1. Leders beretning 2022

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har levert tjenester, gjennomført oppdrag og oppnådd gode resultater sett opp mot målene Finansdepartementet satte i tildelingsbrevet for 2022.

Hilde Singsaas
Foto: Espen Sturlasson
Hilde Singsaas, direktør for DFØ.

Vi har levert stabile lønns- og regnskapstjenester med god kvalitet. Selvbetjeningsløsningene utvides kontinuerlig med ny funksjonalitet og vi ser en økning i bruken av våre tilleggstjenester. På lønnsområdet har vi i 2022 særlig prioritert arbeidet med å innføre et nytt HR-system hos flere pilotkunder og videreutvikle systemet med mer funksjonalitet. I tillegg lanserte vi den første versjonen av en ny løsning for lokale lønnsforhandlinger. Dette var et omfattende arbeid som krevde mye ressurser. På regnskapsområdet har vi blant annet fortsatt innføringen av den nye innkjøps- og fakturaløsningen, samtidig som vi videreutvikler den med ny funksjonalitet.

I 2022 gjennomførte vi innføringsprosjekter for åtte kunder som skal ta i bruk de obligatoriske statlige regnskapsstandardene (SRS) fra 2023. Virksomhetene har vært positive til å ta i bruk SRS, og interessen fra virksomheter i de neste puljene er også stor. Parallelt med den operative innføringen, har vi gjort et utredningsarbeid for NAV og SPK, og kommet godt i gang med et nytt veiledningstilbud i SRS for etatsstyrere.

Vår kunde- og brukerundersøkelse viser at lønns- og regnskapskundene fortsatt er godt fornøyde med tjenestene de mottar fra DFØ. Samtidig viser resultatene en nedgang i brukernes vurdering av om økonomitjenestene bidrar til effektivitet og gevinster, og om deres økonomiske data er lett tilgjengelige og gir god støtte i virksomhetsstyringen. Krevende kundeopptak, lengre behandlingstider som følge av ressursbegrensninger og utfordringer i forbindelse med overgangen til ny innkjøps- og fakturaløsning har sannsynligvis medvirket til nedgangen. Som følge av dette har vi blant annet gjennomført flere dialogmøter med kundene for å få bedre innsikt i deres behov, og vi er også i gang med å styrke innsatsen for å hjelpe kundene til å ta i bruk alle de muligheter DFØs verktøy og tjenester gir.

Vi opplever stor etterspørsel etter DFØs tjenester på anskaffelsesområdet. Det er gledelig at så mange virksomheter i offentlig sektor søker å gjennomføre effektive, bærekraftige og innovative anskaffelser. Vi legger ned stor innsats i å blant annet utvikle veiledningstilbud, digitalisere prosesser, bidra i regelverksarbeid og inngå felles innkjøpsavtaler. Vi har også prioritert å følge opp Riksrevisjonens undersøkelse av grønne offentlige anskaffelser (Dokument 3:5 (2021-2022)), som konkluderte med at det er behov for å gjøre veiledningsmateriell på dette området mer kjent. Våre tiltak har blitt tatt godt imot blant brukerne. Et annet pågående og viktig arbeid er å få avklart om kommunal deltagelse på fellesavtalene utløser merverdiavgiftsplikt for DFØ. En løsning her vil bidra til at større deler av offentlig sektor kan benytte avtalene vi inngår og skape store gevinster for fellesskapet.

Innenfor området styring, organisering og ledelse har vi også i 2022 lagt vekt på helhetlig utvikling av tjenestene, slik at utredninger, analyser, regelverksforvaltning og kompetansetjenester henger godt sammen. Vi opplever at behovet for økt kunnskap på dette området er stort i forvaltningen, og har i 2022 prioritert å levere et bredt kompetansetilbud til ledere. Dette er en viktig målgruppe for å stimulere virksomheter til samordning på tvers, økt innovasjon og utvikling.

Vi har en viktig rolle i å følge og analysere utviklingstrekk i forvaltningen, og har i flere år blant annet følgeevaluert politireformen. Kunnskap fra evalueringer og analyser som denne er viktige bidrag i det videre utviklingsarbeidet i forvaltningen. Vi opplever interesse og etterspørsel etter DFØs kompetanse på dette området, og vil også i 2023 følge og analysere ulike reformer og utviklingsprosjekter.

Et annet særlig viktig område i 2022 har vært satsingen på å utvikle DFØ til et kompetansesenter for offentlig ressursbruk. Vi har et godt faglig fundament gjennom vår forvaltning av utredningsinstruksen og i rollen som fagorgan på samfunnsøkonomiske analyser. Vi har bidratt i arbeidet med å revidere og oppdatere utredningsinstruksen i tråd med EØS-regelverket, og er også i gang med å utarbeide ny veiledning for samfunnsøkonomiske analyser. I tillegg har vi fått en viktig rolle i å bistå Finansdepartementet i arbeidet med områdegjennomganger.

Med overføringen av nye fagområder til DFØ i 2020 har en viktig oppgave vært å gjennomføre tiltak for en helhetlig utvikling på tvers av områdene. Blant annet er det startet et samarbeid på tvers om tilgjengeliggjøring og bruk av data, og et utviklingsprosjekt for utvikling av klimaregnskap. Videre har fagmiljøene innen styring og regnskap samarbeidet tett med innføring av de obligatoriske regnskapsstandardene (SRS). I oppfølgingen av lønnsoppgjøret i 2022 har også fagmiljøet på lønnsområdet samarbeidet nært med fagmiljøet innen styring.

Statsregnskapet.no er en viktig kanal for å gi informasjon til offentligheten om statlig ressursbruk. For første gang siden lanseringen i 2017 viser resultatene fra kunde- og brukerundersøkelsen en nedgang i brukernes tilfredshet med løsningen.  Det er ikke gjort endringer i løsningen eller inntruffet andre forhold vi er kjent med som forklarer nedgangen. Vi vil derfor se nærmere på hva som kan være forklaringen, og følge opp med eventuelle tiltak. Etter vår vurdering er det et uutnyttet potensial for bruk av løsningen, og vi er allerede i gang med tiltak for å øke kjennskapen til den.

Arbeidet med å styrke sikkerheten i virksomheten har fortsatt i 2022. På oppdrag fra Finansdepartementet har vi i 2022 gjennomført en helhetlig risikovurdering for alvorlige hendelser på samfunnssikkerhetsområdet. Vi har også fått innvilget søknad om oppkobling til Nasjonalt begrenset nett (NBN), og besluttet å følge NSMs grunnprinsipper for IKT-sikkerhet. Dette arbeidet vil bli videreført og prioritert fremover.

Lønnsoppgjøret i 2022 medførte en omfattende endring av lønnssystemet i staten. Det var et krevende arbeid både for DFØ og virksomhetene å få endret lønnsplasseringen for alle lønnsmottakere som ble berørt av endringene. For å gi virksomhetene mer tid til å følge opp det sentrale oppgjøret, ble fristen for lokale forhandlinger utsatt med en måned. Dette ga i sin tur statlige virksomheter utfordringer med å få registrert resultatet av lønnsoppgjøret i tide, slik at lønnsøkningene kunne bli utbetalt i 2022. Oppfølgingen av lønnsoppgjøret resulterte i høye overtidskostnader og stor belastning for berørte ansatte i DFØ. Innsatsen ga resultater, og fristene ble overholdt.

DFØ har fått økte kostnader blant annet som følge av nye ansvarsområder, håndtering av teknisk gjeld og økte behov på sikkerhetsområdet. I tillegg ga NTNUs beslutning om å utsette oppstart som kunde av økonomitjenestene, et inntektsbortfall i 2022, uten at DFØs kostnader kunne reduseres tilsvarende. For å styre mot et budsjett i balanse, har DFØ gjennomført et kutt i lønns- og personalkostnader på 50 millioner kroner i 2022. Dette har ikke medført oppsigelser, men på flere områder har vi ikke rekruttert nye ansatte i stillinger som har blitt ledige. Det har også vært nødvendig å utsette enkelte utviklingsaktiviteter, og redusere omfanget av leveransene.

DFØ har hatt en samlet tildeling på 1 050 millioner kroner, og har et netto mindreforbruk av ordinære midler på 2,8 prosent. Ressursene er fordelt med om lag 53 prosent til lønns- og regnskapstjenestene, 13 prosent til fagområdet styring, organisering og ledelse og 12 prosent til fagområdet for offentlige anskaffelser. Samlet går rundt 22 prosent til IT-området og stabs- og fellesfunksjoner. DFØ har i 2022 vokst fra 766 til 777 ansatte.

Flere år med store kundeopptak, overføring av nye fagområder og koronapandemi har vært krevende for DFØ, men også gitt mye ny erfaring, kunnskap og kompetanse. Dette har gitt oss en solid plattform for å ta fatt på nye utfordringer i forvaltningen i årene som kommer.

Oslo, 15. mars 2023

Signatur Hilde Signsaas

Hilde Singsaas
direktør