektskilder. Arbeidet med langtidsprognoser og vurdering av framtidig finansiering vil bli videreført som viktige tiltak for å bidra til god styring og kostnadsdekning i et langsiktig perspektiv.

DFØ arbeider for å benytte fremtidsrettede og effektive IT-løsninger, både i tjenesteutviklingen og i intern drift. Arbeidet med å modernisere og fornye DFØs teknologiplattformer vil pågå over flere år. En annen viktig satsing blir å legge til bedre rette for tilgjengeliggjøring og bruk av data i styring og analyser av statlig ressursbruk.

DFØ har et bevisst forhold til bruk av eksterne konsulenter. Mangel på nøkkelkompetanse, uforutsette hendelser og hasteoppdrag gjør det likevel nødvendig å bruke konsulenter i ulike sammenhenger. Med et stramt arbeidsmarked blir det samtidig en viktig utfordring beholde og tiltrekke seg kompetanse.

Offentlig sektor står overfor store utfordringer i årene framover. Forventningene til våre tjenester er høye, og vi skal gjøre vårt beste for å bidra til at forvaltningen får mest mulig ut av ressursene den har til rådighet.

Oppdatert: 28. april 2023

DFØs årsrapport 2022

Skriv ut / lag PDF

1. Leders beretning 2022

2. Introduksjon til virksomheten 2022

2.1 DFØs samfunnsoppdrag

2.2 Organisasjon og ledelse

2.3 Utvalgte hovedtall

2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter

Fotnoter

3. Årets aktiviteter og resultater i 2022

Hovedmål for DFØ i 2022

Hovedmål 1 i 2022: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster

3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen

3.1.3 Styringsparameter: Bruk av DFØs digitale løsninger

Utvikling i bruken av DFØs digitale assistent

Utvikling i bruken av elektroniske fakturaer

Utvikling i bruken av digitale tjenester på anskaffelsesområdet

3.1.4 Utviklingstiltak for lønns- og regnskapstjenestene

Felles HR-system i staten

Løsning for lokale lønnsforhandlinger

Selvbetjeningsportal og mobil app

Automatisering av lønnsutbetaling

Selvbetjening av regnskapstjenester

Budsjettstyring

Periodeavslutningsverktøy

Ny innkjøps- og fakturaløsning

Distribusjonskanal

3.1.5 Opptak av nye kunder

3.1.6 Prioriterte tiltak

Stabil utvikling og drift av økonomitjenestene

Finansiering av DFØs tjenester

Innføring av obligatorisk SRS i statlige virksomheter

3.1.7 Andre tiltak

3.1.8 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1

Fotnoter

Hovedmål 2 i 2022: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser

3.2.1 Styringsparameter: Grad av modenhet hos virksomhetene i bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser

3.2.2 Styringsparameter: Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler

3.2.3 Styringsparameter: Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster

3.2.4 Prioriterte tiltak

Veiledning og verktøy for gjennomføring av gode anskaffelser

Digitalisering av offentlige anskaffelser

Arbeidslivskriminalitet og offentlige anskaffelser

Del opp eller begrunn-prinsippet

Bærekraftige og innovative offentlige anskaffelser

Målestrategi og statistikk for grønne anskaffelser

Grønt kompetanseløft

Innovasjon i offentlige anskaffelser (IOA)

Bedre innkjøpsdata fra statlige virksomheter

Statens innkjøpssenter

Markedsplass for skytjenester

3.2.5 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev

Strategi for sirkulærøkonomi

Standardavtalene (SSA-ene) – utredning og kartlegging

3.2.6 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2

Fotnoter

Hovedmål 3 i 2022: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

3.3.1 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning

Aktiviteter på regelverksområdet

Videreutvikling av økonomiregelverket

Nye anbefalinger fra OECD om evaluering

Utredningsinstruksen

Samfunnsøkonomisk analyse

Lønnsoppgjør 2022 – utfordringer som følge av utsatt frist for gjennomføring av lokale lønnsforhandlinger

Tilskudd

3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor betalingsformidling

3.3.3 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet

3.3.4 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester

Endring og utvikling av pågående tilbud i statlig styring

Kudos

3.3.5 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, tjenester innenfor arbeidsgiverstøtte

Antall sidevisninger på Statens arbeidsgiverportal

Bruk av Statens arbeidsgiverstøtte 

3.3.6 Styringsparameter: Oppdragsgiveres vurdering av bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser

3.3.7 Styringsparameter: Antall lærlinger i staten

Mangfold og inkludering i lærlingeordningen

3.3.8 Prioriterte tiltak

Innføring av obligatorisk SRS – pensjon, tilskudd og stønader

Veiledningstilbud i SRS for etatsstyrere

Effektiv ressursbruk – områdegjennomganger og analyser

Områdegjennomgang av boligløsninger og helse- og omsorgstjenester for eldre

Spisset områdegjennomgang enkeltstående tilskudd

Områdegjennomgang om innovasjon og mer effektive løsninger – læring fra koronapandemien

Dokumentasjon og gevinster

Produksjon og bruk av data

Effektiv bruk av konsulenttjenester

Statlig organisering

Arbeid med innovasjon

Tillitsreform

Veiledning for departementenes oppfølging av EØS-arbeid i styringsdialogen

Bedre beslutningsgrunnlag i saker om objekt- og infrastruktursikkerhet

Kunnskapsgrunnlag om flerårig styring

Arbeidsgiverstrategi (2020-2023) for det statlige tariffområdet

Temaområde 1: Endring og omstilling

Temaområde 2: Kompetanse

Temaområde 3: Tydelig arbeidsgiver 

Kompetansetilbud til ledere i staten

Arbeidsgiverstøtte

Utredet, men ikke utviklet

Kompetansetilbud til medarbeidere i staten

Mobilitet i staten

Inkludering og mangfold

Data om ansettelsesforhold og lønn i staten

Utviklingsprogram for statsforvalternes ledergrupper

Evaluering av statsforvalterstrukturen

Ny strategi for departementsfellesskapet

Faglig bistand til Departementsakademiet

3.3.9 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev

Gjennomgang av Politidirektoratet

3.3.10 Andre tiltak på området

Følgeevaluering av nærpolitireformen 

Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen

Internasjonalt arbeid

Deltakelse i OECDs Regulatory Policy Committee

Nye anbefalinger fra OECD om evaluering

3.3.11 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 3

Kompetansesenter for offentlig ressursbruk

Fotnoter

Hovedmål 4 i 2022: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

3.4.1 Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside

3.4.2 Andre tiltak på området

Tilskudd.no – Statlige tilskudd til frivillige organisasjoner

Kudos

3.4.3 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 4

Resultatmatrise for styringsparametere i 2022

Resultatmatrise for hovedmål 1

Resultatmatrise for hovedmål 2

Resultatmatrise for hovedmål 3

Resultatmatrise for hovedmål 4

3.5.1 Statistikk

Utvikling for bærekraftige offentlige anskaffelser

Bygg

Matvarer

Måltidstjenester

Kjøretøy

Ressursbruk i DFØ i 2022

3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene

3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser

3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse

3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet

Bevilgningsandel

Utnyttelsesgrad post 01-29

Drift

Lønn

Andre prioriterte tiltak i 2022

3.7.1 Helhetlig utvikling av DFØs fagområder

3.7.2 Videreutvikling av mål- og resultatstyringssystemet

4. Styring og kontroll i DFØ i 2022

4.1 Budsjettsituasjon 2022

4.2 Effektiv drift og produktivitetsutvikling

4.3 Internkontroll og risikostyring

4.4 Sikkerhet og beredskap

Hendelser

4.5 Behandling av personopplysninger

4.6 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen

4.7 Fellesføringer for 2022

4.7.1 Konsulentbruk

4.7.2 Lærlinger

4.8 Bemanning og personalforvaltning

Rapportering i henhold til SSBs statistikk

Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem

Lokalisering av ansatte

Kjønnssammensetning i DFØ

Likestilling og mangfold

Kjønnsbalanse og kjønnsforskjeller i deltid, midlertidighet og foreldrepermisjon

Lønnsforskjeller mellom kvinner og menn

Sykefravær

Turnover

Tilgang på kompetanse

Rapportering aktivitets- og redegjørelsesplikt – DFØ som offentlig myndighet

Fotnoter

5. Vurdering av framtidsutsikter i 2022

6. Årsregnskap for DFØ i 2022

Bekreftelse 

Vesentlige forhold ved årsregnskapet 

Bevilgningsrapportering 

Virksomhetsregnskapet 

Revisjonsordning 

Prinsippnote for årsregnskapet, bevilgningsrapportering og artskontorapportering for 2022

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.