Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) er statens fagorgan for økonomistyring, gode beslutningsgrunnlag for statlige tiltak, organisering og ledelse i staten, samt for anskaffelser i offentlig sektor og felles innkjøpsavtaler i staten. DFØ er også leverandør av fellestjenester til forvaltningen innenfor lønn og regnskap, samt ansvarlig for å gi arbeidsgiverstøtte til statlige virksomheter.
DFØ er et bruttobudsjettert statlig forvaltningsorgan underlagt Finansdepartementet.
2.1 DFØs samfunnsoppdrag
DFØ skal bidra til effektiv ressursbruk i staten og til at staten når sine mål gjennom god styring, organisering, ledelse og gode beslutningsgrunnlag. DFØ er statens fagorgan for økonomistyring, gode beslutningsgrunnlag for statlige tiltak, organisering og ledelse i staten, samt for anskaffelser i offentlig sektor og felles innkjøpsavtaler i staten, og ansvarlig for å støtte statlige virksomheter i arbeidsgiverrollen. DFØ leverer også felles lønns- og regnskapstjenester i staten.
I tildelingsbrevet fra Finansdepartementet fikk DFØ følgende hovedoppgaver i 2022:
- levere fellestjenester for lønn og regnskap
- forvalte systemene for statsregnskapet og konsernkontoordningen
- inngå og forvalte felles innkjøpsavtaler for statlige virksomheter
- gi arbeidsgiverstøtte til statlige virksomheter
- forvalte utredningsinstruksen og økonomiregelverket i staten, og formidle kunnskap om hvordan statlige virksomheter skal etterleve regelverkene
- gi faglige råd og veiledning om blant annet mål- og resultatstyring, samfunnsøkonomiske analyser, ledelse, organisering, arbeidsgiverrollen, tilskudd og anskaffelser
- utarbeide og tilby verktøy for å utvikle statlig styring og ledelse
- gi ledere og ansatte i offentlige virksomheter tilbud om kompetanseutvikling
- undersøke og analysere tilstand, utvikling og endringsbehov i norsk forvaltning
Finansdepartementet har fastsatt fire hovedmål for DFØ i 2022:
- DFØs kunder har effektiv økonomistyring
- Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser som bidrar til å fremme innovasjon
- Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse
- Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen
2.2 Organisasjon og ledelse
Ved utgangen av 2022 hadde DFØ totalt 777 ansatte fordelt på 699 årsverk. Direktoratet har kontorsteder i Oslo, Stavanger og Trondheim. I tillegg har DFØ to ansatte som er lokalisert i Harstad.
Hilde Singsaas er DFØs direktør. I ledergruppen sitter divisjonsdirektør Gøril Aune (regnskapsdivisjonen), divisjonsdirektør Tore Blekastad (IT-divisjonen), kommunikasjonsdirektør Anne-Berit Herstad (kommunikasjonsenheten), divisjonsdirektør Christian Storhaug Johnsen (strategi- og fellestjenestedivisjonen), divisjonsdirektør Hilde Nakken (divisjon for styring, organisering og ledelse), divisjonsdirektør Dag Strømsnes (divisjon for offentlige anskaffelser), og divisjonsdirektør Bjørn Sæstad (lønnsdivisjonen).
2.3 Utvalgte hovedtall
DFØ er et bruttobudsjettert statlig forvaltningsorgan. Regnskapet føres etter periodiseringsprinsippet i tråd med de statlige regnskapsstandardene. Rapportering til statsregnskapet skjer etter kontantprinsippet.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|
Antall årsverk1 | 4172 | 524 | 658 | 699 |
Samlet tildeling post 01-99, millioner kroner | 625 | 828 | 974 | 1050 |
Utnyttelsesgrad post 01-29, prosent3 | 100 | 95 | 95 | 97 |
Driftskostnader, millioner kroner4 | 612 | 824 | 1019 | 1031 |
Lønnsandel av driftskostnader, prosent | 57 | 56 | 61 | 63 |
Lønnskostnader, i tusen kroner pr. årsverk5 | 842 | 881 | 937 | 935 |
Konsulentandel av driftskostnader, prosent6 | 9 | 13 | 12 | 8 |
2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter
DFØ har gjennom flere år samarbeidet med Digitaliseringsdirektoratet og andre statlige virksomheter. DFØ har også etablerte samhandlingsarenaer med kundene. DFØ deltar i nettverk med sine nordiske søstervirksomheter om blant annet styring, regnskap, statlig betalingsformidling, statsregnskapsforvaltning og lønns- og regnskapstjenester. Direktoratet har også dialog med private aktører samt eksterne fagmiljøer i inn- og utland.
Fotnoter
1Veksten i antall ansatte skyldes først og fremst overtakelsen av fagområdene ledelse, utredning og analyse og offentlige anskaffelser, men også opptak av nye kunder og oppgaver, samt satsing på ny teknologi.
2 Fra 2019 inkluderer årsverk også overtid. Dette er en endring som følge av at Kommunal- og moderniseringsdepartementet (nå Kommunal- og distriktsdepartementet) har fastsatt definisjon av utførte årsverk, jf. Personalmelding: PM-2019-13
3Nøkkeltallet Utnyttelsesgrad post 01–29 beregnes slik: Benyttede midler post 01–29 delt på tilgjengelige midler post 01–29, multiplisert med 100, for å få nøkkeltallet uttrykt i prosent. Teller beregnes slik: Regnskap post 01–29 eksklusiv offentlige refusjoner vedrørende lønn, pluss brukte belastningsfullmakter post 01–29, jf. oppstilling av bevilgningsrapporteringen og note B. Nevner beregnes slik: Samlet tildeling post 01–29 pluss mottatte belastningsfullmakter post 01–29 minus avgitte belastningsfullmakter post 01–29 pluss offentlige refusjoner vedrørende lønn pluss disponibel merinntekt i henhold til merinntektsfullmakt, jf. oppstilling av bevilgingsrapporteringen og note A og B.
4Nøkkeltallet driftskostnader tilsvarer sum driftskostnader, som er en egen regnskapslinje i resultatregnskapet (periodisert regnskap etter SRS). Årsaken til at dette kan være høyere enn nøkkeltallet tildeling, skyldes at driftskostnader følger SRS og blant annet inkluderer avskrivninger, samt at DFØ har merinntekter som er benyttet.
5Lønnskostnader består av lønn, feriepenger, arbeidsgiveravgift, pensjonskostnader og andre ytelser, fratrukket refusjoner fra NAV.
6Definisjon av kontogruppe 67 Kjøp av konsulenttjenester og andre fremmede tjenester ble endret fra 2019. Fra 2019 inngår kun kjøp av konsulenttjenester (konto 670 til 673).
DFØs årsrapport 2022
1. Leders beretning 2022
2. Introduksjon til virksomheten 2022
2.1 DFØs samfunnsoppdrag
2.2 Organisasjon og ledelse
2.3 Utvalgte hovedtall
2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter
Fotnoter
3. Årets aktiviteter og resultater i 2022
Hovedmål for DFØ i 2022
Hovedmål 1 i 2022: DFØs kunder har effektiv økonomistyring
3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster
3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen
3.1.3 Styringsparameter: Bruk av DFØs digitale løsninger
Utvikling i bruken av DFØs digitale assistent
Utvikling i bruken av elektroniske fakturaer
Utvikling i bruken av digitale tjenester på anskaffelsesområdet
3.1.4 Utviklingstiltak for lønns- og regnskapstjenestene
Felles HR-system i staten
Løsning for lokale lønnsforhandlinger
Selvbetjeningsportal og mobil app
Automatisering av lønnsutbetaling
Selvbetjening av regnskapstjenester
Budsjettstyring
Periodeavslutningsverktøy
Ny innkjøps- og fakturaløsning
Distribusjonskanal
3.1.5 Opptak av nye kunder
3.1.6 Prioriterte tiltak
Stabil utvikling og drift av økonomitjenestene
Finansiering av DFØs tjenester
Innføring av obligatorisk SRS i statlige virksomheter
3.1.7 Andre tiltak
3.1.8 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1
Fotnoter
Hovedmål 2 i 2022: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser
3.2.1 Styringsparameter: Grad av modenhet hos virksomhetene i bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser
3.2.2 Styringsparameter: Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler
3.2.3 Styringsparameter: Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster
3.2.4 Prioriterte tiltak
Veiledning og verktøy for gjennomføring av gode anskaffelser
Digitalisering av offentlige anskaffelser
Arbeidslivskriminalitet og offentlige anskaffelser
Del opp eller begrunn-prinsippet
Bærekraftige og innovative offentlige anskaffelser
Målestrategi og statistikk for grønne anskaffelser
Grønt kompetanseløft
Innovasjon i offentlige anskaffelser (IOA)
Bedre innkjøpsdata fra statlige virksomheter
Statens innkjøpssenter
Markedsplass for skytjenester
3.2.5 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev
Strategi for sirkulærøkonomi
Standardavtalene (SSA-ene) – utredning og kartlegging
3.2.6 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2
Fotnoter
Hovedmål 3 i 2022: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse
3.3.1 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning
Aktiviteter på regelverksområdet
Videreutvikling av økonomiregelverket
Nye anbefalinger fra OECD om evaluering
Utredningsinstruksen
Samfunnsøkonomisk analyse
Lønnsoppgjør 2022 – utfordringer som følge av utsatt frist for gjennomføring av lokale lønnsforhandlinger
Tilskudd
3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor betalingsformidling
3.3.3 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet
3.3.4 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester
Endring og utvikling av pågående tilbud i statlig styring
Kudos
3.3.5 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, tjenester innenfor arbeidsgiverstøtte
Antall sidevisninger på Statens arbeidsgiverportal
Bruk av Statens arbeidsgiverstøtte
3.3.6 Styringsparameter: Oppdragsgiveres vurdering av bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser
3.3.7 Styringsparameter: Antall lærlinger i staten
Mangfold og inkludering i lærlingeordningen
3.3.8 Prioriterte tiltak
Innføring av obligatorisk SRS – pensjon, tilskudd og stønader
Veiledningstilbud i SRS for etatsstyrere
Effektiv ressursbruk – områdegjennomganger og analyser
Områdegjennomgang av boligløsninger og helse- og omsorgstjenester for eldre
Spisset områdegjennomgang enkeltstående tilskudd
Områdegjennomgang om innovasjon og mer effektive løsninger – læring fra koronapandemien
Dokumentasjon og gevinster
Produksjon og bruk av data
Effektiv bruk av konsulenttjenester
Statlig organisering
Arbeid med innovasjon
Tillitsreform
Veiledning for departementenes oppfølging av EØS-arbeid i styringsdialogen
Bedre beslutningsgrunnlag i saker om objekt- og infrastruktursikkerhet
Kunnskapsgrunnlag om flerårig styring
Arbeidsgiverstrategi (2020-2023) for det statlige tariffområdet
Temaområde 1: Endring og omstilling
Temaområde 2: Kompetanse
Temaområde 3: Tydelig arbeidsgiver
Kompetansetilbud til ledere i staten
Arbeidsgiverstøtte
Utredet, men ikke utviklet
Kompetansetilbud til medarbeidere i staten
Mobilitet i staten
Inkludering og mangfold
Data om ansettelsesforhold og lønn i staten
Utviklingsprogram for statsforvalternes ledergrupper
Evaluering av statsforvalterstrukturen
Ny strategi for departementsfellesskapet
Faglig bistand til Departementsakademiet
3.3.9 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev
Gjennomgang av Politidirektoratet
3.3.10 Andre tiltak på området
Følgeevaluering av nærpolitireformen
Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen
Internasjonalt arbeid
Deltakelse i OECDs Regulatory Policy Committee
Nye anbefalinger fra OECD om evaluering
3.3.11 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 3
Kompetansesenter for offentlig ressursbruk
Fotnoter
Hovedmål 4 i 2022: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen
3.4.1 Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside
3.4.2 Andre tiltak på området
Tilskudd.no – Statlige tilskudd til frivillige organisasjoner
Kudos
3.4.3 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 4
Resultatmatrise for styringsparametere i 2022
Resultatmatrise for hovedmål 1
Resultatmatrise for hovedmål 2
Resultatmatrise for hovedmål 3
Resultatmatrise for hovedmål 4
3.5.1 Statistikk
Utvikling for bærekraftige offentlige anskaffelser
Bygg
Matvarer
Måltidstjenester
Kjøretøy
Ressursbruk i DFØ i 2022
3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene
3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser
3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse
3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet
Bevilgningsandel
Utnyttelsesgrad post 01-29
Drift
Lønn
Andre prioriterte tiltak i 2022
3.7.1 Helhetlig utvikling av DFØs fagområder
3.7.2 Videreutvikling av mål- og resultatstyringssystemet
4. Styring og kontroll i DFØ i 2022
4.1 Budsjettsituasjon 2022
4.2 Effektiv drift og produktivitetsutvikling
4.3 Internkontroll og risikostyring
4.4 Sikkerhet og beredskap
Hendelser
4.5 Behandling av personopplysninger
4.6 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen
4.7 Fellesføringer for 2022
4.7.1 Konsulentbruk
4.7.2 Lærlinger
4.8 Bemanning og personalforvaltning
Rapportering i henhold til SSBs statistikk
Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem
Lokalisering av ansatte
Kjønnssammensetning i DFØ
Likestilling og mangfold
Kjønnsbalanse og kjønnsforskjeller i deltid, midlertidighet og foreldrepermisjon
Lønnsforskjeller mellom kvinner og menn
Sykefravær
Turnover
Tilgang på kompetanse
Rapportering aktivitets- og redegjørelsesplikt – DFØ som offentlig myndighet
Fotnoter
5. Vurdering av framtidsutsikter i 2022
6. Årsregnskap for DFØ i 2022