Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har levert tjenester, gjennomført oppdrag og oppnådd gode resultater sett opp mot målene Finansdepartementet satte i tildelingsbrevet for 2022.
Vi har levert stabile lønns- og regnskapstjenester med god kvalitet. Selvbetjeningsløsningene utvides kontinuerlig med ny funksjonalitet og vi ser en økning i bruken av våre tilleggstjenester. På lønnsområdet har vi i 2022 særlig prioritert arbeidet med å innføre et nytt HR-system hos flere pilotkunder og videreutvikle systemet med mer funksjonalitet. I tillegg lanserte vi den første versjonen av en ny løsning for lokale lønnsforhandlinger. Dette var et omfattende arbeid som krevde mye ressurser. På regnskapsområdet har vi blant annet fortsatt innføringen av den nye innkjøps- og fakturaløsningen, samtidig som vi videreutvikler den med ny funksjonalitet.
I 2022 gjennomførte vi innføringsprosjekter for åtte kunder som skal ta i bruk de obligatoriske statlige regnskapsstandardene (SRS) fra 2023. Virksomhetene har vært positive til å ta i bruk SRS, og interessen fra virksomheter i de neste puljene er også stor. Parallelt med den operative innføringen, har vi gjort et utredningsarbeid for NAV og SPK, og kommet godt i gang med et nytt veiledningstilbud i SRS for etatsstyrere.
Vår kunde- og brukerundersøkelse viser at lønns- og regnskapskundene fortsatt er godt fornøyde med tjenestene de mottar fra DFØ. Samtidig viser resultatene en nedgang i brukernes vurdering av om økonomitjenestene bidrar til effektivitet og gevinster, og om deres økonomiske data er lett tilgjengelige og gir god støtte i virksomhetsstyringen. Krevende kundeopptak, lengre behandlingstider som følge av ressursbegrensninger og utfordringer i forbindelse med overgangen til ny innkjøps- og fakturaløsning har sannsynligvis medvirket til nedgangen. Som følge av dette har vi blant annet gjennomført flere dialogmøter med kundene for å få bedre innsikt i deres behov, og vi er også i gang med å styrke innsatsen for å hjelpe kundene til å ta i bruk alle de muligheter DFØs verktøy og tjenester gir.
Vi opplever stor etterspørsel etter DFØs tjenester på anskaffelsesområdet. Det er gledelig at så mange virksomheter i offentlig sektor søker å gjennomføre effektive, bærekraftige og innovative anskaffelser. Vi legger ned stor innsats i å blant annet utvikle veiledningstilbud, digitalisere prosesser, bidra i regelverksarbeid og inngå felles innkjøpsavtaler. Vi har også prioritert å følge opp Riksrevisjonens undersøkelse av grønne offentlige anskaffelser (Dokument 3:5 (2021-2022)), som konkluderte med at det er behov for å gjøre veiledningsmateriell på dette området mer kjent. Våre tiltak har blitt tatt godt imot blant brukerne. Et annet pågående og viktig arbeid er å få avklart om kommunal deltagelse på fellesavtalene utløser merverdiavgiftsplikt for DFØ. En løsning her vil bidra til at større deler av offentlig sektor kan benytte avtalene vi inngår og skape store gevinster for fellesskapet.
Innenfor området styring, organisering og ledelse har vi også i 2022 lagt vekt på helhetlig utvikling av tjenestene, slik at utredninger, analyser, regelverksforvaltning og kompetansetjenester henger godt sammen. Vi opplever at behovet for økt kunnskap på dette området er stort i forvaltningen, og har i 2022 prioritert å levere et bredt kompetansetilbud til ledere. Dette er en viktig målgruppe for å stimulere virksomheter til samordning på tvers, økt innovasjon og utvikling.
Vi har en viktig rolle i å følge og analysere utviklingstrekk i forvaltningen, og har i flere år blant annet følgeevaluert politireformen. Kunnskap fra evalueringer og analyser som denne er viktige bidrag i det videre utviklingsarbeidet i forvaltningen. Vi opplever interesse og etterspørsel etter DFØs kompetanse på dette området, og vil også i 2023 følge og analysere ulike reformer og utviklingsprosjekter.
Et annet særlig viktig område i 2022 har vært satsingen på å utvikle DFØ til et kompetansesenter for offentlig ressursbruk. Vi har et godt faglig fundament gjennom vår forvaltning av utredningsinstruksen og i rollen som fagorgan på samfunnsøkonomiske analyser. Vi har bidratt i arbeidet med å revidere og oppdatere utredningsinstruksen i tråd med EØS-regelverket, og er også i gang med å utarbeide ny veiledning for samfunnsøkonomiske analyser. I tillegg har vi fått en viktig rolle i å bistå Finansdepartementet i arbeidet med områdegjennomganger.
Med overføringen av nye fagområder til DFØ i 2020 har en viktig oppgave vært å gjennomføre tiltak for en helhetlig utvikling på tvers av områdene. Blant annet er det startet et samarbeid på tvers om tilgjengeliggjøring og bruk av data, og et utviklingsprosjekt for utvikling av klimaregnskap. Videre har fagmiljøene innen styring og regnskap samarbeidet tett med innføring av de obligatoriske regnskapsstandardene (SRS). I oppfølgingen av lønnsoppgjøret i 2022 har også fagmiljøet på lønnsområdet samarbeidet nært med fagmiljøet innen styring.
Statsregnskapet.no er en viktig kanal for å gi informasjon til offentligheten om statlig ressursbruk. For første gang siden lanseringen i 2017 viser resultatene fra kunde- og brukerundersøkelsen en nedgang i brukernes tilfredshet med løsningen. Det er ikke gjort endringer i løsningen eller inntruffet andre forhold vi er kjent med som forklarer nedgangen. Vi vil derfor se nærmere på hva som kan være forklaringen, og følge opp med eventuelle tiltak. Etter vår vurdering er det et uutnyttet potensial for bruk av løsningen, og vi er allerede i gang med tiltak for å øke kjennskapen til den.
Arbeidet med å styrke sikkerheten i virksomheten har fortsatt i 2022. På oppdrag fra Finansdepartementet har vi i 2022 gjennomført en helhetlig risikovurdering for alvorlige hendelser på samfunnssikkerhetsområdet. Vi har også fått innvilget søknad om oppkobling til Nasjonalt begrenset nett (NBN), og besluttet å følge NSMs grunnprinsipper for IKT-sikkerhet. Dette arbeidet vil bli videreført og prioritert fremover.
Lønnsoppgjøret i 2022 medførte en omfattende endring av lønnssystemet i staten. Det var et krevende arbeid både for DFØ og virksomhetene å få endret lønnsplasseringen for alle lønnsmottakere som ble berørt av endringene. For å gi virksomhetene mer tid til å følge opp det sentrale oppgjøret, ble fristen for lokale forhandlinger utsatt med en måned. Dette ga i sin tur statlige virksomheter utfordringer med å få registrert resultatet av lønnsoppgjøret i tide, slik at lønnsøkningene kunne bli utbetalt i 2022. Oppfølgingen av lønnsoppgjøret resulterte i høye overtidskostnader og stor belastning for berørte ansatte i DFØ. Innsatsen ga resultater, og fristene ble overholdt.
DFØ har fått økte kostnader blant annet som følge av nye ansvarsområder, håndtering av teknisk gjeld og økte behov på sikkerhetsområdet. I tillegg ga NTNUs beslutning om å utsette oppstart som kunde av økonomitjenestene, et inntektsbortfall i 2022, uten at DFØs kostnader kunne reduseres tilsvarende. For å styre mot et budsjett i balanse, har DFØ gjennomført et kutt i lønns- og personalkostnader på 50 millioner kroner i 2022. Dette har ikke medført oppsigelser, men på flere områder har vi ikke rekruttert nye ansatte i stillinger som har blitt ledige. Det har også vært nødvendig å utsette enkelte utviklingsaktiviteter, og redusere omfanget av leveransene.
DFØ har hatt en samlet tildeling på 1 050 millioner kroner, og har et netto mindreforbruk av ordinære midler på 2,8 prosent. Ressursene er fordelt med om lag 53 prosent til lønns- og regnskapstjenestene, 13 prosent til fagområdet styring, organisering og ledelse og 12 prosent til fagområdet for offentlige anskaffelser. Samlet går rundt 22 prosent til IT-området og stabs- og fellesfunksjoner. DFØ har i 2022 vokst fra 766 til 777 ansatte.
Flere år med store kundeopptak, overføring av nye fagområder og koronapandemi har vært krevende for DFØ, men også gitt mye ny erfaring, kunnskap og kompetanse. Dette har gitt oss en solid plattform for å ta fatt på nye utfordringer i forvaltningen i årene som kommer.
Oslo, 15. mars 2023
Hilde Singsaas
direktør
DFØs årsrapport 2022
1. Leders beretning 2022
2. Introduksjon til virksomheten 2022
2.1 DFØs samfunnsoppdrag
2.2 Organisasjon og ledelse
2.3 Utvalgte hovedtall
2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter
Fotnoter
3. Årets aktiviteter og resultater i 2022
Hovedmål for DFØ i 2022
Hovedmål 1 i 2022: DFØs kunder har effektiv økonomistyring
3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs økonomitjenester gir effektivitet og gevinster
3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen
3.1.3 Styringsparameter: Bruk av DFØs digitale løsninger
Utvikling i bruken av DFØs digitale assistent
Utvikling i bruken av elektroniske fakturaer
Utvikling i bruken av digitale tjenester på anskaffelsesområdet
3.1.4 Utviklingstiltak for lønns- og regnskapstjenestene
Felles HR-system i staten
Løsning for lokale lønnsforhandlinger
Selvbetjeningsportal og mobil app
Automatisering av lønnsutbetaling
Selvbetjening av regnskapstjenester
Budsjettstyring
Periodeavslutningsverktøy
Ny innkjøps- og fakturaløsning
Distribusjonskanal
3.1.5 Opptak av nye kunder
3.1.6 Prioriterte tiltak
Stabil utvikling og drift av økonomitjenestene
Finansiering av DFØs tjenester
Innføring av obligatorisk SRS i statlige virksomheter
3.1.7 Andre tiltak
3.1.8 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1
Fotnoter
Hovedmål 2 i 2022: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser
3.2.1 Styringsparameter: Grad av modenhet hos virksomhetene i bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser
3.2.2 Styringsparameter: Tilrettelagt gevinst av statlige felles innkjøpsavtaler
3.2.3 Styringsparameter: Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster
3.2.4 Prioriterte tiltak
Veiledning og verktøy for gjennomføring av gode anskaffelser
Digitalisering av offentlige anskaffelser
Arbeidslivskriminalitet og offentlige anskaffelser
Del opp eller begrunn-prinsippet
Bærekraftige og innovative offentlige anskaffelser
Målestrategi og statistikk for grønne anskaffelser
Grønt kompetanseløft
Innovasjon i offentlige anskaffelser (IOA)
Bedre innkjøpsdata fra statlige virksomheter
Statens innkjøpssenter
Markedsplass for skytjenester
3.2.5 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev
Strategi for sirkulærøkonomi
Standardavtalene (SSA-ene) – utredning og kartlegging
3.2.6 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2
Fotnoter
Hovedmål 3 i 2022: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse
3.3.1 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning
Aktiviteter på regelverksområdet
Videreutvikling av økonomiregelverket
Nye anbefalinger fra OECD om evaluering
Utredningsinstruksen
Samfunnsøkonomisk analyse
Lønnsoppgjør 2022 – utfordringer som følge av utsatt frist for gjennomføring av lokale lønnsforhandlinger
Tilskudd
3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor betalingsformidling
3.3.3 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet
3.3.4 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester
Endring og utvikling av pågående tilbud i statlig styring
Kudos
3.3.5 Styringsparameter: Bruk av, og brukertilfredshet med, tjenester innenfor arbeidsgiverstøtte
Antall sidevisninger på Statens arbeidsgiverportal
Bruk av Statens arbeidsgiverstøtte
3.3.6 Styringsparameter: Oppdragsgiveres vurdering av bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser
3.3.7 Styringsparameter: Antall lærlinger i staten
Mangfold og inkludering i lærlingeordningen
3.3.8 Prioriterte tiltak
Innføring av obligatorisk SRS – pensjon, tilskudd og stønader
Veiledningstilbud i SRS for etatsstyrere
Effektiv ressursbruk – områdegjennomganger og analyser
Områdegjennomgang av boligløsninger og helse- og omsorgstjenester for eldre
Spisset områdegjennomgang enkeltstående tilskudd
Områdegjennomgang om innovasjon og mer effektive løsninger – læring fra koronapandemien
Dokumentasjon og gevinster
Produksjon og bruk av data
Effektiv bruk av konsulenttjenester
Statlig organisering
Arbeid med innovasjon
Tillitsreform
Veiledning for departementenes oppfølging av EØS-arbeid i styringsdialogen
Bedre beslutningsgrunnlag i saker om objekt- og infrastruktursikkerhet
Kunnskapsgrunnlag om flerårig styring
Arbeidsgiverstrategi (2020-2023) for det statlige tariffområdet
Temaområde 1: Endring og omstilling
Temaområde 2: Kompetanse
Temaområde 3: Tydelig arbeidsgiver
Kompetansetilbud til ledere i staten
Arbeidsgiverstøtte
Utredet, men ikke utviklet
Kompetansetilbud til medarbeidere i staten
Mobilitet i staten
Inkludering og mangfold
Data om ansettelsesforhold og lønn i staten
Utviklingsprogram for statsforvalternes ledergrupper
Evaluering av statsforvalterstrukturen
Ny strategi for departementsfellesskapet
Faglig bistand til Departementsakademiet
3.3.9 Oppdrag i supplerende tildelingsbrev
Gjennomgang av Politidirektoratet
3.3.10 Andre tiltak på området
Følgeevaluering av nærpolitireformen
Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen
Internasjonalt arbeid
Deltakelse i OECDs Regulatory Policy Committee
Nye anbefalinger fra OECD om evaluering
3.3.11 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 3
Kompetansesenter for offentlig ressursbruk
Fotnoter
Hovedmål 4 i 2022: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen
3.4.1 Styringsparameter: Brukertilfredshet med statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside
3.4.2 Andre tiltak på området
Tilskudd.no – Statlige tilskudd til frivillige organisasjoner
Kudos
3.4.3 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 4
Resultatmatrise for styringsparametere i 2022
Resultatmatrise for hovedmål 1
Resultatmatrise for hovedmål 2
Resultatmatrise for hovedmål 3
Resultatmatrise for hovedmål 4
3.5.1 Statistikk
Utvikling for bærekraftige offentlige anskaffelser
Bygg
Matvarer
Måltidstjenester
Kjøretøy
Ressursbruk i DFØ i 2022
3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene
3.6.2 Ressursbruk for offentlige anskaffelser
3.6.3 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse
3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet
Bevilgningsandel
Utnyttelsesgrad post 01-29
Drift
Lønn
Andre prioriterte tiltak i 2022
3.7.1 Helhetlig utvikling av DFØs fagområder
3.7.2 Videreutvikling av mål- og resultatstyringssystemet
4. Styring og kontroll i DFØ i 2022
4.1 Budsjettsituasjon 2022
4.2 Effektiv drift og produktivitetsutvikling
4.3 Internkontroll og risikostyring
4.4 Sikkerhet og beredskap
Hendelser
4.5 Behandling av personopplysninger
4.6 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen
4.7 Fellesføringer for 2022
4.7.1 Konsulentbruk
4.7.2 Lærlinger
4.8 Bemanning og personalforvaltning
Rapportering i henhold til SSBs statistikk
Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem
Lokalisering av ansatte
Kjønnssammensetning i DFØ
Likestilling og mangfold
Kjønnsbalanse og kjønnsforskjeller i deltid, midlertidighet og foreldrepermisjon
Lønnsforskjeller mellom kvinner og menn
Sykefravær
Turnover
Tilgang på kompetanse
Rapportering aktivitets- og redegjørelsesplikt – DFØ som offentlig myndighet
Fotnoter
5. Vurdering av framtidsutsikter i 2022
6. Årsregnskap for DFØ i 2022